Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Nästa projekt: veranda

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

jollykent (trådstartaren)

#1 » 10:37:19, 10-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla experter!

Sitter just nu i en solstol i turkiet och filosoferar. Har hållt på och bygga en inglasad altan ett tag nu och det börjar verkligen närma sig slutet, så då börjar man ju givetvis fundera på nästa projekt.....
Har pratat om att bygga in vår veranda så vi kan utnyttja den som hall istället. I dagsläget är den helt öppen och med 6st ekstolpar som sitter fast i stolpjärn som i sin tur är gjutna fast i en platta. Golvnivån livar ungefär med nivån inne i huset. I den gjutna plattan har man även lagt in sten för att få de å se lite roligare ut. De gjutna plattan är således inte jämn.
Vi vill gärna ha vattenburen golvvärme. Sen vill vi sätta glas från golv till tak mellan dom nuvarande stolparna samt en pardörr i mitten. Men hur ska man göra enklaste? Funderar på om man ska lägga nån form av syllpapp eller liknande över hela plattan (ca 5kvm) och sen regla upp med liggande 45*95 (cc 300), isolera med frigolit och på med färdigfräst golvspån och reflektorplåtar för golvvärme. Då får man ju lite isolering ner mot plattan .
Hur hade ni gjort?

Sen ska innertaket bort och öppnas upp i nock, montera luftspalt, isolera, spotlights osv....

Givetvis svårt att förklara utan bilder men hoppas ni förstår, blir bilder när jag kommit hem från semestern.

Ha de gott i sommarvärmen
jollykent
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:43:41, 21-03-2010
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20B
Valmet 605



Jim_the_one

#2 » 19:10:51, 10-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då dricker du för lite sprit om du fortfarande tänker på bekymmerna hemmavid :mrgreen:

1 person gillar det här inlägget.
Jim_the_one
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:29, 12-09-2010
Ort: Falköping
Sverige
Maskin: Fordson Super Major
Svedala motorväghyvel -52
Volvo BM LM 846

Cheva suburban -67

Hva 550xpg
Hva 562xpg
Hva 576xpg
Hva 535fbx
Stihl ms201

dc_lindberg

#3 » 19:30:03, 10-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

...du måste helt klart ha varmare än vad vi har i Sthlm. (solstingsvarning)

Kul fråga. Blir spännande att följa tråden.
Tänkte något liknande när jag blev tvungen att fixa till min friggebod. ...det var bara det att när betongen var på plats... då såg jag slangen, ja den slangen, som skulle gjutits in i golvet... Allt sedan dess har jag funderat på om jag kan fixa till'et i efterhand. Planen var att "leka" lite med solvärme; använda skrot man kommer över gratis eller får betalt för att ta hand om (får ju inte kosta något, av princip).

Vattenburet = krav på cirkulation = krav på tillgång på el = ...hm... kan vi lita på nätet?...
Hur varmt vill du ha't? Man kommer överraskande långt med 12V och 24V. Behöves inte många W för att skapa bättre klimat (av misstag glömde jag handtagsvärmarna på moppen över natten i garaget - det märktes dagen efter! ...på mer än ett sätt...).
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se