Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Lyfta granitgrund

25 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

nisse (trådstartaren)

#1 » 21:50:08, 07-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

skaffade mig för några år sedan ett livstidsprojekt aka hus. Nu har jag en tillbyggnad på den där man var inte lika noga med grunden som för det större huset. Och vips så sjönk rubbet dem senaste hundra år. Jag lyfte rubbet med hjälp av domkraft när jag köpte huset, (lite provisorisk) och det gick bra i tolv år. Men nu är jag tillbaka på samma nivå som tidigare och tänkte göra det lite snyggare den här gången. Nu har jag kommit så långt som på bilden. Lilla granitstenen är typ 4m lång 50x40 i tvärsnitt. Lagom tung alltså.

Min tanke är nu:

Plan A:

1. Grusa typ 20cm under stenen. Problemet är hur fan packar jag gruset? Paddan jag har är 70cm hög, just nu har jag 60cm luft under stenen. Men kan tänka mig att gräva 30cm djupare för att få plats med paddan och gruset.

2. Gjuta en betongplint i varje hörn. Typ 50x50x30 kanske? Eller varför inte en pallkrage till en halvpall som gjutform. Såna finns att tillgå.

3. Ställa huset provisoriskt på träbockar på plinten, och sedan lyfta skiten någorlunda i våg vid kortsidorna

4. Gräva fram långsidan och bygga upp en riktig fundament med betongstenar (graniten där är skev och allmänt dålig).

5. när det fundamentet är på plats kan det vara en idé att fortsätta fundamentet runt hörnet till kortsidorna och lyfta bort graniten helt.

Plan B:

1. Fylla upp under kortsidan med grus. Ställa huset/graniten på rätt okompakterade gruset.

2. Fortsätta med punkt 4 från Plan A


Plan C: ?

Jag är öppet för förslag. Finns en hjulllastare i femtonsklassen, en 5 tons grävare en Traktorgrävare i halvfärdig skick och en betongfabrik i byn att tillgå.

Bild
Bild
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)



Molnia

#2 » 22:05:07, 07-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

vad är det för mått på utbygget?
jag skulle vilja ha graniten i våg för att få den snygga graniten synlig och jag skulle lyfta trästommen först så att man kan avlasta graniten. en domkraft som trycker upp hela huset under graniten blir en punktbelastning på graniten och det skulle jag inte våga för att jag är rädd att stenen kan spricka av den punktbelastningen.
först lyfta huset, sedan graniten.
eftersom det är svårt att padda skulle jag försöka gjuta en sula under graniten som fördelar trycket så att sättningar undviks, men lämna 5-10 cm mellan sulan och graniten. varför just det måttet?, jag tror att det kan bli svårt att få in expanderbetongen om man gör en springa på bara någon cm.
Om sulan görs bredare än graniten är ju bara bra, för då kan man padda bredvid. i den springan som blir mellan granit och sula skulle jag gjuta med expanderbetong så blir det helt stöd under graniten.
Senast redigerad av Molnia 22:12:04, 07-07-2014, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Gustavors

#3 » 22:11:56, 07-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Nisse, Har samma problem som du med sjuknade granitstenar i grunden.
Att leda bort regnvattnet från grunden var ju dumt tyckte tidigareägare så vattnet underminerade och skiten satte sig. (Makalöst irriterande)

Jag tänkte gräva mig ner och sätta domkrafter som lyfter stenarna rätt.
Sedan gräver man stödpunktsschakt där man formsätter och gjuter 2-3 stödpunkter som håller upp stenarna innan man packar och gjuter i en större stödyta till stenarna.

Då hoppas jag att de skall stanna, bara man fortsätter att hålla bort regnvattnet!

MVH
Håkan
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

Andert

#4 » 22:35:31, 07-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trist!
Hade också samma tanke med vatten samt stenarna, är fint med granit. Hur ser dränering/vattenavledning ut? Håller själv på och jävlas med mitt pannrum som är byggt på matjord. Går att få 0-32 riktigt hårt med mycket vatten om stampa med nåt tungt i tunna lager dock besvärligt om det är mycket material som behövs.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

nisse (trådstartaren)

#5 » 23:07:30, 07-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och tack för svaren. Utbygget är 9m hög i gaveln, 4x7m kanske. stående balkar och brädfodring ute och pärlspont inne. Så lagom flexibel och det går att lyfta en sida i taget med 20tons domkraften utan större problem.
Huvudanledning att grunden sjönk är nog ett högvatten på 60 talet. Då var det vatten 1m ovanför graniten i några dagar, så det blev lagom mjuk i baken. Regnvatten rinner bort lång bort från den grunden.

@Håkan: vill du inte komma och öva här innan du ger dig på ditt hus? :mrgreen: Har ingen spadgubbe och det är ett jäckla hoppande in och ut ur maskinen :-( Låter som vi har samma idé på hur det ska göras, men det känns som rätt mycket betong med 60cm från gruset till graniten.

@Molnia: Det är inte så lätt att först lyfta huset utan att ta väck graniten. I ena hörnet går det bra, men i andra hörnet är graniten i vägen :-( Jag har inte grävt fram dem fula granitstenar ännu, men dem är inte riktig fyrkantig och redan putsat från utsidan, så det blir nog enklare med blommor framför betongstenar ;-)

Hm, jag tror jag ska lyfta upp båda ytterhörnen och kanske i mitten om det behövs så att trädelen är i våg. Ställa rubbet på några stålskivor och träklossar som jag har liggandes och sedan kan jag gräva bort hela långsidan, plockar bort rubbet under och bygga upp en riktig sula och sedan mura upp till rätt höjd. Ska ta lite bättre bilder i morgon.

Nisse
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

nisse (trådstartaren)

#6 » 22:29:48, 08-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dagens bravader. 15cm grus i botten
Bild
Ner med gamla trotjänaren
Bild
Och vips så var man färdig. 29 grader ute. Tror det är första gången sedan jag flyttade hit att det var så varmt här uppe. puh. svettig värre.
Bild

Nu ligger det alltså en Betongsula 80x80x15 i botten och just nu provisorisk några 20x20cm träklossar. Frågan är hur jag ska göra det riktig. Det finns betongsulor 40x40x20 och då skulle man kunna stapla 3st uppepå varandra och sedan en stålplatta mot graniten för att inte spräcka betongen. Men dyrt är dem 350kr+moms/styck, blir minst 5-6 såna pelare :???: Andra alternativet är en sån och uppepå en pyramidformad plint 40 hög med 40x40 i botten och 25x25 uppe (graniten är 30bred) och stål på detta. Blir nog säkert nästan samma pris.
Eller dessa betongrör för 1kr/kilo (vet inte vad dem väger ännu) och gjuta plinten själv inuti röret dem är tyvärr bara 50cm hög, så sista biten måste jag hitta på något annat (t.ex. 15cm expanderbetong mot graniten.

Bild

Nu är huset lite rakare i alla fall. fattas 5cm för att blir rak. :uupps:

Nisse
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

Småländare

#7 » 20:06:52, 09-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ser bjälklag och grundläggning ut innanför all matjorden?
Jag hade grävt undan ordentligt och tagit en rejäl titt. Och lite prover.

Belasta inte stenen som en balk mellan plintarna.
Bättre då att gräva ut ordentligt, dränera, makadam och fiberduk, gjuta en sula och mura upp med Leca-block.
Måtta så du får hela block fritt under. Foga eller gjut upp.

Använd inte stål. Av flera skäl - bland annat rostar/spränger det.

Men, som sagt, jag skulle kollat upp helheten ordentligt först - får en olustig känsla av din beskrivning och det jag ser på foton.
Hoppas innerligt att jag har fel på den punkten!
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

nisse (trådstartaren)

#8 » 09:57:11, 10-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Med bjälklaget menar du trästommen antar jag. Den är ok och var ovanför matjorden hela tiden. Det är rätt kraftiga träbalkar. Det går att lyfta hela bygget om man ställer domkraften mitt under. Det blir ungefär 1,6m c-c mellan plintarna. tidigare hade jag lyft huset provisoriskt i varje hörn och i mitten (ca. 3m c-c) och det har funkat så i 12 år. Men då låg granitstenen nersjunken i marken.
Matjorden som man ser i bakgrunden kommer jag att gräva bort, men det gick ju inte från början eftersom jag behövde har kvar stödet någonstans.
Under graniten var det på några ställen sten i storlek typ 20x20cm, men för det mesta hade dem lagt graniten direkt på matjord. Pratade med en kompis här i byn, och på hans hus var det byggt likadant.
Varför är granit så känslig för punktbelastning? I Frankrike används den ju rätt flitig t.ex ovanför fönstret. Blir ju en de belastning där med. Kanske inte lika mycket, men det är mindre granitklossar med. :Bild
Originalets URL: http://www.atp-marctrenit.com/pics/1229881901.jpg
Vet inte om dräneringen är till någon större nytta på den här tomten, då det är typ 1m över vattenytan på sjön, ibland mer ibland mindre. Stiger vattnet på våren är det oftast vattenpölar på gräsmattan.
Så hur jag än gör tror jag inte att det kommer att hålla i hundra år, men då är jag död och någon annan får hitta på något :-) Jag antar att granitgrunden höll i några år innan den sjönk ner.
Vad sägs om att gjuta små plintar och sedan fylla upp och packa med grus runtomkring. Sedan gjuta en betongbalk från plint till plint under graniten som extra stöd till graniten.Då får den balken stöd från gruset och sulan och graniten har stöd hela vägen.
Här är en bild på framsidan. Granitstenen är åter på plats efter många år under markytan. Just nu är det bara en sula i mitten, och sulan i vänstra hörnet är samma som på tidigare bilder. På höger hörnet är det grusat för nästa sula. Träklossarna är 20x20 och det fattas ca. 5cm i höjd för att huset ska blir rak. Det blir alltså ca. 60cm från sula till graniten i den här bilden. Den som fattas bredvid är ca.20cm högre och där blir det alltså bara 40cm till sulan.
Bild
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

Småländare

#9 » 10:14:52, 10-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Golvbjälklaget.
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

nisse (trådstartaren)

#10 » 13:19:56, 10-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den är också ok. På bilden ser man en plåtbit utan färg. Det är underkanten till entredörren. Det är alltså nästan 80cm plats till golvbjälklaget. Hela tillbyggnaden är också oisolerat så det är lika kallt inne som ute.

Nisse
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

Molnia

#11 » 23:52:32, 10-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja egentligen har jag inte någon fakta om att graniten är känslig för punktbelastning, bara en känsla jag har fått... kanske har jag helt fel..
men jag tycker det ser bra ut så långt som du hittills gjort. :grin: :thummar:
betongrören på en betongplint,gjuta vanlig betong i röret. Sedan expander betong i en gjutning mellan rör och granit tror jag på. :thummar:
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

nisse (trådstartaren)

#12 » 19:46:23, 12-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite bilder på hur det ser ut idag. Men efter lite längre funderingar på telefon med Småländare (tack ännu en gång!) så går funderingar mot att gjuta en sula istället och köra med Lecablock enda upp till graniten. Men lite frågor finns ju även där.

1. Hur bra sitter graniten på Lecastenen? Som man ser på bilden så är inte alla granitstenar parallelt ovan och undersidan. Dock bara en enda som är riktig sne. Och den är bara typ 1,2m lång

2. Måste man göra någon behandling av lecastenen, eller är det bara att mura upp, fylla igen på båda sidor och vara glad?

3. Ska det vara papp mellan sulan och sten? Enligt Weber ska det ju vara det för att det ska kunna röra sig på sulan. :uupps:

4. Ska man ha kvar graniten när man mura upp eller är det bättre att lyfta dit den efteråt (känns dock ganska jobbig även med hjullastaren. Det är typ uppförsbacke, dåliga bromsar, tungt som fan, trångt och skevt. Nja, jag röster på att dem ska sitta på plats.

Hm, kommer säkert fler frågor. Nu blir det mat först. Sedan kan jag kommentera alla bilder

Nisse

Bild 1.: Några test i hörnet. Här har jag pallat upp så att man skulle kunna gjuta sulan under träklossarna. Färdiga Betongsulan tar jag bort då och även träklossarna med domkraften i bakgrunden. Då kan man gjuta halva sulan, och när den är klar skulle man kunna flytta allt till andra sidan och fixa den. Har begränsat med träklossar.
Bild

Bild 2:
Sulan i bilden är 800x800x200 . Är den borta så finns det plats för en sula 400x200 t.ex.
Bild


Bild 3:
Här kan man se ganska bra att dem högg bort lite av syllen för att följa granitens form. men det skulle man kunna rätta lite med motorsågen ifall man vill köra med Leca ända upp.

Bild

Bild 4.:

Torrt och fint Bjälklag trots matjorden.
Bild

Bild 5:
Syllen och regelstommen
Bild

Bild 6:
Min tilltänkta lösningen. Sula (färdiga som jag kan lämna tillbaka ännu), betongrör från andra sortering och så tänkte jag gjuta plintar i dem. och expanderbeton i trälådan uppepå. Men det lutar mot gjuten sula plus leca nu.
Bild

Bild 7:
Patienten. Här snackar vi lutning ;-)
Bild

Bild 8: Här ser man graniten som är inte helt parallelt. Höger sida i bilden kommer upp mot syllen, vänster sida ska neråt mot leca eller vad det nu blir.
Bild

Bild 9: Annan vy av stenen.
Bild
Senast redigerad av nisse 21:07:01, 12-07-2014, redigerad totalt 1 gång.
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

Fredrik_

#13 » 20:01:05, 12-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu verkar du iofs redan påbörjat en annan lösning!

Gjuta sula och mura leca ända upp till träet?! Slipper hanteringen av stenen.
Inte lika snyggt som graniten men måttstabilt. Puts utanpå, är enkelt att få till på just leca..
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

nisse (trådstartaren)

#14 » 20:45:42, 12-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är ändå öppet för förslag ;-) Leca enda upp faller lite gran på att syllen är anpassad till graniten. Dvs stocken är inte rakt och jämt. Men visst skulle det går att fixa syllen av något sätt.
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

Ivar Risslén

#15 » 21:03:13, 12-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag röstar på att du ska behålla granitstenarna. Har du en putsad sockel så förändrar du intrycket av huset.

Jag undrar om man kan hänga upp granitblocken i syllen med hjälp av plåtband under tiden som man murar med Lecan. Man får vara försiktig så att man inte kommer i kläm.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bülow och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se