Loke skrev:Spåntak:
https://www.google.se/search?q=sp%C3%A5 ... 7#imgdii=_
Pärttak:
https://www.google.se/search?q=sp%C3%A5 ... h&imgdii=_
Pärt och spån är alltså samma sak, dialektfråga.
Loke
Molnia skrev:
ytterligare en annan variant här ifrån östra småland:
Sticketak
https://www.google.se/search?q=sticketa ... =908&dpr=1
bengt jansson skrev:Jag la om logtaket för ett par år sedan . Då byggnaden efter 100 år satt sig en del blev det lite pyssel med att rikta upp takstolarna innan det gick att lägga plåten . Vi skruvade 2 x 3 med lååånga skruv direkt ner i takstolarna . Takspånet och den gamla läkten fick vara kvar orört. Sedan bärläkt i samma dimension .
Allt skruvades för att förebygga att taket blåser av vid storm . Var försiktig när du går på de gamla läkterna. Det är inte skoj att braka igenom spånet och hamna nere på loggolvet Skruva också plåten enl tillverkarens anvisning . Taket är tort och fint och snyggt blev det också ( men visst är ett enkupigt tegeltak ett strå vassare. )
Göran Ekman skrev: Behövs inget kondens skydd .
xuzles skrev:Som jag funderar nu så blir plasten under läkten för plåten och kommer då vara fastsatt i varje takstol o har svårt att tro det ska blåsa så mycket under taket så plasten ska gå sönder där.
Ordentliga skruvar på hela bygget blir det.
JD400 skrev: Uppe vid nockplåten är det bra att lägga speciella remsor som tätar hålen som blir under nockplåten vid plåtarnas rännor, annars yr snö in där på vintrarna.
En variant på det är att ta remsor av lite tjockare papp med mer tjära i. Förutom att det också skyddar läkten så bli pappen mjuk och svettas under plåten en riktigt varm sommardag. Då får man något av en klistereffekt som gör att plåten ligger bra även om man skulle ha missat att få den helt dikt an mot läkten på sina ställen vilket är lätt hänt. Om det sker ligger plåten och skallrar när det blåser.
När du behöver kapa plåten är det ibland inte dumt med en såndär billig cirkelsåg för stål som exempelvis Jula säljer. En vanlig vinkelslip sprutar en massa gnistor och gör att det blir varmt för plastbeläggningen på plåten. Nackdelen med cirkelsågen är att den istället sprutar små metallflisor så skyddsglasögon är ett absolut måste.
Skulle du sen när du är klar få för dig att montera snörasskydd på strategiska platser så se till att montera dem rakt ovanför väggen och inte för långt ut mot takkanten. Gamla lador har ofta långa takfotstassar som i värsta fall kan knäckas av belastningen om det kommer för mycket tyngd långt ut.
Ivar Risslén skrev:Att kapa plåten med en sliprondell är inte att rekommendera. Dels som förre skrivaren skrev att plasten bränns loss, dels att även galven bränns och det blir en massa skägg kvar som rostar plus allt sprut som hamnar på plåtytan och bränns fast samt rostar. Det är bättre att såga eller klippa plåten med en nibbler. Och sedan sopa bort alla spån.
De längsgående skarvarna ska man skruva eller popnita ihop med ett visst mellanrum, se läggningsanvisningarna från tillverkaren.
bengt jansson skrev:Det är nog ingen fara att taket ska fara av. . Pallningen är skruvad med 2 st 90 mm skruv i varje regel . Reglarna är dragna med 250 mm skuv rakt ner i takstolarna . Logen brakar nog ihop innan taket ger sig
Återgå till Fastigheter, mark och byggnader
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster