Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Avgränsning mellan gräsmatta/grusväg

61 inlägg • Sida 3 av 5
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Holger

#31 » 11:54:46, 15-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nejnejnej, så illa är det nog inte.
Det som skrivits här är nog mer tips om vad du bör beakta och hur du kan gå vidare.
På bilden ser man ju att det är lite kvar att göra, och allt detta kostar ju också pengar.

Ett hus kostar alltid pengar ... även när det är färdigt.
Själv hara jag nu, tio år efter inflyttning fixat terrasstak för att få bort vind, sol och regn från sittplatsen.
Vi lyfte bakre delen av tomten ca fem år efter inflyttningen osv osv osv

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test



Volatyle (trådstartaren)

#32 » 12:08:02, 15-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är såklart medveten om att ett hus kostar pengar... Jag är mycket noggrann med min budget och har varit under hela husprojektet. Självfallet har jag budgeterat för altanbygge, plantering av träd, inköp av singel, etc.

Vad jag däremot *inte* budgeterat för, är att de markarbeten jag redan beställt och betalat för - skall göras om... I mitt huvud låter det helt absurt hur jag ska behöva betala för att få något utfört, som jag sedan måste göra om... Skulle jag jobba så i min bransch hade jag blivit lynchad.... Är inte tanken med dessa kvalitetsansvariga och byggnadsinspektörer från kommunen att man inte ska kunna bygga fel? Är inte det ett skydd mot personer som vet precis noll om byggen, men som istället (som i mitt fal) BETALAR för att någon annan ska ha koll åt dig - och utföra det efter deras professionella förmåga?

Usch, just nu mår jag bara illa..
Volatyle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:21:44, 14-04-2014

Småländare

#33 » 12:23:39, 15-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volatyle - du har PM
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

krokodilen

#34 » 12:28:10, 15-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok men för att det ska dra fukt i byggnaden måste det väl transporteras dit eller? Då tänker jag inte på att vatten rinner emot huset utan att materialet måste suga vatten upp i konstruktionen.

Visst borde kåken legat någon dm högre upp för att på så sätt skapat lite enklare förutsättningar och egentligen kanske tomten inte är optimal att bygga på öht. Kollar man runt på hus så ser man att de inte alltid direkt ligger högt i förhållande till övrig tomten.

Det man bör tänka på i fall som detta är ju att vintertid lägga snön på rätt ställe mm.

Om man tex tar mitt hus så planerade jag tomten med fall från huset så gott det nu gick men efter 15år så har gräsmattan på något konstigt vis med hjälp av tjäle etc svullnat och förhållandet är det omvända på vissa ställen, med mellan 70-110cm makadam under kåken och ett par meter utanför grunden + dräneringar är jag ändå inte speciellt orolig.

Vem var kvalitetsansvarig och hur ser befintlig dränering ut? Ta dit nån som kan detta för att se det på plats mm.

Lugn å fin å du ska se att det ordnar sig! :thumme:

/Christer
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mats J

#35 » 12:46:43, 15-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag blir lite tveksam till okända människor som på EN bild kan tolka in så mycket fakta.
Så mitt tips efter min egen livserfarenhet är prata med dom som faktiskt varit på platsen (vad jag vet så har ingen av skribenterna varit där) och fråga hur det är gjort.

Mvh Mats Jonsson

1 person gillar det här inlägget.
Mats J
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:46:07, 01-09-2006
Ort: Piteå kommun

Ivar Risslén

#36 » 13:08:12, 15-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det första som jag tyckte lät fel när jag började att läsa den här tråden var förslaget att lägga en plåtremsa mellan grus och jord. Var det en däckhandlare som kom med det förslaget. :mrgreen: Jag hoppas att du har uteslutet det förslaget, för det har nog kostat några sönderskurna däck när du har råkat köra på plåtkanten.

Så till det som har skrämt upp dig. För att fixa det så behövs det nog inte några större investeringar. Du fixar nog avrinningen själv med hjälp av en spade, en kratta, en bräda och ett vattenpass och lite klurighet.

Det kan vara lite svårt att se ordentligt på bilder. Men som jag uppfattar bilden så lutar det från höger till vänster och sedan så har du skrivit att det lutar från kameran mot huset.

Om du börjar med att bestämma var du vill ha den lägsta punkten. Så som jag tyder bilden så blir det lämpligast där vägen möter bilplatsen, sedan så är det bara att jämna av så att det lutar från huset mot den punkten. Huvudsaken är att det lutar lite så att vattnet får lite hjälp på traven att rinna bort.

Åter till den ursprungliga från frågan, gruskanten. Där blir det nog finast i längden med kantsten. Det är lätt att justera till det så att det blir fint om det skulle rubbas lite. Runt bilplatsen och vägen skulle jag nog vänta lite med att lägga stenen till marken har satt sig lite annars så är risken stor för att kanten blir krokig om nått år.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Volatyle (trådstartaren)

#37 » 13:48:44, 15-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Angående förslaget med aluzinkplåt är det inte helt taget från luften, titta längre ner i följande inlägg (bilder finns) http://www.byggahus.se/forum/tradgard-a ... -gras.html
Det är 2mm, så jag tror inte det blir sådär våldsamt vasst... Vad jag förstått på plåthandlaren är lösningen ganska vanlig - just nu är det dessutom trendigt att välja vanliga i järn så att dom rostar och får rödbrun färg...

Däremot, har jag med anledning av min markbeskaffenhet insett att jag aldrig kommer kunna slå ner några sådana.... Det skulle funkat om allt var av matjord, men så stenigt och utsmetad min vägkant är så är det bara att glömma.. Trall känns just nu närmast.

Sen vad gäller lutningen... Ja, precis som ni skriver lutar det mot huset från där jag står och tar kort. Om man fortsätter längre bak (ca 20m) kommer man till en riktig väg som min infart "ansluter" till.. Den vägen är säkert 1-2m högre än huset.

Grundplattan som man skymtar på huset är väl cirka 15-20cm hög? Jag gissar att högsta punkten på grunden, det vill säga precis under där fasadbrädorna slutar nertill, fortfarande kommer vara en lägre punkt än vad kanten på biluppställningsplatsen är (där vägen ansluter till biluppställningsplats). Hela tomten lutar som sagt bortåt, men jag trodde inte detta hade någon som helst betydelse om man gjöt platta på 400mm cellplast.. :/

Jag tror inte direkt jag löser detta med kratta och spade, om jag ska vara ärlig... jag kommer ju inte ifrån att huset står i en sluttande backe...
Volatyle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:21:44, 14-04-2014

Holger

#38 » 13:52:13, 15-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det ju inte det enda huset i Sverige som står i en sluttning.
Jag skulle nog utgå ifrån att företaget som byggde huset har vidtagit alla åtgärder som krävs. Med kommentarerna/tipsen som lagts fram här kan du ju kontrollera lite. Plus att du kan motverka vattnet med olika metoder som mur, dränering, aco drain, osv.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Ivar Risslén

#39 » 14:29:54, 15-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har lite dålig erfarenhet med att med fordon köra på plåtar som sticker upp ur marken.
Jag har blivit lite allergisk mot att folk ska ha plåt till allt möjligt där det är mer eller mindre lämpligt, (gammal yrkesskada) när det finns andra mer lämpliga material.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Stridis2

#40 » 17:22:35, 15-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående plåten som kantavgränsning så har jag gjort en variant hos mina föräldrar för ganska många år sedan. Jag tog plastad plåt, sådan man brukar ha till tak, fönsterbläck och liknande, och bockade i vinkel. Ca 5 cm på ena hållet och 35 på andra. Grävde ner dessa som kant mellan gräsmatta och rabatter. Perfekt att kunna köra gräsklipparen ut över kanten, och gräset växer inte in i rabatterna. Trots att plåten bara är 0,7 mm tjock så har den ännu inte visat några synliga skador.

Plåt på högkant vid körväg tror jag inte alls på. Dels skärrisken på däck och fallande människor, dels för om den sticker upp så stannar vatten kvar på vägen istället för att rinna av. En våt vägbana håller inte alls lika bra som en torr.
Vad du än använder som kantavgränsning så rekommenderar jag att den ligger i plan med vägbanan.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

mordellio

#41 » 18:05:22, 15-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp en fyllhammare om det är hårt att gräva. Ett måste för markarbeten. http://www.fiskars.se/Tradgard/Produkte ... are-Proffs
mordellio
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:34, 08-10-2005
Ort: Jämtland

Fredrik_

#42 » 18:24:18, 15-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett enkelt sätt att få oss att förstå bättre hur det ser ut kunde vara några fler bilder, tex någon tagen från höger MOT infarten (och huset).
Så man ser nivåskillnaderna på rätt sätt.

Som sagt inte mycket som behövs för att stoppa framfarten av ytvattnet!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Hansborg

#43 » 18:54:45, 15-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker du ska vänta med vägkanterna tills gräset byggt upp rotsystemet så blir det lite stadga i mattan.
Under tiden, fixa planteringarna först....

På köpet kommer du underfund med hur vattenavrinningen fungerar under årstiderna...

För min egen del tycker jag toppat med 0-8mm bergkross är bästa gårdsytan... trampcykelvänligt.. eroderar inte... bla..bla... inga nackdelar!

Vem plogar snö? Å hur???


Å ja mitt första intryck på bilden var "Huset ligger för lågt" Regnvatten stänker upp i brädfodringen... fast det lägger du nog märke till... :klia:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Volatyle (trådstartaren)

#44 » 19:07:18, 15-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag kontaktat boverket, min certifierade kontrollansvarig - samt min besiktningsman - i vad som kan kallas oroliga samtal...

Dom har alla gett mig samma information. Det ska luta *en meter* från huset. Att det faller mot huset innan den metern skall inte vara några problem överhuvudtaget, eftersom det oavsett vad går ner i dräneringslagret innan det når huset. Ingen av dessa personer, som alltså skalla agera opartiska i frågan ansåg att det var något problem att min biluppställningsplats lutar mot huset, förutsatt att den sista metern lutar åt rätt håll.

Min KA påpekade dessutöver att eftersom jag ändå inte tänkt anlägga några plattor eller asfaltera min infart är det omöjligt för vatten att rinna mot min vägg, det kommer tas upp av dräneringslagret runt huset (som alltså går ut 1 meter) och vidare ner under huset.
Jag förstår inte varför jag får så mixade åsikter i detta. Vad har alla dessa personer jag nu frågat för vinning i att ge mig felaktig information? Varför mappar inte deras information överhuvudtaget mot vissa av inläggen jag fått till svar här?

Småland,
Jag har sett dina PM - men jag avvaktar med att svara till jag får en bild om det faktiskt är felaktigt utfört eller inte.

Sen till själva huvudfrågan - ni föreslår att jag väntar med kantsten, OK det kan jag tänka mig göra. Men kan jag åtminstone ta hit singlet och lägga som ett övre lager så det blir lite prydligare?

Och som någon sa tidigare.. Skotta? Det har jag aldrig haft för avsikt att göra... Det var inget problem förra vintern, jag körde bara med bilen fram och tillbaka några gånger så packades det snyggt och prydligt.

EDIT: Innan jag lägger på ett singellager vill jag utjämna den 0-18 som idag ligger, så att allting är plant utan gropigheter och bulor (som det är nu)

EDIT2: Bifogar bild på hur det ser ut sett från ytterdörren till grovköket;
Bild

Vad är bäst sätt att göra detta på? Kan en grävare 'skrapa' på något sätt, så jag slipper ta hit nytt material - eller är det bättre att toppa med 0-18 som ett lager över allt som redan ligger, för att få det plant? Problemet med det sistnämnda är ju att då blir allting ännu högre, och lutningen desto större... Som ni ser ligger en plätt med utspritt stenmjöl som jag också skulle behövt få bort (detta är borrkax som kommer från brunnsborrnignen)

kan jag rent av använda detta för att reparera håligheterna i vägen, och jämna till? Eller är det dumt att använda 0-fraktion till detta?
Volatyle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:21:44, 14-04-2014

Småländare

#45 » 19:54:24, 15-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

BBR Boverkets ByggRegler
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se