Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Avgränsning mellan gräsmatta/grusväg

61 inlägg • Sida 4 av 5
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

mordellio

#46 » 19:56:53, 15-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp en asfaltsraka med stålblad. Denna är bra att ha när du ska lägga ut topplagret också. Gå över hela ytan och jämna av. " ta från dom rika och ge till dom fattiga" :-). Ev köpa en bilsläpvagn med 0-18 för komplettering. Tänk till med lutningarna, kolla om du hittar lutet på den där sista metern du pratar om. Använd gärna ett vattenpass och kolla så det stämmer. Framförallt ta det lugnt och fundera när du gör detta och se till att du kan hålla på utan stress. Detta är inte gjort på en timme. Angående avgränsningar och liknande. Sätt dig ner och planera lite innan, skissa och diskutera hur ni vill ha det. Du har ju hela sommarn på dig :-)
mordellio
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:34, 08-10-2005
Ort: Jämtland



Fredrik_

#47 » 20:14:28, 15-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skyffel och/eller tidigare nämnda 'fyllhammare' är ypperliga komplement för att fixa till de där spåren.
Slopa gympassen och fixa lite där istället!!
Vill man få till riktigt slätt kan en lastpall släpas runt över ytan. Perfekt för gräsmattan.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Volatyle (trådstartaren)

#48 » 20:30:57, 15-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ger upp......
Volatyle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:21:44, 14-04-2014

63an

#49 » 20:42:36, 15-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att börja ifrågasätta din situation om huset kan jag garantera att då kommer de berörda parterna att göra allt för att du inte ska få rätt för den saken är de konsekventa experter på...För din egen sak så släpp det å fixa till för den trivsel du kan åstadkomma...Jobbigt, ja det brukar vara det när det drar ut på tiden med alla förklaringar som inte du har nån nytta eller glädje av! Sug åt dej av de bra råd du får här och gör det bästa av situationen! :cool:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Småländare

#50 » 21:06:53, 15-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:(Tänk dig snösmältning och snövallarna längs tjälade vägen, detta ska inte rinna fram till huset utan ledas åt sidan.
Eller en störtskur, som det var här nyss. ATT det kommer vatten den vägen är uppenbart, gäller bara att minska problemen.)


Åsa-Nisse skrev:Du måste se till att de närmsta 3-5 m vid huset har lutning från huset. Det behöver inte vara mycket men att det leder ut vatten istället för att leda in det till väggen. Du må ha grus som släpper ned en del, men det blir packat med tiden och tätnar. Detsamma gäller vintertid då du får tjäle. Då kommer allt smältvatten att forsa rakt mot huset.
Se till att få sidolut så det rinner av och som sagt närmsta metrarna från huset. Annars kan du lika bra beställa en byggare som åtgärdar fuktskador redan nu, så han är beredd om ett år.


magloman skrev:Håller med alla oxå. Viktigt att YTVATTNET kan rinna IFRÅN huset.

man kan lösa det med att låter det luta en bit ifrån huset sen en liten anvisninn till dike sen lutar det åt andra hållet. ELLER så gör man en mur där. På högersidan tex kan man kanske göra en fin mur efter lutningen avbryts?

Infartsvägen kan man ju inte ha en mur så där kan det få luta åt två håll då.

Väldigt tryggt o skönt att ytvatten kan hitta sin väg oavsett markförhålladen.


Torpöbo skrev:Var ett tag sen jag läste om det i byggtekniken men om jag inte minns helt fel pratade vi om 15 cm lägre 3 meter ut eller motsvarande lutning => 15/300 = 0,05 = 5 %

Att få undan ytvatten är A och O


magloman skrev:Det blir inga fuktskador eller problem på säkert 10-15år!

Så detta är ju inte akut. Du kan ju strunta i det tillsvidare och samla ihop lite energi och pengar eller så väljer du någon annan lösning.

MIN personliga åsikt är iaf att kosta inte på ytskiktet nånting ännu. Bättre göra rätt underifrån sen ta ytskiktet och allt lull-lull sen när det är bra undertill liksom.


Hansborg skrev:
Vem plogar snö? Å hur???

Å ja mitt första intryck på bilden var "Huset ligger för lågt" Regnvatten stänker upp i brädfodringen... fast det lägger du nog märke till... :klia:


En sockelvisning bör vara 300 mm (Höjdskillnad mellan panelens underkant och mark).
Minst 5 % på 3 m gör 150 mm.
Du har då en rektangel runt huset 0,45 m under panelens UK.
Om det lutar från rektangeln på det djupet är det OK.
Där det inte gör det skall rektangeln luta i sidled från det djupet till en lägre liggande plats där vattnet kan tas om hand.
Det kan vara att det rinner vidare. Det kan vara en brunn med avledning. Det kan vara markränna med ledning.

Det lutar från gatan och neråt mot huset. Där denna lutning möter lutningen från huset (Rektangeln på rätt djup) sidolutas marken till naturlig avrinning eller till brunn med ledning.

Sätt ut 4 pinnar i hörnen 3 m ut.
Med rätskiva och vattenpass markerar du på pinnarna med en flukt 1 - 0,45 = 0,55 m över panelens underkant.
Sedan ser du efter om det verkar gå att genomföra att komma 1 m under flukterna (såga till en pinne på en meter).
Ta bilder och lägg upp här för hjälp. (bäst är det om du sätter tätare med flukter där det är knepigt) Komplettera med mått på en enkel skiss.
Man kan se väldigt mycket på ett foto (om man förstår vad det är man ser).

Man får kanske pruta någonstans (t ex behöver lutningen inte tvunget vara vinkelrätt från huset).
Troligtvis behöver du brunn någonstans. Schakta behöver du (men det är väl ingen anlagd gräsmatta?).

Det är inte så svårt.
Där du har mest oro nu, mellan huset och vägen, tror jag det är enklast. Men det räcker inte att tro.
Ge oss fakta så hjälps vi åt. :shake_hands:
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

Hansborg

#51 » 22:03:12, 15-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volatyle skrev:EDIT2: Bifogar bild på hur det ser ut sett från ytterdörren till grovköket;
Bild

Vad är bäst sätt att göra detta på? Kan en grävare 'skrapa' på något sätt, så jag slipper ta hit nytt material - eller är det bättre att toppa med 0-18 som ett lager över allt som redan ligger, för att få det plant? Problemet med det sistnämnda är ju att då blir allting ännu högre, och lutningen desto större... Som ni ser ligger en plätt med utspritt stenmjöl som jag också skulle behövt få bort (detta är borrkax som kommer från brunnsborrnignen)

kan jag rent av använda detta för att reparera håligheterna i vägen, och jämna till? Eller är det dumt att använda 0-fraktion till detta?


Första bilden trodde jag mig se en nylagd gräsmatta, men på denna bild ser man att det är en gräsbevuxen åker typ betesmark???
Jag ser ingen som helst anledning att göra avgränsare i nuläget!!

Vad det gäller vägen, jämnas med traktor å schaktblad före vidare grusning..
Vägen ser ut att ligga högre än marken brevid.. behövs väl ingen större grusning här?? toppa med 0-12mm.. Eller vill du ha en rullstensplan?
Spänna ett snöre i den linje du vill ha, schakta in gruset på vägen på så vis att det blir ett litet rakt dike 10cm"V" utmed snöret...
Dikena fylls igen efteråt med toppningen eller befintligt grus, traktor eller liten grävare funkar väl..
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Volatyle (trådstartaren)

#52 » 10:09:34, 16-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det stämmer. Huset är byggd på gammal åkermark (betesmark). Jag har inte anlagt någon gräsmatta.. Bönderna runt här menar på att om jag bara klipper den hela tiden (och bättrar med gräsfrön här och var) så kommer det per automatik bli en vanlig gräsmatta.
Jag låter det vara osagt om det påståendet stämmer....

Jag vill inte ha rullstensplan, men grannen här har en väg där han lagt vad jag tror är antingen 8-16 eller 11-16. Inte sådant där rundat ärtsingel nu, utan kross - det vill säga vasst.
För det första är det jäkligt snyggt, och sedan har det "satt" sig så bra att det upplevs som mycket stumt, inte den minsta känsla till att det rullar omkring. Exakt så vill ja ha det på min väg, och biluppställningsplats...

Vol
Volatyle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:21:44, 14-04-2014

Hansborg

#53 » 10:52:39, 16-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volatyle skrev:Det stämmer. Huset är byggd på gammal åkermark (betesmark). Jag har inte anlagt någon gräsmatta.. Bönderna runt här menar på att om jag bara klipper den hela tiden (och bättrar med gräsfrön här och var) så kommer det per automatik bli en vanlig gräsmatta.
Jag låter det vara osagt om det påståendet stämmer....

Vol

Det gör det säkert, de går även bra att fylla ojämnheter (tunt) med jord å gräset kommer igenom..

Det där med avgränsare är svårt, därför att det... bla.. bla.. äsch....

Så här ska du göra!
Använd ren singel i kanten eventuellt gräv ner en bräda, om känns roligt. inte nödvändigt, kan ju hindra lite gräs att inta vägen!

Bild

Å jo de ja glömde förra gången, de vita stolparna står för nära vägen... :razz: :idee3: Lycka till :thumme:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Volatyle (trådstartaren)

#54 » 12:08:45, 16-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan passa på att nämna, om att det finns någon maskinist här på forumet som läser detta och bor i omnejd av Hällingsjö (Härryda/Marks kommun, 3 mil om Göteborg) som skulle kunna tänka sig offerera lite arbete till mig är ni välkomna att PM'a.

Vol
Volatyle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:21:44, 14-04-2014

krokodilen

#55 » 20:39:17, 16-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att svara på topic + att det är på tiden att TS får ett matnyttigt råd kring sin ursprungliga fråga.

Jag hade en liten hållhake på kommunen och lyckades få loss 50m trottoarkantsten när jag planerade trädgården hemma. Dessa är riktigt fina och stabila,,, men dyra om man ska ha längre sträckor.

Kolla senaste numret av Vi i villa eller:

http://www.stenbolaget.se/granitkantsten-rv6-rakliad.html
http://www.stenbolaget.se/radiekantsten-till-rv6-rakilad.html

Hur mycket behöver du,, 60m? 60x199= 12000:-

Hyr en 1t minigrävare, slå ut ett snöre eller hyr en laser. Beställ ett flak 0-18 och ett flak matjord så fixar du det på en helg med en polares hjälp.

Runt 20 000:- in alles!

Gräset kommer med tiden kanske ingen golfgreen men det beror ju på vad man är ute efter, fyll i gropar med matjord toppa med lite gräsfrö ta en bira luta dig tillbaks och se glad ut.

:thumme:

EDIT: Läste lite slarvigt i början avv tråden 100m var visst behovet och det gör 8 000: - till men du kanske kan göra det i flera etapper?

/Christer
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Volatyle (trådstartaren)

#56 » 20:23:52, 18-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:För att svara på topic + att det är på tiden att TS får ett matnyttigt råd kring sin ursprungliga fråga.

Jag hade en liten hållhake på kommunen och lyckades få loss 50m trottoarkantsten när jag planerade trädgården hemma. Dessa är riktigt fina och stabila,,, men dyra om man ska ha längre sträckor.

Kolla senaste numret av Vi i villa eller:

http://www.stenbolaget.se/granitkantsten-rv6-rakliad.html
http://www.stenbolaget.se/radiekantsten-till-rv6-rakilad.html

Hur mycket behöver du,, 60m? 60x199= 12000:-

Hyr en 1t minigrävare, slå ut ett snöre eller hyr en laser. Beställ ett flak 0-18 och ett flak matjord så fixar du det på en helg med en polares hjälp.

Runt 20 000:- in alles!

Gräset kommer med tiden kanske ingen golfgreen men det beror ju på vad man är ute efter, fyll i gropar med matjord toppa med lite gräsfrö ta en bira luta dig tillbaks och se glad ut.

:thumme:

EDIT: Läste lite slarvigt i början avv tråden 100m var visst behovet och det gör 8 000: - till men du kanske kan göra det i flera etapper?

/Christer


Oj, ja - det där var nog det mest positiva jag läst på länge, för min del :).
Samtidigt, så vill jag också säga det jag säger när jag åker ut till kunder och lagar ett datorproblem - dom brukar nämligen alltid säga;
"Var det där allt som behövdes för att det skulle börja funka igen? Du gjorde ju knappt något mer än skrev lite på tangentbordet!"

Och då svarar jag, "Ja, men det är att veta vilka knappar man ska trycka på som är det kluriga... Och därför kostar det också en slant... :)"

Vad jag vill ha sagt är, det du målar upp låter ju onekligen bra - men om man inte har någon koll överhuvudtaget (vilket jag inte har) är det faktiskt inte lätt att ens visualisera vad det är man ska göra, eller hur man ska göra det, eller vad man ska börja med..
Vad jag däremot klarar av, det är att veta hur jag VILL ha det - sedan hur jag åstadkommer det, där är jag körd...

Så, på tal om datorkunskap - det här är min långsiktiga plan över hur jag vill utforma tomten;
Bild

Om det stämmer, som du säger - att ett sådant jobb (som jag och "någon polare" dessvärre nog ej klarar av dock..) hamnar i krokarna kring 20.000 bör det ju således innebära att jag kan ta hit en entrepenör som kan utforma enligt ovan för kanske, säg - 60.000?
Nu gissar jag såklart å det grövsta... Men jag har hela tiden haft någon uppfattning om att det skulle bli betydligt mycket dyrare... Grävmaskinister och markarbetare skrämmer mig lite ska jag erkänna... Känns som vad det än är drar det iväg i extrema pengar.. :/

Vol

2 personer gillar det här inlägget.
Volatyle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:21:44, 14-04-2014

Holger

#57 » 21:17:20, 18-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där blir snyggt!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Volatyle (trådstartaren)

#58 » 21:50:37, 18-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Det där blir snyggt!


Tack, men i skala 1:150 på en dator är det lite mer min kopp te ;-)

Att sedan åstadkomma detta i verklighet, är något helt annat...
Volatyle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:21:44, 14-04-2014

krokodilen

#59 » 22:50:21, 18-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mja en sak i taget och så ger det sig allt efter som!

Jägarns vilken snygg "dataskiss"!

Gör en punktlista över vilka moment du behöver göra och i vilken ordning.

Klart att fallet från huset inte är att bortse från men tomten är vad den är och huset ligget där det ligger mm. Gör det bästa av det du har och ta det därifrån.

Jag tror du underskattar dig själv lite faktiskt och ett sådant tomtjobb som du vill ha kommer att kosta lite stålars Har du nu byggt dig ett nytt fint hus så får du väl helt enkelt skrapa ihop lite mera deg till omgivningen.

Lycka till! :thumme:

/Christer
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Holger

#60 » 22:57:31, 18-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp! Lycka till!
Och som Christer säger: du underskattar dig säkerligen!
Jag har själv ingen som helst kunskap/utbildning inom snickeri/husbygge och allt därikring. Men jag lyckades bygga ett terrasstak på 25 kvm i trä själv.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se