Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Förläggning av rör/slangar i singelbädd.

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#1 » 23:29:56, 01-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena.

Vi påbörjar vårt nybygge nu i vår, och jag kommer bl.a. göra singelbädden själv. Har några frågor kring själva bädden och det jag ska dra genom den. Det kommer bli elkabel, pex-kulvert, pem-slang och nåt tomrör eller två. De går längs en och samma sträckning.

1) Vad för kross ska jag lägga slangar och rör i? Längst ner kommer det att ligga som störst sprängsten och som finast 0-150, och sedan allt mindre fraktioner högre upp förstås. Jag antar att jag grundar med det grova, och sedan när det börjar komma finare fraktioner högre upp, förlägger jag min kabel- och slanghärva så att jag har hyfsat med mtrl både under och över. Rätt tänkt?
2) Djup och packning. Finns det något rekommenderat djup för liknande grejer, eller bara så djupt det går och sedan skarpt uppåt där det går upp i dagen? Djupet spelar ingen roll för mig, det är bara för vältandet jag undrar. Jag måste väl packa hela ytan, men rör och dylikt kanske håller för det om man packar i omgångar, eller ska jag vidta försiktighetsåtgärder av något slag, ex. köra med lättare vält just där eller dylikt?
3) Ska jag lägga allt (det blir ju en del) i ett enda tjockt rör, eller bara lägga allt löst? Tänker på extra skydd vid packning samt att det kanske är lättare att hålla allt samlat.

Jag har läst en hel del i Robbans tråd, men det är ju en del sidor och det här är kanske självklart för många. Jag tänkte ev. fråga min KA också, men hellre fråga en gång för mycket när det gäller grunden. Inte så lätt att korrigera sen…

Undrar också precis samma sak fast med dräneringsrör. Jag ska ha på utsidan av fasaden i nämnda bädd. Hur djupt ner ska de ligga? Spontant ju djupare desto bättre känns det ju som, men jag kan ju inte lägga dem i sprängsten som sedan vältas, då går de ju sönder direkt. I singel en bit upp det med?

Tacksam för tips.
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol



Michael Meier

#2 » 07:53:43, 02-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dräneringrör torde logga i botten på något skikt och framför allt under sulan, röret är en nivåhållare, har du sprängsten i botten, då får du byta ut sprängstenen mot finare material som slangen tål.

Lägger du dränageslangen mitt i grovsinglet, fyller du nivån under med dränagevatten istället.

kabelrör tål komprimering bättre än vassa stenar som punktpressar (rörgravsgrus skyddar även kabelrör, tanken med djupet är väl att du ska gå in under sulan och fortsätta till en nittiogradare upp,
sök även att separera kablar å slangar åt i olika rör
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Mats i Myrhult

#3 » 08:48:42, 02-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Instämmer med Michael i allt, utom att dräneringen ska ligga i ytterkant, precis utanför sulan
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#4 » 22:08:01, 02-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok. Ungefär som jag tänkt. Bra att få det bekräftat, plus några tips på vägen. Kablar och slangar åtskilda - för att minska risken för el + vatten, antar jag? Kan säkert vara en god idé. Elkabeln kommer gå i ett sån där klent gult kabelrör, men det är ju ett extra skyddshölje i alla fall. Pem-slangen lägger jag väl lös i singlet och så ett tomrör, antingen pem eller kabelrör, beroende på vad jag får över. Pex-rören är väl redan rätt ordentligt inslagna och läggs väl också löst antar jag.

Då lägger jag dränrören i botten omgärdade av lite singel, innan jag går på med nästa lager. Frågan är om det inte är dumt med sprängsten. Risken känns större att punktera nåt rör än den lilla vinsten i kronor. Sen vet jag inte, men ju större stenar, desto svårare att packa bra gissar jag? Mindre stenar borde flyta ner i håligheter bättre. Höja den första biten med 0-150 kanske, och sen köra vad man nu har överst, 16-12 eller -32. Om jag har tid över, ska jag vattna makadamet för att få bort grusrester, eller är det skit samma när det ligger cellplast, geoduk och annat mellan makadam och platta idag?
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#5 » 11:15:30, 16-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen.

Hur hade ni gjort om ni haft en bergsyta på 110 m2 (under kommande plattan) där knappt halva ytan ska höjas ca 80 cm med kross och resten med ca 40 cm? Hade ni satsat på sprängsten för att fylla ut snabbare, eller ex. 0-150 för att få ett mer lätthanterligt, bättre packningsbart material?
På toppen ska jag sedan ha 30 cm makadam som kapillärbrytande, tänkte jag. (Cirka 100 kubik totalt.) Sprängsten är 16 spänn billigare tonnet än 300/150/90 vilket i sig inte gör mer än ett par tusen kronor, men sprängstenen fyller ju mycket bättre så det går ju åt mindre, och det blir mindre antal lastbilar. Samtidigt har jag en gammal traktorgrävare, och hanterbarhet och att det går att packa ordentligt är viktigt. Har svårt att bestämma mig då jag inte har så mycket erfarenhet av sten, packning, sättningar och annat. Grunden är ju viktig så jag vill göra det ordentligt.
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

BGullb

#6 » 12:17:30, 16-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom du måste packa ordentligt så ta 0-150 bergkross i botten och packa i flera omgångar. Beroende på vad du har att tillgå att packa med bör du inte lägga ut er än 30 cm i taget. Packa med 5-6 överfarter.

Använd sedan tvättad makadam. 20 cm 16-32 och bana av med 10 cm 16-22.
Packa mellan lagren.

Vad har du för vält eller du kanske bara ska använda en padda?
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#7 » 14:00:38, 16-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, Bgulb. Ja, ju mer jag tänker på det känns det inte som det är värt omaket att flytta större stenar med en gammal trg, riskera att nåt ramlar ner och trycker hål på nån slang eller ramlar in i grävaren. Det lutar lite på sina håll. 0-150 fyller ju ändå ut relativt väl.

Jag har hört att det är inte värt att köpa tvättad mak idag - att materialen är så pass bra under huset med allt vad cellplast, plast m.m. utgör, och att det vill extremt mkt till om fukten ska vandra upp. Blir ju rätt högt överlag med kross också, närmare en meter i snitt. Nån annan föreslog vanlig makadam och sedan gå över ytan några gånger med vattenslang. Kan kika på priset, är det ingen större skillnad är det ju skit samma. Viktigast att det blir bra.

Packa kommer jag göra med vad som funkar bäst. Hyr från ett ställe 2,5 mil bort där ena delägaren bor 3 km från mig, så det blir antingen större padda eller mindre vält, gissar jag. Kommer behöva den två fredagar, men tror knappast de låter den stå hos mig en vecka kostnadsfritt, så då tar jag nog det minsta som funkar och packar tätare lager istället. Ska snacka med dem (Surte maskinuthyrning. Kan reka dem överlag. Svinbra priser, det blev billigare för mig där trots att jag hade 25, 30 % rabatt på Cramo och Ramirent.) så får vi se vad vi kommer fram till. De har bl.a. 100, 250, 400 och 550-vibba samt en Dynapacvält på 15,5, ton jag gjorde vägen med.

Två frågor!

1) Det känns som huset kanske hamnar lite, lite högt. Vågar man gå ner på 20 cm kap-brytande istället för 30 på högsta punkt om det blir minst 30 på merparten av ytan? Det är lite av en topp/förhöjning på ett mindre område, och att låta den styra känns lite onödigt. Det blir mer kross och onödigt högt, som sagt.
2) Jag har egen sand. Kan jag använda ganska grov sand att omgärda kabelrör med el/pemslang/pex-rör med?
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

Åsa-Nisse

#8 » 15:24:29, 16-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sista grejen var bra. kablar och pemslang ska helst ha natursand 0-8 för att det inte ska gnaga vassa stenar mot. Rör klara kross men helst inte grövre än 0-16.
Fråga 1 om du vågar minska till 20 cm.... Du skulle ju inte köpa tvättad makadam och då har du inget kapillärbrytande ändå. Otvättad makadam suger ca ½m så då kvittar det 20-30 cm. Du har ju även fullständig tro till plastmaterialen.
Kan vara rätt resonerat. När det var viktigt med kapillärbrytande makadam så lade man ingen plast utan det var just makadamen som skulle se till att fukten inte kom upp. Nu med cellplast och plast så bryter det ju fuktvandringen ändå
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#9 » 15:48:56, 16-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse: jag är ju amatör. Det med tvättad mak är bara något jag hört. Rekommenderas jag det kör jag på det. Detsamma gäller 20 eller 30 kap-brytande. Tycker någon att det absolut ska vara minst 30 överallt gör jag så. Men som sagt, jag tänkte att merparten kunde styra, inte en liten knalle. Jag har ju inte sagt att jag har en fullständig tro till plastmaterial heller, nu tog du väl i. Men att vattna vanlig mak tror du inte på?

Men det låter ju lovande med sanden. Då kan köra hem lite nästa vecka och lägga i botten. Bara gå igenom lite med spade och grep för elaka stenar, men det är väldigt lite i.
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

Michael Meier

#10 » 16:21:24, 16-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du inte tvätta makadam själv? kapillärbrytningen blir utmärkt om de inte sitter damm på stenen, åtminst där det är som lägst.

Håller plasten, behövs inte tvättning- tvättar du behövs ingen plast :)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Åsa-Nisse

#11 » 17:16:55, 16-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läs mina sista tre meningar i förra inlägget, en gång till, så konstaterar du att du har resonerat rätt. Jämna ytan med makadam10-30 cm. Lägg på plast och cellplast så har du fuktspärren. Spolar/tvättar du makadamen så blir det bara bättre. Ska du spola så räcker det dock inte med en vanlig trädgårdsslang utan det måste vara riktigt flöde typ en pissetunna som lantbrukarna kör flytgödsel i. Det ska skölja ordentligt så att dammet släpper.
När man tvättar makadam så sker det antingen på en vibrerande sikt eller i en roterande tunna tillsammans med vatten.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Småländare

#12 » 17:50:39, 16-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liten förklaring

Cellplast, eller annan isolering, under en betongplatta fyller två funktioner.
A Isolering minskar värmeförluster.
B Isolering skapar en temperaturskillnad som håller plattan torr. Fukt vandrar från en varm sida till en kall. Temperaturskillnaden är drivkraften.

Förr isolerade man enbart randzonerna (A). Man trodde att tvättad makadam skulle hindra fukt att "klättra upp". Men redan luftfukten är så hög att man hamnade i "blå skåpet".
Tvättad makadam är inte = ren makadam.

Isolering på hela ytan driver ner fukten. I princip oavsett isoleringsmaterial. Cellplast är lätthanterlig.

___________________________________________________________________________________
Tips

Har du en ren och lutande bergyta? Utan fickor eller pölar?
Får du till en dränerande fyllning där, så snacka om dränering, om du tar hand om det i lägsta läget.
Packa mycket noga. Med korrekta vinklar. Skilj fraktionerna.

Förläggning i rör är inte bara skydd. Det medför att det är utbytbart.

90 graders språng/böjar :djaevul:
Brant lutande ledning? Är det avlopp :djaevul:
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#13 » 19:57:37, 16-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket kommentarer. Kul, tack för det. I efterhand borde jag så klart slagit ihop den här tråden med denna: Platta för hus och maskinhall på berg. Goda råd önskas.
Där har ni lite bilder på berget också. Pantat med två trådar som blev så snarlika, men nu är det som det är (om ingen mod kan slå ihop dem).

De förutsättningarna att tvätta har jag inte, så då får det bli tvättat. Vet inte vad ett lager plast/fuktduk à kan kosta på 100 kvadrat, men det känns som det är värt det. Det ÄR dalar och sänkor undertill. Däremot samlas där inga mängder vatten pga att marken överlag lutar. Så fort det blir riktigt mycket rinner det undan. De flesta jag talat med eller frågat verkar tycka att ett genomsnitt på kanske 80 cm inkl. 30 kap-brytande bör räcka för att hålla fukten borta, och då tänker jag att 30 kap och duk bör klara det mesta.

Och ja, ska försöka att packa duktigt. 5-6 per 30 brukar väl rekas, och så kör man rakt, sick-sack, rakt, sick-sack antar jag, så borde det väl bli bra.

Småländare: där sade du nåt jag måste kolla också! Jag har hela tiden tänkt att lägga två kabelrör (de billiga med korrugerad insida), en till elkabel och en i reserv för framtida bruk, pem-slang och pex-rör direkt i krosset. Men nu slog det mig... går något mot förmodan sönder under huset, då blir det ju ett jäkla mäckel att laga det. Är det smartare (rentav självklart kanske) att lägga de saker som s.a.s. inte redan ligger löst i ett rör, alltså pem-slang och pex-rör, i ett större rör eller slang för att kunna få ut dem om nåt skiter sig?

Det slog mig att det kanske är dumt med enbart sand i botten under rören. Rören kommer ligga i en rännil i berget där det lär komma lite vatten ibland, kanske rinna vid skyfall. Risken finns kanske att det eroderar sanden med tiden. Får fundera. Hela grunden blir ju packad, intäckt i tak och det är ingen stor spalt där det kan komma in vatten heller.
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#14 » 19:29:09, 23-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag dragit kablar, rör och slang kors och tvärs, sugit draglinor med dammsugare och slitit hund. Det mesta är klart, men ett par frågor har jag kvar som är ganska viktiga. Tar hemskt gärna emot tips!

1) Vi snackade ju om att lägga härvan rör/slangar/kablar under plattan i sand innan man får på med större kross. Men sedan slog det mig: där kommer trol. vara lite fuktigt till och från just där. Vad händer om sanden blir fuktig och det fryser? Kan inte sprängverkan förstöra plattan då? Eller tror ni kulvertrören och ev. värme från huskropp och berg gör det frostfritt där?

2) Om sand är en dålig idé, vad för kross bör jag ta då?

3) Hur mkt vågar jag packa ovanpå kulvertrören, t.ex. där där de ligger ytligt och är på väg upp? Kan kanske fråga de jag köpt av annars (KEJ teknik).

4) Det här är säkert självklart för många, men inte för mig. Jag har lagt ner två pemslangar som reservrör för framtida grejer. Ska de också dras upp inne i husets groventré som de andra (el, vatten, kulvertrör)? I så fall, drar man upp och gömmer dem bakom i nåt elskåp el. liknande? Man vill ju knappast ha flera feta slangar synligt uppstickande ur golvet. Eller ska jag dra dem strax utanför huset istället?

Tack!
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

Lars_karlsson

#15 » 22:30:43, 25-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som du är i ett viktigt skede,i det stora hela är du nog rätt ute , inte fel om dikesbottnarna lutar ifrån din grund,förödande är motsatsen om ett långt dike går mot huset i en nerförbacke, tjälskjutning hindras av dränering eller isolering som kan ligga utanför grunden eller i ett dike, hur nära ett rör du kan padda hänger på paddans tyngd ,har du en 450 kg så är det minst en halvmeter mellan
Lars_karlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:54:36, 02-09-2007
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6000
Ih 674 såld
valtra 900


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: magloman och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se