Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Stolpar till brygga och bryggfunderingar

43 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Anders007

#16 » 22:38:15, 07-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej jag kastar oxå in mig i tråden hoppas du inte misstycker. Jag har råkat ut för en del lösningar och tänkte dela med mig av lite erfarenheter.


Det finns en hel del olika lösningar men man skulle kunna dela upp dem i tre delar:

-armering

-fyllning

-ytskal


Armerade isskydd använder man när nan har en påle som inte kan utföra sin uppgift längre och det inte är praktiskt möjligt att byta ut den.

Det finns lite olika sätt att armera iskydd:

- vanlig armering av kamstål med monterings byglar. (Relativt billigt men kräver ett större täcktskick)

- rostfri armering (har fördelen att det kräver ett mindre täcktskickt eller får en längre livslängd.

- armering med rostfri vajer som är tvinnad runt pålen (ovanligt).

- glasfiberarmerad betong. (Bra alternativ)


Fyllning sker utslutande av betong av olika kvalitet. Lite beroende på hur stora isskydd är så får man ta beslut om det ska handblandas eller komma från fabrik.


Ytskalen har olika fördelar:

-stål med rostmån. Tunga men relativt billiga. Lätta att infästa den fortsatta byggnationen i.

- rostfria syrafasta 2 mm. Dyra men lätta. Kan skapa elektrolytisk rostning om pålarna är av stål.

- pe-rör. Billigt och lätt att hantera. Svårt att infästa fortsatt byggbation i.

- avloppsrör och diverse man kommer över. Oviss kvalitet och tål isen sådära. Men billigt oftas.


Ska vi dra någon slutsats av detta så har jag förutsatt att bryggan är riven och pålarna står fria. Jag har förutsatt att pålarna har 50 % funktion kvar. 

Om det hade varit min brygga så hade jag använt pe-rör med minsta täcktskick 50 mm.

Jag hade valt att använda finjas a3 bruk som jag hade förstärkt med glasfiber, pump går att hyra på cramo.

Som bottenform hade jag använt formbottenlist(mjuk korv i liggunderlagsmaterial) som jag fäst på insidan av isskyddet (pe-röret) innan jag fört det över pålen. Innan jag fört ned isskyddet (pe-röret) över pålen hade jag fäst ett 1 ,1/5" slang på innsidan som går till botten av isskyddet(pe-röret) som jag hade kunnat ansluta betongpumpen till. Man måste fylla isskyddet med betong från botten och upp såvida man inte kan pumpa ur vattnet vilket brukar vara svårt.

Jag hade kapat befintlig påle ca 20 cm nedan färdig ovankant så att man får ordentligt med betong att infästa fortsatt konstruktion i. Alternativt kört ned en gängstång innan jag gjutit. 


Notera att detta inte är en konstruktionslösning för dig utan hur jag gjort på min egen brygga.


Det vart en väldans massa text hoppas den är till någon nytta, fråga gärna om det som är oklart.

Skicka ett Pm om du vill ha lite ritningar på isskydd.

Lycka till!

1 person gillar det här inlägget.
Anders007
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:50:45, 16-08-2010
Ort: Roslagen
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Bobcat 440 (farmboy)



Ulf (trådstartaren)

#17 » 09:00:31, 08-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anders 007 skrev:Hej jag kastar oxå in mig i tråden hoppas du inte misstycker. Jag har råkat ut för en del lösningar och tänkte dela med mig av lite erfarenheter.


Nej, jag misstycker inte!

Armering med glasfiber har jag inte tänkt på! I övrigt många bra tips! Tackar för det!

Nu lär jag vela ännu mer! :razz:

En stenkista kan bli snygg, ett avloppsrör mindre upphetsande...

Ja, ritningar är alltid intressant!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Ulf (trådstartaren)

#18 » 22:19:32, 21-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag börjat såga och göra urtag. Det blir en stenkista inne på land iaf. Eller rättare sagt två, en vid vattenlinjen och en längre in som motvikt. Det är ett torrbygge än så länge. Jag har fyllt med lite sten.
Det går inte ta sig ner med traktor till bryggan, vilket gör att stenen får läggas på kärra för att sedan kastas utför en slänt. Sen är det "bara" att samla ihop stenen och lägga den där den ska vara. Kanske blir klart i sommar....
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Molnia

#19 » 10:46:02, 25-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kastar in lite bilder från bygget av vår brygga även att det skiljer sig i konstruktion och utgångsläge. vi hade fått upp ett par hela betongringar när vi förnyade vår dricksvattenbrunn. eftersom ringarna var begagnade så litade vi inte på att de skulle hålla att bara stenfylla dem. så vi fyllde dem med betong.
tratten och röret vi fyller betongen i är samma uppgift som en pump. att få ner betongen till botten av formen utan att betongen blandas med vattnet. vi fick stöta ner betongen med en regel som kanske skymtas på någon bild. och ja armeringen är inte den märkvärdigaste...
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Molnia

#20 » 10:48:13, 25-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
hade visst inte någon bild på färdig brygga i den mappen. får se om jag hittar någon bild.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Ulf (trådstartaren)

#21 » 20:47:29, 28-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller på att torrbygga, det går inte fort...
Lilla M kräver sin tid och sambon skulle ha en liten blomlåda, lådan bidde 0,5x0,5x3,8m, och det när jag jöll på med bryggdelarna... . Om någon vecka kommer det troligen besök så gäststugan måste saneras lite. Fast då kan jag borra de mindre bitarna där pm det regnar.
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Ulf (trådstartaren)

#22 » 10:30:19, 25-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bryggan artar sig! Ja, iaf det på land!
Under semestern satte jag ihop den yttre strandkistan. Och förra helgen fylldes den med sten.
Inte så där av sig själv..., lägg där till något ton med grövre sten till att fylla vägen. Allt för hand.
Armar, rygg och leder var inte trivsamma förra veckan. Tyvärr inte många bilder då telefonen inte tycker om regn.
Bild

I helgen komm den inre delen på plats. Jag hackade med spade en liten stund, lerigt, hårt och stenigt. Det var otroligt segt då jag inte ville ha ont en vecka till. Då såg jag att där det var geggigt så rann det lite vatten och tog med sig en del, men inte sten och grus som jag ville ha kvar. Då kom jag på att lite bättre fart på vattnet skulle inte skada. Det blev vattenslang direktinkopplad på sjövattenpumpen, som står bredvid. 5-6 bar och 90-100 lpm sköljde effektivt bort jord och lera. Det tog nog lite längre tid än med spade, men sparade rygg och armar. Dessutom så är det någorlunda ordentligt med grus under kistan.

Under veckan ska det kapas gängstång på den inre kistan, mer virke ska inhandlas och kistorna ska kopplas ihop.
Till helgen blir det förhoppningsvis trallskruvning!

Och bortstädning av virket från den gamla bryggan!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Ulf (trådstartaren)

#23 » 09:18:56, 29-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Igår införskaffades resten av virket! Hann med att kapa till en del igår kväll, medans Sambon och Lilla M gick till en grannes brygga för att meta. Har även burit ner en del av det kapade för att måtta, det verkar bli bra, iaf när det är mörkt!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

kimmen

#24 » 15:31:57, 29-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag snickrade ihop en bock med fötter på land, bar ut den och ställde den på plats, på med plankorna,
Och det har hållit hur bra somhälst mot isen, bara att justera till lite på våren
Men jag har bara en enkel plankbrygga med ett vattendjup på ca 1 m med lerbotten
Skall den hålla mot isen vet jag inte hur man bygger en brygga
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Ulf (trådstartaren)

#25 » 09:24:43, 02-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite bilder från i söndags, det är bara överliggarna kvar på den inre delen.
Med upläggning för mer virke...
Det är stadigt, cc 40 under 28x120!
Bild


Trädgårdsplattan är det "fynd", troligen fyll för mååånga år sedan!
Visst den mittre stolpen är krokig, ska justeras... bryt och bänd!
Bild

Och så ska jag klura på hur jag gör högersidan mu-säker.
Sambon tycker att vi (läs jag) sätter nästa kista under vintern om det är lågt vatten.

Grabbarnas gamla flotte, som skymtar till höger, ska få göra en sista resa lastad med skrot till platsen där vi lägger i och tar upp båtarna. Då blir det enkelt att lasta upp det på kärra.
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Fredrik_

#26 » 12:31:28, 02-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt!
En liggande bräda uppe på stolparna/räcket blir det stadigare i sidled! Och kan hjälpa till att hålla stolpen på plats..

1 person gillar det här inlägget.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Holger

#27 » 14:19:09, 02-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket fint!
Men f#n vad det blir till att snava över de där tvärsgående brädorna! :mrgreen:

Rörande mu-säkring: nät?
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Ulf (trådstartaren)

#28 » 16:14:07, 02-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Snyggt!
En liggande bräda uppe på stolparna/räcket blir det stadigare i sidled! Och kan hjälpa till att hålla stolpen på plats..

Det blir snyggare, stadigare och skyddar änden på stolparna.
Stolparna är rejält skruvade i knutningen, dom går av innan de lossnar!

@Holger, om du menar de där tre 28x95-stumparna som ligger tvärs, så är det underlägg för ett par 45x145.

För att göra mu-säkert så blir det nog att forsätta med elstängsel runt om och ha någon form av resårbands-le vid ingången söderifrån. Som det är nu så är flotten skön att klia sig mot. Blir det tillräckligt skönt så kan den flytta på sig.
Elstängsel är det enda som hjälper någotsånär om en kossa svänger loss med arslet för att klia sig!
Det kan även hålla elaka kärringar borta!

@kimmen, här är det dybotten så en bock lär sjunka, vi får se sen vilka utav stolparna uti som är tillräckligt bra.
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

johan.eriksson

#29 » 12:43:27, 25-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Häpp.
Kör lite trådväckning.
Står inför en tanke att bygga en liten brygga i sjön här hemma att lägga båten vid.
Förutsättningarna är följande: mindre insjö, i en vik. Bryggan behöver vara ca 4m lång och ca 1,2m bred.
Bottnen är sten/grus, bor på en rullstensås så pålning är kanske inte förstavalet, så en tanke är en stenkista längst ut. Djupet är ca 1m nu med normalt vattenstånd. Bor i södra halvan av Småland så istjocklek överstiger sällan 25cm. Båten som ska förtöjas väger ca 11-1200kg, plåtbåt på 5m.
Hur hade ni gjort? Min tanke var att få det gjort nu när det är is så man kan gå och jobba på isen.
Ska ta ett spett och känna lite i bottnen och se hur stenigt det är, om man ska ge sig på att påla eller inte, i så fall blir det u-balk/vägräcke till pålarna och slägga att slå med, så det får nog inte vara för stenigt.

Kör på med råd och idéer.

/Johan
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

bengt jansson

#30 » 13:33:20, 25-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag gjorde det enkelt för mig. Borrade två hål med isborren och dunkade i tryckimpregnerad 95x95 med grävmaskinen.,
En tvärslå skruvades fast emellan stolparna och så gjorde jag bryggan lös av 3 st 45x145 som kläddes
med 28x 120 trallvirke. Utanför har jag en flytbrygga 360x360. Den är förankrad i stolparna med stroppar. Jag har två roddbåtar ankrade vid flytbryggan. Detta har stått pall för vindar och is i fem år nu.,
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se