Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Baklastare vilken ska man välja?

31 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

bm1113

#16 » 19:11:51, 28-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp han kolla upp det själv med därav jag tog bort inlägget då efter någon minut men som vanligt hinner någon före en :D
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



jhasselg

#17 » 19:19:16, 28-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker du ska unna dig en 841'a. En riktig hjälte, en sån där som verkligen ställer upp för dig när du behöver. Har en själv och är imponerad, med mina 50 timmar per år är skillnaden i driftkostnad per år tämligen marginell, viktigare är att när man behöver hjälp så orkar den med.
Bild
jhasselg
 

MangeP

#18 » 23:41:28, 28-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan instämma med föregående talare. Kör man väldigt lite spelar inte 5 eller 10l/timme nån större roll. Däremot så klarar du alla jobb som du gör med en 620 och lika många till med 840/-1 för den är starkare och tar sig fram bättre. Skotta jord eller snö går mycket fortare så om man räknar "liter/utfört arbete" kan de lika gärna gå mer bränsle med en liten maskin. Eller så blir jobbet inte ens gjort. Dessutom brukar iaf 840 vara billiga (kan ju vara för att dom oftare är slutkörda).
218 däremot med mekanisk växellåda och snål motor är nog utmärkt att skotta snö med och göra lättare gårdsjobb för den är otroligt slitstark och billig i drift och reparationer. 620/640 har ju samma motor som 218 men en converter som kräver mycket varv för att det ska hända något. Brukar sluta med att du får renovera motorn ganska ofta har jag hört. Blev själv avrådd från dessa. 2wd baklastare har oftast gått på lättare jobb än 4wd vilket brukar resultera i bättre skick, men det gäller ju inte alla.
MangeP
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:12:49, 11-11-2011
Ort: Piteå
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo BM 845

Fredrik1982 (trådstartaren)

#19 » 23:22:56, 30-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade en 621 med fyrhjulsdrift för ca 40 000kr låter rimligt. ska ta en sväng och titta på den imorgon.
Fredrik1982
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:46, 23-04-2013
Maskintyp: Ej angivet

MangeP

#20 » 09:54:31, 01-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag såg den också. Tyckte den såg skum ut på bilden. Läste i texten att det var 4wd och förstod att det är en 641. Enda skillnaden mellan 621 och 641 är 4wd. Men den verkade vara i rätt kurs om den är i skick. Kanske har nån plåt med dekal från 621 därav fel beteckning i annonsen?
MangeP
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:12:49, 11-11-2011
Ort: Piteå
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo BM 845

LeifAndersson

#21 » 10:23:36, 01-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara en av "smalhyttarna" som byggdes om som nya till fyrhjulsdrift.
Diskuterades mycket då om de skulle kallas för 641, men när de ligger i nummerserien för 621 så bestämdes det att det fick bli 621 4wd. Så är den ombyggd så är det en helt korrekt benämning. Men 621 4wd (641) använd oftast som benämning i dag. De ombyggda blev lite bättre på att lyfta när de i allmänhet fick behålla sin tyngre motvikt, så en liten fördel kan det också vara. :thumme:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

MangeP

#22 » 18:21:30, 01-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför gjorde man så? Brist på 641or?
MangeP
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:12:49, 11-11-2011
Ort: Piteå
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo BM 845

TISAB

#23 » 18:33:57, 01-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Jag har en 622 tror jag den heter den är från 1980 så det är st bm fästet vilket för min del har resulterat i att jag har kunnat låna gafflar å planerskopa av grannen. Men det bästa är att jag har den breda hytten. Som ändå känns åt helvete tycker jag. Men det är en vansinnigt star maskin tycker jag. änn så länge har den inte backat ur för nå lyft.
Men jag skulle hellre vilja ha en fyrhjulsdriven blir lite lättare med snöröjningen då.
TISAB
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:54:23, 12-04-2013
Ort: Mora
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Peljob EB15-98 Volvo 622 -80
Kemppi fast mig 500.

Fredrik1982 (trådstartaren)

#24 » 22:49:35, 01-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var och kollade på bm 621 i Eksjö. Var enligt mig helt slut. svetsad lyftkolv,länkarm, svetsad och spruken i lyft fästet, gick att bugga loss med lyftarmarna som dem glappade. Är det att vänta om man ska handla en bm?
Fredrik1982
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:46, 23-04-2013
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#25 » 06:29:05, 02-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

MangeP skrev:Varför gjorde man så? Brist på 641or?


Inte brist på 641:or utan överskott på 621:or. Precis samma misstag gjordes med 620 när det begav sig. Fanns nog lite för optimistiska säljplaner för de tvåhjulsdrivna maskinerna främst på export tidvis. :???:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

AN

#26 » 12:36:06, 18-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man sitter och ser på blocket, på "1or", kan man lätt se vilka som har smal eller bred hytt då? Eller är det svårt att se på bild, för en som är lite novis?
//AN
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

MangeP

#27 » 14:47:21, 18-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du kollar så står det ofta i annonsen. När du sett ett gäng så börjar du se skillnaden. Lite svårt att sätta fingret på hur men jag tror det är förhållandet mellan höjd och bredd på rutor i dörr och bakvägg man tar de lättast på?

1 person gillar det här inlägget.
MangeP
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:12:49, 11-11-2011
Ort: Piteå
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo BM 845

qqq

#28 » 15:08:40, 18-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett (kanske inte idiotsäkert) sätt är att se på hur tiltarmarna ser ut. På de senare 1-orna är de fyrkantiga, och på de tidigare är de (oftast) runda, tycker jag mig ha sett. Sedan är det framrutornas propotioner. Området framför motorluckorna är också bredare i sidled, vilket syns ganska väl.
Hyttstrålkastarna är också mera fyrkantiga, men jag vet inte när dom blev det.

Leif A är väl den som vet mera exakt.

1 person gillar det här inlägget.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#29 » 15:13:41, 18-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser du verktygsramen så är lastarmen infäst utanför där redskapen infästs på bredhyttarna och de ligger i linje på de smala. Även det som håller ihop lastarmarna skiljer, på bredhyttarna är det två stycken parallella fyrkantbalkar medan de smala har en svetsad låda i plåt.
Även om du tittar strax framför motorluckorna så vinklar chassiet och aggregatfästet ut och blir bredare mot hytten medan de smala är helt raka ända från bakvikten och förbi både motor och hytt.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

63an

#30 » 15:24:06, 18-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg en 218 i Dödsbo Piteå 40 000 med redskap det var inne i stan den var grann på bild iallafall så kanske den är på Blocket oxå om intresse finns?
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se