Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Oseriösa tomtdräneringar!

91 inlägg • Sida 3 av 7
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

BlackLuck

#31 » 21:02:19, 08-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andersson Pontus skrev:Hur står sig rikkakorna igämförelse med isodrän skivor? Isodrän måste ju vara "tätare"? Hur står sig K-värdena imellan skivorna? Skulle vara lite kul att veta hur mycket vatten det kommer in bakom skivorna, om man som vi inte tätar listen mot grunden. För gör man en dränering så ser man ju till att det lutar ifrån huset efter. Kan inte bli många droppar eller?


Ta inte nu detta som ett mothugg, utan mer som en frågeställning..!

Det går ju göra en dränering på 100 olika sätt, sen är frågan vad som är rätt och fel.


Hur menar du? Isodrän-skivan är ju riskaka. Eller tänker du på typ Jackodren eller liknande?

Jag tycker inte heller att man borde behöva täta listen upptill. Jag brukar inte göra det. Dessutom brukar jag toppa med mak närmast väggen ovanför list för att få det lite luftigt. Men det är bara centimetrarna närmast vägg och om frånfall kan uppnås. Resten skall vara så tätt som möjligt.
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage



Robban_C (trådstartaren)

#32 » 21:29:24, 08-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Marcus_borås skrev:... Robban, du fortsätter att imponera!!! :thummar: ...
Mest av allt fortsätter jag att rodna av såna inlägg. :grin: :wave:


Andersson Pontus skrev:Vad menar du med blästra väggen? Sandbläster? ...
Sand. Firman som jag anlitar blandar in lite vatten i blästerluften för att binda dammet. :thumme:


Andersson Pontus skrev:... Jag tycker inte det går att säga vem som gör rätt. För båda är "rätt"? Detta kan ju skilja fruktansvärt från hus till hus med. ...

Det håller jag med om. Alla hus och tomter är olika så man får lov att anpassa sig efter situationen.
Men han som hade påbörjat det där jobbet hade ju inte en siffra rätt. Stort bakfall, för dåligt djup etc. Läser man på hur en drän ska göras (bruxxen finns som sagt hos Isodrän) så gör man inte så som han hade gjort.
Lite yrkesstolthet har vi väl allihop här på forumet?



Andersson Pontus skrev:... Ska man dra det vidare ska man ju igentligen inte justera rören med makadam heller. Då mycket av vattnet rinner just i singlet och inte i rören. Har man då en ojämn botten och börjar justera fallet med singlet kommer det ju stå vatten i "ojämnheterna". ...
Det håller jag också med om. Kul att nån mer än jag har reflekterat över det där. :thumme:
Jag har till och med bottnat en hel pool helt utan dränrör. Slät schaktbotten med svagt fall mot pumpbrunnen i ena hörnet och sen markduk, 150 mm packat 16-32, markduk och sen stenmjöl. Fungerar kanonbra. :thumme:
Och vad gäller schaktbotten på en drän så brukar jag justera den med blästersanden som blir kvar i schaktet. Där brukar vara 3-4 cm sand som till stor del måste tas bort men en del av det använder vi för att jämna av med. Eftersom sanden innehåller en hel del blästerdamm så anser jag att den blir ganska så "tät", dvs vattnet kommer till störst delen att rinna ovanpå sanden (dvs på en "yta" med kontinuerligt fall utan några "underjordiska sjöar").


Andersson Pontus skrev:... Hur står sig rikkakorna igämförelse med isodrän skivor? ...
Riskaka är som sagt samma sak som Isodrän, Pordrän med mer.


Andersson Pontus skrev:... Skulle vara lite kul att veta hur mycket vatten det kommer in bakom skivorna, om man som vi inte tätar listen mot grunden. För gör man en dränering så ser man ju till att det lutar ifrån huset efter. ...
Jag tror inte att det kommer in så mycket vatten men silikonet kostar ju bara några hundra till en kåk.
Jag köpte för övrigt en sån här eftersom man får kramp i nävarna om man ska lägga ut 40 lpm silikon:
http://www.dewalt.se/powertools/product ... tno/DC547/

Vad gäller fall från kåken så håller jag med om att man ska göra det men dels går det ju inte alltid (alla kåkar är som sagt olika). Ex vis kanske marknivån styrs av låga fönsterbleck etc.
Dels är det en sak hur marknivån ligger när man är färdig men det är en annan sak hur marknivån ligger efter första vintern (eftersjunkning). Visserligen är man inte juridiskt skyldig om problem uppstår pga eftersjunkning men i kundens ögon är man ju skyldig även om problemen uppstår pga eftersjunk.


Andersson Pontus skrev:... Ta inte nu detta som ett mothugg, utan mer som en frågeställning..! ...
Nä, det är lugnt, koppla av du!


Läget är ju att man måste ju se dels till vad lagen kräver, dvs i första hand följ bruksanvisningarna.
Dels måste man ju se till resultatet, idag och på sikt, och det är här sunt förnuft och erfarenhet kommer in.

Och sen måste man ju tyvärr se till kostnaderna också, man vill ju gärna att jobben ska gå plus. Det är här mina vänner som den stora finessen ligger och det där har jag inte riktigt fått koll på än. :mrgreen:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Andersson Pontus

#33 » 21:29:25, 08-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

BlackLuck skrev:
Andersson Pontus skrev:Hur står sig rikkakorna igämförelse med isodrän skivor? Isodrän måste ju vara "tätare"? Hur står sig K-värdena imellan skivorna? Skulle vara lite kul att veta hur mycket vatten det kommer in bakom skivorna, om man som vi inte tätar listen mot grunden. För gör man en dränering så ser man ju till att det lutar ifrån huset efter. Kan inte bli många droppar eller?


Ta inte nu detta som ett mothugg, utan mer som en frågeställning..!

Det går ju göra en dränering på 100 olika sätt, sen är frågan vad som är rätt och fel.


Hur menar du? Isodrän-skivan är ju riskaka. Eller tänker du på typ Jackodren eller liknande?

Jag tycker inte heller att man borde behöva täta listen upptill. Jag brukar inte göra det. Dessutom brukar jag toppa med mak närmast väggen ovanför list för att få det lite luftigt. Men det är bara centimetrarna närmast vägg och om frånfall kan uppnås. Resten skall vara så tätt som möjligt.


Är la jag som fattat fel de där med riskaka då, här i våra trakter är en riskaka en brun skiva. Njae jackodrän är väl skivor för isolering i plattan/grunden? Kan har blandat ihop namnen helt nu.

Riskaka kallar vi de som robban visade biler på nyss på den fina dräneringen..

Kollade lite på hilti´s sida, det har uppgraderats lite till det bättre nu ser jag men det är sådan här vi använder.. http://www.hilti.se/holse/modules/prcat ... OID=-28026


Får man fråga vad det kostar att hyra in ett annat företag till detta? Måste ju vara svårt att räkna på det när andra är inblandade me..
Om detta inte nu är billigt (för smidigt är det ju) så skulle jag nog rekommendera att köpa en slip och en vetigt industridamsugare. Gärna med lång slang så man slipper dra ner den i graven.
Senast redigerad av Andersson Pontus 21:44:09, 08-09-2009, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Andersson Pontus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:02:48, 24-12-2008
Ort: Jerusalem
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo Ew140C - Slynan.

BlackLuck

#34 » 21:36:33, 08-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andersson Pontus skrev:
BlackLuck skrev:
Andersson Pontus skrev:Hur står sig rikkakorna igämförelse med isodrän skivor? Isodrän måste ju vara "tätare"? Hur står sig K-värdena imellan skivorna? Skulle vara lite kul att veta hur mycket vatten det kommer in bakom skivorna, om man som vi inte tätar listen mot grunden. För gör man en dränering så ser man ju till att det lutar ifrån huset efter. Kan inte bli många droppar eller?


Ta inte nu detta som ett mothugg, utan mer som en frågeställning..!

Det går ju göra en dränering på 100 olika sätt, sen är frågan vad som är rätt och fel.


Hur menar du? Isodrän-skivan är ju riskaka. Eller tänker du på typ Jackodren eller liknande?

Jag tycker inte heller att man borde behöva täta listen upptill. Jag brukar inte göra det. Dessutom brukar jag toppa med mak närmast väggen ovanför list för att få det lite luftigt. Men det är bara centimetrarna närmast vägg och om frånfall kan uppnås. Resten skall vara så tätt som möjligt.


Är la jag som fattat fel de där med riskaka då, här i våra trakter är en riskaka en brun skiva. Njae jackodrän är väl skivor för isolering i plattan/grunden? Kan har blandat ihop namnen helt nu.

Riskaka kallar vi de som robban visade biler på nyss på den fina dräneringen..


Den skivan på bilderna kan mycket väl vara isodrän eller pordrän.
Jackodren har sin egen skiva. Den är inte i riskake-modell utan har lodräta spår på sidan som ligger mot väggen. Kanske funkar, men jag tycker riskakorna följer "sunt förnuft" på ett bra sätt.. :grin:
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage

Robban_C (trådstartaren)

#35 » 21:47:09, 08-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jackodren är ju i alla fall inte impregnerat så som Isodrän och Pordrän är:
http://www.jackon.se/eway/default.aspx? ... 33:1:::0:0

Bild Tillägg efter 5 minut(er):

Andersson Pontus skrev:... Får man fråga vad det kostar att hyra in ett annat företag till detta? ...
Antar att du menar blästringen?
Dom tar 1500:- i etablering och sen en hundring kvadraten men jag har tydligen varit en bra kund eftersom dom alltid drar av 10% på "ytkostnaden".
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

BlackLuck

#36 » 21:47:09, 08-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har läst den där texten fram o tillbaka otaliga gånger och jag gillar att man använder uttrycket "dränerande kapacitet". Det verkar ytterst luddigt.
En disktrasa är väl på sitt sätt dränerande också om man hänger upp den..? :grin:
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage

Bonken

#37 » 22:10:24, 08-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blanda i lite vatten med blästringssanden...smart...borde kanske gubbarna på vårt garagetak gjort så jag slipper åka in och tvätta av grannens utemöbler som är fulla med sand =D.

Usch vad petiga folk ska vara. Recis som om man inte hade bättre grejer för sig, som att spaka en grävare tex =D
Senast redigerad av Bonken 22:12:35, 08-09-2009, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bonken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:19, 01-06-2009
Ort: Kungsbacka
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix H55DR, EC05B, Svab

Robban_C (trådstartaren)

#38 » 23:17:57, 30-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi håller på med en dränering i Kungsör just nu.
Kåken dränerades på 80-talet med sån där markskiva som var så poppis på den tiden.
Bilden visar en del av markskivan, den del som låg längst ner mot sockeln.

Bild

Dessutom skymtar er egen skribent. :grin:

Är dom så bra dom där markskivorna? :mrgreen:

Detta hör egentligen inte hemma under rubriken "Oseriösa tomtdräneringar" eftersom det var så man gjorde på den tiden.



Men vad som hör hemma bland oseriöst är dagvattnet. Det bestod av 100 mm kabelslang, ganska så kreativt och inte alls helt fel om det inte hade varit för ett par saker:
1. Kabelslangen tätar inte mot stuprör, dagvattenbrunn etc. Gissa om det var igenslammat på sina ställen.
2. Det finns tydligen inga grenrör för att koppla ihop flera kabelslangar så dom hade grenat ihop rören med ett sadelgrenrör för dränering. Problemet ligger ju i att "sadeln" är öppen undertill så just där hade väl merparten av vattnet från taket runnit rätt igenom. :slag:
På ett ställe var övergången från stuprör till kabelslang en vanlig böj för dränrör. Dessa är inte heller täta. Där hade massor sipprat ner och satt igen kabelslangen så när det lossade så kom det typ fem höjdmeter vatten rätt ner ur stupröret. Jätteplask!

Markskivan på bilden ovan är INTE tagen där sadelgrenröret fanns. Man kan anta att markskivan var ännu blötare där grenen satt. :slag2:



En bild på en av dränslangarna. Så här blir dom tydligen av att man varken använder markduk eller singel/makadam.
En del av slangen var stentunga!

Bild



Har vi nån som har nåt förslag på hur man skulle kunna använda slang till dagvattnet och ändå få tätt?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Beaver3

#39 » 01:53:39, 01-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant, det finns mycket att fundera över.
T.ex. återfyllnaden om det skall vara makadamm eller lera,
Jag såg häromdagen en entreprenör som återfyllde dränrör och alltihopa med dålig sand rakt över i hela vallgraven, inte ens en fiberduk användes,
Låter inte det som 60:tal.
Hur snabbt kommer dränrören att vara fyllda med sand?
Många lägger fiberduken direkt på dränrören, andra lägger singel över rören och sedan en fiberduk ovanpå, vad tycker ni är bäst?
Beaver3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:21:19, 14-09-2009
Ort: Nordligaste Svealand
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC55B
John Deere 3130
Velsa tippvagn

dogen

#40 » 07:29:45, 01-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm... menar du att en del sätter fiberduken direkt runt röret och sedan makadam utan på duken? Låter lite bortkastat.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Anders Berg

#41 » 07:59:59, 01-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban, om du menar att använda kabelrör(slang) så finns det ju t ex flex böjar och flexgrenrör(täta) för 110 dräneringsslang, och de borde ju gå andvända även till 110 kabelslang. Tror inte det ska vara långt ifrån att även vanliga marksprång mm passar. Prismässigt är det väl ganska lika som att använda markavloppsrör, möjligen tjänar du väl in på slangen genom att slippa språnga om det är mycket krokigt eller vinklar.
Om du kollar Rinkaby rör katalogen har dom ju bilder och mått på slang och delar. Finns ju även hos T ex Ahlsell, och de har nog fler lösningar på övergångsmuffar mellan dräneringsslang/kabelrör och markavlopp. Anslutning mot stuprör vet jag inte riktigt... :???: det är ju så många olika dimensioner inblandade på stuprör, dränering och avlopp. En standard, där allt bara passar ihop vore inte dumt. Men det där har du bättre koll på.

P.S. Använder du slang (dränering) runt husen, eller lägger du rör? Tycker de här rören, typ infiltrationsrören är fina att lägga, finns ju både täta och med hål i, har bara använt dom vid markbäddsbyggen, men tänkte de kanske går vid husdränering med?
Användarvisningsbild
Anders Berg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:56, 10-12-2006
Ort: Flurheden, Älvsbyn
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo BM 4200
MF Robur
Brøyt X21
Volvo N10
Scania 76 Super
Volvo FM 12 Spol/slam
Volvo FH 480
Volvo L70F

BlackLuck

#42 » 16:36:54, 01-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beaver3 skrev:Intressant, det finns mycket att fundera över.
T.ex. återfyllnaden om det skall vara makadamm eller lera,
Jag såg häromdagen en entreprenör som återfyllde dränrör och alltihopa med dålig sand rakt över i hela vallgraven, inte ens en fiberduk användes,
Låter inte det som 60:tal.
Hur snabbt kommer dränrören att vara fyllda med sand?
Många lägger fiberduken direkt på dränrören, andra lägger singel över rören och sedan en fiberduk ovanpå, vad tycker ni är bäst?


Jag vill absolut inte försvara nån som inte använder mak på rör eller dränkloss men faktum är att sand inte är så tokigt dränmtrl. Det är många gånger man sett de gamla keramikrören fyllda med sand men att de fyllt sin funktion lika fullt.

Men det är ju klart att, som du säger "dålig sand" kan ju vara lite av varje.. :grin:

dogen >> Jag tror nog att det menas dränmtrl (singel/mak) runt rören och sedan duk utanpå det. Det har disskuterats tidigare om möjligheten att skippa rören i sin helhet och använda "makadam-korv" (nytt begrepp :mrgreen: ) vilket borde funka men jag tror inte nån här vågar vara så snål :grin:

Själv tycker jag att den där duken brukar vara något överflödig runt mak-bädden. Har aldrig sett nån bädd som varit så smittad av övrigt material att den givit upp. Men det kan mycket väl vara andra markförhållanden i andra delar av landet och om man ändå stiftar upp duken på isoleringen så känns det ju samtidigt "dumsnålt" att inte låta den täcka mak-bädden också.
Senast redigerad av BlackLuck 16:38:10, 01-10-2009, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage

Beaver3

#43 » 16:54:23, 01-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

tittar man på bilden ovan som Robban_C tagit så är ju han kritisk till att rören tagit in sand och blivit igensatta.
Beaver3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:21:19, 14-09-2009
Ort: Nordligaste Svealand
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC55B
John Deere 3130
Velsa tippvagn

BlackLuck

#44 » 17:32:56, 01-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skall tillägga att det var populärt att på slutet av 70-talet nån gång lägga duk runt dränslangen vid dränering. Detta slutade man med när det visade sig att duken med tiden blev tät.
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage

Lars B

#45 » 17:46:12, 01-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

BlackLuck skrev:Jag skall tillägga att det var populärt att på slutet av 70-talet nån gång lägga duk runt dränslangen vid dränering. Detta slutade man med när det visade sig att duken med tiden blev tät.


Oooops! Nu undrar man ju om man gjorde bort sig när jag dränerade framför och bakom verkstan för där la jag duk runt slangen :x Men å andra sidan så ligger den i botten på en fyll med 8-16 som går ända upp till marknivå och som är åtskild ut mot marken med duk...
Vad säger experterna? Blir man dömd så är det bara att skotta upp allt och ta bort duken :ohnej:

/Lars :rock_on:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Kuri och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se