Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Timmervägg rakt mot murstock

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

snickarsmurfen (trådstartaren)

#1 » 10:34:09, 06-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej vi har köpt ett gammalt torp som vi börjat renovera. Igår började jag riva av några tretex skivor som väggarna i ett rum var klädda med, då fick jag se att murstocken var ihop murad med timmerväggen. Vad gör man åt de? Det har inte blivit sotat i huset sedan 1982 så de är ju ett tag sedan de var någon sotare där jag tänkte ringa och höra med sotarn men tänkte att någon här kanske har ett bra svar på vad man gör åt saken. Skulle kunna tänka mig att även mellan bjälkslag är inmurat i skorstenen.
Användarvisningsbild
snickarsmurfen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:58:14, 24-01-2011
Ort: Hedekas
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



PerJohansson

#2 » 10:36:37, 06-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gamla lösningar som är byggda innan reglerna tillkom brukar vara godkända, de flesta regler gäller för nybygge.

Det tråkiga men bästa svaret är att kolla med sotaren i den kommun du bor i.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

kimmen

#3 » 11:07:22, 06-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom var bra på att bedöma risker förr, man murade spiskåpor på timmer och det brann inte
Har själv ett gammalt torp från 1725, att det inte brunnit upp bevisar att dem visste mer än vad vi tror
Är du osäker fråga sotarn eller brandkåren
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

snickarsmurfen (trådstartaren)

#4 » 11:35:13, 06-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Huset är 150 år gammalt så har det inte brunnit ner än så lär det väll inte göra det senare heller jag bara tänkte att när man nu skall renovera så är det lika bra att fixa till sånt men behöver man inte så är ju det de bästa jag har att göra ändå. Jag skall ringa sotaren i veckan så får vi se vad han säger.
Användarvisningsbild
snickarsmurfen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:58:14, 24-01-2011
Ort: Hedekas
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Småländare

#5 » 12:54:42, 06-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst kunde man mycket förr och det finns många djärva byggnader att beundra.
Men det kan vara farligt att dra för långtgående slutsatser.
Alla de som inte fungerat är ju borta.

När det eldades var dag och av folk som kunde var påfrestningarna inte så stora.
Om det står kallt och fuktigt lång tid, och du kommer dit och fryser ett par gånger under vintern, kan den eldningen fresta mer än 100 års tidigare.

Läs i SBN 80 på biblioteket, eller låna annanstans, så ser du själva tankegången.

Det finns nya hus som brinner pga kaminer. Typgodkända på marginalen.
Kom ihåg kv Potatisåkern, Malmö. Googla annars.

Det är dagens skick som räknas när sotaren kommer. Något evigt godkännande finns inte.
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

Michael Meier

#6 » 10:02:38, 07-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Generellt oavsett ålder på huset är två stenar mellan rökgång och konstruktion, att bjälke är inmurad säger absolut nada om skicket på murningen (om det är sten eller pulver emellan)

Allt måste kontrolleras och försäkras att det är på ett visst vis, att tro duger inte gentemot försäkringsbolag.
Att ringa till sotaren, visst, dock så åtgärdar sotaren inget utan ger ett godkännande eller ett eldningsförbud, Fastigheten har redan ett oskrivet eldningsförbud eftersom sotaren inte har varit på plats årligen och okulärt bedömt skicket i samband med sotningen.

VISSA sotare är kompetenta i att råda fastighetsägare om vad och hur det ska åtgärdas, ALLA sotare kommer att ge svar på en fråga, i vilket fall som helst måste någon (inte sotaren) ta reda på hur det ser ut innanför den inmurade stocken, en tryckprovning är med stor sannolikhet bortkastad innan dess.

-82 är mer än trettio år sedan, sannolikt behöver något åtgärdas, tryckprovningen är enbart en godkännande för sotaren och i sin tur försäkringsbolaget, byts eldstad behöver ofta godkännandet splittas upp i två delar, en för rökgången och en för eldstad inklusive rökgång (som då kan göras senare).
Tryckprovning betyder inte tätt, det finns olika nivåer och bedömningar & situationer.

När någon sedan eldar måste allt vara i dugligt skick, det funkar inte att hänvisa till en tryckprovning när någon blir rökskadad, *tjatar* det måste finnas marginal för ett högre tryck, koldioxidförgiftning är inge roligt.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Ivar Risslén

#7 » 10:29:59, 07-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle ha bytt skorstenen om man skulle ha eldat för värme när det är kallt ute.
I byn där jag bor har många hus brunnit p.g.a. att det har varit dålig skorsten. De har renoverat huset men inte gjort något med skorstenen utan den har fått vara som den var förut sedan när de har börjat att elda för att få upp värmen snabbt så har det börjat att kola i virket runt skorstenen.
När jag flyttade in i mitt hus så började jag med skorstenen, inte för att det var något större fel på den utan för att vara säker. När jag plockade ner den gamla så fanns det nästan inget bruk mellan en del stenar och man knackade loss dem med handen. Jag behöll en del av den gamla muren och monterade en SEM skorsten ( http://www.isokern.se/pages/prod_nybyg_ ... l_sem.html ) i stället för de gamla rökkanalerna.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Fredrik_

#8 » 19:51:35, 07-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om pipan är rak och hyffsat grov kan man kanske ställa ner ett stålrör invändigt.
Täta nere och fylla upp med vermekulit runt. Täta uppe.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se