Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Någon här duktig på servitut?

30 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

mats_o

#16 » 11:10:00, 12-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar som om man tillämpar olika praxis också. Jag har servitut längs tomtgränsen för väg och ville använda det för att räta ut infarten lite. Det lutade åt två håll så vintertid var det i princip garanti för att ramla ned i diket.

Här var det då ca 5 meter som gälde då det inte var specat. Jag har nyttjat 3 meter som mest plus en liten stödmur så nu är det plant i det ena ledet
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



emil.jönsson (trådstartaren)

#17 » 14:09:12, 12-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vägen ifråga är ca 80m lång, finns riktiga servitutspapper men står ingen bredd angiven. Jag har mark både hemma bakom mina hus samt en bit iväg. Har fått bygga en kärra som jag ställer maskinen på när jag har kört iväg med den innan, men har varit massa tomkörning för att få alla saker till och från fälten innan, tänkte jag skulle slippa allt detta.

Fråga är det inte på tal om, då dom är den typen som säger nej innan man frågat, och de säger alltid min dotter är advokat så vi ska nog kunna sätta dit dig.

Sen har dom hållt på och parkerat på infart, och när man frågar dom varför så säger dom bara det är vår mark så vi gör som vi vill...
Och grannsämjan finns inte, den försvann 2v efter dom flyttade in efter att dom ringde kommunen och gnällde över att jag hade för mycket saker som står på tomten, det fördärvade deras utsikt...

Så det handlar om att underlätta min näringsverksamhet, samtidigt som jag vill sätta dit dom på ett lagligt vis...
emil.jönsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:41, 21-01-2008
Ort: Lönsboda, hur nu de gick till?!
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130 -77
Vw Caddy mk1 -88
Fordon kommer och går, man har sällan full koll ;)

v702

#18 » 14:59:59, 12-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är bra att de hotar med dottern, har de klart uttalat hotet att "sätta dit dig" så är det bara att anmäla henne till advokatsamfundet. :mrgreen: Lär väl inte rendera i någon åtgärd men det blir en utredning som kommer belasta henne. - "liten hämnd är hämnd det å sa kärringen å nöp katta i svansen".

Det är svårt att veta utan att se hur dina önskemål om bredare väg påverkar dem. Kommer detta att inkräkta på deras tomtmark o s v. Om du vill visa oss hur det ser ut kan du på metrias site ta en skärmbild av området, markera dina marker, vägar och lägga upp bilden här. Jag antar, kanske felaktigt, att du alltid använder denna väg som tillfart till din fastighet. Är det så kan lantmäteriet troligen hjälpa dig så du får full tillgång utifrån vad servitutet anger.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

63an

#19 » 16:30:16, 12-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Apropå servitut! Se till att bevaka era servitut NU för kommer ingen bevakning så försvinner per automatik era servitut senast 2018! :cool:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

v702

#20 » 16:41:32, 12-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Apropå servitut! Se till att bevaka era servitut NU för kommer ingen bevakning så försvinner per automatik era servitut senast 2018! :cool:


Oj... har du någon källhänvisning?
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

Towil

#21 » 17:15:09, 12-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

v702 skrev:Oj... har du någon källhänvisning?


http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... t=2013:488
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

63an

#22 » 18:03:25, 12-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra Towil, de va frugan som aktiverade saken i morse! :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Bengt Erik Eriksson

#23 » 09:58:12, 13-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst är 4,2 m betydligt mer än lagen egentligen tillåter men just så bred är tex en väderstad rapid såmaskin och den går inte att vika ihop. Det finns alternativ som går att fälla ihop men då är det kanske inte den maskin/teknik som man vill ha eller kan sälja tjänster med. Sedan ät de facto en välsulad traktor till maskinen också 4m bred. Finns förvisso bandtraktorer men det är samma sak där, sommliga vägrar en sådan komma ut p sin åker.

I sverige har böndena en generell dispens att köra med överbreda maskiner till och från fält. En dispens som vi borde vara rädda om och visa all möjlig hänsyn mot våra medtrafikanter. Det grymtas duktigt över bonndjävlar som är överbreda och långsamma. Har man därtill varken lyse reflex ellerLGF skylt kan dispensen hänga lös.
I europa är myndigheterna mycket tuffare mot överstora lantbruksmaskiner verkar det som så där tänks det mer på det när det konstrueras maskiner.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Bengt Erik Eriksson

#24 » 21:15:59, 13-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog mig friheten att leta reda på "Emilbo" i fastighetskartan.
om jag fattar det rätt är det den rödmarkerade vägen vid blå etta som det handlar om. då skulle den ju klyva grannens tomt i mitten. Tittar man på samma ställe i goglemaps ser man att vänstra skiftet är sammodlat med skiftet väster om det. Om det är ogörligt med denna vägen; hur är relationen till ägaren av väg markerad med blå 2,a?
Bild
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Ulf

#25 » 09:44:20, 14-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Apropå servitut! Se till att bevaka era servitut NU för kommer ingen bevakning så försvinner per automatik era servitut senast 2018! :cool:


Det finns faktiskt en god anledning till detta. Sanera i de gamla muntliga avtalsservituten!
Dom har inte varit och leka med för LM och rättsinstanser.

Vårt servitut är från -76 :cool: !
Men det är strul ändå med ena delägaren i den samfällda vägmarken!
Hon är nog inte nöjd förrän alla fastigheter i byn är hennes. Hela byn tillhörde ju hennes släkt för över 100 år sedan, dock inte hennes gren!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

emil.jönsson (trådstartaren)

#26 » 13:58:02, 14-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Tog mig friheten att leta reda på "Emilbo" i fastighetskartan.
om jag fattar det rätt är det den rödmarkerade vägen vid blå etta som det handlar om. då skulle den ju klyva grannens tomt i mitten. Tittar man på samma ställe i goglemaps ser man att vänstra skiftet är sammodlat med skiftet väster om det. Om det är ogörligt med denna vägen; hur är relationen till ägaren av väg markerad med blå 2,a?
Bild


Just precis den vägen det handlar om. Numera är det inte samodlat, det va för tills dessa köpte de för några år sedan. Innan dess va det gården väster om oss som ägde det, sedan köpte dessa det och efter det har det bara varit bekymmer då dom helt plötsligt ansåg att vägen va deras...

Relationen med han till öster är bra, men bilden glömmer nämna att det inte går att komma fram med en bil på det hållet då vår skog är ivägen på ena halvan och hans filterbädd är ivägen på den andra halvan. Ska vi dra en ny väg någonstans så hade vi fått dra den till stället som syns nere i vänstra hörnet, men där brister det på att jag klyver min mark i 2...
emil.jönsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:41, 21-01-2008
Ort: Lönsboda, hur nu de gick till?!
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130 -77
Vw Caddy mk1 -88
Fordon kommer och går, man har sällan full koll ;)

Bengt Erik Eriksson

#27 » 16:52:53, 14-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En tanke. Kolla vem dottern är och ring henne och fråga om servitut i allmänhet. Då får du indikationer på vilken fot hon står på.. Ta srn inte allt hon säger som sanning utan dubbelkolla allt.

Visst finns det de som lyckats trötta ut såna i din situation men vägrätten kan de ändå inte ta ifrån dig. Om de tycker du är för nära deras tomt med din trafik borde de erbjuda vägmark i västra kanten.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

emil.jönsson (trådstartaren)

#28 » 18:26:10, 14-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har redan bett en vän ringa och kolla runt lite allmänt om dottern, tydligen är hon bara sekreterare eller något sånt på en advokatfirma i Stockholm, visst hon har utbildningen, men inte jobbet...

Och mig kan man inte trötta ut, jag är en seg skåning :mrgreen: Nä skämt osido, har jag stått ut med deras skit i 5år så ska jag nog kunna härda ut 10 till :cool:
emil.jönsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:41, 21-01-2008
Ort: Lönsboda, hur nu de gick till?!
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130 -77
Vw Caddy mk1 -88
Fordon kommer och går, man har sällan full koll ;)

mats_o

#29 » 19:45:47, 14-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:
v702 skrev:Oj... har du någon källhänvisning?


http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... t=2013:488


Tack. Jag kollade mina servitut och det var officalservitut och de går som trevligt är inte ut alls
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

FingalO

#30 » 09:46:01, 15-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varje fastiget måste ha en infart annars får man inte stycka och sälja. Man får inte blockera infarten med parkerade bilar så att du inte kan komma fram. Även om vägmark går över annans ägor så kan dom inte längre fritt förfoga över denna vägmark om det nu är din infart. Du har alltid rätt att köra till och från din fastighet. Dom kan aldrig hindra dig. Skulle dom hindra dig, ring polisen. Den som underhåller vägen har rätt till ersättning av alla fastigheter som ansluter till vägen. Jag antar att det är en enskild väg.
Hur bred vägen skall vara beror nog på vilken typ av fastighet det är. Det finns väl en norm för enfilig väg med mötesplatser som lär vara den smalaste typen av väg. Väghållaren kan ju också sätta upp begränsningar av fordonens vikt om vägen inte är så bärig.
En vägförening kan själva besluta om att bredda väg även om det är på annans mark men det skall ske med minsta möjliga intrång. Om det nu är du som är väghållaren så tror jag att du kan bredda vägen om du har goda skäl utan att betala särskild ersättning. Bäst i alla fall att prata med markägaren först.

2 personer gillar det här inlägget.
FingalO
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:45:36, 13-03-2013
Ort: Ingarö, Värmdö
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: JCB 8040


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se