Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

LM640 funderingar och fix

49 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Stefan240 (trådstartaren)

#16 » 14:58:45, 23-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM 4 ever skrev:Snyggt med gulmålad ratt inkl spinnare :mrgreen:


Hehe ja den som lackerade måste tänkt att det skulle vara fint med lite extra gult inne bland allt det andra gula :thumme:
Eller så var det för jobbigt att maskera den bara :huh: Även växelspaken och kulissen har fått smaka färgspruta, och diverse andra reglage i hytten också...
Stefan240
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:39, 28-11-2022
Ort: Torsås, Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R520 lastväxlare
BM Volvo LM640



Mikkel

#17 » 15:26:14, 23-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul tråd att följa :thumme:
Vill bara förtydliga viss tvetydighet om "Spinnare". :vissla:
Det var väl för väl att den håriga spinnaren slapp att bli målad gul :mrgreen:


Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Stefan240 (trådstartaren)

#18 » 15:31:58, 06-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Råkat ut för lite problem...
Drog upp oljestickan för lite kontroll och upptäckte då att nivån ligger långt över max, alltså många cm över. :aaargh:

Jag bytte ju olja för högst 10 drifttimmar sen och då var nivån bra, det är jag säker på.
Men jag körde ett längre pass förra helgen, då blev det väl 4-5 timmar kontinuerlig drift till skillnad från innan när det bara varit småkörningar hemmavid.

Utifrån lukten på oljan verkar det som att den blivit utspädd med diesel... Den är dessutom helt klar och lite blaskig.
Kan inte se att det försvunnit vatten eller transmissionsolja.

Vad kan det bero på??
Läckande spridare?
Köldstart som fastnat?

Tips mottages tacksamt :help:
Stefan240
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:39, 28-11-2022
Ort: Torsås, Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R520 lastväxlare
BM Volvo LM640

Iznogoud

#19 » 16:35:42, 06-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Matarpumpen?
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Stefan240 (trådstartaren)

#20 » 17:24:15, 06-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iznogoud skrev:Matarpumpen?

Kan du utveckla? Det enda jag vet om dieselpumpar är att de pumpar diesel typ....
Bild
Bild
Stefan240
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:39, 28-11-2022
Ort: Torsås, Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R520 lastväxlare
BM Volvo LM640

Iznogoud

#21 » 17:27:13, 06-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.vikabacken.se/product/matarpump-2-hal

Rätt vanligt att de läcker in Diesel i motoroljan, så byte av den bör väl ses som en av de första åtgärderna vid utspädd motorolja.
Brukar inte kosta så mycket, och vara enkla att byta.

Länk ovan en i högen av köpställen.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Stefan240 (trådstartaren)

#22 » 17:43:05, 06-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej! Nåt speciellt att tänka på vid byte eller är det bara att smacka dit en ny? :buga:
Den var ju humant pris på den så det är definitivt värt att beställa en och pröva.
Jag tyckte handpumpen som sitter på maskinen fungerade dåligt när jag luftade efter filterbytet sist, så den är kanske på upphällningen ändå.
Stefan240
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:39, 28-11-2022
Ort: Torsås, Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R520 lastväxlare
BM Volvo LM640

Iznogoud

#23 » 17:55:51, 06-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte speciellt insatt själv mer än att jag har bytt någon pump genom åren.
Kolla att den nya överensstämmer med den gamla pumpen vad gäller hävarmen innan du monterar den, och att den gamla inte är märkbart nedsliten vilket kan tyda på sliten nock på kammen.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

torbjorn_forsman

#24 » 08:46:33, 07-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Släng inte bort den gamla matarpumpen, den kan vara bra att ha. Originalpumparna brukar vara renoveringsbara (om man får tag i repsats till dem), och det kan vara si och så med kvaliteten på de billiga piratmatarpumpar som det går att köpa idag, det är inte säkert att den första man får tag i beter sig som man vill.

Ett tips är att efter byte av matarpump, koppla in en manometer och mäta matartrycket under körning, för att se om det blev rätt. Nu vet jag inte hur just den här installationen med matarpump och insprutningspump är gjord, men antingen kan det vara meningen att en fjäder i matarpumpen ska bestämma trycket (och i så fall kan det behöva justeras efter pumpbyte, t ex genom olika tjocka mellanlägg bakom matarpumpen), eller också sitter det en förtrycksventil i en anslutning för returledning som bestämmer trycket och då blir det i stort sett oberoende av ev egenheter hos matarpumpen. Det är lämpligt att läsa på i VHB och ta reda på hur systemet är tänkt att fungera och hur högt matartrycket ska vara, INNAN man börjar skruva.

Sen är det ju mycket viktigt att hålla rent så man inte får in skräp i insprutningspumpen, i synnerhet om matarpumpen skulle vara inkopplad efter bränslefiltret. Noggrann motortvätt och detaljrengöring runt röranslutningarna med lösningsmedel, tandborste och tryckluft kan rekommenderas!
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan240 (trådstartaren)

#25 » 20:06:33, 07-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tillbringade eftermiddagen med att plocka bort och dissekera matarpumpen.
Det nämndes att kolla slitaget på pumparmen, och i min värld ser den okej ut. Ytan på kamnocken ser fin ut också.
Åsikter?
Bild
Bild

Inne i själva pumpen var det gott om goja som inte borde vara i ett bränslesystemet... :vissla:

Bild
Bild
Bild
Bild

Jag kunde inte se några skador på membranet men däremot var flänsen som fjädern sitter runt lite skadad, likaså plåtfliken som handpumpens arm går emot.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Stefan240
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:39, 28-11-2022
Ort: Torsås, Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R520 lastväxlare
BM Volvo LM640

torbjorn_forsman

#26 » 20:21:50, 07-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

När ett sånt där membran blir gammalt, kan det mycket väl börja läcka diesel genom det även om det inte har några synliga skador. Jag gissar att det finns ett dräneringshål i pumpens underdel för att läckande bränsle ska rinna ut den vägen, men så som det såg ut i den där pumpen, kan det ju mycket väl ha varit stopp i det hålet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan240 (trådstartaren)

#27 » 21:39:38, 07-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hittade en renoveringssats hos Olssons i Ellös så en sån är nu beställd! Ska bara inhandla lite ny olja också, och förhoppningsvis slipper jag hälla ut den igen efter 10 motortimmar... Well well motorn blir ordentligt genomsköljd såhär iallafall :razz:

1 person gillar det här inlägget.
Stefan240
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:39, 28-11-2022
Ort: Torsås, Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R520 lastväxlare
BM Volvo LM640

Stefan240 (trådstartaren)

#28 » 13:11:15, 16-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags att uppdatera lite...
Har inte haft så mycket tid för hobbyprojekt på sistone, eftersom jag och min sambo råkade bli föräldrar för ett par veckor sedan :mrgreen: Det har varit mer fokus på bajsblöjor och bebisgos på den tyvärr begränsade fritiden om man säger så.

Men igår tog jag mig i kragen och bytte inkråmet i matarpumpen samt olja. Det ska enligt instruktionsboken vara 12 liter olja i motorn, men jag fick ut åtminstone 16-17 liter...
Dessutom är det något skumt med matarpumpen för hur jag än gjorde så fick jag inte handpumpen att fungera. Eller jo, den fungerar med pumpen lös, men såfort man skruvar dit den på blocket bli armen helt slak... Och jag har 99%säker på att jag satte ihop den likadant som originalet :huh:
Jag jämförde bitarna lite hastigt innan ihopmontering och kunde inte se några uppenbara skillnader mot originalet, men det medföljde några lustiga brickor i renoveringssatsen. Några sådana fanns inte i pumpen innan och jag begriper inte var dom isåfall ska sitta heller så jag la dem åt sidan sålänge.

Men som tur är kunde jag lufta maskinen genom att öppna luftskruven på filtret lite och dra på starten, så maskinen hoppade igång ändå :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Stefan240
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:39, 28-11-2022
Ort: Torsås, Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R520 lastväxlare
BM Volvo LM640

BM425

#29 » 13:24:38, 16-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan240 skrev:Dessutom är det något skumt med matarpumpen för hur jag än gjorde så fick jag inte handpumpen att fungera. Eller jo, den fungerar med pumpen lös, men såfort man skruvar dit den på blocket bli armen helt slak... Och jag har 99%säker på att jag satte ihop den likadant som originalet :huh:


Kollade du hur kamnocken som påverkar armen stod när du monterade?

Står kamnocken så den är i sitt högsta läge när du monterar eller ska handpumpa finns det inget slag kvar på pumpen. Snurra motorn ett halvt varva så blir det bättre.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Stefan240 (trådstartaren)

#30 » 14:01:41, 16-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade tillochmed tid över för att påta lite i trädgården!

Bild

Men jag skapade nog mer jobb än vad jag uträttade... Jag upptäckte att det är dumt att lägga i backen med aggregatet fullt nersänkt i marken och fullt upptiltad skopa, för då får slangarna till redskapsfästet markkontakt :vissla:
Bild

Dessutom tycker jag bromsarna börjat ta väldigt mycket sämre än innan :???: Jag skulle tömma en gammal kompost som legat intill ett skjul, och tänkte att jag tar ett litet försiktigt tag så jag får väggen som mothåll. Det var ju bara gammalt gräsklipp och löv så inget hårt material precis. Ner mot komposten är lite nerförsbacke och jag lyckades inte få stopp på besten innan jag tryckte till väggen ordentligt :ohnej: Jag slängde i backväxeln naturligtvis men med bromspedalen nertryckt är ju driften urkopplad... Det är inte jag van vid eftersom jag kör lite modernare maskiner annars :vissla:
Som tur var så hade jag ju 2 kubikmeter trädgårdsavfall framför mig som agerade airbag men jag lyckades ändå trycka ner syllen från grundmuren en bit... Får låna farsans portopower och trycka tillbaka den nån dag.

En skrämmande syn för groddjur och byggnader som står i bestens väg!
Bild

Men katten är oberörd av husses galenskaper åtminstone :thumme:
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Stefan240
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:39, 28-11-2022
Ort: Torsås, Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R520 lastväxlare
BM Volvo LM640


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se