Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Tillbyggnad torpargrund

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

BoraV6 (trådstartaren)

#1 » 12:44:31, 15-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi ska bygga ut farstun lite i sommar.

Idag är farstun varmbonad ca.5kvm och står på stora stenblock, lika som resten av huset.
Farstuns grund är inte kopplad till övriga husets, utan består av 3 egna block med husets grund som fjärde sida.

Eftersom det är ett jäkla fuskbygge ska jag riva den i sommar och bygga ny, då kommer den bli ca 8kvm istället.

Jag har tillgång till massor av såna här block, då det har legat en stenindustri på min mark tidigare. Så tanken är att fortsätta bygga på samma sätt.

Nu till min fråga.

Marklutningen idag gör att jag måste fylla ut med något där dom nya stenarna ska vara.
Men eftersom huset är en gammal torpargrund som står direkt på marken, dvs inte nergrävd, dränerad osv och farstun likaså. Hur gör jag för att fylla ut och få rätt marklutning osv utan att få vatten att rinna in under farstun och kanske frysa på vägen in?
Det är svårt att förklara, men det jag är rädd för är alltså tjälen och till viss mån fukten.

Skulle jag ställa farstun på något dränerande material så skulle troligen allt smältvatten rinna dit känns det som.
Kan jag använda markisolering kanske?

Tacksam för alla goda råd.
BoraV6
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:05:50, 28-07-2013
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 650 T



BoraV6 (trådstartaren)

#2 » 13:08:11, 15-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fixade några bilder.

Bild

Tidigare ägare (vi har nyss köpt) har ju fyllt ut gårdsplanen så att all marklutning är felande på hela gården (vi har flera hus).
Men som ni ser så lutar det från vänster till höger på bilden


Bild

Så här står den idag.
Lutninen är inte direkt mot huset, men vatten till vänster om farstun skulle kanske kunna ta vägen under farstun då det lutar åt höger.
BoraV6
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:05:50, 28-07-2013
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 650 T

JD400

#3 » 15:32:51, 15-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle inte en början kunna vara att gräva ner rör i samband med ombyggnationen så att du får bort vattnet från stuprören, både från huset och farstun. Då har du fått bort mycket av vattnet som kan ställa till det. Därefter kanske fylla lite mot grunden på huset så du fick lite fall ut från grunden nån meter för att bli av med ytvatten, det verkar ju finnas utrymme för det åtminstone till höger om farstun.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

BoraV6 (trådstartaren)

#4 » 18:34:11, 15-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja precis det har jag funderat på.

Men vad ska man lägga för material som leder bort ytvattnet?
Jag menar, grus rinner det ju bara rakt igenom.
BoraV6
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:05:50, 28-07-2013
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 650 T

Mike59

#5 » 18:39:12, 15-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

BoraV6 skrev:Ja precis det har jag funderat på.

Men vad ska man lägga för material som leder bort ytvattnet?
Jag menar, grus rinner det ju bara rakt igenom.


Om du vill ha nåt som vattnet inte går igenom så lätt så kan du väl lägga dit stenmjöl(0-6) och packa det.
Mike59
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:27, 09-07-2010
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Sunward SWE70B, Liugong 915E, Scania R480, Volvo L50D,
MF4335, MF35, Hägglunds GS250, Stahlwerk CUT120. Bjm350

BoraV6 (trådstartaren)

#6 » 20:39:48, 15-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det skulle ju kunna funka.

Slänta av 1-2m runt längs hela sidan och sen lägga på gårdsgrus.
Samt att dra ner stuprören i marken och leda bort.......nånstans.
BoraV6
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:05:50, 28-07-2013
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 650 T

JD400

#7 » 20:46:22, 15-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst kommer en del vatten att rinna igenom ner i marken men tanken är väl att vid ett skyfall när marken inte hinner svälja allt vatten så ska det rinna från grunden och inte mot den och in i den. Och till det funkar nog de flesta fyllmaterial men packad stenmjöl som föreslagits är väl ypperligt, då går inte så mycket vatten igenom alls.

Sen är ju frågan hur du ska grundlägga torpargrunden.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

MekJan

#8 » 21:02:51, 15-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fått beskrivet hur en riktig torpargrund ska utföras. Först grävs ett dike som fylls med stenflis som blivit över från huggningen sedan läggs en bredare häll som gnuggas på plats därefter stående stenfot som finhuggs på plats för exakt passning samt att det tar relativt lång tid så allt får sätta sig. Men det finns nog en del lokala varianter och fuskare. :grin:
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

BoraV6 (trådstartaren)

#9 » 23:29:35, 15-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

I dagsläget står blocken bara rakt på marken.
Dock är vissa, som synes på bilden, ställda på div flis. Troligen för att komma i våg och rätt höjd.

Om man har ordning på vattnet så hade jag hoppats att det skulle fungera även när jag bygger ut.
Men jag gissar ju bara, så alla tips är välkomna även här!
BoraV6
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:05:50, 28-07-2013
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 650 T

Benz

#10 » 23:43:03, 15-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Natursten är den svåraste att få perfekt dvs mycket kalkbruk emellanåt
Benz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:54, 25-08-2009
Ort: Norra Östra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor

JD400

#11 » 23:53:29, 15-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att ställa dem direkt på marken känns riskabelt tycker jag. Tråkigt om golven börjar bölja som en storm på havet efter nåt år. Men å andra sidan så var de ju duktiga på det där med grundläggning förr i tiden så jag förmodar att markförhållandena är gynnsamma där kåken står. Vet inte hur de grundlade stenarna förr i tiden men jag undrar om de verkligen står direkt på backen? Gissningsvis har de förberett på nåt vis, kanske som MekJan beskriver.

Jag skulle i alla fall ta bort "gårdsgruset" och se vad du har därunder och ta bort eventuellt organiskt material. Att du leder bort det mesta vattnet hjälper ju klart till att förhindra tjälskjutning men jag skulle inte lita på att det eliminerar risken helt. Om du har tillräckligt med block skulle du kanske kunna gå ner till tjälfritt djup och stapla de på varandra för att sen komma upp till rätt höjd? Overkill på en farstu kanske? Tjälfritt djup kan ju vara en bit beroende på var du bor...
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

magnusk750

#12 » 00:04:36, 16-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör ett provschakt och kolla hur djupt grunden på huset går. Helt säkert står den inte bara direkt på backen utan har ett eller flera lager sten under.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

BoraV6 (trådstartaren)

#13 » 00:16:06, 16-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med, det känns lite riskabelt.
Tjälfritt här är 90cm
Först tänkte jag gräva och göra en krypgrund av leca. Men jag vill inte gräva för risken att husgrunden skulle röra sig eller att jag leder in problemen till huset.

Husets stenar ser jag botten på inifrån grunden. Dom står direkt på jord i marknivå. Det ser mest ut som vanlig matjord.
Men dom stenarna är betydligt grövre än de som farstun står på.

Det jag funderar på är om markisolering nån dm under markytan kan fungera?
Som sagt huset står på jord, vill inte gräva så att huset rör sig.
BoraV6
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:05:50, 28-07-2013
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 650 T

BoraV6 (trådstartaren)

#14 » 00:20:21, 16-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

magnusk750 skrev:Gör ett provschakt och kolla hur djupt grunden på huset går. Helt säkert står den inte bara direkt på backen utan har ett eller flera lager sten under.


En sak som jag iof inte tänkt på, men det kan mycket väl vara hörnstenarna som står på mer sten under. :klia:
Eftersom det är en timmerkåk skulle ju det kunna hjälpa mot sättningar, dock inte resningar.
BoraV6
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:05:50, 28-07-2013
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 650 T


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se