Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Hjälp byta ut limträ mot stålbalk

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Kalleaman (trådstartaren)

#1 » 09:33:25, 12-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall riva bärande vägg på 6m på en en och en halv planare..

Har fått mått på limträbalk 115x630 skulle gå att köra med men är inget alternativ eftersom takhöjden ligger på 240 skulle slå i skallen varje gång jag passerar.

Nu till problemet, enligt karln som ritat huset så bör stål balken klara av minst 8kn/m för att vara på säkra sidan gardera sig och räkna på 10kn/m. Byns stål grossist räknade på detta med lite uppgifter om huset och kom fram till en hea balk på 400mm!!!! Behövdes? Är ju gigantiskt väger 750kg. Finns "lathunds tabell" på nätet och enligt den motsvarar en 115x630 limträ HEA 240 inte en 400...

Rätta mig om jag har fel men låter mycket? Hade det funnits en konstruktör här uppe i skogen så hade jag anlitat en men finns ej..

Så om någon erfaren kan räkna lite eller tipsa mig om en konstruktör via telefon vore jätte bra.

Husets bredd: 9200mm
Taklutning: 38 grader
Bärande vägg: 6m
Mått mellan takstolar: 1200
Bor i Arvidsjaur så ligger ju en meter snö på taket om vintern.
Kalleaman
1 inlägg
 
Blev medlem: 08:50:28, 12-06-2014



magloman

#2 » 09:46:00, 12-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Hea240 på 6m upplag men tro vi räkna ut att en HEA220 kunde funkat också. Problemet med järn verkar vara att de sviktar gärna och det finns normer för boarea hur mycket det får svikta.

Här har du lite matnyttigt:
Max belastning av HEA 220 balk

jörgen.ottosson @ Magloman´s verkstad/garage under byggnation
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se