Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Gasreglaget stannar vid hälften på insprutningspump till BL H10-35 -1956

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Edison (trådstartaren)

#1 » 19:23:37, 20-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en BL H10-35 från 1956 som har stått några år. När jag nu försökte få liv i den, så upptäckte jag att gasreglagearmen på insprutningspumpen stoppar vid halvgas (se bild). Det är helt stumt och jag vågar inte ta i hårdare för att försöka tvinga den till fullgas. Pumpen är av Bosch-typ, men har trots det "Injector" loggan på flera ställen (se bild)?

Har luftat och gjort rent hela systemet och det spottar bränsle ur spridarrören, men väldigt lite. Motorn tänder lite då och då, men orkar inte riktigt igång. Har haft loss luckan på pumpen och alla kolvar rör sig som de ska. Har provat att dutta i lite startgas, och då startar motorn direkt och går på alla burkar, men bara tills gasen är slut.

Jag undrar om någon annan har råkat ut för något liknande? Jag hade isär en CAV-pump för många år sen och lyckades få ordning på den, så jag är inte rädd för att plocka isär pumpen, men då hade jag tillgång till en verkstadshandbok till den och det har jag inte nu. Jag vill ta isär pumpen så lite som möjligt för att kunna lösa problemet utan att rubba några kritiska inställningar. Var ska jag börja felsökningen? Gissar att det är regulatorrraterat på något sätt, eller kan ha med länkaget mellan gasreglaget och regulatorn att göra. Tipsa gärna var jag ska öppna och kika, och om det är något man ska låta bli att röra...

Och jag vill bara tillägga att jag naturligtvis hade förberett för att kunna kväva motorn vid startförsöken ifall den skulle ha skenat, så ni behöver inte lägga någon energi på att kommentera det...

Mvh
Henrik

Bild

Bild
Edison
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 06:06:13, 29-01-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM35



Edison (trådstartaren)

#2 » 00:44:08, 22-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rev loss pumpen idag och plockade av bakre gaveln. Länkaget internt är slitet efter 68 år, så det är lite böjt och kärvar (se bild). Det går nog att fixa, men hittade ett värre problem. Det verkar som att regulatorklumpen inte är ihopkopplad med pumpaxeln, för man kan vrida den hur som helst utan att resten rör sig (se bilder). Hann inte riva mer idag, utan får plocka bort nästa nivå för att se varför regulatorn inte följer med axeln.

Tur att den inte startade iaf, men märkligt att saker verkar ha gått sönder sen jag ställde ner lastaren. Jag körde den ju dit den står, och då funkade den ju....

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Edison
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 06:06:13, 29-01-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM35

Edison (trådstartaren)

#3 » 22:29:16, 22-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är problemet (se bild). Krysskilen till regulatorklumpen har gått. Sen har axeln snurrat fritt under årens lopp. Att regulatorn ändå ha funkat någorlunda är nog för att klumpen fått upp farten efter en stund, och då begränsat varvtalet i alla fall.

Problemet med att fixa detta är att ändmuttern nu bottnar utan att den koniska delen av axeln låser, utan det snurrar och glappar lite. Det måste lösas, annars kommer en ny krysskil att käkas upp på nytt.

Några förslag? Jag vill helst inte riva pumpdelen för att kunna svarva det koniska längre, för då är ju risken att jag sabbar alla inställningar. Jag är lite inne på att stoppa i en ny krysskil och trycka i lite kemisk metall för att fylla ut den koniska delen innan jag drar till muttern och låta det härda, men vet inte om det skulle hålla.

Bild
Edison
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 06:06:13, 29-01-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM35

Ähee

#4 » 07:29:57, 23-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om regulatorn inte hamnar för långt in nu så kanske ett par brickor bakom muttern.
Annars en lagom tunn plåt som du lägger runt axeln.
Kan fungera.
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor

Edison (trådstartaren)

#5 » 11:25:58, 29-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Usch, först jobba borta, och sen få magsjukan från helvetet på väg hem inför helgen... Orkade ut i garaget en sväng i söndags kväll iaf.

Löste problemet med glappande axeln genom att skava av kanterna ca en mm med smärgeln, och sen förlängde jag gängan lika mycket (se bild). Regulatorn gick fritt med ca fyra mm innan, så det borde inte vara några problem att förskjuta den lite inåt. Efter detta kan jag iaf lätt få fast regulatorn såpass att den inte glappar, och jag kunde inte rubba den trots att jag inte har satt i den nya krysskilen än.

Nu ska jag bara göra rent allt och tillverka nya packningar, så kan jag börja montera ihop pumpen sen.

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Edison
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 06:06:13, 29-01-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM35


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se