Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Bygga varmverkstad

144 inlägg • Sida 1 av 10
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Andert (trådstartaren)

#1 » 23:12:57, 27-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har börjat plannera att bygga en isolerad verkstad på ca 50m2. Jag tänkte det ska bli en till/ombygnad av mitt garage/pannrum. Längst till höger är pannrummet. sen är det mitt idag kallgarage. Jag tänkte bygga till en sektion på 4,8m med isolerad platta. Planen är att ha en större aerotemper med glykolsystem kopplade till acktanken i pannrummet.för att hålla skaplig värme samt tina upp saker.. jag har tänkt ha samma takstolar som i gamla garaget, bara slarvritat. Jag har ett hundratal leca-block 19x29x59
jag velar mellan att köpa kantelement och att mura med leca och gjuta i för kantbalken, jag har inte hittat nån riktigt bra instruktion hur man gör detta. och är det risk att de frostsprängs?.
I plattan tänkte jag ha 150mm cellplast. och 150mm tjock platta i nybyggnaden, planen är att ställa in nån fräs och svarv (0,5-1,5ton) där kanske så kan vara bra att ha lite extra? eller är det bara slöseri?
Hur gör jag bäst anslutningen till befintligplatta? kantelement/leca upp mot eller ska man bara jämna av mot med cellplast/makadam?? se markerat blått.
Hur jag än gör med grunden tänkte jag mura nåt varv lec för att få till en spolkant, finns den nån nackdel att mura flera varv?

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700



magloman

#2 » 12:42:45, 01-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fint ritat :thumme:

Jag är bara lekman men lite ideér från mig iaf:

Du kan ju gjuta en sula längst ner sen mura kantbalk plus en bit upp på väggen med leca. Det håller om du kör med dom blocken du har. Ingen risk att leca går sönder om du putsar dom.

Armering är viktigare än tjockleken på plattan. Armeringen som klarar last ska ligga så långt ner i plattan som möjligt. Ök armering är för krympsprickor. Väljer man inte alltför stark betong så blir det inte mkt krympsprickor och man kan kompromissa o lägga armeringen mitt i. Sk centralarmering. Platta som ska tåla en svarv behöver inte var tjockare än 8cm men med rätt armering. De här vanliga villagarage näten kanske inte riktigt skulle vara mitt förstahandval iaf. Det brukar vara 5-150 eller 6-200 som finns på hyllan. Skulle nog satsat på 8-150 eller bättre. Sen K30 betong.

Mot gamla plattan skulle ja gjuta betongen emot men lägga en 10-20mm cellplast emellan eller nåt annat så det inte blir stumt.

Ingen nackdel o mura flera varv, bara jobb. Finns nån annan här på forat som gjort så, det ser ju väldigt snyggt ut oxå. Kan ju anpassas till vad regelvirke du har så spillet minskas kanske?

/EDIT: ett hårt o välpackat och dränerat underlag är ju en viktig förutsättning också.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Andert (trådstartaren)

#3 » 18:44:51, 01-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag kommit igång och gräva lite. Har fått låna grannens JCB 7b, kul med stor maskin. I min tråd om min panna uppvärmningsfunderingar undrade jag lite varför huset sätter sig, nu har jag svaret, det är fuskat med schacktandet, hela huset står på ca 2-3m matjord.. inte bra, samt verkar vara stora stenar kvar under också, vet att farsan endast hade gamle 612 och gräva med, tror inte den rådde med dessa bumlingar. Hur ska man göra för att stabilisera? funderar på att gräva ur och gjuta lite pålar under gamla plattans kanter. Bilder kommer en annan dag internetanslutning dålig.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Andert (trådstartaren)

#4 » 19:00:28, 03-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

bilder bättre internetanslutning idag.
Bild
Bild
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Detroit

#5 » 11:51:42, 04-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wow ! Härlig gammal Jcbgrävare!!
Användarvisningsbild
Detroit
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:11, 31-10-2007
Ort: Vimmerby
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Allis chalmers hd 5g
Allis chalmers hd 5g
Bristol PD
Bristol 25
Hymac 580 BT
Minilastare

Andert (trådstartaren)

#6 » 22:24:37, 09-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jorå. Funkar iaf JCBn. rätt trött att larva upp för slänten med bara samt glapp som hör till.
Bytt till plannerskopa och börjat jämna till. Blev riktigt mycket jord och stora stenar som gick bort, samt är lite naturlig sluttning. Blir att fylla ganska mycket ca 40 cm upp till makadammen. Har en del 0-32 vid bygget och en hög morän eller 0-60 motsvarande en bit bort. Är det någon fördel att köra grövre? 0-90 eller nåt?.
Tanken nu är att gräva under gamla plattan 30 cm och sedan fylla där också sedan gjuta upp sista biten mot plattan för att iaf hindra ytterkanten på gamla plattan att sjunka ner via denna nya "kantbalk.. Bobcaten får jobbet att gräva lite under grunden.
Är en stor sten som dem gjutit gamla plattan på, tänkte hugga av sidan på denna som skulle komma in i nya bygget, har en känsla att den är rätt så bärande är därför det är gräskvar, ska handgräva lite runt den.
Bild
Bild
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Andert (trådstartaren)

#7 » 14:13:32, 28-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har grävt klart under nya delen nu och fyllt på med en del 0-32. Har även grävt en del under gamla och gjutit ett par plintar. Blir en plint till på denna sida sedan bort med stenen, kände på dem med grävaren och var inte större än den ser ut, vill dock ha ett stöd till på denna sida innan jag vågar ta bort den. Jag har planat till marken bakom huset så att grävaren och bobcat tar sig fram, tänker göra en 6-8 plint på baksidan under gamla för att förhindra att det ska fortsätta ner för kullen. Blir även att böka in lite mera makadam under där. men kommer troligen fortsätta sjunka hela huset står på matjord som sagt. Tror att det inte borde orsaka några större problem dock. Ska jag ha in en tank till i pannrummet så lär jag borra hål genom golvet och gjuta plintar precis där övrigt så är det inte så tunga saker som ska in i det gamla.


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Andert (trådstartaren)

#8 » 00:16:47, 07-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fyllt upp till "schacktbotten" nu. Blev att bryta bort stenen under det gamla, var inte mycket större än den ser ut på bilden ovan. Murade två plintar på sidan mot det nya, blir lite större yta än gjutna.
Verkstaden blir 5,4m istället för 4,8 som jag tänkte från början. Får inte plats med 6m tyvärr. Blir även distans med cellplast på gamla plattan som magloman föreslagit.
Funderar på Plattan, har tänkte mig 300 kantelement, 100+50 cellplast, dubbel 6-150, 60mm distans 4st 10mm järn i kantbalken. Kollade priser och 400 kantelement och lite mera isolering blir inte mycket pengar mer, men tittar man på kantelement så borde 400 ha sämre värmeprestanda än 300, är 100 mm högre kantbalk med endast 100mm cellplast utåt. Är kanske därför det finns köldbryggebrutna kantelement med separat kantbalk... Har så dålig energiprestanda på gamla delen så största anledningen att fundera på 400 element är att få en kraftigare kantbalk.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Andert (trådstartaren)

#9 » 22:59:39, 22-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har gått frammåt. Dubbelarmering vilket skit att hålla på med, men blir nog en bra platta. Var även svårt att ställa ut kantelementen utan 4-8 körde 8-16 och rundvibb, blev inte riktigt bra men funkar. Blev vanlig k30 betong. Hyrde en glättare, var lite speciellt att köra och gick som bäst skapligt. Det största felet jag gjorde var att inte göra rent kanten mot gamla huset, kunde inte köra ända upp mot eftersom det då stänkte skräp. När jag ändå skulle gjuta så dränerade jag framför hela huset och gjöt en liten platta för att lättare kunna få in ved. Bilder.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Jag har murat 8 varv nu, otroligt tungt, tänker nog bara köra 9 varv sen trä uppåt. Blir att mura lite på framsidan också hade tänkt bara trä men ta leca upp till fönsterhöjd. Är bara dimma på sista bilden förövrigt.

6 personer gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

eric larsson

#10 » 17:27:43, 03-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker att du har fått till det med verkstaden och fortsätt gärna att lägga ut bilder från bygget

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
eric larsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:11, 16-08-2009
Ort: kristinehamn
Maskintyp: Ej angivet

Andert (trådstartaren)

#11 » 21:17:52, 03-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar! . Jo kommer mera bilder allt eftersom, går inte jättefort med bygget har en fru och ett vanligt jobb att sköta:). Får se om jag hinner med väggreglar/takstolar i helgen. Har hunnit mura klart blev 9 varv på sida och bakvägg samt 6 varv på framvägg, vill ha ett fönster frammåt brevid dörren. Har även hunnit gjuta in infästning för överbyggnad och överkantsarmeringen, försänkte den med mejlsen på slagborrmaskinen. Infästningen av överbyggnaden blev 30cm långa gängständer som jag gjutit ner, skulle nog använt nåt flytspackel eller nåt var lite meckligt att få i betong i hålen, men tror jag lyckades skapligt.
Bild
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Andert (trådstartaren)

#12 » 00:14:07, 16-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har blivit bråttom med bygget nu för att få upp taket. Har satt upp 5 av 6 plåtar på framsidan och 3 på baksidan. Takstolarna blev både skruvade och spikade, 15mm plywood samt 170, 125 virke. Blev underlagsplast teolit, var lite meckig att sätta på baksidan, mycket lättar på framsidan när jag hade ställning. Blev rätt grova reglar 125x50 eftersom jag hade sågat ganska många sådana och inte hade ork att klyva.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Fredrik_

#13 » 10:31:30, 16-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liten dörr för en verkstad...
Men annars ser det ytterst trevligt ut!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Andert (trådstartaren)

#14 » 12:43:35, 16-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer öppna upp mellan de två utrymmena när jag fått dit väggar, fönster och dörr. Så blir en dörr 1000x2100, hade tänkt 1100x2100 men hade varit tvungen att plugga i lecamuren då blir nog enklare att sätta i trä som en kamrat sa. samt en port 2600x2600. Lär bli att isolera till våren/nästa sommar dels har inte tid men även väldigt mycket fukt i virket
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Andert (trådstartaren)

#15 » 22:37:51, 23-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går lite långsamt frammåt. Har fått upp panel och takfot på baksidan. Blev underlagsplast på halva baksidan och papp på andra, var lite osäker på om jag skulle orka sätta panel innan vintern och plasten klarar vind mycket bättre. Har även flyttat ställningen till gaveln, målat panelen, rusta rödfärg+ 100% vatten och in i färgsprutan. Tyvärr lär panelen torka isär lite nästa år men det får man ta.
Lite bilder, bygger på kvällar så lite mörkt. Tänkte jag ska bli klar med gaveln under helgen.
Bild
Bild
Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: honda86 och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se