Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Avgränsning mellan gräsmatta/grusväg

61 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

magloman

#16 » 20:23:44, 14-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med alla oxå. Viktigt att YTVATTNET kan rinna IFRÅN huset.

man kan lösa det med att låter det luta en bit ifrån huset sen en liten anvisninn till dike sen lutar det åt andra hållet. ELLER så gör man en mur där. På högersidan tex kan man kanske göra en fin mur efter lutningen avbryts?

Infartsvägen kan man ju inte ha en mur så där kan det få luta åt två håll då.

Bara mina 5-öres input. Jag är bara lekman på området men har testat detta på min fastighet. Har både mur o anvisningar.

Väldigt tryggt o skönt att ytvatten kan hitta sin väg oavsett markförhålladen.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



Volatyle (trådstartaren)

#17 » 20:47:36, 14-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så det ni säger är att bygget är utfört helt fel? Eftersom biluppställningsplatsen är "bredvid" huset, och lutar mot huset, så är den utförd felaktigt av Eksjöhus?
Fuktskador på vad? Den helgjutna betongplattan?
Volatyle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:21:44, 14-04-2014

Fredrik_

#18 » 21:09:44, 14-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen tvingar dig att ändra något, bara råd i all välmening!!

(Och gissningsvis någon underentreprenör som gjort en 'grovplanering' efter eget tycke..)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Peter.B

#19 » 21:28:46, 14-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ingen som skriker ut att det är felaktigt, men det är en mycket bra förebyggande åtgärd att se till så att vattnet rinner ifrån huset åt alla håll. Jag har anlagt ett par planer och det är alltid med avrinning från byggnaderna man jobbat, även om det i vissa fall bara rör sig om ett par meter ut från byggnaden. Man kan få fukt i/genom en platta på mark också, funnits ett antal problemhus i avlånga landet byggda på detta vis. Men utvecklingen går ju framåt och idag ska det inte vara några problem, men det innebär ju inte att man behöver öka eventuella risker genom att leda vatten mot platta/hus. Kikar man på bilden borde det väl inte vara ett jättestort projekt att få lite lutning från huset ett par meter, och sedan avrinning åt "sidorna"? Jag vet inte om det är regelrätt felaktigt idag att ha det så, men det känns iaf inte rätt. Ska du ändå fixa till planen så ska det väl vara en smal sak att fixa ett par meter med lite fall från huset, det behöver ju inte röra sig om så många cm (i fallhöjd).

Ang. avgränsning hade jag satsat på något i sten, kant-, mark, -mursten av någon typ. Några drag med en tjälkrok så ska det väl slinka på plats ganska enkelt.
Peter.B
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:30, 11-05-2010
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM 4400
John Deere 4040

Volatyle (trådstartaren)

#20 » 21:41:25, 14-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag försvarar inte på något sätt hur det är byggt, vill understryka att jag inte kan nånting, om egentligen nånting - vad gäller bygga hus. Jag jobbar i en helt annan bransch med helt andra kunskaper (IT mestadels).

Däremot är jag mycket förvånad över hur Eksjöhus egna entrepenör, som totalt säkert byggt ett hundratal hus utför något som ni direkt påpekar är felaktigt, och att jag troligen (om jag ej åtgärdar det) kommer få fuktproblem med mitt hus. Vad som är än mer anmärkningsvärt är att Eksjöhus och Entrepenören lämnar 10-års garanti, och det skulle innebära att dom skjuter sig i foten å det grövsta, om bygget är utfört felaktigt.

Att detta utöver det jag nämnt, dessutom missats av både kommunens bygginspektör och våran opartiska besiktningsman, och dessutom till och med vår kontrollansvariga som varit med under hela bygget finner jag högst anmärkningsvärt. Det går inte att missa att uppställningsplats och väg lutar mot huset, inte ens jag har missat det.

Jag har ju trots allt betalat för att dom ska göra en biluppställningsplats och en väg (förövrigt väldigt mycket pengar förövrigt). Jag som fullständigt novis i detta har ju köpt ett nyckelfärdigt hus med 10 års garanti, just för att jag INTE har koll på sådana här saker... :/

1 person gillar det här inlägget.
Volatyle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:21:44, 14-04-2014

Torpöbo

#21 » 23:02:48, 14-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var ett tag sen jag läste om det i byggtekniken men om jag inte minns helt fel pratade vi om 15 cm lägre 3 meter ut eller motsvarande lutning => 15/300 = 0,05 = 5 %

Att få undan ytvatten är A och O
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

Småländare

#22 » 00:55:51, 15-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta det nu lugnt.
Ingen vill dig illa här utan försöker hjälpa dig.

Om jag talar om fastigheter i allmänhet - inte ditt hus.
Detta är byggbranschen.
Cirka 2/3 av alla nybyggda hus har fuktproblem dag 1.
Man kan således inte förutsätt att någon i hela kedjan gör sitt jobb korrekt. Från staten, boverket och hela vägen ner.
Som fastighetsköpare/-ägare är man en del i kedjan och ytterst är det bara en själv som kan hjälpa sig när det kommer till kritan.
Byggfelsförsäkring låter bra, kostar mycket, men ger inte skydd.
Garantier väger inte upp fel utförande.
Att man inte gjort fel (juridiskt) betyder inte att man gjort rätt (tekniskt, ekonomiskt osv)
Den som har rätt får inte rätt per automatik. Det kan bli dyrt att försöka få rätt.
Jurister tjänar bra, inte minst i byggbranschen.
Listan kan göras lång.
Jag målar inte fan på väggen. Det är så illa. Folk värjer sig och vill inte veta.

Åter till din fastighet.
Syftet med svar är, att du inte skall lägga ner mer arbete och pengar på markarbeten förrän du vet vad som fordras och i vilken ordning det skall tas.
Att minska förlusterna - om du så vill. Och att minska riskerna framöver.
Du är inte ensam om problemen. Du/ni är ytterst ensam(a) att ta tag i och lösa dem - att fatta beslut.
Hårt? Ja.
Nödvändigt? Ja!

Du måste veta var du står och sedan gå framåt.
Det kunde varit mycket, mycket värre.
När du fått upp ögonen, kan och vill vi på forumet försöka bidra med hjälp.

2 personer gillar det här inlägget.
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

Volatyle (trådstartaren)

#23 » 09:21:30, 15-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag förstår att ni försöker hjälpa mig... Just nu känner jag helt ärligt att jag bara vill sälja huset och flytta till lägenhet. Det här blev ju inte alls som jag hade tänkt mig märker jag...
Återigen, har jag mycket svårt att ta till mig att med alla dessa experter och inspektörer, kvalitetsansvariga och stora entrepenörer, hustillverkare har utfört ett arbete som i förlängningen innebär att jag kommer ha fuktproblem om jag ej åtgärdar det.

Ansvaret ligger på mig? Det var ju precis det jag inte ville, därför har jag betalat vad jag trodde var duktig folk för att utföra allting åt mig... Jag frågar mig, vad hade hänt om jag inte gjort ett inlägg här angående egentligen något helt annat - då hade det alltid lutat mot huset, så som entrepenören lämnat det.

Vi gjorde en budget för huset, vägen, biluppställningsplatsen och precis allt där till. Jag förstår inte hur det kan komma sig att det FÖRSTA jag måste göra när vi flyttat in, är att göra om alltihop?
Hur kan detta ansvar ligga på mig? Och varför måste jag lösa dem? Jag har ju beställt ett hus, en biluppställningsplats, en väg, och att den ska utföras fackmannamässigt, runt mig har jag haft experter från kommunen, experter från boverket och en entrepenör - hur kan alla dessa, som jag betalat åtskilliga tusenlappar för släppa igenom ett utförande som det till synes direkt måste grävas upp och ändras på? Jag kan verkligen inte förstå det ur något håll...

Jag har tyvärr inte budgeterat för att köpa en biluppställningsplats, och sedan betala en ny markentrepenör som får komma hit och göra om den igen... Sen vet jag inte heller hur man skulle kunna lyckas göra så den faller bort från huset, om man inte vill att ena änden av uppställningsplatsen ska hamna en meter "under" marken.
Volatyle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:21:44, 14-04-2014

magloman

#24 » 10:22:45, 15-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

krokodilen

#25 » 10:31:37, 15-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även här syns det tydligt hur entreprenören ansträng sig och att vattnet samlas nedanför huset och inte inne i.

Bild

Här har dock entreprenören slarvat till det och stor risk för vattenskada föreligger!

Bild

/Christer
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Småländare

#26 » 11:02:02, 15-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta det lugnt.
Försök att ta in fakta. Det är svårt, men nödvändigt.
Om det bara handlar om markhöjderna och dagvattenavledning är det troligen inte så illa. Bara du gör rätt saker och i rätt ordning.
Som du beskriver detta, ordval och utveckling här, så följer du ett typexempel. Du är inte ensam om detta. Om det bara är det här, så har du kommit undan billigt. Och har en värdefull erfarenhet.
Problemet är mera mentalt än tekniskt.
Läs inte på en massa byggforum. Du kommer bara att bli förvirrad och riskerar att bli missledd av de flesta där.
På Maskinisten finns en mängd erfarenhet hos folk som rattar maskiner dagligen i byggbranschen. Särskilt de som regelbundet sysslar med att åtgärda fel och brister och har varit med ett tag. Vad gäller byggkunskaper är spridningen stor och inte alltid så bra. Jag tycker du skall vara kvar här.
Sedan finns det en hel del bra på nätet. Regler, myndigheter, en del hemsidor hos materialtillverkare - det gäller "bara" att vara källkritisk.

Åter igen (tjatig, men jag måste):Ta fram fakta. Så undviker vi att spekulera och kan bidra. Inga quick fix - steg för steg i rätt ordning och med helheten i minnet.

Vi utgår från huset.
Vad har du för grundläggning? Ritningar snitt ytterkant.
Ritningar för dränering och dagvatten? Snitt och plan. Uppgifter om "stenkistan" - "lokalt omhändertagande av dagvatten genom infiltration".
Bilder!!

Edit_______________________________________________________________
Några han emellan, jag skriver inte så fort...
Men vad är budskapet?? Vad hjälper det trådstartaren - som känner sig illa till mods.
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

Holger

#27 » 11:44:10, 15-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Infartsvägen kan man ju inte ha en mur så där kan det få luta åt två håll då.

Eller så använder man Aco Drain tvärs över vägen. Och leder vattnet bakom muren.
Kan bli mycket snyggt med mur förresten.

Till TS: det finns lösningar till det mesta, även i efterhand!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

magloman

#28 » 11:45:04, 15-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Volatyle (trådstartaren)

#29 » 11:46:37, 15-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är ledsen småländare, men jag vet inte riktigt om du når fram till mig..
Jag har byggt ett hus där jag lämnat över *hela* ansvaret till Eksjöhus (en av sveriges största husleverantörer). Jag trodde i min enfald att dom visste vad dom höll på med... Hade jag behövt lära mig allt om dränering, markplanering och hur man ska avleda vatten hade jag byggt huset själv - det hade blivit betydligt billigare.

Husprojektet har tömt mig på både all min energi och alla mina pengar... Att jag med ett helt färdigställt hus ska börja med sätta mig in i all dränering, få allt att luta från huset, göra OM biluppställningsplats och väg - det finns inte på kartan.

Illa till mods? Det är bara förnamnet.. Om jag hade ångest innan över att jag tyckte 0-18 var skitigt och fult och ville lägga singel högst upp så har jag nu istället ångest för att jag blivit fullständigt blåst av både Eksjöhus och entrepenör som tagit betalt åtskilliga miljoner för att ge mig ett hus där markarbetet är felkonstruerat, och där jag troligen kan räkna med fuktskador om jag inte på nytt tar hit en 18-tonnare och betalar åtskilliga pengar (som jag inte längre har) för att göra om allt igen, så det blir på rätt sätt..

Klart som fan jag blir illa till mods... Jag upplever att jag köpt en produkt som är felkonstruerad (baserat på det ni säger) och jag har små eller inga möjligheter att returnera den eller få kompensation..
Volatyle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:21:44, 14-04-2014

magloman

#30 » 11:51:52, 15-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir inga fuktskador eller problem på säkert 10-15år!

Så detta är ju inte akut. Du kan ju strunta i det tillsvidare och samla ihop lite energi och pengar eller så väljer du någon annan lösning.

MIN personliga åsikt är iaf att kosta inte på ytskiktet nånting ännu. Bättre göra rätt underifrån sen ta ytskiktet och allt lull-lull sen när det är bra undertill liksom.

Men det är ju ingen överhängande panik som sagt.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se