Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Prisdjungel i bygghandeln.

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

krokodilen (trådstartaren)

#1 » 10:00:18, 04-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är relativt tunnsått mellan byggvaruhandlarna härikring och jag har varit runt för att höra mig för om kontokund, rabatter mm.

Visst sa de på Optimera du får en grundrabatt om du blir kontokund som "småbyggmästare" (F-skattare) när jag sedan lämnade in ansökan så hette det att:

"Vi lämnar inga generella rabatter, du vet hur det är med transparenta priser,,,Byggmax-reklam,,,bla-bla-bla,,, ska du bygga nåt större så kom med en offertförfrågan så räknar vi på det"

Är alla drakar som Optimera/Bolist/XL/Woody mfl lika dyra. (för jag tycker de är dyra i alla fall härikring) Jag har över 10 mil till Bauhaus, Hornbach eller Byggmax.

Optimera/Bolist/XL ligger givetvis inom en radie av 3mil.

Vart brukar ni handla och är det nån som har en känsla för vilken kedja som har bäst priser alt sortiment?

/Christer
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



LeifAndersson

#2 » 10:24:14, 04-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har blivit allt mer Byggmax. Alltid bra priser och man har lärt sig att hitta både på brädgården och i butiken, så det är numera förstahandsvalet. Och sedan de breddat sortimenet med kända märkesprodukter blev det ännu självklarare att vända sig dit. Prisbilden är alltid ok och det är mycket sällan något är slut på lager så man har med sig det man tänkte sig hem också. Byggmax här i staden är en relativt stor anläggning, men har sett andra anläggningar som har lite "förorts byggmarknad" karaktär så det kan nog variera från anläggning till anläggning. Men priset är alltid konkurrenskraftigt och sortimentet håller hög standard. :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Ivar Risslén

#3 » 10:48:02, 04-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag handlar hos de lokala affärerna och ska man ha lite mer så får man samma eller bättre priser än hos Byggmax. Nu har jag lite mer än 10 mil till Byggmax, närmsta ligger 28 mil bort. För att skryta lite så kan jag säga att vi har 2 byggvaruhandlare i centralorten som båda har det mesta. Har hört folk berätta att de har fått tag i saker här som de inte har fått tag i de större städerna som de kommer i från eller att det har varit bättre pris här.
Vi är fattiga här uppe så handlarna kan inte lägga på lika stora avanser som runt de större ställena och de måste ha grejerna hemma annars tar vi en shoppingresa till Birsta. :-D
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

krokodilen (trådstartaren)

#4 » 11:03:47, 04-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag kan tänka mig att BM är bra men som sagt 10mil enkel till Uddevalla kanske betalas av bättre priser men det betalar knappast tidsåtgången.

Är det någon som föredrar nån av de stora/dyra framför de andra av nån speciell anledning?

Bor ju i ett slags lilla Norrland!

/Christer
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#5 » 12:21:01, 04-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här i byn finns inte mindre än fyra bygghandlare. Vi har Byggmax, cheapy, Woodys och Nords.
Alla har i grund samma sortiment.

De sista att slå upp portarna var byggmax. Tycker de har bra sortiment och bra priser och stor öppen planlösning. Lätt o lasta o hitta vad man behöver osv. Både inne o ute.
Dock gillar jag inte deras isolering. Den som Woodys säljer är mycket trevligare att jobba med. De säljer isover.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Småländare

#6 » 13:40:23, 04-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

På landet får man handla lokalt, annars finns det snart ingen att handla av.
Då måste du köra och det skall läggas på priset; både tid och hela kostnaden - du köper väl mer än bensin/diesel till bilen? Det lär inte bli billigare med tiden.
Det handlar ofta om "gungor och karuseller" på sikt.
Sedan gäller det att inte "jämföra äpplen och päron". T ex gipsskivor är olika EU/svensk kvalitet. Tryckimpregnerat NTR eller karamellfärg?
Det finns segment där företag i en bransch, som köper stora mängder och har 50 % rabatt hos sin grossist, kan köpa något billigare i stora varuhuset.
Men de har inte turbil två dar i veckan. Samma namn - samma kvalitet?
Det går ofta att "prata" med den lokala handlaren om man är trogen kund. Räkna realistiskt. Är det stor skillnad så fråga: Hur matchar du det här?
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

Jimmy Nilsson

#7 » 19:50:46, 04-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var en byggmaxkund tills Hornbach öpnade inne i stan. riktigt bra sortiment och en speciell företagsavdelning. Dom kör med prisgaranti så dom matchar alltid billigaste stället. Som företag ell proffskund som dom kallar det kan man få riktigt fina rabatter om man har ngt större att fixa. typ ett tak,Fasad ell liknande. Men nu är jag en aning bortskämd som har allt inom en mils radie. Köra flera mil efter material tröttnar man fort på. Speciellt när man glömt en låda skruv eller nått annat man bara måste ha här och nu.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

Ulf

#8 » 15:19:16, 04-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag handlar för det mesta nere i Karlstad, Byggmax eller XL-bygg. Men det är helt beroende på om jag jobbar eller inte, dvs om jag ändå är i Karlstad.
En sak jag noterat är att BM har extremt krokigt virke! 45x145 som kroknar på höjden ca 4dm på 3m!! De plankorna från XL som luggit mer eller mindre kastade nere vid bryggan i två år är näst intill spikraka!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

esund

#9 » 12:10:35, 05-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har handlat på byggmax i övik men det blir det aldrig mer igen, fick inte köpa den längd jag ville ha på trallvirke fast de hade den längd på lager.
Nu blir det nästintill bara Beijer.
esund
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:09:53, 19-06-2011
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Ulf

#10 » 15:28:21, 06-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Va?! Ville dom inte kränga? Eller var det inte tillräckligt krokigt än?
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

esund

#11 » 17:51:12, 08-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej de ville de inte, dom har ju typ pallställ där det ligger fem paket och bara de två nedersta är öppna så man får ta ur vilket kan var olika längder på, i mitt fall 5,40 och 4,8m och en massa rat.
De tre övre låg det två oöppnade 3,9m och en 4,2m som jag skulle ha, så gick och frågade en med truck om han kunde lyfta ner så jag kunde ta det jag skulle ha, men det gick inte, det fanns ingen plats att ställa det på när det är nedlyft sa han.
Han tyckte vi skulle fara till nån annan bygghandel och kolla istället :huh: :screwy:
Ja vi åkte iväg men blev stannade vid "kassan" för de skulle kolla om vi hade nått, så vi frågade den killen också men han sa samma sak, fanns ingen plats när det väl är nedlyft!
Bad dom fara långt åt :djaevul:

Skit samma, mejlade kundservice sen om detta och fick en massa svar b.la:

Hej Emil!

Tråkigt att du känner dig besviken!

Tyvärr kan vi inte anpassa alla kunders önskemål om längder.

Vi har många olika dimensioner och kan få upptill 10st olika längder vilket gör det omöjligt för oss att öppna alla längder och sedan bunta dessa igen (kan ej ställa upp öppnade buntar i ställ pga säkerheten) när kunden så önskar, visst har vi kunder som inte får exakt den längd som önskas och det är tråkigt men något vi måste acceptera i vårt system.

Jag läser att du hittat det du sökte och fick bra hjälp där vilket är bra, jag hoppas du förstår vår situation och önskar dig lycka till med fortsatta byggnationer!

Har du fler funderingar eller synpunkter är du välkommen till mig direkt!"


Och ett till.

Hej Emil!

Tyvärr får vi neka många av våra kunder då det gäller att få en specifik längd. Vi har våran egen policy att vi endast har öppnade buntar på de två nedersta facken i våra grenställ, dels för säkerhetssjäl och dels för att vi ska kunna hålla en bra ordning på anläggningen. Ska vi öppna upp alla buntar vi får så kunder ska få den längd dom vill ha kommer det stå öppnade buntar över hela gården, och det blir ohanterbart för oss.

Vi beställer virke på löpmeter, inte fasta längder. Av den anledningen har vi olika längder hemma.
Jag hoppas du inte har blivit dåligt bemött av oss här på byggmax, och att du förstår våran situation.
esund
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:09:53, 19-06-2011
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Lastbil

r0ffe4u2

#12 » 18:05:22, 08-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör som jag, köp hela paket så är dom väldigt villiga att flytta runt bland dom oöppnade paketen....! ;-)
Och ett plus är att man slipper stå en timma och lasta själv, ner med lämmarna och dom kommer villigt med trucken! :-)
r0ffe4u2
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:28:29, 10-12-2009
Ort: Kåge, Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 218
VW LT-31
Medlegrävare MG-6

esund

#13 » 18:17:30, 08-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle bara ha cirka 177m så ett helt paket kändes lite överkurs, fast det blir ju en ganska stor altan om man tar ett helt paket :grin:
esund
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:09:53, 19-06-2011
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Lastbil

r0ffe4u2

#14 » 18:23:07, 08-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äsch, det är alltid bra att hitta nån stump senare, det brukar lätt bli fler/större projekt om frugan blir nöjd med tidigare jobb... ;-)
Ett trädäck till i trädgården, en till vid stranden.... sen ska det införskaffas badtunna, och ett trädäck till den.... Så snabbt har du använt ett paket och har ändå 17lpm för lite för att kunna avsluta innan semestern är slut...! B-)
r0ffe4u2
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:28:29, 10-12-2009
Ort: Kåge, Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 218
VW LT-31
Medlegrävare MG-6

Fredrik_

#15 » 19:02:36, 08-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bättre förr, då det var osorterade längder i samma bunt....
DÅ kunde man enkelt få den längd man ville! (Men ett jäkla plockande för att få ihop tillräckligt många!)

(Har förståelse för båda sidors problematik!!)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se