Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

641 Borra igenom bussning till lastaren?

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

processengine (trådstartaren)

#1 » 15:54:03, 23-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ena tilttubens bakre bussning verkar ha snurrat. I vart fall får jag inte i fett och hålet är väldigt grunt. Har försökt borra igenom bussningen för att får ett nytt hål ner till sprinten men det liksom händer väldigt lite. Är det ens realistiskt att man kommer igenom och faktiskt får i fett sedan? Vilken skärvätska bör man i så fall använda?
Bild
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre



osla

#2 » 17:15:06, 23-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde det inte vara mässing bussning? Alltså lättborrat om du nu inte är i tappen redan. Eller är det en stålbussning? Oavsett så försök få ur tappen, då är det ju lättbedömt

1 person gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

processengine (trådstartaren)

#3 » 17:27:37, 23-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

osla skrev:Borde det inte vara mässing bussning? Alltså lättborrat om du nu inte är i tappen redan. Eller är det en stålbussning? Oavsett så försök få ur tappen, då är det ju lättbedömt

Av färg och hårdhet att döma är det nog stålbussning, och jag är med säkerhet inte i tappen. Man kunde förstås försöka få loss tappen, men vad jag kunnat läsa mig till så brukar det vara en knepig procedur. Yrkesfolket kan ibland få skära loss hela konkarongen från stommen och svetsa tillbaka när man bytt tapp och bussning. Och oavsett om tappen sitter där eller ej så är det ändå borrningen jag går bet på.... Det har dock varit likadant i de 10 år jag ägt maskinen utan att man märker nåt mer betydande glapp, så det kanske funkar min tid ut. Men det regnar ute och när jag ändå är i servicetagen hade det varit skönt att fixa.
Senast redigerad av processengine 22:25:19, 23-07-2023, redigerad totalt 1 gång.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

osla

#4 » 18:16:04, 23-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att bara anta att tappen inte går att få lös är väl att ta i. Visst kan tappar sitta i sinne, men ibland släpper dom förvånandsvis lätt. En bra krypoljan kan underlätta, och finns det gas att värma med så brukar det komma

1 person gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

Bygert

#5 » 19:01:48, 23-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Risken om du borrar är ju att du smetar igen springan där du skulle vilja ha in fett och att det blir ännu svårare att få till nåt. Det här är en bättre metod:

https://www.lindqvist-msk.se/p/24894/sm ... are-44894/

2 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

processengine (trådstartaren)

#6 » 22:17:35, 23-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:Risken om du borrar är ju att du smetar igen springan där du skulle vilja ha in fett och att det blir ännu svårare att få till nåt. Det här är en bättre metod:

https://www.lindqvist-msk.se/p/24894/sm ... are-44894/

Jo, det där med att det smetar har jag också funderat över, men det är en chansning. Beror ju på hur bussningen ligger i förhållande till tappen.
Tror inte smörjnippelöppnaren hjälper om bussningen vridit sig så att dess hål inte matchar fettnippelhålet. Även man skulle fått ett sånt våldsamt tryck från manicken att oljan trängde in så hamnar den mellan öglan på hydraultuben och bussningen, inte mellan tapp och bussning. Men i andra sammanhang är det säkert en bra grej :thumme:
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...

1 person gillar det här inlägget.
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

magloman

#7 » 22:36:40, 23-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du borra i hårt stål så kan man vässa ett betongborr och borra med.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

fretchi

#8 » 22:56:25, 23-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan inte vara så att bussningen har ett smörjspår på baksidan också? Då spelar ju hålets position ingen roll. Någon som har koll på hur bussningen är konstruerad?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

processengine (trådstartaren)

#9 » 20:30:24, 24-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Det kan inte vara så att bussningen har ett smörjspår på baksidan också? Då spelar ju hålets position ingen roll. Någon som har koll på hur bussningen är konstruerad?

Nä, när man skruvar bort fettnippeln så har hålet till synes samma djup som godstjockleken i öglan på hydraultuben. Det är slätt i botten förutom den lilla gropen mina borrar lyckades få till.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

processengine (trådstartaren)

#10 » 09:46:08, 26-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

osla skrev:Att bara anta att tappen inte går att få lös är väl att ta i. Visst kan tappar sitta i sinne, men ibland släpper dom förvånandsvis lätt. En bra krypoljan kan underlätta, och finns det gas att värma med så brukar det komma

Det förstås, om man fick loss tappen så kanske man kunde pressa ur bussningen och sätta tillbaka dan i rätt läge? Det borde gå att göra på plats med en portapower utan att ta loss hydraultuben från maskinen. Man får fnula på saken, nu kom det andra projekt.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

Michael Meier

#11 » 11:15:42, 26-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara en tanke, om du tar ur tappen och kikar hur bussningen ska vridas tillbaka..
Svetsa ett plattjärn på bussningen (stålbussning, eftersom du har provborrat) och använd rörelsen du får från hydraulcylindern till att vrida tillbaka bussningen i läge igen och använd svetsresterna till att häfta fast bussningen så att den inte vrider sei egen.

Alternativt använd rätt borr för ändåmålet, fortfarande med sprinten ur, så kan du rensa från slitande spån.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

processengine (trådstartaren)

#12 » 14:56:55, 26-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme: Det där med att svetsa på ett plattjärn var ju en intressant idé!
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

Michael Meier

#13 » 15:37:25, 26-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra hållbarhet med 6-8 svetspunkter på sidan / utsidan
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se