Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Avgränsning mellan gräsmatta/grusväg

61 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Volatyle (trådstartaren)

#1 » 13:40:19, 14-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla duktiga maskinister,

Jag har själv ingen maskin - men det inträffar ofta då jag googlar på saker att jag hamnar i trådar på detta forumet - så jag tänkte, jag registrerar mig och frågar här helt enkelt ;-).

Jag har nyligen byggt nytt hus, och utsidan ser - rentutsagt förjävlig ut... Först och främst vill jag få ordning på vår väg och biluppställningsplats - jämna till med 0-18 och sen toppa med ett lager 8-16 så det blir lite renare och mer ordnat, istället för som nu då precis allt blir skitigt.

Utöver detta, vill jag - återigen för att det ska hållas fräschare göra en tydlig avgränsning mellan väg och gräsmatta (eller, vad man nu ska kalla det bredvid, i nuvarande skick..). Jag har tittat lite på kantsten och kunnat konstatera att det är ganska mycket pengar och arbete att få till det på så mycket jag behöver (närmare totalt 100meter). Se bifogad bild hur det ser ut idag;
Bild

Så, jag har fått följande tips

Slå ner 2mm aluzinkplåt med hjälp av gummiklubba om 15-cm i höjd och låt ca 5cm sticka upp över marken. Det tycktes som en ganska bra idé och blev relativt snyggt - billigt, och enkelt... Så, jag gick ut och "kände" lite med spaden i kanten av våran väg på en 10-12 olika ställen, och det tar BOMSTOPP efter typ 1cm ner i marken, gissningvis en blandning av att det tryckts ut massa 0-90 "under" jorden, och även att vår jord här är fylld av sten... Så att slå ner 2,5-meters längder av dessa aluzinkremsor är nog bara att glömma.

Ett annat tips som är billligt och relativt enkelt, är att sätta trall (eller regel) på "högkant" och försänka ner dom en bit i jorden för att få en avgränsning... Men även här har jag ju problemet att jag knappt kommer ner i marken.

Så, nu till min fråga, som tro det eller ej - är relaterat till maskiner...
Jag vet som sagt egentligen inte ett smack om grävmaskiner och alla dess tillbehör, men det är ju några i krokarna som har grävmaskin och jag tror säkerligen dom är intresserade av att tjäna en peng - jag har ju redan frågat om dom kan hjälpa mig med iordningställande av vägen - samt sprida ut singlet när jag väl handlar det.

Men, till det här med kanten då - låt säga att jag går på alternativet att lägga trall på högkant. Finns det något typ av tillbehör eller del till grävmaskiner, som liksom skulle kunna göra ett "spår" åt mig där jag sedan kan trycka ner trallen i marken? Jag inser nämligen att det kommer ta mig evigheter och en trasig rygg att få till detta med manuellt arbete.

Vidare, undrar jag också - ni som har erfarenhet, är det bäst att få till allting med kantavgränsningen FÖRST, innan jag beställer hem 20 ton singel att sprida ut över hela vägen/uppställningsplatsen?

Stort tacksam för all möjlig input, och jag hoppas jag lyckats lägga detta i rätt forumdel nu...

Vol
Volatyle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:21:44, 14-04-2014



161A

#2 » 15:57:06, 14-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Asfaltskärare

lånad bild

Bild
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Åsa-Nisse

#3 » 16:21:00, 14-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skriver ju det själv.... Det finns några i krokarna som har grävmaskin= Tjälkrok.7-10 cm bred och kan dras ganska rakt med en säker maskinist. En del sten kommer ofelbart upp, medan andra flyttar sig i sidled. Dock har du en ränna att sätta ned valfritt material. Tar du plåt så tänk på alla skärsår i fötter och knän på de små liven som ska leka och rusa här i framtiden. (troligen) En tryckimpregnerad regel håller ett antal år och sen är ju spåret kvar när den behöver bytas.
Senast redigerad av Åsa-Nisse 16:21:49, 14-04-2014, redigerad totalt 1 gång.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Volatyle (trådstartaren)

#4 » 16:21:31, 14-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK. Ja den skulle väl funka antar jag...
Men om jag nu går på alternativet att lägga trall på högkant, så känns det lite tunt.

Det finns liksom ingen typ av smal "krok" till grävmaskiner som du kan göra ett 2-3cm brett "spår" med?

Vol
Volatyle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:21:44, 14-04-2014

Åsa-Nisse

#5 » 16:23:16, 14-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du hann visst läsa och svara medan jag skrev.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Volatyle (trådstartaren)

#6 » 16:23:31, 14-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjälkrok! Tack :)
Det låter ju som precis det jag behöver... Och blir det så brett som du säger kanske man till och med ska satsa på någon typ av kantsten: typ http://www.bauhaus.se/kantsten-gra.html

Den bör ju gå inom ramen för 7-10cm.
Volatyle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:21:44, 14-04-2014

Småländare

#7 » 16:25:38, 14-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Innan du ger dig på detta så se till att marken lutar från huset. Huset står där det står - det är marken du kan ändra på. :djaevul:
Du ser ut att ha fall mot det i högerkant bild. Altan och anpassning mot en dränerande/avledande svacka?
Även väg och andra ytor behöver avrinning. :driver:
Mät upp och rita in på en plan hur det ser ut nu. :svettas:
Fundera vad du vill med tomten - nu och framöver. Glöm inte att diskutera med "regeringen" från början. (planera för stooort garage) :idee3:
Behövs det dagvattenledningar för marken t ex? Massbalansering? Osv... :klia:
Har du inte koll på höjder och lutningar så kommer det att bli skitigt ändå. :aaargh:
Det är nu du kan tänka efter så att det blir bra och du inte behöver göra om - det är både dyrt och tar på arbetslusten. :ohnej:
Ta gärna hjälp av erfaret folk. :bira: Erfarenheter ur olika aspekter behövs. Ha inte för små marginaler.
När du vet målet, vad du vill uppnå de närmaste tio åren minst (Jfr tiden för träd. Och de som skall bära frukt t ex) - då kan du rita upp det och med korrekta höjder.:skriva2:
Sedan kan du börja förverkliga - bit efter bit. :hurra:

PS Det var tur att du inte fick ner plåtremsor som sticker upp 5 cm. Skaderisker!

1 person gillar det här inlägget.
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

Volatyle (trådstartaren)

#8 » 16:33:15, 14-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Småländare skrev:Innan du ger dig på detta så se till att marken lutar från huset. Huset står där det står - det är marken du kan ändra på. :djaevul:
Du ser ut att ha fall mot det i högerkant bild. Altan och anpassning mot en dränerande/avledande svacka?
Även väg och andra ytor behöver avrinning. :driver:
Mät upp och rita in på en plan hur det ser ut nu. :svettas:
Fundera vad du vill med tomten - nu och framöver. Glöm inte att diskutera med "regeringen" från början. (planera för stooort garage) :idee3:
Behövs det dagvattenledningar för marken t ex? Massbalansering? Osv... :klia:
Har du inte koll på höjder och lutningar så kommer det att bli skitigt ändå. :aaargh:
Det är nu du kan tänka efter så att det blir bra och du inte behöver göra om - det är både dyrt och tar på arbetslusten. :ohnej:
Ta gärna hjälp av erfaret folk. :bira: Erfarenheter ur olika aspekter behövs. Ha inte för små marginaler.
När du vet målet, vad du vill uppnå de närmaste tio åren minst (Jfr tiden för träd. Och de som skall bära frukt t ex) - då kan du rita upp det och med korrekta höjder.:skriva2:
Sedan kan du börja förverkliga - bit efter bit. :hurra:

PS Det var tur att du inte fick ner plåtremsor som sticker upp 5 cm. Skaderisker!



Oj nu ställde du just en miljon frågor på ett språk jag inte alls förstår mig på.
Jag kan dock svara på något..

Det lutar mot huset, precis som du säger - in fact, hela tomten lutar bortåt... Att jag ska kunna få det att "falla" mot det hållet där jag står och tar kortet är dock fullständigt omöjligt... Det blir högre och högre, och tillslut går där en kommunal bilväg som ligger högre än vad huset gör.
Huset är byggd på totalentrepenad av en av sveriges största husleverantörer, så jag förutsätter att dom tänkt på dränering och dagvatten..........

Vol
Volatyle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:21:44, 14-04-2014

PO

#9 » 16:48:01, 14-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får börja med ett hej o välkommen till maskinisten.
Om du nu änndå ska dit med maskin o rota så en gräv en ränna o gör din egen betong kantsten.
En sådan sten är omkr 7cm tjock 30cm hög o valfri längd men säg ca 100cm.
Forma i rännan gör en avdelare vid 1m om det nu är så lång du vill ha en sten du kan dessutom relativt enkelt göra radiesten med
hjälp av blötlaggd masonite.
Mao du behöver inte göra alla 100m på en gång utan kan flytta formen efter hand o kan utforma det som du vill.
Fördelen med "korta"bitar är att om tex snöplogen har haft närkontakt med stenen så är det bara att räta upp den alt byta ut den.
En bit armering i varje sten är ju inte fel det heller.
Sådär det var mina 25öre av ideer.
Lycka till med ditt projekt. PO
PO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:03, 01-05-2010
Ort: Åkarp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: jd 1640 jd2140 jd400a valtra N93

Småländare

#10 » 17:15:51, 14-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis vad jag var rädd för.
Man har sparat på att fylla upp och få huset i rätt höjd.
Det borde kommunen sett i bygglovet.
Ligger det efter bygglovet?
Dränering och dagvatten - du fick väl ritningar med i köpet?
Och någon form av besiktning/kontroll har väl gjorts?
Det bör finnas höjder på ledningar i gatan och servicen till tomten.

Nåväl, nu ligger det där det ligger. Det är marken du kan påverka höjden på.
Du bör ha en ritning/karta på tomten. Om det inte finns höjder eller höjdkurvor på den eller kommunen (eller andra) har kartunderlag (kolla!), så får du ut och mäta. Hör dig även för om markförhållandena.
Börja med att leta fram detta, så att du har förutsättningarna. Då ser du vad/var problem är och kan börja lösa dem. I tur och ordning. Då kan vi hjälpa dig.
Bilder på fakta behövs till det.

Se'n tar vi steg 2....
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

Volatyle (trådstartaren)

#11 » 17:58:09, 14-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Småländare skrev:Precis vad jag var rädd för.
Man har sparat på att fylla upp och få huset i rätt höjd.
Det borde kommunen sett i bygglovet.
Ligger det efter bygglovet?
Dränering och dagvatten - du fick väl ritningar med i köpet?
Och någon form av besiktning/kontroll har väl gjorts?
Det bör finnas höjder på ledningar i gatan och servicen till tomten.

Nåväl, nu ligger det där det ligger. Det är marken du kan påverka höjden på.
Du bör ha en ritning/karta på tomten. Om det inte finns höjder eller höjdkurvor på den eller kommunen (eller andra) har kartunderlag (kolla!), så får du ut och mäta. Hör dig även för om markförhållandena.
Börja med att leta fram detta, så att du har förutsättningarna. Då ser du vad/var problem är och kan börja lösa dem. I tur och ordning. Då kan vi hjälpa dig.
Bilder på fakta behövs till det.

Se'n tar vi steg 2....


Alltså... Jag vet inte om jag har blivit missförstådd från början. Jag är inte ute efter att få marken att luta "från" huset överallt. Vägen och biluppställningsplatsen är ju redan gjord av entrepenör, och den följer den marklutning som redan finns, det vill säga åkern lutar bortåt. Framför huset (där jag står och tar fotot) lutar det alltså MOT huset, det kommer det alltid göra, vägen och uppställningsplatsen är ju redan utförd. Medans bakom huset lutar det "från" huset.

Detta är utomplansområde, utan kommunalt VA, så mina stuprännor leder till någon form av stenkista på tomten.

Ställer jag mig "längst" bort på min väg, från huset, så skiljer det säker 1-2 meter. Att huset inte har "rätt" höjd beror på att det är en tomt på 5000kvm, som alltså lutar åt det håll den lutar. Att få huset att hamna högre än den kommunala vägen skulle inneburit kostnader som hade överstigit hela kostnaden för husprojektet troligen... Och dessutom hade det sett ut som jag bodde på en kulle, i förhållande till övriga åkrar.

Som sagt, att det lutar MOT huset från den sidan jag står är något jag kommer få leva med, om jag nu inte vill lyfta upp huset på domkrafter och transportera dit 7500 ton schaktmassor.. :)

Vad jag vill göra är dock att få vägen och uppställningsplatsen snygg, det vill säga plana ut den och toppa med singel/makadam - och sedan rama in det mha t.ex trall.

En annan fråga såhär dock.. Topplagret brukar man köra 8/16 eller 11/16. Finns det någon fördel/nackdel med valet av dessa? Jag läste någonstans att 11/16 "låser" lite bättre och kan upplevas som stummare när det packat till sig, jämfört med 8-16?

Vol
Volatyle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:21:44, 14-04-2014

Fredrik_

#12 » 19:11:18, 14-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Löser du så de inte rinner längs infarten ända fram till huset, utan rinner av åt sidan innan det kommer fram blir det bra.

Mindre/lösa kantstenar du köper måste sättas lika noga som en mur om de ska vara kvar på plats någon längre stund, planka kan vara ett bra stöd tills det satt sig!

Lägg bara tunt på ytan av 'lösgrus', annars har du jobbigt att gå/cykla i det, och dessutom lär det vara på annan plats efter snöröjningen..
Studera gångvägar i samhället, 0-12 eller något sådant som kanske toppas med lite extra sandningsflis för att se bra ut.
Sopsand från gång/cykelvägar blir ganska bra yta av.

Mina erfarenheter från parkskötseltider.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Volatyle (trådstartaren)

#13 » 19:48:53, 14-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ska vatten kunna rinna längs infarten? Jag förstår principen om det vore asfalterat, då skulle det rinna...
Men, ett 50cm tjockt krosslager som vägen är gjord av, jag har då aldrig sett det rinna på vägen.. Jag kommer ju ALDRIG komma ifrån att infarten till mitt hus är högre än vad huset står, det skiljer säker 2 meter som sagt, och hur jag än vrider och vänder på det kommer min infart och min 25 meter långa väg alltid att luta MOT huset... Jag förutsätter som sagt att både min hustillverkare, min entrepenör, min besiktningsman, samt min kommunala bygginspektör skulle påpekat *något* om det vore helt fel att vår infart lutade mot huset.

Vol
Volatyle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:21:44, 14-04-2014

Fredrik_

#14 » 20:01:30, 14-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

(Tänk dig snösmältning och snövallarna längs tjälade vägen, detta ska inte rinna fram till huset utan ledas åt sidan.
Eller en störtskur, som det var här nyss. ATT det kommer vatten den vägen är uppenbart, gäller bara att minska problemen.)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Åsa-Nisse

#15 » 20:10:52, 14-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du måste se till att de närmsta 3-5 m vid huset har lutning från huset. Det behöver inte vara mycket men att det leder ut vatten istället för att leda in det till väggen. Du må ha grus som släpper ned en del, men det blir packat med tiden och tätnar. Detsamma gäller vintertid då du får tjäle. Då kommer allt smältvatten att forsa rakt mot huset.
Se till att få sidolut så det rinner av och som sagt närmsta metrarna från huset. Annars kan du lika bra beställa en byggare som åtgärdar fuktskador redan nu, så han är beredd om ett år.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: AN, Nickebonne och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se