Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Bygga om ruttet uthus till garage. Hjälp?

38 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

korky (trådstartaren)

#31 » 12:04:34, 04-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Nu har jag stolpat upp inne i garaget ungefär en halvmeter innanför befintlig vägg. pumpade med domkraft innan jag satt varje stolpe så nu hänger yttre väggen helt i luften. ska göra likadant på den andra sidan också. då borde det gå bra att riva båda väggarna å sedan göra nya med ny stomme :)
korky
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:11:10, 24-10-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo t-31



LeifAndersson

#32 » 18:11:06, 04-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du lyfter motsvarande vägg på samma sätt se då till att staga ordentligt så inte hela skiten styper för dig! Lyfter du en vägg till måste det till en ordentlig krysstagning!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

korky (trådstartaren)

#33 » 23:00:51, 04-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Om du lyfter motsvarande vägg på samma sätt se då till att staga ordentligt så inte hela skiten styper för dig! Lyfter du en vägg till måste det till en ordentlig krysstagning!



Kanske är säkrare att lyfta en sida i taget men tänkte hyra en grävare å gräva runt allt på engång, så det skulle vara så mycket smidigare med båda sidor samtidigt. men om jag sätter en snedsträva imellan varje stolpe åt olika håll på varannan så det blir som kryss så borde det ju gå.
korky
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:11:10, 24-10-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo t-31

Christofer K

#34 » 00:12:39, 06-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror Leif menade kryssning åt andra hållet. D.v.s 90 gr mot väggen.
Att lyfta två parallella väggar utan kryss mellan dom är som att försöka få två skivor på högkant att inte välta. Hela huskonstruktionen blir instabil och väldigt känslig.
Big boys, big toys
UllerMuller 2017 => http://ullergarden.se/ullermuller/ullermuller-2017
Renoveringstips mm http://karrdahl.se/traktorsidan
Användarvisningsbild
Christofer K
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:49, 20-04-2009
Ort: Frövi
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Fergusson 35 -58:a
Massey Fergusson 35 -63:a
Ferguson TEA 20 -55:a

Ivar Risslén

#35 » 14:54:47, 06-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kryssa åt alla håll. Både tvärs över huset och längs med. Det är bättre att staga lite för mycket än att det viker sig och lägger sig som en pannkaka.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

korky (trådstartaren)

#36 » 12:38:05, 10-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
har rivit hela väggen nu och grävt ur ett långt dike som ska fyllas igen med 0-32 så snart kanske man har en ny yttervägg. bara en kvar sen :)
korky
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:11:10, 24-10-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo t-31

korky (trådstartaren)

#37 » 17:06:35, 16-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

nu har jag fyllt i grus och paddat det. blev riktigt hårt som cement typ. la sedan i 16-32 som kapilärbrytande och paddade. nu har jag märkt ut vart jag ska gjuta sulan. den kommer bli 35cm bred. jag ska göra en lång gjutram tänkte jag och har lite funderingar hur jag ska göra sen när jag gjuter hur pass noga det är. kommer på 3st alternativ:

1, Fylla botten på gjutformen med knytnävsstora sten som utfyllnad och sen gjuta i.
2, armeringsjärn och sedan gjuta
3, bara gjuta i formen utan nått
Antar att nummer 2 är bäst? hur grova armeringsjärn ska jag lägga i och hur många brevid varan?


Sen när sulan har stelnat så ska jag mura leca ovanpå, runt 45cm högt eller lite till. men finns så många olika bredder på dom. stommen till den nya väggen kommer ju va 14,5cm bred men känns väldigt smalt med sådana lecablock. kanske ska välja 19cm istället för brädfodringen måste väl kunna gå utanpå den sen iaf efterssom brädfodring,asfabord och lite sådant bygger. vad tror ni ?
korky
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:11:10, 24-10-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo t-31

Ulf

#38 » 10:48:50, 25-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du möjlighet och matrial så är det inte fel att procenta med lite sten.
Detta kan du göra även om du har armerat, och armera ska du göra.

Se till att fixera formen ORDENTLIGT! Dels så att den inte lyfter sig, dels så att den inte bågnar.
När jag har gjutit så har jag lagt på någon dm med grus nertill för att formen inte ska tryckas ut.
Sedan har jag fyllt med lite betong, stoppat i lite sten innan nästa blandning hälls i.
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Offside och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se