Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Träd på samfälld vägmark

26 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Ulf (trådstartaren)

#16 » 08:36:15, 03-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är samfälldvägmark genom kohagen. och nere utefter sjön är ca 70% i kohagen. Endast den sista biten av den samfällda vägmarken ligger utanför kohagen.
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61



Hansborg

#17 » 09:55:17, 03-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten fråga:
Deltar alla som använder vägen i underhållskostnaden?
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Ulf (trådstartaren)

#18 » 11:17:40, 03-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, det är bara grannen som driver jordbruk (och som har del i den samfälda vägmarken) och vi, den lilla fastigheten efter vägen och två andra mindre sommarstugefastigheter. Från vår fastighet ner till sjön är ytterligare en som har sommarstuga med. Övriga som har del gör inget. Den ena är ett skogsbolag och har inget intresse alls. Den andra vill stänga av alla vägar för all trafik utom sin egen!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Ulf (trådstartaren)

#19 » 11:27:31, 03-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men fortfarande kan LM reglera bort så mycket samfälld vägmark att transporter som behövs för verksamheten inte tar sig in?

Hepp, kom på en sak, där uppe ÄR det en faktiskt en vägförening som har ansvar för vägen, alltså själva vägen ner till byn!
Förvisso plogar och sköter de aldrig vägen. Jag tror inte föreningen existerar mer än på papper nu. Det är den som driver jordbruket som sladdar vägen och plogar. Ibland så är det bråkstaken som plogar med en fyrhjuling. Då är det under all kritik. Även jag har plogat någon gång.

Vägföreningar kan vara ett otyg, men det måste kollas upp!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Ivar Risslén

#20 » 11:48:37, 03-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat igenom med Lantmäteriet om vilka samfälligheter som det finns i området och vad som de gäller och vad som det står i de handlingarna. Ibland så vill de ha pengar för att lämna ut kartkopior men jag har fått dom gratis när jag har diskuterat med dom över telefon.
Lantmätare brukar göra som de vill. Vill de ta bort samfällda saker så gör de det och man får vända sig till högre instanser för att få ändring. Det gäller att få lantmätaren på sin sida och inte bråka med honom. Det kostar bara pengar, det bästa är att alla inblandade sätter sig ner tillsammans och resonerar igenom saken, om det går.
Ofta så är samfälligheter bildade för att man inte ska bråka med varandra i onödan men då gäller det att alla sköter sig och håller sig till vad som är överenskommet. Efter några generationer av ägarbyten så kommer folk inte ihåg vad som det står i papperen och någon ny bråkstake har kommit till som skiter i allt och går sin egen väg.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Ulf (trådstartaren)

#21 » 12:04:20, 03-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har de flesta kartkopior som går att få tag på. Vägarna i inägorna är mellan fastigheterna är det som ska regleras. Vägen ner till byn ska inte regleras. Kommunen återlämnade den till en vägförening när de tog handen från den. Den är under 500m, 450 närmare bestämt. De hade inte tänkt göra något åt det, men det var hela tiden klagomål till kommunen vad gällde snöröjning och skötsel från de i den bråkande fastigheten.

LM håller på med en förrätning och de i den bråkande fastigheten ändrar sig hela tiden mot LM.
De vill ha allt och ingen annan ska få något!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Mats i Myrhult

#22 » 12:16:00, 03-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där att vägen går ner till flottningsled kan vara en viktig pusselbit. Står det med som servitut för din fastighet har du starkt på fötterna. Då kan du röja bort all sly och hålla vägen farbar med timmerbil året runt om det behagar.
Men det kan vara bråttom innan någon får för sig att strandskyddet trumfar vägrätten!
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Ulf (trådstartaren)

#23 » 13:21:11, 03-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har vår fastighet på mitten och har servitut för att ta mig dit.
"Till jordägarnas gemensamma behof" stod det, behovet då var väl timmerflottning. Sjön är avlyst som flottningsled och lär nog aldrig bli det igen!

Mats i Myrhult skrev:Men det kan vara bråttom innan någon får för sig att strandskyddet trumfar vägrätten!


Intressant, då skulle detta var en anledning till att vägen går upp i omkringliggande fastighet, eller?
Det vore ju ett utmärkt scenario!

Jag ska se om jag kan få till en karta som jag kan kladda på!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Ulf (trådstartaren)

#24 » 14:22:27, 03-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade dn bästa kartan från laga skifte, de tre mindre fastigheterna finns inte med.
Även hus har flyttats runt sedan dess! Så jag får försöka med kartor jag har hemma om jag kan få till något!
Det ska hinnas oxå...
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Ulf (trådstartaren)

#25 » 08:22:40, 08-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skit oxå!

Visste att jag hade ritat och skissat en del över området sedan tidigare i autocad, mycket just av nyfikenhet hur gränser etc går. Tyvärr hade jag diskhaveri strax före jul. Har hittat några filer det kan vara, men inte cd:n med autocad... Suck!

Får se när jag kan få tid att gräva i det hela, det börjar bli mycket nu!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

twiggen

#26 » 23:28:56, 18-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

vart i kil är detta?
blir nyfiken när du nämner kohage flottningsled, sjö :smile:
twiggen
 


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se