Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Bygga varmverkstad

144 inlägg • Sida 3 av 10
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Andert (trådstartaren)

#31 » 23:30:25, 24-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite händer det. Fått klart veden ca 60kbm i år. Sen har jag satt råspont i resten av taket samt satt upp masonitskivor under plåten i gamla delen. 2 av de nya väggarna har fått isolering och plywood, jag kommer sätta all plywood sen putsa, sen gips, måla sen fönster.
Bild
Blev stadigt med råspont, går att gå ovanpå sålänge man inte kliver precis på skarvarna
Bild
Årets ved ca 60kbm, hade kvar ca 10 från förra årets, är rötgran i år så kommer nog gå ganska mycket, behöver även göra en rejäl revision på pannjvln.
Bild
Målat virke att byta panelen på gaveln och baksidan, all panel på huset ska vara dubbelspont slamfärgad.
Bild
Blev en liten lucka på ena gaveln, kanske att det blir en större på andra. Jag har beställt en port, blev KBO 25x25, kommer måla denna svart tror jag. Det här med att vara föräldraledig är lite falsk marknadsföring mycket lite vara ledig och mera vara förälder :), men hoppas hinna få klart verkstaden under sommaren.

8 personer gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700



Andert (trådstartaren)

#32 » 00:23:01, 31-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev att riva ner panelen på gamla delen baksidan idag. Tar mot lite att riva ner nåt som ändå sitter uppe och det inte är nåt fel på, men ska på dubbelfas och vindpapp.
Bild
Knacka på! (är föräldraledig så barnboksreferens.)
Bild
Bild
Fin utsikt så här års, funderade en stund på om jag borde ha ett fönster, men är norrut och oftast när jag väl har tid att vara i verkstaden är det redan mörkt.
Bild
Vindskyddavledare för isoleringen. Man ser också masoniten jag satt under plåten, blir som sagt inte helt vattentätt under takstolarna, men 90% av ytan blir bra, samt förbättrar strålningsbalansen avsevärt.
Bild
Helt perfekt att spika regel som håller vindpapp på kvällen med ljus innifrån. Blev rejält överlapp på vindpappen.

2 personer gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Andert (trådstartaren)

#33 » 23:24:01, 13-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Jag har fått upp panel på baksidan, blev mycket snyggare, fick tyvärr lite hjärnsläpp och övergången till nya delen och muren, klöv plankan som nog ska vara hel. Jag har som tur är iaf inte spikat fast den.
Bild
Det blir att täta övergången invändigt med regel och massa sen fogskumma utifrån, längst nere ska jag gjuta på så att det inte är exponerad fogskum/friggo.
Bild
Så mycket pill att isolera vägg utan rätt cc mått, dessutom blev det 45+70. Bild
I övergången på plattan mellan gamla och nya, hur ska man göra? gjuta först och slipa sen eller slipa först och gjuta sen?
Bild
Nya dörrarna ska komma denna eller nästa vecka! efter de fått ett bra hål att hänga i så är det bara putsa inne sen gipsa, måla och behandla plattan och dra el, sen använda :).
Bild
Köldbryggor japp, blir så varmt annars :) Jag sparar att skära isolering till dagtid går bra att göra när grabben sover, såga spika skruvautomat etc inte så bra.

5 personer gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Andert (trådstartaren)

#34 » 21:59:43, 08-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite rullar det på, har nu fått in portarna. Blir riktigt bra tycker jag, skulle nog klarat mig på 24 hög port men nu är det 25.
Bild
Blev svart täcklasyr, har gjort 2 strykningar och kommer bli en till såg att det glipar lite nu när solen legat på ett tag. Även porten som går till pannrummet kommer få svart täcklasyr. Kvar att justera ena porten lite blev inte helt hundra och tålamodet tröt. Jag körde med karmskruv i ytterkant där dörrbladet täcker och karmhylsor i innerkant för att kunna justera den lutningen själva ramen bar lite skev redan från början.
Bild
Jag tror det blir riktigt snyggt när väl jag putsat och målat etc, kanske dröjer till nästa år dock innan det blir klart på utsidan ganska mycket annat att göra också. Måla städa, bygga underhålla fru och barn.
Bild
Skön känsla att kunna låsa igen var öppet ett tag när jag murade upp brevid porten.
Bild
Plattan under portarna lutar ca 2 cm, inte jättebra men har gummiskraplist jag ska sätta på.

4 personer gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Andert (trådstartaren)

#35 » 21:15:44, 25-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev att putsa själv iaf inne i. Den första väggen blev inget vidare var på förtidigt med riv och kvast, men får duga. De andra blev ok, lite synd att jag fick göra avbrott mitt på väggen ett par gånger. Det gick fortare och fortare, dock hamnar mycket av putsen på golvet först. Allt ska målas vitt, blir silikatfärg både inne och ute
Bild
Bild
Färdig. Weber och kombimix ser olika ut på väggen vekar som om det är mer cement i combimix eller nåt.
Borstad vägg blev inte lika bra.
Bild
Håller på att rensar ur skarven mellan gamla och nya för att gjuta i med finbetong. Jag tänkte att jag ska slipa skarven sen, klarar man sig med en diamantkopp och vinkelslip? http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... va-016000/ eller ska man hyra en riktig betongslip?
Bild
Tyvärr sammlar jag massa saker i rummet som inte behöver vara där, blir att rensa innan jag börjar med gips.

6 personer gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Andert (trådstartaren)

#36 » 22:30:05, 01-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Putsandet fortsätter utsidan framsida ska bli klart i år också, jag hade murat så snett brevid gångdörren att jag blir tvungen att lägga på i en omgång till för att få det skapligt. Jag har börjat titta på isolering till taket, jag har fått pris på ca 14kkr ink moms för lösull sprutat 300mm. Om jag kör kratta ut istället så blir det drygt hälften i pengar, är det mycket jobb att kratta ut 35 säckar? blir isoleringen likvärdig? rätt lågt med pengar så lutar åt det billigare alternativet.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

jonnordvall

#37 » 08:27:32, 02-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köper du isoleringen på ett riktigt varuhus så får du kanske låna spruta eller hyra för några hundralappar.
Annars ring till cramo eller liknande och få pris på en spruta.
Kräver två st folk och är ett jäkla snuskjobb men blir iaf billigare:)
Heltäckande kläder rekommenderas och gärna en sjö bredvid för smidigt bad efteråt;)
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Andert (trådstartaren)

#38 » 22:58:24, 04-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra ide! går att hyra/låna, lär gipsa först har inte tänk mig sätta någon plast. Kan nog vara rätt bökigt att ens få upp 35 paket isolering genom lilla luckan på gaveln också. Jag kluddar lite på arbetsbänk och hylla, tänkte ha hylla längs större delen av väggen mot pannrummet.
Bild
Bänken tänkte jag köra med 4st 200x50 i bredd och en plåt ovanpå, jag tänkte fästa i väggen samt i golvet för att inte behöva ha så mycket ben och förstärkningar åt olika håll. Tänkte även inte ha några hyllor under istället vagnar samt några drag lådor högst upp. är 800 en lagom djup arbetsbänk? Vad gäller hyllorna så ska det stå först spis, kyl/frys vid dörren sen hyllorna. Jag har två ideer om hyllorna endera ohyvlat 200x50 eller råspont, blir lite smäckrare hyllplan med råspont men behöver vara tätare mellan stolparna, hur skulle ni bygga?
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Andert (trådstartaren)

#39 » 13:57:37, 06-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortsätter sakta frammåt, nu är framsidan klar förrutom måla. Putsa på baksida och gavel får bli nästa år.
Jag sköt putsläkt med spikpistol utvändigt, riktigt smidigt, sen hade jag oljeinpregnerad massonite under när jag putsade.
Bild

Jag flyttade ut dörren så långt jag kan. Det blev lite trixande att få till smyg och foder.
Bild
Jag har tänkt att hinna klart med resterande utesnickrande i år. Är panel på gavel och under spikning på baksida, borde gå om inget oväntat händer. Måla sparar jag till nästa år, tänkte ta en silikatfärg på det som är nyputsat har fått för mig att de håller bäst.

8 personer gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

jonnordvall

#40 » 14:16:19, 06-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev ju bra med fodren runt t dörren.
Aldrig sett att man kör dubbla foder endast på den del som behöver det utan alltid satt som dubbelt hela vägen:)
Snyggt:)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

sverre_99

#41 » 20:27:35, 06-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riktigt fint :thummar:
sverre_99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:11:40, 23-11-2006
Ort: Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM2200
Weimer 7t med FMV2000 kran

Andert (trådstartaren)

#42 » 17:30:39, 02-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testade lite med dubbelfoder med ett par provbitar först men såg illa ut eftersom det inte är/behövs runt pannrummet så nu fick jag visa att jag har kapger samt klyvsåg :).
Jag fick till ny panel på gavel också, tyvärr har huset satt sig ganska rejäljt, är ca 5cm skillnad på väggen fram och baksida, om det blir att bygga till på denna så sida så får jag se till att stabiliera detta först. Kan vara bra att göra i vilket fall.
Bild
Det fick bli en rejäl fastskruvad lucka på gaveln 140cm bred, om jag vill ha in nåt stort, men mest för att det skulle bli så mycket spill då bitarna från baksidan inte räckte på mitten
Bild
Fick till och med ok av frun bäst var tydligen galler på utblåset.

Bild
Åh vad man blir sugen att göra underspikningen på baksidan i detta väder, får ta och bita ihop så jag kan ta ut virke och sågar ut verkstaden för att börja gipsa, men inte idag.

3 personer gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Andert (trådstartaren)

#43 » 11:38:52, 24-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjorde klart underspikning på baksidan, blev lite sådär eftersom nya och gamla delen inte helt matchar, men lite färg på nästa år så blir det bra. Sen har jag gipsat väggarna och börjat med taket.
Bild
Egen bygd gipshiss av tre pallar och lite plank, funkar till det lilla jag har kanske blir spännande på delen av plattan som har fall mot golvbrunn. Övre delen går att tippa ner, är inte bara lilla snöret som håller uppe sitter en spärr över också går att se handtaget på den.
Bild
Skruvautomaten är fantastisk när man väl kommit överrens med den, blir ändå lite lösskruv men spara mycket tid.
Bild
Inskolning av grabben denna och nästa vecka så hoppas kunna gipsa klart taket när jag är standby eller på kvällstid.

5 personer gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

octavianus

#44 » 12:55:57, 24-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andert skrev:Putsandet fortsätter utsidan framsida ska bli klart i år också, jag hade murat så snett brevid gångdörren att jag blir tvungen att lägga på i en omgång till för att få det skapligt. Jag har börjat titta på isolering till taket, jag har fått pris på ca 14kkr ink moms för lösull sprutat 300mm. Om jag kör kratta ut istället så blir det drygt hälften i pengar, är det mycket jobb att kratta ut 35 säckar? blir isoleringen likvärdig? rätt lågt med pengar så lutar åt det billigare alternativet.


Jag skulle nog undvika att försöka kratta ut isoleringen. Har gjort så men då va det luftigt. Kan du inte låna en spruta så kan du väll hyra en? Värt pengarna. Jag har själv en enklare spruta som jag hittade på blocket som står som du kan få hyra, dock finns bara en 6 meters slang till den. Aldrig använt den själv dock.

1 person gillar det här inlägget.
octavianus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:22:10, 01-02-2012
Ort: Uppsala
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo BM 400

Andert (trådstartaren)

#45 » 22:26:54, 24-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra att veta!, Jag tror just nu att det blir att leja in blåsa isolering. Har mer pengar än tid just nu även om det är lite av båda :). Ska sätta gips och måla spackla sen preppa vinden för att det ska gå att spruta in. Försöker få klart detta innan februari ska ha en unge till då så sen blir det nog ingen tid och ork kvar.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se