Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerVäghyvlar

Finnvinge till väghyvel.

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera väghyvlar här

linus_a (trådstartaren)

#1 » 17:05:11, 07-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är på jakt efter en finnvinge eller delar till en finnvinge.

Jag hoppas att jag använder rätt benämning när jag pratar om finnvinge. En lång vinge som sitter monterat på sidan på en väghyvel. Till skillnad från sidovinge så sitter denna monterad så att bladet går snett framåt.
Jag har lyckat hitta en lite filmsnutt som jag har laddat upp.
Tyvärr ingen bild att klistra in här på forumet.

http://www.youtube.com/watch?v=Yp_jw9GGv0E

Är det någon som vet mer om detta sällsynta tillbehör.
Vem har gjort dom? Användes dom till mer än vad som går att se på filmen. mm
Är här någon som har en sådan liggande på gården. Eller delar till en sådan. Så får ni gärna skicka ett meddelande.

/Linus
linus_a
1 inlägg
 
Blev medlem: 22:36:55, 17-11-2009
Maskintyp: Ej angivet



Åsa-Nisse

#2 » 20:10:43, 07-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta är inte riktigt vad jag förknippar med finnvinge. Den typ jag har kört med på 80-talet var direkt fäst i bladet som en förlängning och hade en hydraulisk del längst ut. Detta gjorde att man kunde slänta vägslänt med hyvelbladet och tilta upp ytterdelen för bakslänten. Det funkar ju inte att nå bakslänten på sådana diken som filmen visade, men däremot räckte jag ca 4m till dikesbotten. E22 delen mellan Skara -Kålltorp är släntad på detta sättet till grävmaskinisternas förbannelse. Har även kört dikesrensning där materialet skull upp ur diket och planeras på bakslänt. Funkar med många turer fram och åter. Grejen med dessa redskap är att de kräver löst material i små mängder. Blir det hårt eller vill bli lite mycket i skivan så vänder maskinen med framhjulen i diket. Ska det funka bra så kräver det en 25tons maskin med framhjulsdrift. Cat 16 typ.
På 80-talet gick det att konkurrera med grävare, men med moderna grävare och maskinstyrningar tror jag inte på det längre.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

LeifAndersson

#3 » 20:27:54, 07-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där var något det experimenterades med innan grävarna fick redskapsfästen och planeringsskopor. Många var kallade att ta fram prototyper för släntning, men det var nog ingen som egentligen lyckades med något som var användbart under skiftande förhållanden. Några plockade ihop något för ett aktuellt projekt med varierad framgång, men inte många av skapelserna blev använda på några nya projekt. Den enklaste och kanske bästa och mest flexibla jag sett var en sprängmatta som bogserades i en bom som satt på frontbladet och lytes med hyvelbladet. Det är faktiskt den enda som dök upp på fler projekt vad jag minns. :klia:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

busholle

#4 » 07:15:59, 08-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi på Schakt&Transport har en liggande till vår gamla Cat 16 hyvel. finns i Hässleholm. Den användes vid bygget av E4 Hörle- Skillingaryd och troligen yttre ringen Malmö.
Den 16 hyveln är utrustad enligt 70tals modell för stora vägbyggen med både släntblad och pucherplatta för motorschaktvagnar.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.


Återgå till Väghyvlar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se