Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Bygge av värmecentral

111 inlägg • Sida 8 av 8
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

63an

#106 » 23:16:48, 27-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns som att DU är allround! Alltså har bondförnuft å de visar sej när saker fungerar fullt ut :thummar:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare



PerÖ83 (trådstartaren)

#107 » 23:33:20, 27-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar oftast reda mig själv :vissla:
63an Du är nog en sådan person som jag skulle kunna sitta i timmar och lyssna på dina historier :laes_detta: och bara suga in infon :buga:
Du har så mycket att berätta :shake_hands: men skriva kan du inte :vissla: men vem kan de :laes_detta:
:bira:
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

Stridis2

#108 » 22:44:49, 28-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har, av någon konstig anledning, inte följt den här tråden på ett bra tag, men läste ifatt i kväll.
Turbodiesel skrev:Kallvattnet brukar ledas ned i botten, men jag plockade med en 200L rostfri lantbruksberedare för en tid sedan, och den hade inget stigrör på någon av anslutningarna vilket förbryllar mig. Den ena är rödmärkt men har ingen skillnad i övrigt.

Vissa beredare byggs med två likadana korta in- och utloppsrör. I det rör som ska gå ner till botten (vid toppanslutning) stoppar man ner en speciell PEM-slang med en fläns i änden. Slangen passar precis i hålet och når ner till botten när flänsen ligger mot röränden. Tittar man ner i burken ser man (i alla fall på vissa) en styrning för slangen samt spridarplåten svetsad i botten av burken.

Vet du fabrikat på VVB:n?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Turbodiesel

#109 » 23:23:38, 28-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Jag har, av någon konstig anledning, inte följt den här tråden på ett bra tag, men läste ifatt i kväll.
Turbodiesel skrev:Kallvattnet brukar ledas ned i botten, men jag plockade med en 200L rostfri lantbruksberedare för en tid sedan, och den hade inget stigrör på någon av anslutningarna vilket förbryllar mig. Den ena är rödmärkt men har ingen skillnad i övrigt.

Vissa beredare byggs med två likadana korta in- och utloppsrör. I det rör som ska gå ner till botten (vid toppanslutning) stoppar man ner en speciell PEM-slang med en fläns i änden. Slangen passar precis i hålet och når ner till botten när flänsen ligger mot röränden. Tittar man ner i burken ser man (i alla fall på vissa) en styrning för slangen samt spridarplåten svetsad i botten av burken.

Vet du fabrikat på VVB:n?


DeLaval WHP (beg mjölkdiskberedare), men det var något udda (för oss, kanske Italienskt) fabrikat enligt typskylten. Anslutningarna var 22mm klämringsskarv har jag för mig.

Stigröret ser ut att höra till original blandningsventilgrunkomat ser jag nu, nåja, jag skulle ändå bygga om den till liggande exp-kärl. Det var bara att jag reagerade på avsaknaden av röret när jag hölls. Jag brukar inte nöja mig med att det funkar, jag vill ofta veta varför också.. :vissla:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

63an

#110 » 07:43:35, 29-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Träffande beskrivning Per men ingen vits med att "gagga" om det levda livet, Har inte tid och upprepa mej å blir de nått så upprepas de int! Finns nått värre när de bara mal på samma tema ungefär? Upplever det som att gå till postlådan varje dag, de kan alla! Vad säjs om detta att mina syskon generelt blev alkisar , jag festade också men har aldrig hyllat tvättvätskan! Bara tok för mej när de går till överdrift! Sen är jag nog vettig nog att tacka nej när jag inser att ett jobb inte passar mej då jag känt på upplägget då får nån annan köpa det! Ska ju snart Fylla Anton å de är ju ingen dålig bedrift om jag hinner + hålla Skogsgurra på avstånd :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

PerÖ83 (trådstartaren)

#111 » 20:11:07, 29-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fortsätter med uppdateringarna i andra tråden, då de bara berör verkstaden i nuläget.
PerÖ83 @ Pers Mekaniska


Jag har dock andra planer på vad de ska bli av "värmecentralen" i framtiden :vissla:
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se