Hei. Begynte for et par dager siden å se om Allis-Chalmers ville starte i år. Monterte i 2 batterier for å få 24 Volt, men startmotoren fungerte ikke. Relèet måtte demonteres for rengjøring, det var blitt
irr på kontaktene siden i fjor. (Måtte gjøre samme prosedyre i fjor også). Man skulle nok hatt nye kontakter til relèet, for dette er et tilbakevendende problem.
Noen som har tips hvor man kan kjøpe deler til startmotoren? Det er en Delco-Remy for 24 Volt.
Med startmotoren ordnet så startet motoren umiddelbart
Men dieselrøret fra tank til motor hadde fått en
lekkasje siden i fjor. Det ble forsøkt loddet, men røret er både tynnt og sprøtt, så det begynte dessverre å lekke litt igjen. Det var meget kronglete å demontere/montere, så nå skal det kappes bort en bit og erstattes med en bit slange. På sikt burde det ha vært produsert et nytt rør. Måtte tappe ut all hydraulikkoljen for å få ut dieselrøret.
I går kveld ble maskinen kjørt fram for litt rengjøring, det var mye skitt under dørkplatene, så det blir bedre enn det var.
Jeg har tidligere skrevet noe om
olje til växellådan, og jeg mener at svaret var at jeg kunne/burde anvende 80W/90 gl-5. (I instruksjonsboken står det at det skal være motorolje SAE 50 ved
temperatur over 0 grader C, og den oljen er nok ikke lett å få tak i. Samme olje skal anvendes i nedvekslingshusene). Jeg klarer dessverre ikke å finne svaret angående oljetype. Kom gjerne med råd angående olje
Ny olje i växellådan er høyt prioritert, samt i nedvekslingshusene. Oljen som er der må nå må være svært gammel, og det kjennes ikke bra ut.
Vi
mangler fortsatt
kompressor (blower) til vår andre hd5. Skulle gjerne ha fått tak i en sånn del. En hel motor er også av interesse. Så om noen vet om deler, så ta gjerne
kontakt. Takknemmelig for tips
Mvh Øyvind