Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Isolering av betongtak

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

MN (trådstartaren)

#1 » 14:13:43, 01-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en lokal om ca 1500 m2 med tak bestående av betongelement. Minsta tjocklek ca 100 mm. Helt oisolerat så man behöver inte vara raketforskare för att inse att det läcker mycket värme. 200 kW värmeeffekt räcker inte för att hålla vettig temp. Normala vintrar ser det ut som Vatnajökull som väller över takkanten... Eftersom tätskiktet (asfaltspapp) behöver repareras/ersättas är det läge att isolera och detta skall vara kostnadseffektivt. Några 10-15 års payoff är bara att glömma. Flera hus är ihopbyggda så nytt tak måste kunna anslutas till granntaken på ett bra sätt.

Hur skulle det funka med ny takpapp/duk och invändig isolering typ 20-30 cm mineralull?

Andra bra och billiga varianter?

MN_
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa



Fredrik_

#2 » 14:21:21, 01-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det inte hårda ullskivor som tom bygger fall, att sedan direkt lägga papp på!?
Kolla med de stora isoleringsleverantörerna vad de har att erbjuda. Tycker mig sett i produktkataloger nämligen.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Andreas Mattsson

#3 » 14:27:51, 01-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

sånt där jävelskap till tak har vi på våran verkstadslokal också,med samma problem du beskriver.

vi letar fortfarande efter en bra lösning,,så nu hoppas jag såklart att du hittar den"åt mig" :mrgreen:
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

Ivar Risslén

#4 » 15:05:43, 01-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns två sätt att isolera taken på. Det vanligaste är att lägga isoleringen på ovansidan taken med ett nytt tätskickt ovan på, nackdelen är då att hela taket bör isoleras annars så ser det konstigt ut. Isolering brukar vara någon form av hård mineralullsskiva som är brandsäker eller frigolit men då går det inte att lägga papp ovanpå utan det blir någon annan typ av tätduk.

Den andra metoden är att skruva isoleringsskivor på undersidan taket. Då behöver man inte ett nytt tätskickt på utsidan ( om man inte borrar igenom). Då kan man isolera bara sin egen del av taket. Isoleringsskivorna fungerar även som ljuddämpande för ljudet reflekteras inte som från betong.

Hör med någon byggfirma om vad som de tycker är bäst och billigast.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Osaka

#5 » 17:58:15, 01-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller sptuta på polyuretan: http://www.polyterm.se/sprayisolering.html
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

Småländare

#6 » 16:12:56, 09-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är ny på forumet och har haft mycket läsning som var intressant och givande.
Det skulle vara roligt att kunna bidra, att "betala tillbaka" lite, innan jag ställer egna frågor till er.

Maskinisten är ett forum med många människor med såväl praktiska som teoretiska kunskaper samt mycket "hands on".
Detta är ofta inte fallet med byggforum, som många gånger har stjälp i stället för hjälp.
Därför känns det här forumet meningsfyllt.
Ni har maskiner för miljoner och en livsstil med dem. Ibland under taskiga tak.
Men om jag skall kunna ge råd som är något att ha, så kommer jag inte att säga det ni vill höra. Ni kanske tycker att jag är dryg när jag kortfattat måste vara tydlig. Eller omständig när det inte är så enkelt som man kan tro.
Kan ni ta det, så skall jag försöka bidra om det är meningsfyllt. Annars: Säg stopp.

Jag börjar med lite korta sanningar som ni nog har hört förr, men som behöver upprepas.
"I början kan du påverka mycket och till låg kostnad. Mot slutet kan du påverka mycket lite och det kostar mycket om det går."
"Du vet inte vad en sak har kostat dig förrän den är utsliten."
"Det är billigare (och roligare) att göra saker en i stället för två gånger"
"Den ende du lurar är dig själv"
"Jag har inte råd med det! - Har du råd att låta bli?"
"När behöver man ett verkligt gott råd? - När man är på väg att göra en dumhet och inte vill höra det."
"Raka, besvärliga svar får man av verkligt goda vänner."

Vi håller där så länge.
Är ni med? (STOPP skrivs lämpligen med röd text och versaler)
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

Åsa-Nisse

#7 » 18:41:57, 09-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ingen egen erfarenhet av detta, men sett hur smidigt det är att fixa till för dom som har grejor. Dessutom är det väldigt effektivt i isolervärden tydligen. Lär vara bättre värde än Rockwool och Gullfiber.
http://www.isopol.se/media/
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Småländare

#8 » 02:36:47, 10-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du säger att det skall betala sig på mindre än tio år.
Då är nog alla seriösa förslag borta.
Ett modernt papptak håller säg 30 år. Du kan ha nytta/hyra under den tiden.
Du ökar husets värde. Idag skadas huset och minskar i värde.
Ett hus skall skydda mot klimatet - är det ett hus när det regnar inne?

Fukt rör sig från den varma sidan mot den kalla i ett uppvärmt utrymme.
Alltså skall man "flytta in huset i värmen" där det är torrt. Det vill säga utvändig isolering.
Dessutom skall man hindra fukten att nå den kalla sidan.Konstruktionen skall vara lufttät. Till det utnyttjar man den gamla pappen som lagas.
Över detta isolering och mekaniskt infäst tätskikt. En SBS-papp, en PVC-duk e dyl.
Mineralullsisolering är ett bra alternativ. Isoleringen kan vara cellplast, men över den använder man mineralullsboard eller separationsväv beroende på tätskikt. Cellplast måste vara lagrad då den krymper och den har taskiga brandegenskaper. Även om den är "godkänd" så måste det beaktas.
Vad tror du om prisutvecklingen på energi?
Har du barn som blir glada om de får en bra slant för huset när du inte behöver det längre eller du själv när du blir gammal eller vill resa jorden runt som pensionär?
Hur fungerar det här med "radhus"?

Att du har en egen jökel beror på att taket har utvändiga avlopp. I princip skall varma tak/oventilerade ha varma avlopp/invändiga stuprör. Riktig dimensionering (ej enligt svensk norm), samt ordentliga bräddavlopp.

Några grova siffror. Det kostar faktor 1 att projektera. Faktor 10 att bygga. Faktor 100 - 1000 att äga (drift och underhåll).

Men, som med maskiner så måste vi först ha fakta; titta i manualen. Fotografera. Ute och inne. Översikt och detaljer. Mät. Kolla material. Finns det ritningar eller skisser? Plan och sektion av taklaget.
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

MN (trådstartaren)

#9 » 18:20:45, 12-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för input. Polyuretanvarianten ser spännande ut, får kolla prisbilden på det oxå.

småländare: jag har ett tvåstegsproblem. 1)Taken läcker vilket måste fixas. 2) Isolering saknas vilket man kan leva med om det blir för dyrt att isolera. Du har rätt i stort men även småföretagare måste tyvärr tänka som kvartalskapitalister dvs att en krona idag är mer värd än en krona i morgon. Övrigt skick på huset motiverar inte ngn tokrenovering. Har "billig" fjärrvärme. Man kan räkna på många sätt men jag ser så här: Om jag lånar på banken hur lång tid kommer de mig (glöm allt över 10 år) och till vilken ränta? Om besparingen betalar lånet inkl ränta blir det av, annars inte. Du verkar ju ha kunnande om detta - ngr ungefärliga m2 kostnader för material och arbete utfört på rätt sätt?

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Åsa-Nisse

#10 » 18:38:55, 12-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker det verkar som du räknar som en kratta. Täta läckage är ju ett måste som du själv skriver, men sen att leva utan isolering i detta klimatet fattar jag inte oavsett om du har "billig" fjärrvärme. Varje krona du satsar på isolering i tak ger ju pengar tillbaka direkt. Är det något som är lönsamt så är det att isolera uppåt.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Småländare

#11 » 21:28:48, 12-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej -du har inte ett "tvåstegsproblem"!
Eftersom du skall lägga isoleringen först och och tätskiktet ovanpå så måste du bestämma dig nu.
Om "en krona idag är mer värd än en krona i morgon" som du säger, så är ju den logiska lösningen: Låna. Dessutom är räntan låg.
Det är uppenbart att du bestämt dig förutfattat och aldrig kommer att ta till dig av argumenten i inläggen ovan i tråden. (Men du kanske kommer att resonera med din revisor och återkommer. Hoppas det blir före renoveringen.)
"Övrigt skick på huset motiverar inte...." Ja, skall kåken rivas snart så är det en helt annan sak; så klart.
Då kan du göra "tokrenovering" - köp en tunna takmassa och en spackel samt håll dig sysselsatt.
Så vi lämnar ekonomin.

Teknik
Som maskinist ger du dig inte in och river i en maskin som du inte vet vad det är. Därför, som jag slutade senaste inlägget:
Ta fram fakta :laes_detta: så går det kanske att ge några tips.
T ex: 100 betong kanske är lättbetong?
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

Småländare

#12 » 21:43:46, 12-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inlägg av Andreas Mattsson » 14:27:51, 01-03-2014
sånt där jävelskap till tak har vi på våran verkstadslokal också,med samma problem du beskriver.
vi letar fortfarande efter en bra lösning,,så nu hoppas jag såklart att du hittar den"åt mig" :mrgreen:[/quote]g

Visst, kom igen. Fram med kameran och anteckningsblocket. Jag ska försöka.
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se