Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Nytt Verkstadsgolv i gammal lada

24 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

joka69 (trådstartaren)

#1 » 22:41:56, 22-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Planerar att bygga om min gamla lada till en verkstad. Målet är att fixa plattan i sommar. Har lite funderingar som jag behöver rådfråga om. Har valt att bygga i den gamla ladan, då skicket på stommen är bra. Har möjlighet att höja taket ordentligt, så eventuell påbyggnad är inget problem. Idag så finns det en gammal betong platta som fuktar igenom på vissa ställen. Plattan är vad jag kan se endast 5cm tjock (provborrat), ingen aning vad som är under. Jag förstår att det bästa vore att bila bort allt och därefter göra om och rätt. Min fråga är dock om det är möjligt att lägga plast sedan isolering ca 20cm och gjuta 10cm nytt ovanpå. Då jag har en murad 35cm kant runt hela plattan så skulle jag hamna strax under denna kanten, med färdigt golv.

Är detta möjligt? Vad finns för risker? Måste plattan armeras kraftigare.

//johan
joka69
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:46, 01-10-2012
Ort: Gotland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM650 Volvo LM641



Henric Johansson

#2 » 00:51:49, 23-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade nog lagt tio cm makadam, tio cm cellplast och tio cm gjutplatta med lite grövre armering.
Har du vattenburet värmesystem så lägg slang för golvvärme .
Makadam för fuktens skull samt få golvet jämt.
Isolering . Tio cm räcker långt , normal grundvärme i verkstad 12 gr.
Betong. Tio cm räcker, ska du ha in tunga prylar armera mera samt styv cellplast.

Är inte snickare men funderade länge innan jag byggde min verkstad.
du kan göra saker på två sätt, riktigt eller inte alls
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Volvo BM 350 skogsBoxern

magloman

#3 » 17:07:24, 23-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med föregående. Gruset bör vara fri från 0-fraktion, singel kallas de för här omkring. Grovsingel eller finsingel(8-16) eller nåt funkar ju bra.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

joka69 (trådstartaren)

#4 » 19:08:39, 23-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren, det känns som en bra lösning, men är det ändå inte värt att få i ytterligare lite isolering när man ändå håller på. Jag kommer nog att försöka ha omkring 16 grader, då jag kommer ha en del mekaniska maskiner, såsom svarv och fräs. Min plan är nog att lägga i en slinga för golvvärme, men i första läget blir det nog en luft/luft lösning. Golvet är relativt jämnt men jag antar att singeln skall funka såsom kapillär brytande skikt, eller?

Behövs det ingen plast?

Då väggarna redan står på en murad kant, behövs väl ingen kantbalk utan jag borde väl kunna gå med isoleringen hela vägen ut.

// johan
joka69
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:46, 01-10-2012
Ort: Gotland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM650 Volvo LM641

Småländare

#5 » 19:23:52, 23-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns säkert flera materialtillverkare som håller med dig. Du har kanske hittat det på nätet?
Man betraktar då gamla betongen som en del av marken helt enkelt.
Cellplasten måste ligga an på hela ytan. Lutningar kan du göra i överbetongen.
Beroende på hur det är med planheten så får du kanske jämna av underlaget/befintlig betong.
Makadam är inte det lättaste för det ändamålet. Fukthalten i luften mellan stenarna är dessutom fortfarande hög.
Skall du göra något åt den så får du ta till matta typ Platon eller Mataki på betongen och ventilera under mattan. Jfr System Jape.
Cellplast kan vara känslig för fukt i ångform.
Där avviker EPS genom att vara betydligt mer känslig för diffusion in i cellerna. Värmeisoleringen sjunker därmed.
XPS är bättre ur fuktsynpunkt och bibehåller sina värden bättre. Bärigheten är betydligt bättre.
Priset är högre, men du skall då jämföra EPS med liknande slutresultat och bärighet/påverkan på betongkostnad.

Isoleringens betydelse ur fuktsynpunkt beror även på vilken temperatur du tänker ha i lokalen (vid golvet). Fukt vandrar från varmt till kallt material. Med liten differens hålls inte fukten undan lika bra. Värmetrögheten i betong gör att sommarkondens kan ge fukt på golvet.

Det kan vara gott att ha kvar en decimeter till smetlist/hålkäl/skurkant vid väggarna.
Se till att du har en rejäl papp som syllisolering nu när du kan lyfta lite. När du bygger in den i väggen torkar den inte på samma sätt.

Det är lämplig att du funderar över att ge dig på det ursprungliga problemet - markfukt. Stoppa tillförseln. Du skall kanske gräva upp och dränera. Kolla marklutning och kanske göra en makadamlins eller svacka för att sidledes föra bort dagvatten. Har du takavvattning?
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

joka69 (trådstartaren)

#6 » 20:33:04, 23-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för responsen, jag har takavattning, och har tänkt att dränera utanför. Funderade även på att bila upp några kanaler där fukten finns och komplettera med dränering. Det är på samma ställe som fukten kommer varje år.

Med tanke på att betong och isolering är det dyra, så kanske man skulle ta jobbet och kostnaden och bila bort allt samt återfylla med singel och göra rätt från början. Det som dock känns lite läskigt är att lyckas bila bort golvet utan att skada sockeln, då den bär hela ladan. Kanske går det att såga med stenskiva och på så viss få bort betongen från den murade kanten? Jag vet ju inte hur det ser ut under?

// j
joka69
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:46, 01-10-2012
Ort: Gotland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM650 Volvo LM641

RuneStone

#7 » 21:31:53, 23-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bila bort hela plattan och gräv ur.. ladan lyfter du upp och tar bort den gamla sockeln så du kan gjuta sula ända ut..
kolla här hur jag gjorde En gammal timmerlada blir verkstad.
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.

joka69 (trådstartaren)

#8 » 23:28:43, 23-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läste din tråd RuneStone, imponerande men jag är för feg :grin: Hela ladans byggnad är ca 25 x 7, den del som jag skall ha verkstad i och behöver lyftas är ca 10x 7m. Det som inte gör saken bättre är att min blivande verkstads del, sitter ihop med ett häststall byggt i sten. Syllen som behöver lyftas är skarvad på ett flertal ställen, nej jag vågar helt enkel inte.

Men säger det igen, imponerande jobb du gjort.

//j
joka69
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:46, 01-10-2012
Ort: Gotland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM650 Volvo LM641

Småländare

#9 » 00:34:33, 24-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägg upp lite bilder så är det mycket lättare att komma med råd.
Varje hus har sina förutsättningar.
Både ute och inne. Det går att läsa ut mer än man kan tro av ett foto.
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

joka69 (trådstartaren)

#10 » 07:07:07, 24-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Absolut, fixar det ikväll
// j
joka69
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:46, 01-10-2012
Ort: Gotland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM650 Volvo LM641

joka69 (trådstartaren)

#11 » 21:00:39, 24-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer lite bilder som kanske kan förklara lite.

Bilden visar ladan som sitter ihop med stallet. Stallet är murat med hålsten och putsat. Hela byggnaden har samma tak konstruktion.


Bild

Sockeln sedd från utsidan. Tänkt att dränera längs med sockeln.

Bild

En bild på sockeln med syllen, ca 30cm hög.

Bild

Om allt skall bilas bort måste jag dela golvet från sockeln,

// johan
joka69
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:46, 01-10-2012
Ort: Gotland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM650 Volvo LM641

Småländare

#12 » 09:22:56, 25-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mer översiktsbilder runt om, tack. (utan maskiner!) Ser redan orsaker till fuktproblem.
Även inne - översiktsbilder generellt och golvet såklart.
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

joka69 (trådstartaren)

#13 » 11:43:11, 25-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall jag absolut fixa, tackar för tiden. Problemet är att jag körde punktering på lastaren som står framför huset. Skall hämta hjulet i dag och montera på. Sen kan jag flytta maskinen. I ladan är det rätt mycket saker så skall se vad jag kan ta för bilder...

Berätta mer vad du ser för orsaker till fukten. Som sagt en dränering utanför är något som redan ligger i planen. Det växer ju bra strax utanför sockeln...


//J
joka69
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:46, 01-10-2012
Ort: Gotland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM650 Volvo LM641

Småländare

#14 » 12:56:56, 25-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

joka69 skrev:Berätta mer vad du ser för orsaker till fukten. //J


Jag vill ha fler bilder innan jag påstår något.
I en annan tråd här har jag fått på fan för att jag i en enda bild kunde se så mycket fakta och blev ifrågasatt som person. :screwy:
Vilka upplysningar en bild ger beror inte bara på bilden utan även på vem som tittar på den.

1 person gillar det här inlägget.
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

Ivar Risslén

#15 » 13:03:17, 25-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även jag fick se några tveksamma saker, så jag väntar på fler bilder och Småländare´s kommentarer.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: HVA59 och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se