Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Hur bröstplåten på en gavel kan och borde se ut

26 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Småländare (trådstartaren)

#16 » 17:20:17, 15-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ursäkta, det var inte meningen att kapa tråden :back_to:
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70



forden

#17 » 19:41:03, 15-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

björken skrev:
Småländare skrev:Den där bilden är inte korrekt.


Visa då gärna med en bild eller skiss hur en korrekt ser ut, lättare att förstå än tjugo meningar om en enkel plåt.


Håller med om det, mycket enklare för en amatör att förstå en bild än facktermer.

Småländare, jag tar gärna emot hjälp. Det är ju därför jag frågar! Däremot fick jag ju inte svar på frågan utan bara att det felgjort :thumme:
Men iaf tror jag att kommer fungera eftersom jag tycker att på 10 år borde det visat sig om det läckt! Kan det inte bero på hur utsatt väggen är för regn? Jag tror att jag chansar i det här fallet, panelen är gerad, oljad, grundad och målad i underkant samt har spår på baksidan och regeln bakom är 34mm så det borde luftas bra. Samt att botten på trp plåten hamnar ju mot panelen nedanför ståndskivan så läcker det nån droppe där så är det ju vanlig yttervägg. Var tror du det är störtst chans/risk jag får problem?

Småländare skrev:Ursäkta, det var inte meningen att kapa tråden :back_to:

Ingen fara för mig :smile:
forden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:44, 19-07-2009
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#18 » 22:22:57, 15-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic:
Tyvärr vet jag inte hur korrekt sätt att göra detta är, men jag skulle vilja att en moderator lyfte ut plåtslagardelarna ur den här tråden och lade dem i en separat tråd, kanske kallad "Byggnadsplåtslageri". En universaltråd, helt enkelt. :grin:

Stridis2 skrev:Bild
Småländare skrev:Fila? Klippa står det.
Det är så som beskrivet som man gör som yrkesman.
Klippkanter kommer du aldrig ifrån, men det gäller att ha dem på rätt ställe.

Dina fönsterblecksskarvar blir tjocka som en amerikansk kärring. Det vill till stora fönster för att du skall ha skarvar.

Vinkelrännan i koppar.
1 mm! Har du råd med det kan du lika gärna köpa hela jobbet av en som kan.
"...vill man inte bocka fel så man får slänga alltför mycket..."
Den du visar är helt fel.
Du har en förmögenhet i skrotbingen eller.... :vissla:
Att göra en vinkelränna i koppar och sedan förlita sig på att underlagspappen under skall hålla tätt - det är som potempkinkulisser. :djaevul:
Bara grannarna ser att det är koppar så är det ok :uupps: :insomnia:

:bira:




Fila eller klippa, det är frågan? Klipper du får du alltid en sträckning i materialet. Mer eller mindre, men den finns där. När man vill slippa detta filar / sågar man, vare sig man är yrkesman eller amatör. :mrgreen:

Visst, risken att man skarvar fönsterbleck är inte speciellt stor, men principen för en dropp-plåt i skarven mellan två våningar stående panel är snarlik fönserbleck. Och är fodret över fönstret "takformat", alltså högre på mitten än på ändarna så blir det en skarv där.

Småländare: Än en gång, försök förklara för oss vanliga, dödliga dumhuvuden varför en sak är fel istället för att bara säga att det är fel. Gärna med en förklarande bild eller skiss. Fungerar utmärkt att fotografera av ett papper (eller skärmen) om man inte har kunskap och / eller program att göra så snofsiga ritningar som vissa här på forumet.
Om vi pratar om mina regndalar (och bortser att den delen som jag fotograferade var omgjord och ej symetrisk) så är jag mycket nyfiken på varför du anser att den inte gör någon som helst nytta och hur den borde vara utformad istället.
Jag kan berätta på kronan när hur mycket plåtarna till mina regndalar kostade. Men att antyda att det bara var för att imponera på grannar är rätt lågt! Som de flesta vet blir kopparplåt brunt efter något år ute, så det är inte en människa som ser att det är koppar. För övrigt kan inga grannar se från sina hus till vårt, i alla fall inte på sommaren. Varför jag gjorde dem i koppar? Jo, för att då vet jag att jag aldrig behöver se plast som släpper, galv som är för dåligt så jag behöver skrapa rost och måla. Helt enkelt en detalj som har lite mindre underhållsbehov.
:back_to: och förhoppningsvis fortsätta i en separat tråd. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Småländare (trådstartaren)

#19 » 23:30:30, 15-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Visa då gärna med en bild eller skiss hur en korrekt ser ut, lättare att förstå än tjugo meningar om en enkel plåt."

"Håller med om det, mycket enklare för en amatör att förstå en bild än facktermer."


Det jag skrev var
för det första inte 20 meningar om utförandet och de var korta och tydliga (Om man räknar så dåligt, så är inte jag byxa att förklara),
för det andra så kan de olika delarna/detaljerna kombineras till ett större antal lösningar och jag har inte tillräckligt med information om det aktuella fallet,
för det tredje kan man se på trägubbarnas figur och läsa texten och måtten och enkelt se hur de skall användas för att ändra figuren,
för det fjärde skulle det vara mycket tidskrävande att rita 10-talet skisser med text. De flesta finns i det material som jag hänvisat till,
för det femte så kan jag inte ta stora delar av upphovsrättsligt skyddat material och lägga in här (Se reglerna),
för det sjätte finns facktermerna förklarade i det material som jag hänvisat till.

I trådar om maskiner, motorer, verktyg osv ritas sällan skisser, facktermer används, och hänvisning till handböcker görs.
Det accepteras. Det förutsätts att man själv får ta reda på en del saker och ting om man inte förstår. Det är ju i eget intresse.
Jag har med stort intresse läst trådar och lärt mig mycket nytt här. Inte minst genom att läsa hänvisningar och att söka förklaringar på annat håll av det som jag inte förstått helt.
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

Småländare (trådstartaren)

#20 » 00:43:05, 16-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev: :off_topic:
Tyvärr vet jag inte hur korrekt sätt att göra detta är, men jag skulle vilja att en moderator lyfte ut plåtslagardelarna ur den här tråden och lade dem i en separat tråd, kanske kallad "Byggnadsplåtslageri". En universaltråd, helt enkelt. :grin:

Du är väl fri att starta en tråd som alla andra.

Stridis2 skrev:Fila eller klippa, det är frågan? Klipper du får du alltid en sträckning i materialet. Mer eller mindre, men den finns där. När man vill slippa detta filar / sågar man, vare sig man är yrkesman eller amatör. :mrgreen:

Det är inget problem att klippa - inte ens för en amatör att lära sig. Att fila/såga ger grader och det är besvärligt och tidsödande. Ingen yrkesman skulle komma på tanken. Nu får du försöka hitta ett cykelställ snabbt.

Stridis2 skrev:Visst, risken att man skarvar fönsterbleck är inte speciellt stor, men principen för en dropp-plåt i skarven mellan två våningar stående panel är snarlik fönserbleck. Och är fodret över fönstret "takformat", alltså högre på mitten än på ändarna så blir det en skarv där.

Det har jag ju beskrivit.

Stridis2 skrev:Småländare: Än en gång, försök förklara för oss vanliga, dödliga dumhuvuden varför en sak är fel istället för att bara säga att det är fel. Gärna med en förklarande bild eller skiss. Fungerar utmärkt att fotografera av ett papper (eller skärmen) om man inte har kunskap och / eller program att göra så snofsiga ritningar som vissa här på forumet.
Om vi pratar om mina regndalar (och bortser att den delen som jag fotograferade var omgjord och ej symetrisk) så är jag mycket nyfiken på varför du anser att den inte gör någon som helst nytta och hur den borde vara utformad istället.
Jag kan berätta på kronan när hur mycket plåtarna till mina regndalar kostade. Men att antyda att det bara var för att imponera på grannar är rätt lågt! Som de flesta vet blir kopparplåt brunt efter något år ute, så det är inte en människa som ser att det är koppar. För övrigt kan inga grannar se från sina hus till vårt, i alla fall inte på sommaren. Varför jag gjorde dem i koppar? Jo, för att då vet jag att jag aldrig behöver se plast som släpper, galv som är för dåligt så jag behöver skrapa rost och måla. Helt enkelt en detalj som har lite mindre underhållsbehov.
:back_to: och förhoppningsvis fortsätta i en separat tråd. :mrgreen:

Att antyda eller lägga ord i min mun gillar jag inte.
Dumhuvud kan jag inte se att det finns anledning att använda.
...varför du anser att den inte gör någon som helst nytta Det har jag inte skrivit. Läs igen. Om du tittar i referensmaterialet så förstår du.

Att beskriva varför något är fel skulle leda till en mindre avhandling som inte passar här och som ingen skulle läsa. Jag har heller inte möjlighet till det.
Att beskriva hur man kan/bör göra är väl det väsentliga!
Att varna när ett fel förekommer, anser jag är konstruktivt när det läggs ner så mycket engagemang, arbete och pengar i projekten.
Jag vill bara bidra för att med gott samvete kunna läsa, underhållas, lära och fråga i andra trådar på forumet - inte bara ta.

Angående materialval koppar skall du inte ta det personligt. Det var mer en generell reflektion: Att välja ett dyrbart material, men inte ha råd att använda det på rätt sätt. Jag ser mycket mer i den bilden än du tror. Det stycket var mer skämtsamt, men kan missuppfattas. Jag ber om ursäkt!

Vad gäller att välja material och i bedömningen lägga in underhållsarbete och livslängd - där delar jag din uppfattning helt och hållet!
Vi är i byggbranschen generellt dåliga att se till livscykelkostnader; LCC (Life Cycle Cost). Sverige är inte ett föredöme därvidlag.
Därvid måste man dock se till det specifika objektet. Koppar i fel materialkombinationer kan ha kort livslängd. Det kan skada andra material.
Dessutom måste utförandet vara i paritet. Om utförandet inte är bra så utnyttjas inte koppars goda egenskaper.

Ett annat exempel: Rostfritt stål rostar i vissa sammanhang. Genomrostning/hål på mindre än fem veckor är en kort tid som jag har varit med om på byggnad.
2343 syrafast.
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

forden

#21 » 11:52:24, 16-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Småländare skrev:"Visa då gärna med en bild eller skiss hur en korrekt ser ut, lättare att förstå än tjugo meningar om en enkel plåt."

"Håller med om det, mycket enklare för en amatör att förstå en bild än facktermer."


,
för det fjärde skulle det vara mycket tidskrävande att rita 10-talet skisser med text. De flesta finns i det material som jag hänvisat till,
för det femte så kan jag inte ta stora delar av upphovsrättsligt skyddat material och lägga in här (Se reglerna),


I trådar om maskiner, motorer, verktyg osv ritas sällan skisser, facktermer används, och hänvisning till handböcker görs.
Det accepteras. Det förutsätts att man själv får ta reda på en del saker och ting om man inte förstår. Det är ju i eget intresse.
Jag har med stort intresse läst trådar och lärt mig mycket nytt här. Inte minst genom att läsa hänvisningar och att söka förklaringar på annat håll av det som jag inte förstått helt.


Men om du håller på med plåt kanske du har någon egen bild?
forden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:44, 19-07-2009
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#22 » 11:54:20, 17-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Småländare: Med all respekt så har du på din korta tid som forummedlem bidragit med en hel del kunskap och ibland en del humor. Men jag (och jag är säker på flera andra) har ibland uppfattat några av dina inlägg som överlägsna och inte konstruktiva.

Se t.ex. inlägg #117 här ovan. Du säger att det är fel, men berättar inte varför eller hur man ska lösa det.

Inlägg #131. Du skriver att mina vinkelrännor är potemkinkulisser (ett ord som jag tror långt mer än hälften av det här forumets medlemmar inte känner till), men än en gång ingen förklaring till varför de är ”…bedrägliga skönmålningar som är avsedda att dölja en bedrövlig verklighet…” (ordagrannt citat från wikipedia). Det behöver inte vara en vetenskaplig avhandling, men en enkel förklaring och förslag på hur man åtgärdar / borde ha varit gjort hade varit mycket trevligt. Just denna typ av regndal / vinkelplåt har jag sett på massor av ställen, så det är inget eget "hittepå".

Inlägg #1175 i Verkstadsdagboken. Det finns många sätt att lösa problem. Det är inte alltid bara Småländares sätt är rätt och alla andra har fel.

Jag letade efter den tråden, men hittade tyvärr inte den, där du dömde ut rätt så mycket efter att ha sett bara en bild. Visst, du hade rätt i sak, men eftersom du än en gång inte presenterade vad du såg och varför det var fel blev det vad du själv kallade påhopp på dig som person.
Kanske har du redan själv börjat inse detta och det är därför du till och med har raderat flera av dina egna inlägg?

Nu är vi så långt från TS ämne att jag skäms, men försök förstå var jag försöker säga. Jag anser du har massa kunskap och är en värdefull medlem på forumet, men ibland har du vad jag anser ett nedlåtande sätt. Min förhoppning med detta inlägg är att du börjar tänka. Du behöver inte hålla med mig, men om du begrundar vad jag har sagt var det värt att skriva detta.
Tycker moderatorerna jag har fel så ska jag hålla tyst om detta i fortsättningen, jag lovar! :grin:



Småländare skrev:
Stridis2 skrev: :off_topic:
Tyvärr vet jag inte hur korrekt sätt att göra detta är, men jag skulle vilja att en moderator lyfte ut plåtslagardelarna ur den här tråden och lade dem i en separat tråd, kanske kallad "Byggnadsplåtslageri". En universaltråd, helt enkelt. :grin:

Du är väl fri att starta en tråd som alla andra.

Jag ville moderaterna skulle lyfta ut eftersom jag ville ha med TS plåtning i inlägg #115 och min regndal i inlägg #130.

Småländare skrev:
Stridis2 skrev:Fila eller klippa, det är frågan? Klipper du får du alltid en sträckning i materialet. Mer eller mindre, men den finns där. När man vill slippa detta filar / sågar man, vare sig man är yrkesman eller amatör. :mrgreen:

Det är inget problem att klippa - inte ens för en amatör att lära sig. Att fila/såga ger grader och det är besvärligt och tidsödande. Ingen yrkesman skulle komma på tanken. Nu får du försöka hitta ett cykelställ snabbt.

Nu är kanske jag ingen yrkesman. Jag har bara försörjt mig på att forma plåt (inte byggnadsplåtslageri) i 15 år, och fuskat "vid sidan av" i ytterligare 12. Företaget jag arbetar på har en maskinpark för tunnplåtsbearbetning (ej medräknat svets, blästring, måleri, montering, lager, innovation osv.) värd niosiffriga belopp, men ingen där har löst problemet hur man klipper utan att få sträckning i materialet. Snälla, lär oss det du påstår är så enkelt.

Småländare skrev:
Stridis2 skrev:Småländare: Än en gång, försök förklara för oss vanliga, dödliga dumhuvuden varför en sak är fel istället för att bara säga att det är fel. Gärna med en förklarande bild eller skiss. Fungerar utmärkt att fotografera av ett papper (eller skärmen) om man inte har kunskap och / eller program att göra så snofsiga ritningar som vissa här på forumet.
Om vi pratar om mina regndalar (och bortser att den delen som jag fotograferade var omgjord och ej symetrisk) så är jag mycket nyfiken på varför du anser att den inte gör någon som helst nytta och hur den borde vara utformad istället.
Jag kan berätta på kronan när hur mycket plåtarna till mina regndalar kostade. Men att antyda att det bara var för att imponera på grannar är rätt lågt! Som de flesta vet blir kopparplåt brunt efter något år ute, så det är inte en människa som ser att det är koppar. För övrigt kan inga grannar se från sina hus till vårt, i alla fall inte på sommaren. Varför jag gjorde dem i koppar? Jo, för att då vet jag att jag aldrig behöver se plast som släpper, galv som är för dåligt så jag behöver skrapa rost och måla. Helt enkelt en detalj som har lite mindre underhållsbehov.
:back_to: och förhoppningsvis fortsätta i en separat tråd. :mrgreen:

Att antyda eller lägga ord i min mun gillar jag inte.
Dumhuvud kan jag inte se att det finns anledning att använda.
...varför du anser att den inte gör någon som helst nytta Det har jag inte skrivit. Läs igen. Om du tittar i referensmaterialet så förstår du.

Att "antyda" och "lägga ord i mun"? Om någon till sig själv skulle bygga hus där yttersta takkonstruktionen är ”…bedrägliga skönmålningar som är avsedda att dölja en bedrövlig verklighet…” skulle jag kalla honom för dumhuvud. Om jag dessutom "...förlita sig på att underlagspappen under skall hålla tätt...", ja då ser jag det som plåten inte gör någon nytta.
Dessutom behöver jag "...hitta ett cykelställ snabbt." Hur ska jag tolka detta om inte att jag har helt fel?
"Läsa referensmaterialet". Om jag förstår dig rätt så åsyftar du AMA2011? Tyvärr så anser jag inte mig ha råd med över 5000 kr per år för att ha tillgång till den på datorn. Lokala biblioteket kanske har den i pappersformat, jag har faktiskt inte kollat upp det, men får försöka göra det. Tyvärr så har de inte öppet när jag gör de flesta av mina efterforskningar... :vissla:
Jag ber, än en gång, kan du vara så snäll och försöka förklara för alla som läser här hur den borde varit utformad och vad som kan hända när den är felaktig som min?

Småländare skrev:Att beskriva hur man kan/bör göra är väl det väsentliga!
Att varna när ett fel förekommer, anser jag är konstruktivt när det läggs ner så mycket engagemang, arbete och pengar i projekten.
Jag vill bara bidra för att med gott samvete kunna läsa, underhållas, lära och fråga i andra trådar på forumet - inte bara ta.

...Att välja ett dyrbart material, men inte ha råd att använda det på rätt sätt. Jag ser mycket mer i den bilden än du tror...

Jag tänker på en textrad från Björn Skifs: "Jag väntar och längtar och längtar och väntar..." :smile:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2

#23 » 12:00:59, 17-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

forden skrev:Men om du håller på med plåt kanske du har någon egen bild?

Om du åsyftar mig så ber jag om ursäkt. Jag har än en gång tyckt att min text var glasklar, men eftersom ni som läser inte kan se in i mitt huvud (tack och lov!) så kan det vara hur konstigt som helst. :vissla:
Mitt livs första Pain-skiss:
Bild

Ta proportionerna med ett kilo salt. Absolut inte skalenligt! :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Ivar Risslén

#24 » 12:49:37, 17-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är skojigt att läsa dessa inlägg. :grin:
Det är skillnad på att vara tunnplåtslagare och byggnadsplåtslagare fast man arbetar i stor utsträckning med samma material. De flesta byggnadsplåtjobb som man ser bilder på här är i klass med de som M. Timell brukar göra i sina tv-program.

Som yrkesman så kan man göra plåtjobben på olika vis och de funkar lika bra men enligt AMA så finns det bara ett sätt.
När man klipper plåt så får man en snittyta som är ungefär lika stor som plåttjockleken ( om man har vassa skär) och den ytan ska zinkskiktet på plåten klara av att skydda men sågar man så blir det grader som gör ytan mycket större även om man tar bort graderna.

När jag gjorde bleck som var längre än vad bockmaskinen klarade av så brukade jag lägga en extra plåtremsa i den ändan som jag skulle skarva, över eller under när jag bockade plåten. Då gick det snabbt att montera och skarvarna blev nästan osynliga.

Det vi skulle behöva är en medlemspresentation av Småländare och en egen tråd där vi kan fråga om byggtekniska frågor.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

magloman

#25 » 13:08:36, 17-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, han verkar tämligen kompetent och en resurs :thumme:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

forden

#26 » 14:22:18, 17-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:
forden skrev:Men om du håller på med plåt kanske du har någon egen bild?

Om du åsyftar mig så ber jag om ursäkt. Jag har än en gång tyckt att min text var glasklar, men eftersom ni som läser inte kan se in i mitt huvud (tack och lov!) så kan det vara hur konstigt som helst. :vissla:
Mitt livs första Pain-skiss:
Bild

Ta proportionerna med ett kilo salt. Absolut inte skalenligt! :mrgreen:

Nej det var småländaren jag menade eftersom han sa att bilderna var upphovsskyddade...(kom inte på rätt namn tror jag)
Men din skiss funkar bra stridis :smile:

1 person gillar det här inlägget.
forden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:44, 19-07-2009
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se