Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Dränering under maskinhall.

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#1 » 13:13:42, 12-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena. Håller på med schaktning och annat inför maskinhallsbygge, och har ett par frågor om dränering som inte står i Robbans tråd. Min hall blir 30 x 13,2 x 4 meter. Matjord ca 50 cm, sedan sand. Lite lera här och var i sanden, men det är minimalt. I stort sett ren och fin sand >1 meter ner.

1) Bör man alltid lägga dränslang under en hall, eller kan ren sand undertill göra att man ev. kan strunta i det? (Vi ska ex. ha infiltration till avloppet som jämförelse.)

2) Om jag ska använda dränslang, hur mycket/hur tätt på mina dryag 13 meter i bredd? Ett dränschakt i varje yttersida eller rentav tre, ett i mitten plus yttersidor? Ett nån meter in i varje ytterkant där man släntar ner mot det låter logiskt för mig eftersom det mesta vattnet ju kommer utifrån och då fångas upp där, men jag rättar mig efter kompetensen. :)
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol



Småländare

#2 » 14:41:02, 12-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du skall ha dränering, så skall den ligga så att vatten förhindras att ta sig in. Således utanför och lägre än grunden.
Ingen isolering eller värme. (?) Inte i surhål. Sanden är lättgenomsläpplig. (?)
Om marken anordnas så att avrinning sker från byggnaden och den har kopplad takavvattning så minskas tillflödet.
Avskärande makadamlinser kan komplettera.
Om du skall ha dränering, så använd rör i stället för slang. Och rensbrunnar.
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#3 » 22:12:55, 16-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äh, glömde ju att svara. Det lutar åt att jag hoppar dränering. Eventuellt lägger jag en på ena sidan där det är mer jord och risk att det kommer in fukt in under. (Och jag menade dräneringsrör, förresten. Det känns mer som slang så det blev en tankevurpa.)
Frågade killen jag byter jord mot kross med som schaktar, och han hade heller inte lagt någon dränering sade han. Så mycket sand och inte så mycket jord runtomkring heller.
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se