Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Fylla ut, lägga grusbädd och sen bygga enkel maskinhall

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

JagArJag (trådstartaren)

#1 » 20:00:48, 10-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Det finns en yta där jag vill ändra lite.
Inte riktigt fyrkantig men måtten är ca 12meter djupt, framsidan på ny maskinhall blir ca 15 meter och baksidan ca 11. (Enkel konstruktion med trästomme och plåtväggar med plåttak) Dörrar både framifrån och bakifrån för att man lättare ska komma åt maskiner utan att behöva flytta allting.
Inte nödvändigt att bygga på hela marken utan jag tänker mig att jag nog håller mig till 12x11 meter för enkelhetens skull.
Vi hamnar alltså på en byggnad med invändigt runt 132kvm

För tillfället är det blandning mellan vildvuxet gräs, sly osv och stora stenar (upp till 0,4kubik gissningsvis)
Vissa stenar sticker bitvis upp ovanför nivån som ska vara golv i maskinhallen så dom måste flyttas på, alternativt vridas så dom inte tar plats på fel ställe.

Djupet ner till nuvarande jordnivå är ca 5-7dm, på ca 35% av ytan är det redan i rätt nivå men det måste grävas ur för att kunna få dit grus för drännering och hållbarhet.

På ena sidan är det en byggnad (gjuten platta, trästomme och plåtväggar) och på andra sidan är tomtgränsen så det är inte mycket man kan göra åt dom hållen.

Jag har tyvärr inte tillgång så jag kan ta kort för tillfället så vi får försöka komma vidare utan kort här.

Nu till mina funderingar.
1. Om vi antar att det är div jordblandningar där nu. Vilken grusstorlek börjar jag med och hur tjockt lager innan jag häller på ytlagret?
Vilken storlek rekommenderar ni för översta lagret som man kör på? Man vill ju ha så litet som möjligt så det binder ihop, men inte så litet som sand.

2. Hur och var gjuter jag enklast fast fundament till stolparna för stommen?
(Gjuter inte platta pga att jag måste spara in pengar. Att blanda själv för denna golvyta funkar inte, och att köpa färdigblandad betong kostar mycket.)
Kan man packa det man fyller upp så pass mycket så man kan gjuta i det? Eller ska jag gräva ner i befintlig marknivå och gjuta därifrån? 7dm till frostfritt och sen höjden till nya marknivån = totalhöjd på fundamenten blir strax under 1,5 meter.
Hur breda gropar hade ni grävt för detta? och hur tätt mellan groparna?

3. Bakom denna byggnad är det idag blött vissa årstider så där måste jag gräva ur och fylla i massa grus istället för "jordblandningen" som är där nu.
Område ca samma storlek som byggnaden. Man kan nog kalla det för att göra en "stenkista"?
Det är blött där nu pga att lite vatten rinner dit.
Finns det några rekomemndationer på hur mycket man ska gräva ur och hur mycket grus som ska dit beroende på hur mycket vatten som åker dit? infiltrationen till ett 5-familjshus går ut där nu + att det kommer lite markavrinning från regnvatten, dock väldigt lite.
Räcker 1 meter djupt med grus i storlek runt 50mm (+ mindre för ytskiktet) eller behöver det vara 2 meter djupt?

4. Hur långa spann har ni gjort med träbalkar och vilken dimmention var det? Kan såga upp eget timmer så 25x25 kan vi fixa. Vill hellst slippa stolpar i mitten om det går, men hållfastheten är viktigast, jag vill inte komma ut en januaridag och se en snöhög där jag hade en maskinhall :)
Tänkte mig tak i stil med en vanlig villa istället för ett stort tak som lutar åt samma håll (för att få högre lutning vilket underlättar för att få bort snön)
Kanske är bättre att lägga några tusenlappar på en riktig balk tvärs över hela maskinhallen istället?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH



JagArJag (trådstartaren)

#2 » 20:57:42, 11-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla dessa visningar och ingen som svarar, är det för mycket text och för många frågor i samma inlägg? Jag tänkte det var bäst att skriva all info direkt istället för att ta lite i taget. Borde bli lättare att svara med alla fakta från början.
Eller?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

dc_lindberg

#3 » 21:08:50, 11-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nop.
Läs de strängar som redan finns, ex.,
Magloman´s verkstad/garage under byggnation
Finns minst ett par till riktigt bra trådar om att bygga garage/verkstad.
Gjuta garageplatta/maskinhall kvalitet och tjocklek
Verkstadsbygge
Mickes garage/verkstad
osv mfl etc
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

JagArJag (trådstartaren)

#4 » 21:20:06, 11-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar, jag ska kolla där.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

björken

#5 » 21:30:51, 11-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara några lösa tankar, bilder och en skiss skulle underlätta.
- Byggytan måste väl rensas någorlunda från matjord, organiskt material och för höga stenar. Sen går det väl att fylla nerfrån med vad som, bara det går att packa, jag började med 0-150 och minskade sedan till 0-65 när jag kom närmare färdig höjd. Packa varje lager noga.
- Fundera på om du vill lämna höjd så att det går att lägga kapillärbrytande lager och gjuta golv i framtiden (ca 30 cm)
- Hur tänker du fixera stolparna i plintarna?
- Skulle rekommendera köpta takstolar om du vill ha fri golvyta på 11*12m.
- Avståndet mellan groparna beror ju på hur du dimensionerar stolpar och bärlina
- Den blöta ytan bakom, går det att dränera iväg vattnet? Om inte så hjälper nog markduk och 30-50cm 0-90 långt för att stabilisera.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

jörgen.ottosson

#6 » 21:53:13, 11-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det nog inte för mycket text, eller för många frågor, bara det att det är sådana som "beror väldigt mycket på...."

Att det är "blött" är ju ganska relativt ....är det högt grundvatten, en låg punkt där vatten samlas, mark typ som samlar vatten ..mm

Personligen fyller jag hellre upp än gräver ur, för att få det torrt. (en stenkista, dränering, grusbädd kan också bli en "bassäng" om det inte är tillräckligt utlopp...)

Plintar, på vilket djup, hur stora och hur många beror på markens bärighet, risk för tjälskjutning, tyngd på byggnad snöson mm

Just 12m spännvidd är ett svårt problem utan, stolpar och riktiga takstolar. (brottas med ett liknande problem själv just nu med spännvidd 12m...)

Bild
Bild
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

JagArJag (trådstartaren)

#7 » 23:24:55, 11-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

björken skrev:Bara några lösa tankar, bilder och en skiss skulle underlätta.
- Byggytan måste väl rensas någorlunda från matjord, organiskt material och för höga stenar. Sen går det väl att fylla nerfrån med vad som, bara det går att packa, jag började med 0-150 och minskade sedan till 0-65 när jag kom närmare färdig höjd. Packa varje lager noga.
- Fundera på om du vill lämna höjd så att det går att lägga kapillärbrytande lager och gjuta golv i framtiden (ca 30 cm)
- Hur tänker du fixera stolparna i plintarna?
- Skulle rekommendera köpta takstolar om du vill ha fri golvyta på 11*12m.
- Avståndet mellan groparna beror ju på hur du dimensionerar stolpar och bärlina
- Den blöta ytan bakom, går det att dränera iväg vattnet? Om inte så hjälper nog markduk och 30-50cm 0-90 långt för att stabilisera.


Räcker det att packa med en vibrator i stil med som man hyr på lokala byggvarubutiken? Köra över ett par gånger eller hur många krävs?
Vilken storlek hade du på det översta lagret? 65 låter väldigt stort att ha överst, men det beror i och för sig på vad man ska ha där.

Dumm fråga men vad menar du med kapillärbrytande lager? typ duk för att stoppa ogräs? eller plast för att stoppa ogräs?

Ang att fixera stolparna i plintarna så är jag öppen för förslag, men får jag inget annat förslag så blir det väl förmodligen stolphållare (kallas så på vissa ställen), dvs en U-formad metall med hål för bultar, man ställer stolpen i den och bultar fast. Sen en rundstav som är fastsvetsad undertill som man sticker ner i betongen.

Hur tjock balk tror du man måste upp i för att kunna ha fritt på hela golvytan?

Att avståndet mellan gropar och dimmention på stolpar och bärlina hör ihop förstår jag, jag var mer ute efter att få lite tips och råd på vad som är lämpliga kombinationer där.
150x150m stolpar med ca 1500mm mellan fungerar med den taklutning som det är på befintlig maskinhall, den har stått där sen jag knappt var född, och på den tiden var det riktiga vintrar dessutom. Man kanske ska hålla sig till samma idé nu också istället för att utmana? Eller kan man komma undan med 2 meter mellan stolparna om man går upp på t.ex. 200x200 stolpar?

Det går nog att fixa så vattnet rinner iväg, i alla fall det som är över en viss nivå. Jag vet inte riktigt på vilken nivå allt vatten kommer in.

Vad har du byggt för något tidigare som du lärt dig av?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

JagArJag (trådstartaren)

#8 » 23:35:35, 11-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Det nog inte för mycket text, eller för många frågor, bara det att det är sådana som "beror väldigt mycket på...."

Att det är "blött" är ju ganska relativt ....är det högt grundvatten, en låg punkt där vatten samlas, mark typ som samlar vatten ..mm

Personligen fyller jag hellre upp än gräver ur, för att få det torrt. (en stenkista, dränering, grusbädd kan också bli en "bassäng" om det inte är tillräckligt utlopp...)

Plintar, på vilket djup, hur stora och hur många beror på markens bärighet, risk för tjälskjutning, tyngd på byggnad snöson mm

Just 12m spännvidd är ett svårt problem utan, stolpar och riktiga takstolar. (brottas med ett liknande problem själv just nu med spännvidd 12m...)


Jo jag förstår att det är svårt att svara på alla frågor. Jag hade hoppats på lite generella svar samt följdfrågor för att kunna specificera mer när det behövdes.

Ang blött så är det svårt att förklara hur blött. Men ytan är som sagt runt 12x12 meter och när jag sett det som blötast så är det 1 eller möjligen 2dm vatten som man får vada i.
Inte en sjö så änder och andra fåglar kommer dit och simmar såklart men mer likt en blöt mosse.

Det skulle utan vidare gå att fylla upp åtminstone en halvmeter där det är blött, då hamnar man nånstans i höjd med där golvet för det nya blir. Risken är väl att man får fylla på igen efter att man kört där och det understa lagret sjunkigt ner i befintlig mark, men det går ju att lösa.

Markens bärighet för plintar är nog inte det lättaste att få ett svar på. Låter som man får ta dit en maskin och trycka ner en påle sammtidigt som man mäter motstånd, och sen väga upp allt material som trycker på den stolpen som är tänkt att stå där.
Kommer man bara ner ca 7dm och dom sista dm känns kompakta så får man anta att det är normal bärighet i marken.

Varför tror du inte att man kan lägga dit ett par riktiga metallbalkar med lagomt avstånd och på det sättet slippa stolpar i mitten? t.ex. En H-balk på 300mm höjd borde inte vika sig i första laget väll?
Nu kostar säkert en sån mer än det är värt, så man väljer att stätta dit ett par stolpar i mitten, men det borde ju gå med en sån?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

Ivar Risslén

#9 » 23:45:19, 11-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svenskt trä har en liten "lathund" som man kan ta till hjälp.

Hur kraftigt man ska bygga beror mycket på var i landet som man bor. :snow:
12 m takstolar verkar inte vara några problem i de lägre delarna av Sverige.
Enklast är att köpa färdiga CE-märkta takstolar och då kan tillverkaren hjälpa till att beräkna så att de håller.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

bengt jansson

#10 » 07:28:00, 12-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej , jag gör det lätt för mig och kopierar ett svar ur en tidigare tråd :::

Robban C gjorde en tråd om 'Bygga platta på mark' för en tid sedan, blev lååång med många tankar. Iofs villagrund i botten...
Kolla där för tips, samt kanske i övriga bygga-garage-trådar! Har nog varit uppe så många gånger, därför dåligt med svar?


Det finns också minst en tråd om att bygga stop-lada här på forumet. Jag föreslår du kollar runt på gamla trådar och använder sökfunktionen . Det finns många kvällars intressant läsning att ägna sig åt .

Sedan kan du gå ut och fråga . Som du redan märkt har du redan fått goda råd och Jörgen är en fena på beräkningar :thumme: .
Att jag själv har samma byggfunderingar som du och nästan samma markförutsättningar, gör inte den här tråden mindre intressant :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800

bengt jansson

#11 » 07:37:39, 12-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer stolplada tråden
Bygge av stolplada på lerbotten
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800

magloman

#12 » 10:20:23, 12-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang paddor så har det också diskuterats flera ggr tidigare. En padda packar ungefärligt 10cm material per 100kg padda. Fyller man mer får man göra det i omgångar.

Finns mer info om detta i nån annan tråd
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

jörgen.ottosson

#13 » 21:38:59, 12-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

JagArJag skrev:...
Varför tror du inte att man kan lägga dit ett par riktiga metallbalkar med lagomt avstånd och på det sättet slippa stolpar i mitten? t.ex. En H-balk på 300mm höjd borde inte vika sig i första laget väll?
Nu kostar säkert en sån mer än det är värt, så man väljer att stätta dit ett par stolpar i mitten, men det borde ju gå med en sån?



Vist går det att använda balk tex HEA 300 är nog precis på gränsen vad som skulle behövas för min del, men då behövs 3 st för att bära takets vikt på 12m, och då är vi ju där med stolpar.....sen blir ju spannet mellan 6m, och något ska ju även bära där( 3 x 12m HEA300 = ca 3,2 ton stål) sen kommer ju den i mitten att bära dubbelt så mycket som de på sidorna, så den måste vara kraftigare, (eller två stycken balkar ....och då är vi nog närmare 4 ton, och ett stolppar till... :snow: )

...och då är ju taket dessutom, som resultat av detta, platt? :ohnej:

Det jag menade med att 12m är en svår längd är inte att det inte går eller är omöjligt, utan att det är mycket lättare med 8-10m :grin: ( då kan du nog såga något själv, spika lite, och få det att funka....)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

magloman

#14 » 22:41:27, 12-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmmm...:klia: @Jörgen.ottosson Nu undrar vi ju vart din projekttråd är om ditt bygge ? :vissla: :mrgreen:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

jörgen.ottosson

#15 » 22:55:08, 12-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

...finns saker som händer utan tråd. :vissla:
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se