Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Armering och betong, klarar detta 2700kg ???

29 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

pirreq (trådstartaren)

#1 » 19:37:55, 06-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Nu har jag hängt på detta eminenta forum i några år, och nu är det dax.
Dax för vad? Första inlägget förstås.
Har skissat upp ett nybygge och kommit till garage/stall bygget.
Har funderat på kantelement 300 höga och 200mm isolering.
Armeringsnät 6150
Betongkakan 100mm tjock.
Problemet är ju att jag har en case 1290 traktor och det vore fint om den fick stå inne i en del som ska bli carport.
Plattan blir 140m2 varav 50 garage med luftvärmepump (kör på 8-10°)
48 m2 stall och i mellan garaget och stallet
får jag en yta på ungefär 40m2
Traktorn väger väl 2700kg + lastare sen blir det väl lite annat som får stå där med.
Frågan är då följande, vad behövs för att klara lasten från traktorn?
Räcker det med att gå upp i armeringsnät till 8150 eller måste jag lägga i mera betong också.
Isoleringen är eps s100.

/ pierre
pirreq
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:53, 16-06-2012



per.jonsson

#2 » 20:06:15, 06-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det håller :)
Min lycka är jord
per.jonsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:41:05, 26-01-2007
Ort: Linköping/Linghem
Sverige

pirreq (trådstartaren)

#3 » 20:36:07, 06-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Per.
Det håller, menar du då med 6150 och 100mm betong eller med 8150 och 100 mm betong?

Jag tror också att det håller men kan det jäklas så gör det nog det.
Får nog räkna med kanske upp mot 10 ton fördelat på hela plattan i form av bilar, hästar, traktor. Men det är nog max.
Sen tillkommer ju byggnaden såklart.

/Pierre
pirreq
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:53, 16-06-2012

björken

#4 » 21:56:44, 06-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

6150 och 100mm ska hålla för det. Ska du förstärka ytterligare får du nog fundera på hårdare isolering också.
Jag körde 7100, 13cm och s200 i verkstadsplattan. Stallet som gjuts nu blir oisolerad, 6150 och 11cm.
Antar att du har koll på reglerna runt brandskydd osv i kombinerat garage/stall?
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

pirreq (trådstartaren)

#5 » 22:10:03, 06-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Från början var det tänkt att det skulle bli 2st plattor 1 för garage och 1 för stall och bara öppet i mitten men man får ju ideer vartefter.
Jag har ju inte planerat för större traktor heller så det kanske kan duga åt casen.
Ja hyffsat koll på brandskyddsreglerna har jag, har pratat med en brandskyddsinspektör om just detta. Eftersom att det blir 4,8 meter mellan garagevägg och stallvägg (däremellan carporten för casen) så skulle det räcka med en brandsäker vägg in mot stallet.
Sen blir det väl dubbelgips i garaget om jag inte mindes fel. Kanske var överkursen?
/pierre
pirreq
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:53, 16-06-2012

bilmekarn

#6 » 12:28:36, 15-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ursäkta att jag hoppar in i tråden, men har liknande funderingar. Jag planerar mitt andra verkstadsbygge. Den första verkstaden körde jag med 6150, 120mm betong, s100 och det är för personbilar mm.

Nu vill jag ha en starkare platta för traktorer mm (dom som ska montera hallen kanske vill köra upp med lastbilen när de monterar med kranen).

Nån av er kunniga som kan ge lite förslag till detta?

Kan det Björken skrev vara ett förslag: 7100, 13cm och s200?

Tack på förhand!

Mvh
bilmekarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:25:30, 23-12-2008
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 474

magloman

#7 » 15:25:40, 15-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter rimligt. Själv körde ja med 9150 och 120 k30, men det är mera för verkstäder tror jag
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

tracker

#8 » 16:07:30, 15-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

I mitt beräkningsunderlag så var mitt krav 5 ton på 200mm x 200mm och då är det 8100 i botten samt 8150 som överarmering samt 15 cm k30
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

magloman

#9 » 16:11:02, 15-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Överkantsarmeringen är bara till för krympsprickor. Har du inte värre betong än k30 så funkar centralarmering
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

tracker

#10 » 16:11:36, 15-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jupp !!
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

bilmekarn

#11 » 17:54:30, 15-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Det låter rimligt. Själv körde ja med 9150 och 120 k30, men det är mera för verkstäder tror jag


Vågar man köra upp med en L70 på en sån platta?

Räcker det med s200 eller ska man köra s300?

Mvh
bilmekarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:25:30, 23-12-2008
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 474

Småländare

#12 » 18:37:40, 15-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Överkantsarmeringen är bara till för krympsprickor. Har du inte värre betong än k30 så funkar centralarmering

:uupps:
Centrisk armering är mer att se som "sprickarmering".
Dubbelarmerar man en platta så får armeringen ta dragspänningar både vid positiva och negativa moment.
Betongens tjocklek påverkar genom avståndet mellan kraftparen.

Viktigt är underlaget.
Det finns en utbredd övertro på hur djupt en padda packar!
Materialskillnader.
Cellplastkvalitén påverkar såklart också.

Det går inte bara att säga att det skall in x antal ton.
Var står de tonnen?
På vilken yta belastar de.
Vad är upplagen, deras vikt och yta.
Rörlig last.
Bromslaster.
Osv.
I vissa fall får det bli lite mellan tummen och pekfingret. Med lämplig säkerhetsmarginal. Erfarenhet.

Även tiden spelar in. Normhållfasthet är efter 28 dygn under gynnsamma förhållanden. Det fortsätter att öka.
Betongsammansättningen görs med tanke på när belastning skall ske och hur man agerar direkt efter gjutning och fram till belastningen.
Det inverkar hur man broat där maskinen skall in på plattan.
Sedan inverkar så klart om det är skit bak ratten :driver: Det kan vara helt avgörande.

Det mesta kan du påverka själv.
Det kan skilja mycket på olika resultat där förutsättningarna ser lika ut från början. Men det är de inte.

Ju mindre koll man har från det man sätter spaden i jorden och hela resan - ju större säkerhetsmarginal här. Det är inte rimligt att riskera något som blir så svårt att åtgärda.
Smålänningar är inte snåla, men försiktiga med pengar. Det får kosta på rätt ställe.
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

pirreq (trådstartaren)

#13 » 19:31:32, 15-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla.
Detta blev ju en trevlig tråd tycker jag.
Jaja nu har jag bestämt mig för följande.
141m2 platta fördelat på 8.4x16.8
Sett från långsidan vänster garage 50m2,
mitten carport 40m2, höger stall 50m2.
Plattan gjuts utan kantelement så jag spikar en form och lägger i 5 12mm armeringsjärn i voten och lägger i 6100 armeringsnät.
Formen blir i 45x225 virke och då blir voten 225 djup dock ska plattan bli 120mm tjock så för att få till detta är det i dagsläget enklast att slå på 100mm isolering s100 i mitten och på så sätt få till en kantbalk/vot.
Just nu är det en helt laser avvägd yta med 4-8 tjocklek 2-7 cm med packad 16-32 med en tjocklek på 25-40 cm under. Under detta är schaktbotten av morän och 0-65 som jag planat ut lite med.
Så jag har ingen lust att lägga i 100 mm 16-32 eller annat grus för att få till kantbalken.
Armeringsnätet läggs 70mm från färdigt golv så det blir lite av underkantsarmeringens egenskaper.
Vilken betong jag ska använda har jag ingen aning om, bryr mig inte ett dugg om det blir repor i betongen efter att traktorn rasslar med snökedjor eller så.
Avseende värme i garaget så ja kommer köra med en luftvärmepump på 8/10 ° vilket räcker gott och det gjorde det i gamla garaget.

/ pierre
pirreq
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:53, 16-06-2012

Småländare

#14 » 10:13:43, 16-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar vara gediget uppbyggt :thumme:
Höja det förstår jag att du inte vill.

Men att sänka för kantbalk.
Antar att du skall dränera underlaget. Då behöver du ner i botten samt för fall. Har du redan lagt rören, så varför inte skrapa av en slänt?
225 mm är inte mycket till balk. Punktlaster på den ...

Som nu får du ut btg-plattan. Det blir en köldbrygga och är inte bra ur fuktsynpunkt. Det blir inte heller någon sockel, om du inte murar upp.
Beroende på fasadmaterial behöver du minst 300 mm sockelvisning. Mer är bara bra. Sockel har fördelar både ute och inne.

Varför inte slänta ner till en enkel sula, mura upp med lättklinker, få sammanhängande isolering, bättre balk och samtidigt form för btg-gjutningen på köpet.
Det är rätt mycket jobb med att bygga/riva form och sväljer en del virke.
Med en rejäl sockel kan du anpassa marken till omgivningen och få lutning ut från huset; minst 5 % på 3 m.
Det du skrapar av i slänten blir bra att fylla upp med närmast huset över rören.
Du kommer åt bättre under gjutningen utan stöttor och stag.
Du får bättre möjligheter att ta upp höjdskillnaden mellan plattorna (Isolerat/icke isolerat enligt ovan) vid carporten och även om du inte värmer så är väl stallet ändå inte kallt.

Med den underbyggnaden vore det synd att inte ha med sig ambitionen hela vägen runt kanten.
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

pirreq (trådstartaren)

#15 » 11:37:58, 16-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Självklart är det lagt dräneringsrör och dagvattenrör lagt till brunn redan.
Jo ett varv leca blir det för att få sockel.
Om jag gör som jag tänkt från början med kantelement med höjd 300mm så blir kantbalken bara 200mm för det blir ju 100mm iso under.
Så det hade varit sämre ändå.
/ pierre
pirreq
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:53, 16-06-2012


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Mattias_E och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se