Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Veteranverkstad i Estland

211 inlägg • Sida 1 av 15
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

magnusk750 (trådstartaren)

#1 » 23:07:49, 30-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har verkligen inte tid för ett projekt till, men satte igång ändå idag. Bara ett par timmars rensning i utrymmet som ska få bli 16 m2 motorcykelverkstad. Nu är bollen i rullning och dessutom brukar det vara bra att bara sätta igång så kommer tankeverksamheten igång också. Viker jag ut mig här så kanske det kan öka pressen att få något gjort i projektet.

Läget är bortom kontroll, jag håller på att bli helt galen på att inte ha en verkstad, helt handikappad så fort man ska göra något mer avancerat än pumpa luft i cykeldäck, pryder huset med verktyg inomhus, har verktygsskåp i sovrummet och den sista, planerade, droppen i bägaren, nyinköpt Arbogaborrmaskin som står i kallutrymme och kommer börja rosta om den inte får komma in i värme. Länge har jag tänkt att jag vill bygga ny 80 m2 verkstad med inredd vind för reservdelslager, sen bantade jag planerna till 60 m2 som man får bygga med bara en bygganmälan här, sen insåg jag att jag i allafall inte har pengar att låta någon annan bygga, och inte tid att göra det själv, eller åtminstone delvis själv. Till slut vande jag mig vid tanken på att göra den gamla lagården i uthuset till verkstad med plats för verktyg, maskiner och en eller två mc. Verkstad för bil får bli ett senare problem.

Här är uthuset:
Bild

Längst till vänster, innanför den brungula dörren, bastu och tvättstuga. Nästa dörr, gul, går till den blivande verkstaden 3,8 x 4,2 m cirka, sedan innanför den öppna porten bod och vedbod 3,8 x 5,8 m och längst till höger nybyggt kallutrymme på 3,8 x 5,5 m. Taket är plåttak på baksidan som jag la med hjälp av grannen på en dag. Spåntaket av aspspån la jag själv sommaren 2011, det tog ganska jämnt två veckor, inklusive rivning av gamla taket och byte av den mesta läkten. Efteråt ser det trevligt ut men att spika spån var nog det tråkigaste jag gjort i hela mitt liv. Hands on erfarenhet av förindustriellt byggande sa en kompis och försökte pigga upp mig. Jo, vi är byggnadsantikvarier och har sån humor.

Verkstadsutrymmet är den gamla lagården för hushållsko och hushållsgris som varenda familj hade på landet här om dom hade möjlighet. Hela den reveterade delen är byggd i stående timmer. Det som kommer behöva göras är att sätta upp nytt innertak, byta ett par meter timmer, gjuta golv, putsa väggar invändigt, montera dörr invändigt och renovera gamla dörrar och fönster utvändigt, dra el. Senare blir det putslagning eller omputsning utvändigt, vi får se hur illa det är när man går i närkamp med det.

Bild
Så här säg det ut när jag satte igång idag. Har varit lager för begagnade delar. Får några år sedan blev jag tvungen att utrymma ett hyrt förråd med en dags varsel. Lassade bara in grejerna och sen har det med tiden bara blivit sånt kaos att jag helst vänder i dörren. Hann inte få ut allt och stoppa upp det på loftet men hann en del och fick en uppfattning om hur mycket det är. Kan ta en dag ungefär att göra soprent.

Bild
Innertaket är på god väg att rasa in. Ovanför ligger det några kubik gammalt hö som jag helst skulle vilja ha ner inom dom närmaste veckorna så att man kan elda upp det innan det blir för torrt ute.

Bild
Här har något kreatur ätit vägg. Måste åtgärdas.

Här har vi ett annat problem. Grunden är gjuten av dålig betong, lite cement och mycket sparsten. Under de dryga tio år som jag ägt stället har jag sett hur det vittrar. Har två ideer på vad man kan göra. Antingen göra ett putspåslag utvändigt av ett ganska svagt bruk, antagligen hydrauliskt kalkbruk, som får vara ett offerskikt. Bara kratsa av det allra lösaste från betonggrunden, antagligen sätta en plåtavtäckning och lägga på kalkbruket och sedan räkna med att det får vara en slitdel som görs om med jämna mellanrum. Huvudsaken får vara att grunden inte tar stryk och tappar bärighet. Andra alternativet tänker jag är att gå in betydligt längre, hugga sig in ända tills man har fast betong och sedan gjuta en starkare betonggjutning utifrån. Är dock rätt osäker på om det går att få till något tillräckligt stabilt underlag till den gjutningen, eller om den kommer att hänga som en lös kaka som gärna tar sin egen väg och tar med sig en bit av den gamla grunden när den ger sig av någonstans. Vad säger maskinisterna?
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Småländare

#2 » 00:56:04, 31-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fint tak :buga:

Gräv och se efter hur det ser ut med grunden - är den riktigt grundlagd?
Först diagnos, sedan åtgärda problemet - inte symptomen.

Plåt är bra material, men missbrukas ibland - tas till när man inte vet riktigt vad man skall göra.
Plåt och puts fungerar olika och kombinationen måste anpassas.

Du verkar ha en KC-puts? i vart fall verkar den hård så som sprickorna ser ut. Vad finns bakom som putsbärare? Trä rör sig och mellanskiktet skall överbrygga.
Du nämner kalkbruk - bra. Men det där ser inte ut att vara varken bruk eller färg av kalk.
För väggen är ett luftkalkbruk att föredra. Möjligen ett bastardbruk i botten beroende på vad som är mellan timmer och puts.
Du bör välja putsgrus efter var i putsen du gör påslag. En jämn gradering och grövre innerst och finare utåt.
Tunna skikt och fuktigt men inte vått i flera dagar.

Fram med kameran när man kan se vad som döljer sig neråt och innåt. Jag kommer gärna med tips om du vill.
Du verkar vara på rätt väg och tillräckligt intresserad av gammal (ofta bra) teknik för att det ser spännande ut.
Det här kan bli intressant!

PS Du nämner Estland i rubriken. Där finns mycket hantverk och kunnande kvar som det börjar bli ont om här. Inte minst vad gäller murning och puts tappar vi.

1 person gillar det här inlägget.
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

magnusk750 (trådstartaren)

#3 » 07:53:35, 31-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, huset och jag finns i Estland. Det där med estniska hantverkare är ett kapitel för sig. Det finns dom som har kunskaper i gamla tekniker som inte hann att dö ut som det, nästan, gjorde i Sverige, och det finns väldigt många som totalt saknar känsla för kvalitet, så det är lätt att gå bort sig. Har märkt att dom ofta har dålig uppfattning om fuktproblem, även dom som kan vara duktiga och seriösa på annat.

Grund och puts kommer jag nog inte att ta tag i år, men vi ska se om det kan bli en liten provgrop för att se hur det är grundlagt. Putsen är satt på mattor av tunna träspån. Det är spån ungefär en tum breda och två mm tjocka som flätas till skivor, med maskstorlek ungefär en decimeter, varje skiva täcker ungefär en halv kvadrat och spikas på väggen som putsbärare. Kan ta bild på hur det ser ut senare. Vad det är för bruk vet jag inte riktigt. Det som syns är att det är ganska stora korn av obränd kalk, som det brukade vara i riktigt gammalt bruk i Sverige, vilket ska vara bra för att ge en elastisk puts enligt experten Åkesson, ECS-teknik. Men det kan ju tänkas att dom har hällt i lite cement i den också. Färgen känns som en limförstärkt kalkfärg.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magnusk750 (trådstartaren)

#4 » 22:04:47, 20-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som sagt, det här kommer inte gå snabbt, men jag har iallafall tagit några dagar till att städa ur allt, riva det gamla innertaket och elda upp ca 10 m2 gammalt packat hö till grannarnas stora glädje. Brinner överraskande dåligt och ryker när det brinner... Jag visste att jag hade lite okantade brädor kvar sen tidigare projekt och ville se hur mycket det räckte till nytt innertak. Inte långt visade det sig, blev en provbit på 1,5 m2. Blir en tur till lokala sågen för att beställa imorgon.

Det är rätt mycket ruttet och maskätet i väggarna av stående timmer. Ett tag tänkte jag att det blir till att riva båda ytterväggarna och bygga upp på nytt, men just nu är hypotesen att laga i det värsta, isolera med 50 mm cellulosaisolerskiva och sedan en pärlspontpanel invändigt. Vi får se när jag rivit alla brädbitar dom lappat med här och där. Det finns ju en liiiten risk för otrevliga överraskningar.
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#5 » 01:56:45, 21-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra!
Då får vi leverantör av reservdelar till moppen ;)
BMW lär väl snart ha slut på reservdelar till 2-ventilarna o ryssar å kineser lär väl då ta över de gamla bumse-motorerna mm? ;)
Du har väl kontakt med, www.midland.se ?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

magnusk750 (trådstartaren)

#6 » 06:37:34, 21-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har faktiskt inte haft mycket kontakt med BMW-folket. Jag är ju från Uppsala från började och köpte alldeles i början några bitar av Bumsemotor. När jag sen kom igång själv med att ta hem delar från Ryssland så frågade jag om det inte var något han ville ha men han bara fnös något om 'skitkvalitet'.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#7 » 10:48:46, 21-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ola var en ... mot många... Han var trevlig mot mig, men gjorde dumheter även mot mig...
Till hans försvar är att han hade en mycket svår nackskada (som han inte talade om) och den hjälp han fick från sjukvården var ett uppsträckt finger, det mellersta, o då hamnar man mycket lätt i etyl-smärt-lindringsträsket... å effekten av att bli etyliker är att den sociala kompetensen kan ändras...
Eftersom jag känner till hans ryggradsskador hade jag lättare att ha överseende med hans mindre intelligenta protuberanser.

I BMW släktet går en -myt- om rysk och kinesisk kvalité, baserat på Soviet-tidens kvalité... BMW folket är lyckligt okunniga om att Ryssland och Kina kommit ikapp.
Ove är öppen för bra affärer. Han började med att importera rostfria ljuddämpasystem från Australien (toppen kvalité!), se'n kom EU... systemen hade pris som var konkurrenskraftigt med Keihans rostande från England, se'n tog EU sådana straffavgifter att man blir ruinerad :(
Systemen från Aussi är fortfarande "topp of the line".

Står en ryssvagn (bara vagnen) i Lillyrka, Enköping, som väntar på att få ny ägare.
Intresserade må PM/E-posta mig så förmedlar jag kontakten.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

magnusk750 (trådstartaren)

#8 » 21:29:05, 21-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag skrev var inte tänkt att vara något negativt om Ola, som jag tyckte var schysst de gånger jag hade med honom att göra. Snarare tänkte jag på det att det aldrig har känts som att BMW-folket har varit min målgrupp. Dels för att jag inte kan BMW, dels för att dom inte har verkat vara så intresserade, med rätt eller fel, pga kvaliten. Ska man vara ärlig så är ju kvalitén på dom ryska och kinesiska grejerna för det mesta sämre än BMW, även om det finns undantag. Dom kinatillverkade delarna varierar otroligt, somligt, särskilt gammalt NOS är mycket bättre än ryskt, somligt ser man med blotta ögat att det passar direkt i soptunnan. Finns en del reprodelar till BMW som jag gärna skulle vilja ha i sortimentet, kanske vore idé ändå att prata med Midland, även om det är bättre att försöka hitta tillverkaren, inte en mellanhand.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#9 » 11:50:56, 22-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget illa om Ola uppfattat :)
De mortuis nisi bene (om de döda inte annat än gott).

För att tala om kvalité på metallerna. Jag körde japanskt innan jag blev med BMW. BMWs kvalité är skräp jmf med Honda, Kawasaki, Yamaha och Suzuki (punkt) - se'n får BMW kollektivet tycka vad de vill.
Fördelen med 2-ventilaren, de du säljer, är att man kan med lätthet montera riktig generator. De är enkla i all konstruktion. Att serva dem är "en barn lek". De är robusta och driftsäkra. Går som lokomotiv. Vridmomtentskurvan gör dem behagliga på vägen i alla farter mellan 40-130. Tyvärr är vridet för högt på vintern i låga farter / låga varv - men man kan ju inte få allt (även om man vill).

Bästa lösningen jag testat/haft var:
800cc, 10.3-10.5:1, dubbeltändning, 32/10 slutväxel, +5% på 5:an och -5% på 1:an. Lagom vrid på låga varv och mer "pulver" på varv :)
...se'n tappade jag en av avgasventilerna vid 5200rpm... pling pling pling... hm... så nu är moppen på 1000cc eftersom det var minst 1000kr billigare i material än 800cc (konvertering från 9.2:1 för 800cc till 10.5:1 kostar extra kosing).

Man vet aldrig vart en kontakt kan leda - om inget annat så bjuder Ove/Midland på gott fika när man åker förbi ;)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

magnusk750 (trådstartaren)

#10 » 23:51:27, 22-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äntligen blev det tid att göra något. Undertakets brädpanel klar. Annars när man renoverar så brukar man bli stående och tänka att " oj vad nytt o fint det ser ut" Här ser det ut ungefär som det gjorde innan jag började, och det är ju liksom det som var meningen :) I morgon fortsättning med isolering och golv på skullen.
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magnusk750 (trådstartaren)

#11 » 09:10:01, 25-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så blev det isolerat ock klart. Reglade upp med 2' x 4', vindduk på undersidan, 150 mm cellulosaisolering, ett lager byggpapp ovanpå och vanliga 150 mm brädor som golv.Isoleringen är både skivor och lösull, har till övers sen husrenovering. Hade en liten kris i lördags eftermiddag, om det är dumt att bara lägga 150 mm isolering. Anledningen att jag inte gjorde tjockare är att det stämde så fint med höjden på hammarbanden, behövdes inte en massa inpassande mot takstolar på det sättet. Efter ytterligare lite funderande fick latmasken bestämma. Det är ändå bara en verkstad som kommer användas några timmar i veckan, det är bättre än vad man hade i bostadshus in på 1960-talet, och skulle det behövas så är det enkelt att bygga på en dm nu när det finns ett rakt underlag.
Bild


Bild

Nu blir det nog paus igen i det här projektet tyvärr. Ska sticka kniven i väggarna ordentlig i eftermiddag för att kunna bestämma om det blir lappa och laga i befintliga väggar, eller om man ska riva ytterväggarna och bygga upp på nytt. Sen får vi se, först på listan av byggprojekt står att att få klart dotterns rum.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#12 » 10:37:33, 25-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tira!
Det tar sig ;)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Holger

#13 » 19:02:23, 25-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

magnusk750 (trådstartaren)

#14 » 20:23:58, 25-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Städning idag och sen fram med kofoten för att kolla hur det ser ut under diverse brädor påslagna längs nederdelen av väggarna. Jodå, stående timmer, kor, höns och grisar under 20 - 30 år och så lite brädor påslaget här o där, betyder precis så muggigt och ruttet som borde vara. 98% säkert att det blir rivning och nybygge av båda ytterväggarna. Grunden får vi se hur det blir med när väggarna är rivna. Det är egentligen inga sprickor i grunderna men betongen är lite smulig både på ut- och insidan. Får se om det går att gjuta på den befintliga eller om det blir att bila bort och göra nytt.

Det dåliga med det här är att jag inte har tid att göra det själv. Det braiga är att om nån annan gör det så finns det chans att det blir gjort. Bara lite pyssligt att hitta rätt människa. Är man nykter och vet man man håller på med här så har man oftast redan jobb.
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magnusk750 (trådstartaren)

#15 » 21:08:27, 17-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte lyft ett finger med det här projektet på 1,5 år. Hatet, självföraktet och desperationen över att vara en man utan verkstad bara växer. Har nu dealat med en lokal byggfirma om att dom kommer och gjuter golv och kantbalkar på yttersidorna. Sen kan jag fortsätta med snickeriarbetena själv. Riva ytterväggarna dock mitt jobb. Två eftermiddagar senare ser det ut så här. Imorgon städning, elda ruttet timmer och riva ner en putsad vägg i den f d lagården. Äntligen på vägen igen.
Bild

13 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: honda86 och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se