Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Erfarenheter/råd aluminium byggställning

23 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Andert (trådstartaren)

#1 » 23:53:35, 04-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter och är sugen på att köpa några meter byggställning, runt 9x6m. Kollar på aluminiumställningar eftersom jag kommer behöva flytta ställningen ganska mycket och vill ha en som är enkel att resa.
Kommer att vara framförallt till underhåll, måla, byta lite vindskivor, men även lite nybygge. 200kg/m2 räcker.

Verkar finnas riktigt många varianter. Tänkte höra om någon här har provat någon sort som är bra eller dålig, eller prisvärd eller..??

några som verkar ha ungefär vad jag letar efter
något paket för 15-20+moms ungefär.
http://www.ställningen.se
http://asscoplettac.se
http://www.stallningdirekt.se
http://www.monzon.se
http://stallningsgrossisten.se/
http://www.byggstallningar.net/
http://www.alustep.se
säkert flera.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700



slimswede

#2 » 00:32:44, 05-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp en beg. layher rullställning bättre kan du inte få.
Köpte en del från http://www.byggpunkten.com bra priser och snabb leverans.
Bilder på min ställning kan ses i min tråd Verkstadsbygge
Ingenting är omöjligt!

1 person gillar det här inlägget.
slimswede
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:05, 15-08-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: BM 650T
Poclain Tx (såld)
Tippkärra med monterad Hiab kran.
Komatsu pc 120-3
Baklastare SL-350

Andert (trådstartaren)

#3 » 13:58:39, 05-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade på den i tråden. Behöver ställning mest för att ha ute på ojämn mark annars vore den nog bra. Såg att du hade Haki ställning när du fixade med taket. Är nog bästa ställningen när den väl är uppe men lite för tung att flytta runt på för mig.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Småländare

#4 » 15:51:52, 05-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haki finns i aluminium också...
Burton är väldigt flexibelt att bygga med.
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

Andert (trådstartaren)

#5 » 17:49:32, 05-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var kan man hitta priser på Haki alumium?, tänkte om det fanns nåt listat nånstans så man kan jämföra. Burton verkar rätt mycket jobb att sätta upp, tunga rör och många kopplingar och lätt att göra fel?
Tänkte mig någon ramställningsvariant där man bara staplar hyfsat lätta alu bitar.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Småländare

#6 » 18:32:37, 05-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Burtonrör i aluminium
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

torbjorn

#7 » 19:38:05, 05-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en aluminiumställning från www.stallning.se. Det är ett sk villapaket på i grunden 9x6 m + gaveltopp men då ingår det lite extra saker så att man bygga andra kombinationer också. Det fungerar att bygga och riva ställningen ensam men det underlättar mycket om man är två. Det är dock dyrare än du hade tänkt dig.

Att köpa en egen ställning är en av de saker som jag brukar säga vara den bästa investeringen vi gjort till gården. Det mesta kan man ju göra med stege men mycket går snabbare med ställning inklusive tid för montering och demontering.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:40:52, 27-10-2010
Ort: Stockholms län

Andert (trådstartaren)

#8 » 15:02:34, 06-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att höra! har den känslan att man skulle spara tid samt mindre vinglande på stegar, pallar lastare etc.
Hur tycker du kvaliteten är på den ställningen? lyckats ha sönder några delar?
ska man beställa något extra på en gång?
Är det Ram eller modul du har?
Hur tungt är det att montera? tänkte frugan kanske får hjälpa till någon gång.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

torbjorn

#9 » 22:27:56, 06-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog modul jag har, dvs en mindre flexibel modell. Jag antar att man kan sätta ihop en ramställning på många fler sätt. Om man nu skulle köpa en sådan som jag har och vet att man har större höjdskillnader runt sina byggnader så kan man kanske fundera på att köpa någon extra 0,5 eller enmeters förhöjningsram för att kunna kompensera mer än vad man kan göra med benen (ca 0,5 m).

Jag har inte haft sönder något än men jag har lyckats böja till några fästen lite grann. Och det är därför jag rekommenderar att vara två när man bygger ställningen.
torbjorn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:40:52, 27-10-2010
Ort: Stockholms län

stefansmark

#10 » 22:43:51, 06-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan sak man ska komma ihåg är att man blir väldigt populär när man har en fin aluminiumställning.
Man är inte lika populär när den lämnas igen trasig och man vill ha den reparerad....

Själv har vi en liten fix-it ? och en större aluställning av okänt märke + en haki.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

Andert (trådstartaren)

#11 » 23:03:35, 06-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara värt med ett par halvmeters extra alltså. Jo alltid en risk när man lånar ut, får se till att alltid ha den stående på jobb att utföra:).
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Molnia

#12 » 23:07:58, 06-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

min erfarenheter av ställning i största allmänhet är att ramställnigar går snabbt att bygga men är väldigt frustrerande då de begränsar fantasin.
Vi hade en ram-aluminiumställning längs en fasad på en skola (Kommer inte ihåg namnet ställningstillverkaren), behövde ta bort en bom för att komma in med rännan till betongbilen. Det gick inte för ställningen var ju uppbyggd av ramar, så vi fick riva ställningen ända uppifrån och ner till den bommen vi behövde få bort.

Det enda tillfället jag tycker ramställning är tacksamt är när man har en rullställning eller en smalare ställning i aluminium för snabba enkla jobb. då ska man bara upp, göra ett litet jobb och riva ställningen. ska man ha ställning längs fasad, för tak eller byta fönster eller annat större jobb. Då skulle jag tveklöst skaffa en ställning av lösa delar för mer flexibla byggnationer. Tex haki, layer. med flera

har byggt en del burton också, det tar inte så lång tid ändå när man får in lite vana. inomhus i tex, industrier är det oslagbart. Och är man ensam om att använda burtonen kan man även låta kopplingarna sitta kvar på rören så att man får som "färdiga " bommar mer likt haki med flera. för att kunna bygga lite snabbare.

men något som jag skulle försöka med oavsett typ av ställning är, köp ett känt märke. inte för att de är de bästa konstruktionerna utan för att det är lättare att komplettera mer fler delar. kanske ska man göra något jättestort jobb och behöver hyra stora mängder. men har man då samma ställning själv som utgör grunden så behöver man inte hyra hela stora ställningen.

och oavsett om ställningen är av stål eller inte, kasta aldrig ner några delar vid rivning! även stålställningen kan bli krokig av sådan behandling.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Andert (trådstartaren)

#13 » 23:57:28, 06-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg ut på ställning.se som om man kan komplettera med hjul på de ställningarna. Har en del måla fixa i hus med betongplatta att göra.
Är mest "snabba jobb" tror jag. måla någon dörr byta vindskivor, måla fasadsida, montera lampor. Tror att om jag tänkte göra ett jättejobb som är bråttom nog att behöva ställning runt hela så är det både hyra ställning och snickare som gäller iofs kan ju det ändras. Altrad RAM är det känt märke?
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Andert (trådstartaren)

#14 » 12:07:42, 07-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var till en granne som har Monzon frame. Kanske blir sådan kan ju vara bra att kunna låna av varandra om man behöver några extra bitar, monzon verkar ha bra priser också. Någon som provat just Monzon?
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

torbjorn

#15 » 12:19:14, 07-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en Monzon jag fick från ställning.se och jag är som sagt nöjd.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:40:52, 27-10-2010
Ort: Stockholms län


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se