Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Ändra takstolar, förslag på dimensionering

46 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#16 » 14:18:34, 29-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ptr skrev:Det går att göra sådana där takstolshalvor som lutar mot varandra med, de heter något men kommer inte ihåg vad.


En bild säger mer än tusen ord! :eat:
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.



MekJan

#17 » 14:28:54, 29-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det vanligaste i gamla uthus brukar vara att sätta in stödben på lämpliga platser men även se till att sträva gavlarna om det blir förhöjt väggband , helst bör man försöka få in en mellanvägg som stabiliserar byggnaden.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#18 » 14:34:30, 29-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

MekJan skrev:Det vanligaste i gamla uthus brukar vara att sätta in stödben på lämpliga platser men även se till att sträva gavlarna om det blir förhöjt väggband , helst bör man försöka få in en mellanvägg som stabiliserar byggnaden.


Jo, och just nu är det fullt med stödben. Men min dröm är att kunna lulla omkring med de stora maskinerna inomhus. Blir inte så bra med stolpar golv till tak på körytan.
Är medveten om det där med att sträva konstruktionen. Därför tar det extra tid att fundera ut det som blir bäst billigast och enklast att genomföra. Att logen står i vinkel, med gemensamt tak, borde sträva vissa krafter. Den "fria" änden måste man dock tänka lite annorlunda med.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

MekJan

#19 » 14:43:16, 29-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med stödben menade jag det samma som Ptr inte hade namnet på som går från nedersta väggbandet och slutar ungefär på halva taket, allt annat som går lodrätt kallar jag stolpar. :grin:
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#20 » 15:49:58, 29-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Typ hölada. Jo, det är en variant. Men jag vill gärna ha full höjd ända ut till takfoten.

Egentligen skulle man väl tillfälligt stolpa upp taket så långt ut man kan, utanför väggen, samt en tillfällig stolprad i mitten. Därefter riva väggarna helt, riva golvet, gjuta platta, bygga nya väggar och sist upp med lämplig takstolskonstruktion.

Men då kanske det vore enklast att riva alltihop. Men då är frågan om man ska bygga i samma storlek, på samma plats? Byggan helt nytt och låta detta stå kvar? Plats finns.
Hade en kompis Luleå som brukade föreslå "tolletikkon" eller hur det nu stavas, som första lösning på det mesta.
:aaargh: :help:

Att det ska vara så svårt att bestämma sig.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

CountyBruff

#21 » 18:58:53, 29-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter och läser om dina byggplaner. Kan inte låta bli att kommentera.
Vad har du för tak? Plåt är både tätt och lätt.
Kan säkert plocka bort mycket bärande.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#22 » 19:05:01, 29-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är plåt på gammalt sticktak.
Mycket av stolparna under skullgolvet (i lagårn) är naturligtvis till för att bära upp vikten av hö på skullen.
Går säkert att ta bort varannan stolpe och varannan bjälke om man tar bort skullgolvet och timringen håller ändå ihop. Men det gör ju ingen nytta för den användbara takhöjden.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

jörgen.ottosson

#23 » 19:11:08, 29-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom att tänka på denna.... Bygga maskinhall i ladugård

ganska liknande grundkonstruktion.....speciellt dessa två:

Bild
Bild
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#24 » 19:21:26, 29-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, den sista bilden skulle kunna bli ganska likt som det är hos mig. Så när som på att nedre delen av väggen är timrad.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Lasse Hällegerd

#25 » 21:40:10, 29-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Mats i Myrhult!
Ja, allt kostar pengar och tar tid!

Jag började mitt bygge 2010.Det är en lada med ladugård, ladan är på drygt 420 kvm inkl. ladugård på 180 kvm.
Först bilades foderborden bort, sen hände i stort sätt ingenting innan våren 2013. Då göts golvet igen, trästolparna böts mot fyrkantsrör.
Antalet trästolpar hade ökats, förmodligen för att klara vikterna när man gick över till balat hö.
Stålstolparna blev alltså färre och placerade på ursprungs platsen. Göt in tjocka fästplattor i golvet som fyrkantsrören ställdes på och svetsades fast.

Nu är fönster i ordning gjorda med isolerglas på insidan, tak och väggar är isolerade, OSB och gips monterat, I morgon, om det inte är för kallt så ska nya stalldörren monteras. Luft/luftvärmepump är också igångsatt. Den här ytan som nu är 100 kvm har bara en begränsning, det är bara 2,40 i takhöjd.
Tegeltaket på åkersidan är bytt till plåt.

Jag har haft en hel del olika planer för en lokal(maskinhall med högre i tak samt en ordentlig industriport.
Var först inne på att ta en del av ladan, flytta infarten samt växla av 2 st stolpar som håller resningen. Vartannat stolppar sitter ihop med en bindbalk som förbinds i långsidornas hammarband.
Tyckte dock att detta blev lite för avancerat med avväxlingen.
Tänkte bygga nytt utanför ladugården/verkstan. men det innebar ännu mer fasad och tak att hålla efter.

Nu har jag bestämt mig för att försöka ta resterande 80 kvm av ladugården i anspråk.Ta upp ett 3x3 meter hål i gavel för porten. Ta bort skull golvet som ligger i direkt anslutning till porten, dvs. rakt fram ca 7 meter ca 4 meter brett och 3.5 meter högt.

För att kunna göra detta så behöver jag på flera ställen på skullen spänna vajer mellan hammarbanden samt förstärka gavel väggen över hålet för porten.

Jag tror att din skulle och takkonstruktion påminner om min.

Återkommer med info samt bilder när jag kommer igång med detta. Det blir nog tidigast under våren.

Hälsningar Lasse

Jo, kom att tänka på...det hade varit fan så mycket enklare, snabbare att byggt en helt ny verkstad/Maskinhall istället! :grin:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Lasse Hällegerd
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:04:17, 04-06-2008
Ort: Stockholm/Mitt i Sörmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymas 474 - 74
Dodge PU -84
Kawasaki 650 4 ATW
Cat 301.5-05
MF 165-71
Mitsubishi Outlander laddhybrid -14

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#26 » 22:55:46, 29-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lasse Hällegerd skrev:Hej Mats i Myrhult!
Ja, allt kostar pengar och tar tid!

Jag började mitt bygge 2010.Det är en lada med ladugård, ladan är på drygt 420 kvm inkl. ladugård på 180 kvm.
...
För att kunna göra detta så behöver jag på flera ställen på skullen spänna vajer mellan hammarbanden samt förstärka gavel väggen över hålet för porten.

Jag tror att din skulle och takkonstruktion påminner om min.

Återkommer med info samt bilder när jag kommer igång med detta. Det blir nog tidigast under våren.

Hälsningar Lasse

Jo, kom att tänka på...det hade varit fan så mycket enklare, snabbare att byggt en helt ny verkstad/Maskinhall istället! :grin:


Jo, de verkar ganska lika. Fast min är i sämre skick.
Bygga nytt är förmodligen det rätta. Men då återstår frågan vad man ska göra för vettigt av den gamla lagårn?
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Lasse Hällegerd

#27 » 00:48:32, 30-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen!
Ja så funderade jag också. Man kan ju inte låta befintlig byggnad förfalla för att man byggt nytt. Och jag vill inte ha ännu mer att vara tvungen att sköta om.
Nä, jag tror på min tidigare nämnda ide'!
Så fort jag blir klar med ladugården (verkstan) så ska jag ta mig an den blivande maskinhallen/garaget!

//Lasse
Lasse Hällegerd
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:04:17, 04-06-2008
Ort: Stockholm/Mitt i Sörmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymas 474 - 74
Dodge PU -84
Kawasaki 650 4 ATW
Cat 301.5-05
MF 165-71
Mitsubishi Outlander laddhybrid -14

Ptr

#28 » 03:17:20, 30-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men sen kan det vara lätt att stirra irriterat på den där ytan där man vill ha det ena och det andra, men man kan tänka om.

Kanske är det materialförvaring mm som skulle organiseras i denna del och lägga verkstaden på körlon i stället. Rockad helt enkelt.

Är så fånigt med jätteverkstäder med så fullt med grejer i så att det får stås utomhus i snöblåsten och skruvas!

Ptr

1 person gillar det här inlägget.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#29 » 09:44:10, 30-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sedan är det väderstreck att ta hänsyn till också. Ena långsidan vätter mot söder och där är riktigt behagligt att jobba utomhus en stor del av året. Skulle jag riva lagårdsdelen skulle jag få bättre plats att köra på, men samtidigt förlora solväggen. En ny maskinhall skulle inte lika enkelt kunna placeras så att jag får en bra södervägg.
Jo, jag är van att vara utomhus och skruva. Tycker ofta det är riktigt trevligt när man kör rondell och svetsar. Bara det inte regnar. För det mesta är det inte panik, med reparationer. Det är inte så att jag reparerar åt andra som förlorar stora pengar på att stå stilla.

Å andra sidan, med en bra åretruntverkstad skulle det förmodligen bli mer gjort och maskinerna hållna i bättre skick.
Beslut, beslut.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#30 » 20:41:35, 05-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag ledsnat på att ha ett dåligt utnyttjat utrymme. Började riva skullgolvet. Tänker riva på halva ytan till att börja med och ta upp en port i gaveln. Tanken är att växla över två av stolparna så att jag får plats med en bil utan att göra något åt golvbjälklaget.
Port på gaveln, inget takras!
Bröt!
Bild
Bild
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se