Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Avgränsning mellan gräsmatta/grusväg

61 inlägg • Sida 5 av 5
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Peter.B

#61 » 23:00:38, 18-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volatyle, precis som du fåttt svar ang. och många påpekat i tråden så måste det ju inte vara fel, du har dränering runt huset och den kan mycket väl ta hand om inkommande vatten. Jag köpte själv hus förra veckan och även om det huset är mer eller mindre solklart problemfritt (hus på en kulle med avrinning åt samtliga håll) så frågade jag faktiskt av nyfikenhet besiktningsmannen lite extra ang. just avrinning, mark mot hus mm på grund av denna tråden. Precis som det står i text rekommenderade han också minst 1-3m med fall från huset, efter det kan det givetvis vara fall åt andra hållet om man har fall åt sidorna, diket, dränering mm. Huvudsaken var iaf att det inte är fall ändra fram emot huset till grunden /fasaden. Där bör det även vara 20-30 cm minst från mark upp till panelbrädor om man har ett hus med träbeklädnad. Det är något jag själv skriver under på, har sett ett antal hus, bl.a. mina föräldrars där brädorna tagit mycket stryk i ändträet p.g.a att slagregn mm stänker upp. Det spricker, och till sist ruttnar långt innan panelen i övrigt egentligen skulle behöva ses över. Faktiskt var en stor del av panelen på ena sidan av huset vi köper ganska illa däran p.g.a just av att dom haft för hög marknivå, endast ca 10cm underkant panel/mark. Så trots att huset ligger på en kulle har jag en del att åtgärda här så fort vi får tillträde.

Kikar man på din ritning Volatyle så innebär det ju kanske inte mer än att du behöver ha lutning från huset ut till säg första bilen i din tänkta carport, det borde inte vara tal om några extrema nivåskillnader, och iaf relativt lätt åtgärdat? :)

Och att du inte blivit helt på det torra med hjälp av yrkesfolk är inget att skämmas över, jag har personligen slutat anlita yrkesfolk bortsett från bekanta som jag verkligen är säker på att dom vet vad dom pysslar med. Både jag själv, mina föräldrar samt vänner har åkt på allt för många minor, dyra extrajobb och rena lurendrejerier från "yrkesfolk". Därmed inte sagt att man ska eller kan dra alla över en kam, det finns gått om kompetent yrkesfolk också, tyvärr har dom ofta fullbokat och/eller är svårare att få tag på p.g.a att dom är fullbokade. Ett väl utfört arbete säljer sig självt, det är iaf mina egna erfarenheter här nere i skåneland.

1 person gillar det här inlägget.
Peter.B
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:30, 11-05-2010
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM 4400
John Deere 4040




Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se