Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Lyfta granitgrund

25 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

nisse (trådstartaren)

#16 » 21:11:03, 12-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja jag kan ju mura på vissa ställen först och lämna tomt där dem är uppallad. Så stålband behövs nog inte. Men det går åt rätt mycket träklossar för att palla upp rubbet. Själva stenen sitter kvar med bara en träkloss i mitten. Graniten är klart finare. Dock har jag även en sida på huset där graniten har sjunkit och dem har putsad utsidan av graniten.
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)



nisse (trådstartaren)

#17 » 23:10:37, 20-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så, nu var det ändrat enligt önskemål :mrgreen: Blir en sula på 45cm x 21cm, 3x12mm armering i botten, 2 x uppe, förstärkta hörn Ska återfylla lite runt formen i morgon, och sedan tänkte jag hämta betongen. Måste nog bygga mig en ränna, tror inte att jag nå dit med betongskopan till hjullastaren.

Sedan får det torkar i en vecka kanske och efter det är planen just nu:

1. läga takpapp på sulan (enligt Webers hemsida)
2. Mura ett varv Lecasten 30cm bred (bredaste som finns)
3. Armera med bistål?
4. Mura ett varv till
5. Armera med bistål en gång till så det håller verkligen.
6. på vissa ställen kan jag då köra ett tredje varv och fylla igen mellan graniten med bruk och Leca. På vissa måste jag skära till stenen innan.


Frågor:

a. En kompis har någon slags lecasten som är 25x25x50. bara släta ytor. Är det dumsnål att använda dessa istället för Webers variant med bistål och rubbet?
b. ska man fylla hålen i stenen med betong och peta dit någon armering? Kan var bra som stöd för graniten?


Bild
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

fredrik77h

#18 » 21:10:47, 09-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilket fint och seriöst jobb du lagt ned :thumme:

Hur har det gått för dig?

Skickar med en bild på stengrund jag gjorde åt en kund för något år sedan


Bild
fredrik77h
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:41, 02-01-2012
Ort: Västra Götaland
Maskin: Volvo EC140B
Valmet 505

nisse (trådstartaren)

#19 » 22:10:39, 09-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Betongsulan är gjuten och klar, sedan blev det semester och kamremsbyte på bilen samt första arbetsveckan. Men nästa vecka blir det nog fortsättning. Kollar just nu vilket bruk det ska vara och vilken sorts puts eftersom det hamnar under mark hos mig.

Sedan måste jag nog bygga någon mojäng för att hålla uppe dem kortare sten. Annars blir det svårt att mura inser jag mer och mer. Tänkte på typ två fyrkantsrör av lite kraftigare modell och gängstång som är fastbultad upp i huset. Då kan man spänna dem ordentlig mot huset och mura igen i lugn och ro.
Var tänkt att göra det nu i helgen men glömde stänga CO2 flaskan på svetsen och nu är min lilla 5liters flaska tom :aaargh:

Nisse
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

fredrik77h

#20 » 23:06:06, 09-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns mycket information att grotta ned sig i när det kommer till olika typer av bruk. Men eftersom du ska använda det under mark... - vad tror du om vanlig cement?

Om du kommer åt syllstocken ovanifrån kan du borra genom den och ner i stenen någon decimeter. Sedan kan man fästa gängstång i stenen med ankarmassa, en stor bricka och mutter så hänger stenen i stocken.
fredrik77h
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:41, 02-01-2012
Ort: Västra Götaland
Maskin: Volvo EC140B
Valmet 505

nisse (trådstartaren)

#21 » 19:30:28, 10-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hm, det var ingen dum idé. Ska kolla om jag får plats med min kineshammare för att borra hål. Då skulle det kunna sitta kvar för att hålla stenen på plats i all evighet.

Angående cementen så vet jag ingenting alls om bruk eller cement. Det roliga med trähus är ju just att man måste inte hålla på med dessa material. ;-)
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

fredrik77h

#22 » 20:36:23, 10-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det ett tag sedan jag själv "grottade ned mig" i de olika cement och kalkbrukens egenskaper och som du säger är det inte alldeles ofta man använder dem. Men jag vill minnas att den samlade expertisen rekommenderar "hydrauliskt kalkbruk" till att foga mellan stenarna i en naturstensgrund eftersom detta bruk kan ta åt sig och släppa ifrån sig fukt på ett bra sätt.

Tyvärr börjar det bli lite sent på året för att använda detta om man inte bor längst ned i Skåne. Hydrauliskt kalkbruk måste nämligen bränna ett antal månader innan det tål frost.

Därför skulle jag nog använt vanligt mur/putsbruk till fogningen. Det är ju ingen kritiskt konstruktion och om det håller 20 eller 30 år innan det börjar vittra spelar kanske inte någon roll.
fredrik77h
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:41, 02-01-2012
Ort: Västra Götaland
Maskin: Volvo EC140B
Valmet 505

nisse (trådstartaren)

#23 » 19:46:21, 25-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu var det dags att uppdatera lite.

Lyfta, mura, bygga någon slags stöd, lyfta lite till, kapa till lecastenar till rätt höjd, fylla med bruk, sänka ner, plocka bort stödet, mura igen osv osv. Aldrig mer :screwy:
Bild

Bygga hus nerifrån upp är definitivt inget man vill söka patent för
Bild

Nisse specialkonstruktion för att lyfta korta granitstenar och mura under dem. Det gäller att ha fullt förtroende för Julas 149kr domkrafter :djaevul:
Bild

Medhjälparen (och jag under huset)
Bild

Återfyllning med stil. Det gick i alla fall lite snabbare med traktogrävare än med handgrävning.... men bara lite gran. :driver: Det blev lite dränage med, mest för samvetet. På våren är grundvattennivån lika med gräsmattan typ :svettas:
Bild

Och nu hoppas man på mycket snö för att glömma allt till våren
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

Gustavors

#24 » 21:31:43, 25-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt jobbat, som alltid i Hammerdal!

MVH
Håkan
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

63an

#25 » 21:55:54, 25-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

De där blev väl bra å du har ju inte fuskat så även om de är besvärligt att åla lite så blir du bara påmind om hur gammal du är :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: ac tc, Google Adsense [Bot], Tector, Tommy.N och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se