Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Hur köra en betong glättare ( helikopter)

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Göran Ekman (trådstartaren)

#1 » 08:29:47, 16-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur kör man en betong glättare. Finns det någon lättbegriplig körinstruktion hur man kör en glättare. Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



LeifAndersson

#2 » 08:55:12, 16-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är bara att testa fram tekniken. Börja på en öppen yta så du får lura ut hur det funkar, sedan blir du mer och mer mogen för hörn och finlir. Ett tips är att inte släppa handtaget så motorn stannar utan försök att manövrera dig ur situationerna. :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Volvo BM 6300

#3 » 09:22:27, 16-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är enklare än du tror. man börjar att köra med tallriken monterad och får in den rätta tekniken när man skurar ihop ytan. Sen tas tallriken av och man glättar bara med vingarna, då kan den vara lite svår och vilja sticka iväg. Börja mitt på ytan så går det bra. Om man vinklar upp vingarna, tar den mer men är också svårare att styra.
Volvo BM 6300
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:54:22, 20-10-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 6300

Lars-Peter D

#4 » 10:32:12, 16-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

20 år sedan, I korthet: 160m2, (10x16m, bostadshus), 4 hörn och diverse genomföringar. Slipar gänget, 5pers. kommer någon timme före betongen, gör en inspektion. Ställer upp lasern och kollar lite höjder.

När betongen anländer kör en pumpslangen, en vibran och två med slipjärn. Chefen kollar höjder och styr gubbarna.

Med början längst bort i hörnet, fylls till rätt höjd. Slangföraren duttar sedan ut små högar med betong, med lagom avstånd, chefen väger av, fyllning. En kör vibran.

När då all betong är inne, efter ca1-2 h, försvinner gubbarna.... efter 1-2h (rätt konsistens betong inväntas) kommer de tillbaks. De områden helikoptern inte kommer åt slipas för hand, före hkpt. Helikoptern tas i bruk och slipning påbörjas "längst bort" och avslutas vid dörren. Helikopter går hela tiden från början till slut, inga pauser.... det sista, innanför dörr handslipas..... färdigt!

Betongens konsistens vid slipningen har tydligen stor betydelse. Totala tiden för gjutning/slipning ca 5h.... med "pausen"....

Går bra när alla inblandade vet: vad/hur/när... = TEAM WORK........Största avvikelsen under 2mm....

Att köra slipmaskinen (för glättningen, (stålslipa, Fi) får man nog en aning om, genom att prova en oskillerande-roterande slipmaskin för trä.... med relativt lågt varvtal, dock så den "flyter", på en skiva med diverse lister som motsvarar väggar etc...

Men som sagt "rätt konsistens" dvs. "Lagom torr" vid slipningen har stor betydelse. Själva slipandet lätt då...

( Iakttaget 20 år sedan, var en fröjd att se, och resultatet super...... väl värt pengarna......)
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Göran Ekman (trådstartaren)

#5 » 17:34:02, 16-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för råden. Plattorna som gjuts är ett tio tal små plattor 15- 25 m2 ska bara skuras ej slipas det ska bli ett tillväxt stall för ekologiska slakt grisar. Golven får inte bli hala. Det som vi har svårt att få till är att det blir lite vallar med fin material. Har några plattor till att träna på. Vi blandar betongen själva. Med sulor, skalblocks väggar och golv blir det rätt många gjut etapper. Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Volvo BM 6300

#6 » 17:44:07, 16-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det blir vallar med finmaterial, då har du börjat för tidigt med helikoptern.
Efter att det är gjutet träcker det upp vatten över betongen, när det vattnet har absorberats igen och man kan gå på ytan utan att sjunka ner, då kan man börja med helikoptern. det blir visserligen märken av skorna, men det slipar man bort.
Volvo BM 6300
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:54:22, 20-10-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 6300

Göran Ekman (trådstartaren)

#7 » 22:36:07, 16-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har några tillfällen till( 10 st) att prova glättaren. Göran i björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Stridis2

#8 » 22:04:24, 17-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag planerar att gjuta flera plattor (men har inte fått en enda gjord ännu...) så jag köpte mig en vibratorbalk och en glättare från ett hyrföretag. Jag fick några bra råd av försäljaren. Han sa att man skulle ut och öva på gårdsplanen innan. Om man skurar betong, grus eller gräs kvittar, maskinen rör sig likadant. Jag kom på att ytterligare en fördel med detta är att eventuell rost under tallriken slits av där det inte gör något istället för på betongplattan. :-)
Kan man hänga upp glättaren i taket där man ska börja så slipper man bära in eländet över fuktig betongplatta. Givetvis gäller detta om man gjuter i befintligt hus. Annars är det bara att lyfta upp över formkanten på lämpligt ställe.
Jag har varit med och gjutit en platta (tyvärr inte min) med mina maskiner. Där var med en van betongarbetare. Han sa att man skulle röra sig så lite som möjligt när man körde glättare. Låta maskinen göra jobbet och utnyttja hela handtagets längd.
Den betongarbetaren använde högtryckstvätt för att spraya ut en vattendimma när betongen började brinna för snabbt. Tvätten är också bra till att rengöra sakerna med efteråt, dock inte eldetaljer. :mrgreen:

Som jag tror mig ha förstått så är själva jobbet att gjuta en plan platta inte speciellt svårt. Hantverket är att veta när man ska göra de olika momenten, och hur man förhindrar att något går fel.

Lycka till, och dela med dig av alla erfarenheter. Någon gång så ska jag också komma igång och gjuta nya golv här hemma.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

PerÖ83

#9 » 23:26:44, 17-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag gjöt min senaste platta (egen blandad betong) och skulle köra glättaren, så tyckte jag den blev lättare att köra med handtaget i låg midjehöjd = nästan raka armar ner, och låt maskinen trycka mot dig, med ett lagomt jämt tryck, då "känner" du maskinen lättare.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

Göran Ekman (trådstartaren)

#10 » 07:01:04, 18-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den maskinen jag har går inte att justera handtaget ( något billigt Kina tillverkat) men det finns både vinkel slip och svets i verkstan. Tror nog att justerbart handtag är viktigt för att få en lättkörd maskinen. Göran i björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Göran Ekman (trådstartaren)

#11 » 09:39:03, 26-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har moddat glättaren från 60 till 100 cm diameter förlängt /sänkt handtaget når nu ut närmare 2m från centrum vart mycket lättare att köra . Plus att det går lättare att köra för varje platta som vi gjuter (6 st kvar . Vi gjöt i tisdags ingen bra gjut dag för varmt. Körde morgon gjutningar start 0500 resten av veckan mycket enklare . Kan nog vara enklare att gjuta med köpt färdig betong som läggs med pump eller ränna jämnare kvalité snabbare läggning golvet brinner väl jämnare då. Vi blandar med en 800 liters traktorblandare. Verkar som om den tryckande värmen håller på att ge sig. Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se