Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Förläggning av rör/slangar i singelbädd.

18 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Åsa-Nisse

#16 » 22:48:28, 25-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Under plattan ska du lägga rören så högt att dräneringen utanför håller nivån lägre. När plattan kommit på och dräneringen funkar så bör det ju hålla sig torrt.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm



Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#17 » 23:33:53, 25-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra där med tipset om ca en halvmeter mellan rör och padda, Lars, tack för det!! Jag hade trol. kört ngt närmare. Kan ju trampa den ytan till fots. Visserligen utan vib, men mer tryck sett till vikt/yta-förhållandet, trots allt. Paddan blir en 400-kilos, iaf den första vändan.

Lars/Åsa-Nissa:
Det är så pass ojämnt berg att jag inte kommer ha motlut bort från grunden på hea ytan, men det bör inte komma in några mängder heller. Det kommer komma in vatten under plattan, men högt med kross, lutning och fuktduk bör väl hålla borta det mesta, tycker jag.

Gällande avstånd och vinklar... finns väl att hitta på nätet eller i Robbans tråd kanske, men det är väl nån cm i fall per meter utanför plattan har jag för mig? Finns det nåt rekommenderat avstånd utanför kantelementen man går med mak? Jag har tänkt mig ca en halvmeter och lite drygt det där det är som högst nivåskillnad/lutning, låter det vettigt för stöd, släntning och också stöd för byggställning om inte annat. På de övriga ytorna är det berg nära undertill, så där är det nog inte lika viktigt.

Ska kolla så min trg verkar okej torsdag förmiddag, efter en rejäl reparation av en sprucken bomcylinder. Sedan kommer kulvertrören under torsdagen, jag ska hämta lite sand och lägga rören i och på eftermiddagen kommer sedan de första två, tre lassen 0-150. Samma kväll kommer paddan, och under fredagen ska det förhoppningsvis hinnas med att köras på kross hela dagen och packas parallellt om jag hinner med, annars släpper vi av på krosstakten under eftermiddagen. Nu drar skiten igång! Skräckblandad förtjusning...

1 person gillar det här inlägget.
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#18 » 13:56:32, 07-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen. Nu har jag dönat på cirka hundra kubik, vilket är cirka 2/3 av materialet jag ska ha under plattan. 0-150 är ju som bekant ganska svårt att få jämnt och nästan omöjligt att hantera för hand. Jag funderar på om jag skulle köra på ett par lass med material jag kan skyffla att jämna ut ojämnheter med, använda till slänt m.m. Vad är lämpligt? Min kross har 0-36 eller 0-40, känns det lagom?
Jag har inte packat något än utan kommer köra med deras stora vält på 16 ton. Den slår upp till 1,5 meter. Inser att den nog kommer trycka ner ytterkanten där det är en brant slänt nedanför rätt ordentligt, och att jag får vara försiktig där, men sedan funderar jag också om jag kan köra över rören om jag inte har vibratorn på? Det ligger 5 cm sand under och ca 10 över mina rör, och sedan ca 50 cm kross ovanpå där jag tänkt gå över. Det är primärt kulvertröret jag oroar mig för. Det är enda platsen jag kan gå över på, så annars får jag hyra en padda separat och ta den ytan (ca 25, 30 %) plus kanske ytterkanterna med.
Som en sista grej: inför det översta lagret makadam antar jag att jag packar 0-150-krosset först, kör på makadam och sedan packar det också? Rätt?

Är någon intresserad tog jag en hög mobilfoton i helgen jag kan slänga upp. :)
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Martin_N och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se