Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Får inte i backen

43 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Johannes Parbring (trådstartaren)

#1 » 16:25:52, 02-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nyss köpt mig en KBK 55, som mekaniskt verkar vara i schysst skick. Kopplingen lirar bra, alla växlar går att få i, utom backen. Den ska enligt tidigare ägare ha fungerat tills tämligen nyss. Dock var spaken ombyggd med ett riktigt fult länkage, som gjorde växlandet svårt. Jag tänkte att felet helt enkelt låg där, rev bort länkaget och tänkte bygga mig en ny växelspak av originalutförande. Innan dess startade jag upp, och provade trycka i växellägen med den lilla "stumpen" som stack upp ur lådan, hjälpt av en kofot.
Backen fungerar inte! Lägger jag i den och släpper upp kopplingen låter det bara av ett svagt skrapande. :(

Någon som kört sönder något?

Hur mycket kan jag tänkas behöva riva?

Tacksam för svar och synpunkter. :)
Användarvisningsbild
Johannes Parbring
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:39, 23-11-2009
Ort: Järvsö, Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM H10 350 ´61
Ursus C385 75
Ferguson 35 ´60
Hara Caway 81



Johannes Parbring (trådstartaren)

#2 » 16:36:28, 02-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bifogar en bild på åbäket.

Bild
Senast redigerad av Johannes Parbring 16:46:53, 02-04-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Johannes Parbring
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:39, 23-11-2009
Ort: Järvsö, Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM H10 350 ´61
Ursus C385 75
Ferguson 35 ´60
Hara Caway 81

jörgen.ottosson

#3 » 16:46:45, 02-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

(den borde väl vara byggd på en bm55 eller?)

...backen ligger väl längst bort "ensam" bortanför 1:an....är du säker på att du fått i den ( ...eller rättare sagt inte kan få i den..)

Om du kommer åt att lyfta locket på lådan, så borde du i alla fall kunna se vad som är fel. ( kommer man åt det genom hyttgolvet?) ...hur mycket du sedan måste riva för att åtgärda, måste ju bero på vad felet är.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Johannes Parbring (trådstartaren)

#4 » 16:49:38, 02-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jepp, en 4 cyl BM 55 är den byggd på.

Exakt. Backen ligger "längst bort". Ptja, tidigare med det fula växellänkaget kvar så lyckades jag heller inte få i backen, men då verkade det som att länkaget liksom inte "räckte" i räckvidd för att nå backen. Dock påstod som sagt två tidigare ägare att det gått.

Locket på lådan skall gå att lyfta om jag lyfter av en plåt från hyttgolvet.
Användarvisningsbild
Johannes Parbring
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:39, 23-11-2009
Ort: Järvsö, Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM H10 350 ´61
Ursus C385 75
Ferguson 35 ´60
Hara Caway 81

Johannes Parbring (trådstartaren)

#5 » 16:13:36, 03-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snart är locket på lådan avlyft. Men det är trångt att sitta inne i en baklastarhytt och skruva... :razz:

Bifogar så länge en bild på den välgående 1054:an. Måste vara en av BM/Volvos ovanligare gamla motorer. 55:orna kan inte ha gjorts i alltför många exemplar jämfört med 35/36:an och 230:n.


Bild
Användarvisningsbild
Johannes Parbring
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:39, 23-11-2009
Ort: Järvsö, Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM H10 350 ´61
Ursus C385 75
Ferguson 35 ´60
Hara Caway 81

Johannes Parbring (trådstartaren)

#6 » 19:21:27, 03-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har jag lyft på locket i lådan, och dessvärre har det "tuggats" på backens kugghjul. :x
Det sämre scenariot är ju att jag måste ur med lådan, och byta den. Dock växer ju inte BM 55or på träd. Någon som vet om det är samma låda i en 470 Bison?

Dock kikade en gammal traktormekaniker i byn förbi, och han ville minnas att på firman han jobbat på hade dom lagat en liknande skada på några traktorer genom att försiktigt, och med rätt tråd, "pinna på" material på drevet, och sedan putsa av, skölja ur slipdammet ur lådan, och sedan hade detta fungerat i åtskilliga år. Är detta något att tänka på tycker ni?

Drevet har liksom bara blivit "naggat" i kanten. Händer det att växelgafflarna blir krökta, och att felet har uppstått eftersom backväxeln inte riktigt "gåttt i"/bottnat? Om så är fallet så borde det väl gå att rikta upp växelgaffeln?

Tacksam för åsikter. :)
Användarvisningsbild
Johannes Parbring
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:39, 23-11-2009
Ort: Järvsö, Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM H10 350 ´61
Ursus C385 75
Ferguson 35 ´60
Hara Caway 81

jörgen.ottosson

#7 » 19:35:38, 03-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

...nu skulle det ju vara bra med en bild. :snow:

Om drevet bara är lite stukat i kanten så kanske det vara går att putsa till så växeln går att lägga i. Orsak?.. :klia:.. . det kan det ju bero på att växellänkaget varit felaktigt, eller på oförsiktig växling ( Och/eller med krökt växelgaffel som verkan/orsak ?)

växelgaffel borde ju gå att rikta (men kolla i så fall att det är ett fel, och att den sitter som den ska på växelaxeln.)

..att svetsa på drevet nere i lådan, och sedan slipa till rätt form på kugg låter ganska desperat....det kanske jag provat efter demontering om delar ej finns...alt. låt tillverka ny del.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Johannes Parbring (trådstartaren)

#8 » 19:47:28, 03-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska se om jag får liv i min gamla kamera. Det är min kära sambo som har en fungerande kamera, men hon är inte hemma i afton...

Lånar en bild från en annan tråd här:

Bild

Så här ser dreven INTE ut, utan alla tänder är kompletta förutom att dom är "rundade" i ytterkant.

Orsaken tror jag är felaktigt växellänkage. Det var knepigt med lägena, och med någon led/länk på ett länkage så blir det nog fort ganska mycket moment om du drar hårt i spaken = krökt gaffel. Kan tillägga att lådan har gått mer eller mindre helt tom på olja dessutom... :x Dock gick som sagt de andra växlarna i bra, och inga missljud där.

Nåväl, nu ska jag ut och se om kameran fungerar, samt lyfta av växelförarbryggan för lite noggrannare kontroll.


Infogar bilden /Lars B
Användarvisningsbild
Johannes Parbring
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:39, 23-11-2009
Ort: Järvsö, Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM H10 350 ´61
Ursus C385 75
Ferguson 35 ´60
Hara Caway 81

Johannes Parbring (trådstartaren)

#9 » 22:14:44, 03-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm. Har nog kollat på fel drev. Kan det stämma att backen sitter, om jag tittar "bakåt" i hytten, dvs framåt om växellådan satt i en jordbrukare, längst ned i högra hörnet? På typ en egen axel, jättesvåråtkomligt?

Tog lite bilder med min gamla ruttna digi-kamera, men hittade dessvärre inte kabeln till den. Återkommer.

Dessvärre verkar det väl kanske som att jag måste leta mig en bättre låda. Tyvärr är ju inte 55:or så vanliga, varken som baklastare eller jordbrukare. Vore ju guld i sådana fall om det även passade från en 470 bison. Men hur får man reda på om det gör det?
Användarvisningsbild
Johannes Parbring
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:39, 23-11-2009
Ort: Järvsö, Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM H10 350 ´61
Ursus C385 75
Ferguson 35 ´60
Hara Caway 81

Johannes Parbring (trådstartaren)

#10 » 21:30:26, 05-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild


Då har jag okulärbesiktat lite mer ner i lådan, och försöker förstå vad som är fel. Tidigare ovan nämnde jag tuggat drev, och det var det stora i mitten, och skadorna till höger på det jag hade i åtanke. Dock är ju detta inte backen kom jag senare fram till.

Vad jag dock tycker mig kunna se är att längst nere vid backaxel, till höger på mitt foto, eller typ vid #48 på sprängskissen, att något i växellådshusethuset verkar ha blivit skadat.

Kan krysskilen ha blivit avslagen och att axeln då "frisnurrar" utan att driva?
Bägge kugghjulen nere på backaxeln går då fritt att rotera.
Senast redigerad av Johannes Parbring 21:31:18, 05-04-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Johannes Parbring
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:39, 23-11-2009
Ort: Järvsö, Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM H10 350 ´61
Ursus C385 75
Ferguson 35 ´60
Hara Caway 81

Johannes Parbring (trådstartaren)

#11 » 21:34:20, 05-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ringde för övrigt runt lite folk och hörde mig för om att hitta en bättre växellåda, och en man jag pratade med var museiföreståndaren Traktor-Holger i Överkalix. Han drog sig till minnes en man som hade råkat ut för liknande bekymmer som mina, så jag fick nummer till karln, hemmahörande i Hakkas.
I fallet med hans maskin hade tydligen backaxeln "ramlat loss" från växellådshuset, och han hade löst det genom att kapa upp ett hål i sidan på växellådan, punkta fast axeln och sedan svetsa igen hålet igen. Snacka om titthålsoperation... :cool2:
Senast redigerad av Johannes Parbring 13:50:05, 06-04-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Johannes Parbring
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:39, 23-11-2009
Ort: Järvsö, Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM H10 350 ´61
Ursus C385 75
Ferguson 35 ´60
Hara Caway 81

Johannes Parbring (trådstartaren)

#12 » 13:47:50, 06-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har jag en bättre bild på skadan att bjuda på:

Bild

Bild

På den övre bilden ser man vad som är backaxelns sida som vetter mot drivande axeln (bakaxeln på en jordbrukare), eller vid punkt 84 på sprängskissen. Bevisligen har ju något gått sönder där... Men hur påverkar det? Jag provade ta ur växelförarna, och sedan föra backdreven på plats med en kofot, och jag tror då att de hamnar där de ska. Men som sagt, är motorn igång och man lägger i backen så rasslar det bara.
Kan det vara så att backaxeln i och med skadan inte är fixerad vid sin ena gavel, och därmed börjar vobbla när kraft ansätts?

Kan detta vara något som går att "fullaga" genom att ta upp ett hål i sidan?

Främre bilden är backaxelns andra ände.
Användarvisningsbild
Johannes Parbring
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:39, 23-11-2009
Ort: Järvsö, Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM H10 350 ´61
Ursus C385 75
Ferguson 35 ´60
Hara Caway 81

MN

#13 » 15:08:38, 06-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut som backaxeln roterat i husgaveln som gett upp. Hur är axeln fixerad i längsled? Den sticker ju ut ganska mycket på andra sidan.

Gillar man VM i haschmek så kan man nog svetsa fast skiten på plats men nog borde man kunna ta ur lådan, borra ur och sätta i en hylsa istället för läget i huset som gått sönder. Mkt skruvande men knappast raketforskning

2:ans (?) drev såg väl inkört ut... :grin:

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Johannes Parbring (trådstartaren)

#14 » 16:02:48, 06-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ptja, jag försökte också förstå hur den är fixerad i längsled, men blir inte klok på det. Och jag håller med om att den ser ut att sticka ut mycket på ena sidan. Å andra sidan har jag inte tittat hur det ser ut i en fräsch låda.

Stämmer det att backaxeln ska vara fixerad och att kugghjulen i sin tur ska rotera på axeln?

Jo, jag håller med om att det vore lite haschmek, men för stunden har jag inte riktigt tid och energi att plocka ur lådan, då det dessvärre är ganska rejält med jobb att få ur lådan. Och skulle jag väl ha fått ur lådan skulle jag nog överväga en annan låda som ersättning.

Hehe, jo, vissa av dreven är lite tuggade. En bekant som är pensionerad traktormekaniker påstod dock att det dessvärre inte är helt ovanligt att det ser ut sådär, men lik förbaskat fungerar. :uupps:
Användarvisningsbild
Johannes Parbring
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:39, 23-11-2009
Ort: Järvsö, Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM H10 350 ´61
Ursus C385 75
Ferguson 35 ´60
Hara Caway 81

Utskrotnings-Magnus

#15 » 17:32:08, 06-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker inte skadorna på dreven ser så farliga ut. Desto värre om något släppt nedtill i lådan.

BM55 ovanliga? -Kan väl inte vara så då jag har två fungerande och en i reservdelar (vilket gör den till den absolut vanligaste traktorn på hela gården) ;)
Senast redigerad av Utskrotnings-Magnus 17:38:47, 06-04-2011, redigerad totalt 1 gång.
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se