Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Lägga nytt tak på gammal lada

78 inlägg • Sida 3 av 6
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Ivar Risslén

#31 » 18:42:36, 18-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Finns det spån o köpa nånstans tro? Har samma jobb framför mig och mitt spån är mkt dåligt på sina ställen


Nog kan det finnas att köpa på något ställe men jag vet ingen som har något att sälja för tillfället men hör med någon bygdeförening om de vet om någon som har en spånhyvel. Museumfolk kan kanske ha rätt på vars det finns något spån.
Jag sökte på internet ifjol efter en spånhyvel och hittade en i grannbyn. De hade haft en studiecirkel för renovera den.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15



Småländare

#32 » 18:52:19, 18-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Finns det spån o köpa nånstans tro? Har samma jobb framför mig och mitt spån är mkt dåligt på sina ställen


Javisst finns det, en kollega som kanske fick tag i en maskin under året:

Stridis2 skrev:Hej!
Jag tycker inte den här tråden passar riktigt in på köp- och säljtorget så jag la den här i stället.
Jag skulle behöva en stickehyvel, alltså en maskin för att hyvla fram takstickor. Eftersom Maskinistenfolk har massor med bra-att-ha-saker och ett ännu större kontaktnät tänkte jag ställa frågan här. Allt är av intresse, både helt fungerande eller defekt, bara den är hyfsat komplett. Är träställningen upprutten gör inte det så mycket, men en fungerande maskin är ju lättare att få igång.
Helst i södra Sverige, jag bor själv i nordvästra hörnan av Skåne, så blir det inte så jobbigt med transporten heller :-)

Tacksam för alla tips och förslag


Annars finns det en hel del häromkring och jag skulle tro att det är lika dant i resten av landet.
Är de inte färska så får du blötlägga. Säljs i lämpliga bunntor att hantera. Hur man lägger finns på nätet och i böcker. Det är enkelt.
"Riktiga" spåntak är en helt annan femma. Där är mycket att tänka på. Svårt att få tag i rätt virke. (Furu, tätvuxen,130 år, vuxit i en norrsluttning på moig mark, kluvna ämnen med årsringarna i rät vinkel mot ytan, bleket fritt från virkesfel....Riktig trätjära, 70 grader varm...)
Men allt går att lära. När man kan det är det inte svårt.
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

PerÖ83

#33 » 19:13:50, 18-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Finns det spån o köpa nånstans tro? Har samma jobb framför mig och mitt spån är mkt dåligt på sina ställen

Rolf Samuelsson tror jag tillverkar pärt/spån.
http://www.allabolag.se/420525RKII/Samu ... och_metall

Lite mera läsning :smile:
Rubrik: Allt fler vill lägga trätak
http://sveaskog.se/Press-och-nyheter/Ny ... ga-tratak/
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

magloman

#34 » 19:42:12, 18-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, tack för alla svar :-)
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Småländare

#35 » 20:37:53, 18-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerÖ83
Din andra länk är bra.
Det kan vara stor skillnad på kvalitet och stor skillnad på priset. De har inte alltid så stort samband med varandra.
Eftersom många på forumet har egen skog - ut och leta efter bra råvara.
Har ni det så är det inte så svårt att hitta hyvel. Och bra råvara kan också vara bra betalningsmedel för hyvlingen.
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

v702

#36 » 21:06:05, 18-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

xuzles (trådstartaren)

#37 » 21:44:23, 18-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men ni tycker min tanke på plast (åldersbeständig plast) under reglarna men på takstolarna är ok? OM nu inte sticketaket är gott nog att ha kvar? alltså helst sticketaket kvar i värsta fall bort med allt och plast... Eller ska man skita i plasten helt å hållet?

Vad säger ni om reglar? dimension? Hur tätt ska man sätta dem ? Bor i västmanland strax utanför skinnskatteberg, säger nog en del av er mer om väderzoner o sånt än mig...

MVH
xuzles
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:06:00, 18-09-2013

PerJohansson

#38 » 22:10:38, 18-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

xuzles skrev:Men ni tycker min tanke på plast (åldersbeständig plast) under reglarna men på takstolarna är ok? OM nu inte sticketaket är gott nog att ha kvar? alltså helst sticketaket kvar i värsta fall bort med allt och plast... Eller ska man skita i plasten helt å hållet?



Vet inte om nån har sagt det, men det finns plåt med kondensskydd som gör plasten överflödig... :grin:
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Henric Johansson

#39 » 22:21:01, 18-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har liknande konstruktion på mitt hus. Kommer att lägga masonit( oljehärdad) ovanpå spåntaket sen tegel igen.
I ditt fall hade jag nog lappat med masonit där det är dåligt, rejäla reglar 45*70 el likn sen plåt.

När jag byggde min carport valde jag tjockare plåt med 45 mm nedbockning, detta gjorde att jag kunde ha en m mellan reglarna. Sparar tid om taket är buktigt. Inte så farligt dyrt heller, ca 100kr m2 ink moms.

Bor du i södra delen av Sverige kan jag rekommendera plåtgrossisten utanför Olofström .
du kan göra saker på två sätt, riktigt eller inte alls
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Volvo BM 350 skogsBoxern

Småländare

#40 » 00:14:30, 19-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

xuzles skrev:Men ni tycker min tanke på plast (åldersbeständig plast) under reglarna men på takstolarna är ok? OM nu inte sticketaket är gott nog att ha kvar? alltså helst sticketaket kvar i värsta fall bort med allt och plast... Eller ska man skita i plasten helt å hållet?

MVH



Menar du att riva allt över takstolarna och sedan hänga armerad underlagsduk, det du kallar plast, över/mellan dessa??? :uupps:
Som man gör på ett nybygge?
Då har du inte erfarenhet av det eller har pratat med någon som rivit ett sticketak ! Med slanor och allt!
Det är jädrans jobb - det kan jag lova dig. Det är heller inte ofarligt om du inte har mycket stor takvana eller Lagliga ställningar - både ute och inne, med räcken, flera plan, trappor osv osv. Kräver lika mycket jobb som att göra vid hela taket. Om inte mer.

(Jag vågade inte ens föreslå att riva stickorna bara om de är riktigt dåliga. Men det hade du nog upptäckt under vägen.)

Du får gärna skita i plast(påse)*, men ett underlagstak behöver du för att inte bli besviken.
Med all respekt, du verkar att ha snöat in dig på plast :snow:
* Obs! s k skämt)

Gott råd: Läs inlägg #18 en gång till. :laes_detta: Och de följande inläggen av samma man. Den gubben har lång och gedigen erfarenhet.

Orkar du ens tänka på att riva spån och slanor (och sen jobba över hålet och hålla tätt neråt) då är du i alla fall inte rädd för att jobba :buga: :buga:
Använd tid, ork och pengar på ett bättre sätt - lägg oljehärdad board på sticketaket. Ströläkt för boarden, kraftiga reglar, en tjock TRP 45 och riktig skruv.
Du får ett bättre tak, mindre jobb och bättre värdestegring. Och överlever. Med gott humör.

(Eller som Henric Johansson lägg teglet :wave: Och han har fler bra ideer.)

Det är inte lätt att ge goda råd, för de är ofta obekväma. Men det är när man är på fel spår, som man behöver ett ärligt svar. :shake_hands:
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

Michael Meier

#41 » 07:19:57, 19-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fungerar duken överhuvudtaget med stora takåsavstånd?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

bengt jansson

#42 » 10:15:04, 19-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Småländare skrev:
bengt jansson skrev:Det är nog ingen fara att taket ska fara av. :thumme: . Pallningen är skruvad med 2 st 90 mm skruv i varje regel . Reglarna är dragna med 250 mm skuv rakt ner i takstolarna . Logen brakar nog ihop innan taket ger sig

Du har säkert facit för ditt tak om det är några år sedan... Det vill jag inte klaga på.
Men som förebild för andra så finns det lite att tänka på. Jag har ju inte fakta om ditt tak och talar endast om tak i allmänhet. När man försöker skriva kort kan missförstånd om tekniken uppstå. Man vill heller inte ta upp det man tror att andra vet - för enkla saker - som ibland inte är så enkla när man börjar titta på det.
Ett fästdon som går i luften en sträcka utsätts för helt andra belastningar och funktion än vad det är avsett för.
Skruv eller spik mellan trädelar är ett skjuvförband. (Som en sax som försöker klippa av det)
Ligger inte delarna an så utsätts det för moment och deformeras. Friktionen mellan spik och trä är en viktig del, men den kan inte bära upp sådana lasterna.
Det handlar inte om att taket blåser av när det är stor snölast på det.
Det nya regelsystemet skall inte "kasa ner". Den horisontella lasten skall även tas om hand.

Jag trodde maskinister hade stålhättor.. :uupps: Du får badda tån med Salubrin - det var inte meningen att trampa på den :shake_hands:

PS Jag som andra har fel ibland. De har bytt namn till SFS Intec och har inte kvar bilderna som förr. Och vinkeln är 30 grader som regel. Sorry.


Nu får du väl ge dig !!! Jag svarade på hur vi fäste pallingen i reglarna och ner i takstolarna. Hur fick du för dig att jag har ömma tår på grund av det? Nu är ju trådstartarens fråga om han ska behålla spånet eller lägga plast eller bägge delarna . Föreslår att vi håller oss till detta .
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800

Michael Meier

#43 » 14:31:19, 19-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra idé, :back_to:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Småländare

#44 » 15:21:56, 19-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Fungerar duken överhuvudtaget med stora takåsavstånd?


Nu är det skillnad på dukar och dukar.

I dag används C 1 200 som regel för takstolar. I äldre konstruktioner förekommer både mindre och större avstånd. Vi bortser från ramar
Tidigt använd plast som monterades frihängande hade stora problem. Dels var materialet inte alltid det bästa för förutsättningarna i ett tak.
Man monterade ofta duken vid bra väder, den var varm, och man spände den så att det "skulle likna ett underlagstak"; dvs för mycket skulle det visa sig.
Plast har stor värmeutvidgningskoefficient. På vintern spändes den därav så hårt att den rämnade. Det såg ut som vittvätt på en tvättlina.
Men även långt fram i tiden har det använts material som inte fungerat. Typgodkända dessutom. Vad sägs om 2 mm papper med en tunn plastfolie på. Samma resultat.

Din fråga är således fullt berättigad.

Nu finns det andra sorters dukar. De har armering eller är uppbyggda så att de ska klara dragkrafterna. Vid korrekt montering.

Framför allt finns det idag material, både frihängande och för användning på underlag, som är diffusionsöppna. De leder bort vatten, men kan släppa ut ånga.
Med de tjocka isoleringsskikt som används idag och med den förändring som skett i klimatet så är fuktproblem en stor och allvarlig fråga i byggbranschen.
Förr var en av mina käpphästar en bra ventilation av vindsutrymmen (av flera skäl). Det fungerar inte idag - man får lära om när förutsättningarna ändras.
Idag tillför ventilationen mer fukt än den tar ut. (Undantag är en styrd ventilation där hygrostater styr så att en fläkt bara går när det är torrare ute än inne.)
Idag stänger man takfotsventilationen när byggfukten är borta.
Detta medför att hus måste vara lufttäta. Varm inneluft får ett fukttillskott. Om denna luft går ut i konstruktionen, konvektion, så bildas fukt genom kondensation när daggpunkten nås.
Diffusion är sällan något problem, utom i kyl- och frysrum samt sommarkondens i visa fall.
Konvektionen kan hindras av en plastfolie, oftast, eller av skivor, t ex gipsskivor, som monteras och skarvas lufttätt. Alla genomföringar, eldosor osv medräknade.
Kunskap och förståelse för detta är låg. I alla led i branschen. Det visar sig i alla de problem som finns. Majoriteten av alla hus som byggs idag har fuktproblem dag 1.
Vid skadeutredningar ser man hur ett "litet bagatellfel" får mycket stora följder. En miljon för att reparera en ny villa är inte ovanligt.

Diffusionsöppna dukar kan vara en del i lösningar på fuktproblem.

Din fråga är nu ännu mer berättigad.

Det blev lite långt trots bara lite skummande på ytan. Men risk för misstolkning finns när man skriver alltför kort. Jag får väl skäll som vanligt.

1 person gillar det här inlägget.
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

Johan600

#45 » 18:13:40, 20-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vet jag inte hur stora yta det handlar om? men att riva bort allt ner till takstolarna är då ett riktigt n###erjobb man ser då ut som en sån iaf.. på den firma jag jobbar på lägger vi nästan alltid oljehärdad masonit ovanpå pärten eller vad det nu kallas. men släng gärna upp lite bilder på det tänkta objektet i fråga :thumme:
Mvh Johan
Johan600
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:56:15, 15-09-2013
Ort: Leksand
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH844


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se