Hejsan. Ny här. Jag tänker bygga ett garage (bredd*längd 5,8*7,8 meter yttermått). Det blir plats för en bil där (eller två på höjden). Jag ska sätta in en tvåpelarlyft också, men jag är lite osäker på var jag ska placera pelarna, i längsled framförallt. Är det så att man ska ha dem i linje med mitten på förarstolen? Sen vill man väl ha en meter framför också till väggen? Jag har en V70 och där är avståndet mellan kofångaren och förarstolen 2,25 m. Jag har även tänkt skaffa en cadillac så småningom, så det måste finnas lite mer mån framför så den ryms (eller nån annans bil). Cadilllacen borde väl uppskattningsvis ha förarstolen 3 meter från kofångaren. Det skulle innebära att pelarna ska stå 4 meter från framväggen. Väggarna är ung. 20 cm. tjocka och säg att porten bygger 10 cm. Det betyder i så fall att man har en meter utrymme framför bilen och 60 cm. bakom. Rimligt?
Senast redigerad av magloman 19:35:01, 22-04-2014, redigerad totalt 1 gång.
Anledning:rubrik
Jag tänker så här att den typen av bil du oftast kommer meka med, bör ha minst 1m runtom, helst 2 framför. Sen om det blir nån ovanlig bil då och då så är det ju inte lika noga.
Sen vad gäller bredden på pelarna så verkar de större lyftarna ha sina längre isär och det är ju i regel bra men har man platsbrist kan det ju vara värt o fundera över.
Vad gäller storleken på garaget överlag så kan det aldrig bli för stort och det kostar inte så mkt mer att ta i lite extra när man ändå krånglar. Hellre stor platta och stomme och sedan kanske ett billigare yttertak. För såna saker går att kosta på senare och eller ändra.
Ja, man skulle kanske hellre haft garaget lite större, men det är det här jag max får bygglov för. Sen har jag källaren bredvid med arbetsbänk och plats för andra grejer också.
Utrymme kan man ju aldrig få för mycket av. Men det låter vettigt att placera dem så du får störst yta framför bilen. Skulle du vila mecka med bilar med motorn bak, får du väl backa in dem så att du fortfarande har lite svängrum
Det som begränsar är den maximala byggytan vidbyggt med huset (150 kvm). Ett fristående garage skulle jag få bygga 5 kvm större (50 kvm), men då med en maximal bygghöjd på 2,5 meter.
Viktigt är att när du parkerar bilen utan att använda lyften måste du ha lyften så långt fram att du kan öppna bildörrarna utan att krocka med lyfttornen och samtidigt kunna stänga garageporten bakom bilen. Det är jobbigt att parkera om tornen alltid är i vägen. Jag byggde 10 meter långt och parkerar jag med framhjulen mot balken mellan tornen så går garageporten att stänga bakom bilen. Framför bilen på lyften är det tillräckligt med plats och då har jag en 80cm bänk mot väggen. Utan bänk kunde jag korta garaget en meter, men skulle inte vilja korta mer.
Använder du lyften ofta? Har du redan lyften? En vild idé: Kan du göra lyften flyttbar? Fram med den så långt det går när du inte använder den och flytta bak den när den används. Gamla Stenhöj-lyftar, och säkert många andra, har en så stor balk att den kan vara helt fristående utan att bultas fast. Ja, jag vet, man ska inte göra så, men det går. Kanske hissa upp hela lyften i taket när den inte används och parkera under? Eller den kanske snyggaste lösningen: en tvåpelarlyft helt nersänkt i golvet. På jobbet har vi några hydrauliska produktionspressar som vi har gjort flyttbara med hjälp av luftkuddar. Ganska häftigt att en man kan flytta en press som väger nästan sju ton för hand. Men man ska inte ha för stor hastighet för det är jobbigt att bromsa...
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra. Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Såg en film på youtube när några byggde om en bil och dom hade en tvåpelarlyft med liknande konstruktion som en enpelarlyft, alltså två cylindrar nergrävda. kanske inte optimalaste lyften men mycket mer användbar än enpelare och saxlyft