Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Betong gjutning verkstad

27 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Åsa-Nisse

#16 » 11:11:54, 07-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fenomenet att materialet inte räcker till är ju tack vare att alla ingående sorter innehåller olika mängd hålrum med luft som fylls ut av finare material och till sist vatten. Makadam=berg som väger ca 2,7 ton/m³ i fast format men krossat bara ca 1,4-1,5 vilket innebär att det är nära hälften luft. Detta utrymme fylls med sand/grus som i sin tur har luftfickor som fylls med cement och vatten. Resultatet att 1m³ betong väger ca 2,4 ton.

1 person gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm



aunnr1 (trådstartaren)

#17 » 15:04:53, 07-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tackar för dom förslagen på cement det skall kollas,

Kanske jag skall förklara lite vad jag tänkt
Jag har egen skog som o egen såg så det ligger ju nära tillhands att bygga i trä, o därför så har jag grunnat på en hall som är ca 10x20 m men ju mer jag skissar o ritar kommer jag fram till att jag behöver en större o bredare hall
eller kanske JAG VILL HA en större o bredare hall :grin:
Jag håller på med lite ritningar på detta som jag skall visa så snart dom är presentabla.
Det som är det senaste varianten är innermått på 12x24m men då blir det nog stålstomme o sen bygger jag väggarna i trä o panelar utsidan med locklist panel
Problemet med betongen är att min närmsta betongstation är drygt 11mil bort o närmsta ställe att få gjutsand o grus är 5 mil bort, grus o sand kan jag köra själv, men betongen måste jag tror jag betala mer i frakt för än vad själva betongen kostar.
Dessutom så har jag blandat ganska stora laddningar tidigare med den blandare jag tänkt använda, det är inte min men det skulle inte vara några problem att låna den.

Jag kan ju tillägga att detta kommer att bli ett långt utdraget projekt, men jag hoppas att jag kan börja med plattan i sommar, men jag bor norr om polcirkeln så sommarn är kort :grin: :smile: :sad:
En fundering som jag har är att senaste räkningen på volym kom upp till 60m3 betong o det finns inga planer på att jag kan gjuta så mycket på en dag
Två alternativ som jag ser det, plattan blir 15cm tjock o en kantbalk dimensionerad för traverspelare :grin: nån gång... Antingen gjuter man upp kantbalkarna till hälften o plattan så att man har kanske 5 cm kvar, vattnar rikligt o gjuter färdigt dan efter, eller så delar man på plattan o gjuter halva färdig en dag o andra halvan nästa dag.
Vad tror ni hur skulle ni ha gjort? Förslag mottages tacksamt :grin:
Med vänlig hälsning Anders
aunnr1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:21:40, 23-06-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: volvo nb88 trailer-66
libherr 921
scania 110 med linden tornkran
stalo 3/4 bandare skogstraktor
volvo 4300

magloman

#18 » 15:15:28, 07-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Delar plattan på mitten och gjuter på två dagar. Lägg en skåra 3cm djup i skarven så det inte spricker. Den går o fylla med nåt betongspackel el likn senare.

Skulle försöka köpa färdigbetong iaf och sen pumpbil på det. Grymt mkt jobb att fixa betong själv. Har du kollat om du kan köpa frakt+betong av ägarna till bilarna istf för betongstationen? Kanske är samma ägare?

Trätakstolar på 12m spännvidd är ju inga problem o köpa om du vill göra stommen i trä. Mina är drygt 12.
Finns dock ingen ekonomi i att bygga takstolar själv, även om virket är gratis.

Hur högt upp till takfot?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

aunnr1 (trådstartaren)

#19 » 16:19:32, 07-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja kanske man får göra så men jag gillar inte riktigt att dela plattan helt ,skarven är nog inget problem men det känns fel att en platta blir i två delar, ja vet inte vilket som känns bättre,
Betong stationen har inga egna bilar, jag har hållit på med en del hallbyggen/verkstäder o har ju genom det fått lite kontakter så jag känner folk på betongstationen o en av mina bröder kör åt en betongåkare.
Jag skulle behöva fyra bilar som har 22-23mil körning o 9 lass om dom skall köra lagligt, jag tror att jag kan blanda själv för en tredjedel av det priset, men man vet ju inte förrän man kollat :laes_detta:

trä takstolar med 12 meters fribärande i snözon 4,5 tror jag det var här, jag skall kolla men jag tror jag kan göra stål billigare än så, med stål så behöver jag inte så många.
O jag har ritningar på takstolar som vi svetsat o monterat i andra hallar men dom minsta av dom är 15m men korta av dom med samma materialdimensioner borde ju inte vara något problem :vissla:
Sen är man väl lite miljöskadad men jag tror nog att jag kan göra trä billigare själv också, KAN SJÄLV :grin:

Med vänlig hälsning Anders

just ja takhöjden, ena delen är tänkt att bli 5 m takhöjd inne men sen gillade jag din lösning med två våningar på en del, för mej så hade jag tänkt ca 2/3 med 5m o resten i två plan
så för att få plats med detta så tror jag det blev en takfotshöjd på 5,6 m ca men det är då med ståltakstolar som har en mycket flackare taklutning än det skulle bli med trä.
skulle jag gå på trätakstolar så kan jag sänka vägghöjden/takfotshöjden till 4,8 -5m å få ett sluttande tak inne på övervåningen
aunnr1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:21:40, 23-06-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: volvo nb88 trailer-66
libherr 921
scania 110 med linden tornkran
stalo 3/4 bandare skogstraktor
volvo 4300

magloman

#20 » 17:10:40, 07-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok

Alla större plattor gjuts i flera tempon så inget att oroa sig för. En stålstomme reser man oxå mkt snabbare än o bygga i trä.

Ja, jag tror på två planslösning på en del. Kostnaden per m2 på övervåningen är ju försumbar
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Åsa-Nisse

#21 » 20:07:56, 07-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fundera en gång till på gjutningen. Dagens k30 16 med flyttillsats är helt underbar att jobba med. Forma, armera och låt bilarna komma. Roterbilar med hydraulränna när du inte har större mått så kan du sitta bredvid och titta på. Flyttillsatsen gör att du bara behöver stryka av lite finputs på ytan när det är utlagt. Ingen vibrering behövs. Inget arbete. det enda problemet med denna gjutning är att hålla sig varm.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

mats_o

#22 » 22:24:20, 07-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Fundera en gång till på gjutningen. Dagens k30 16 med flyttillsats är helt underbar att jobba med. Forma, armera och låt bilarna komma. Roterbilar med hydraulränna när du inte har större mått så kan du sitta bredvid och titta på. Flyttillsatsen gör att du bara behöver stryka av lite finputs på ytan när det är utlagt. Ingen vibrering behövs. Inget arbete. det enda problemet med denna gjutning är att hålla sig varm.


instämmer i detta. gjorde förvisso bara en liten 30 m2 platta men roterbilen nådde bara halva formen ungefär. det var inte minsta lilla problem att "gunga" iväg betongen resten av sträckan så att man slapp lyfta den.

1 person gillar det här inlägget.
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

aunnr1 (trådstartaren)

#23 » 05:58:29, 16-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen jag hade hoppats att jag skulle kunna påbörja mitt bygge till sommaren men det blev mera borta jobb, så nu är jag borta hela sommaren o kommer inte hem förrens till hösten, nå desto mer tid att fundera o planera.
Nu sitter jag o grunnar på portar det är tänkt att bli 2 st portar ca 4,5*4,5m jag har väl hela tiden tänkt att jag skulle bygga dessa själv o göra 4 delade vikportar, bla, för att jag tycker att dom allra flesta köpe portar är otroligt dåligt isolerade, man isolerar väggarna med 200mm o sen sätter man in en eller flera ytor i väggen som är 25m2 o isolerade med 50-60 mm, o naturligt vis priset,, stora portar är dyra!!
Men nu har jag börjat fundera mer o mer på att göra 2 delade skjutportar istället,dvs, portar som man skjuter åt sidan utanför väggen, man får ju planera bygget för dessa men då skulle man ju kunna göra ganska kraftiga o tjocka portar utan att det skulle vara allt för svårt att få dessa täta o lättöppnade.
Men man ser ju sällan eller nästan aldrig sådana portar som isolerade, varför?? vad har jag inte tänkt på,,
vad tror ni skulle det vara en dum ide att försöka göra portarna på detta vis?

Med vänlig hälsning Anders
aunnr1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:21:40, 23-06-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: volvo nb88 trailer-66
libherr 921
scania 110 med linden tornkran
stalo 3/4 bandare skogstraktor
volvo 4300

Stridis2

#24 » 07:33:56, 16-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skjutportar är väl svåra att få täta, kanske därför de inte används så mycket. Visst, flygvapnets hangarer hade ju skjutportar som öppnade säkert 25 meter brett, men de brydde sig kanske inte så mycket om uppvärmningskostnader... :mrgreen:

magloman skrev:Alla större plattor gjuts i flera tempon så inget att oroa sig för.


Inte för att vara en Messerschmitt, men jag ha för mig att när vi byggde nya plåtverkstaden så gjöts hela plattan i ett tempo på drygt 3000 kvadrat och 20 cm tjock. Detta gjordes med fiberarmerad betong. När den hade härdat så sågades den upp i skivor som ett år senare fylldes med något epoxispackel.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

ja-bond77

#25 » 08:10:24, 16-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog som sagt väldigt svårt att få till isolerade skjutportar som är både täta, driftsäkra och smidiga att öppna och stänga(för hand?). Personligen tror jag mer på vikportar(eller andra typer) av någorlunda normal tjocklek på insidan av väggarna. På utsidan kan man ha en portdörr till som man kanske inte alltid har stängd om man färdas ofta genom porten. Men som man kan stänga till natten eller om man har flera portar kanske man inte just använder ena porten på vintern och kan då ha ytterporten konstant stängd i den porten. Ytterporten kan bestå av en sån enkel sak som en presenning av rullgardinstyp som löper i skenor ner på portsidorna för att strama åt så den ligger tätt mot ytterkarmen. Får man bort vinddraget mot den primära porten är mycket vunnet har jag för mig. Detta bara teori ännu från min sida då jag idag är för snål för permanent uppvärmd verkstad. Men en dag så...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

aunnr1 (trådstartaren)

#26 » 09:13:53, 16-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja bond slog nog huvet på spiken där, det är nog "tror" jag inte så stort problem att få dessa portar täta, men att få dom lätt manövrerade o driftsäkra kan nog bli värre, men jag släpper det inte än kanske det skulle gå att hitta någon lösning på detta, min tanke är att man har portarna hängande i skenor som man brukar med denna typ av portar o sen gör man sista säg 150mm av skenorna lutande neråt kanske 1-3grader o inåt mot väggen ca 30 grader så att portbladet rör sig neråt inåt sista biten.
Sen är man nog tvungen att ha en låsanordning typ container eller som det var på gamla stora slagportar förut,
men man måste nog spänna in portbladen i alla fyra hörn för att få en ordentlig tätning, om man tänker sig att portbladen hammnar i en slutposition med skenorna så att sista 10mm måste spännas in med låsen . hoppas detta blev någorlunda begripligt.
vad tror ni?

Anders
aunnr1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:21:40, 23-06-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: volvo nb88 trailer-66
libherr 921
scania 110 med linden tornkran
stalo 3/4 bandare skogstraktor
volvo 4300

Hansborg

#27 » 09:28:24, 16-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte alls på skjutportar.. tänk på stormen.. öppningsfrekvensen.. snön.. braha upp efter väggen grejer.. bla...bla...
Det går att bygga vikportar lika billigt... :idea:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se