Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Hur bröstplåten på en gavel kan och borde se ut

26 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Småländare (trådstartaren)

#1 » 00:49:27, 14-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tråden delades från denna:
Garage/Verkstadstråd nr XXV...


forden skrev:Bild


Ledsen att behöva säga det, men det plåtbeslaget fungerar inte.
Byt medan du har ställningen kvar.
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70



östemann

#2 » 02:10:53, 14-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska det inte vara en lutning på några grader på plåten för avrinningens skull eller är jag ute på monarken nu igen. :klia:
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

AN

#3 » 09:42:02, 14-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Tycker det verkar bli besvärligt att byta en skadad panel-bräda som går upp ovanför underspikningen!!


Det är bara underbrädorna han skickar upp ovanför underspikningen, locken går nedanför(tycker jag det ser ut som). Locken är ju mest utsatta, och de går ju då enkelt at byta. Så brukar jag också göra.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#4 » 09:45:11, 14-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Småländare skrev:Ledsen att behöva säga det, men det plåtbeslaget fungerar inte.
Byt medan du har ställningen kvar.


Hur ska beslaget se ut ?
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Småländare (trådstartaren)

#5 » 10:20:42, 14-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

I huvudsak - sedan finns det flera detaljer
Beslaget skall luta minst 1:4.
Ha nedknäckt kant 20 framtill och omslag (10 -)15 i UK.
Utsprånget skall vara minst 40 över underliggande fasad.
Skarvar skall falsas (och tätas) eller ha tätade överlapp på minst 100.
Överlapp skall ha omslag.
Kontinuerligt fästbleck är ett snäpp upp på kvalitetsskalan och då förskjuter man skarvarna.
Inga infästningar genom överlappet som låser det mot rörelser.

Omslag är dels förstyvande och dels för att skydda kanten mot korrosion

Beslaget skall egentligen ligga bakom skivan om det är väderutsatt
I vart fall spänna emot med ankantning
Det skall överlappas minst 150 av panelen och ha drivvattenhake i ÖK
Nu suger vatten upp på panelens baksida. Det går fort till skador.

(Skivan är skarvad så att den inte leder ut vatten.
Papp, organiskt material, mögelrisk.
Klassiskt problem.)

Jag hoppas att den korta versionen räcker. Annars får du återkomma.
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

björken

#6 » 10:29:32, 14-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bild kanske :-) (från träguiden)
Bild
Originalets URL: http://www.traguiden.se/upload/anvisningar_och_produktion/bilder_konstruktiv_utformning/V-0304-V52-L.jpg

En fundering jag har är avslutningen av underlagsväven (kondensskyddet under plåten) vid takfot. Var tar kondensvattnet vägen? Avslutningen av väven hamnar väl under fotplåt och hänränna?
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

Småländare (trådstartaren)

#7 » 10:36:20, 14-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där bilden är inte korrekt.

Det finns två grundvarianter för underlagsduken.
Man kan släppa vattnet före takfoten. (I utsprånget)
Det bästa är att lägga upp duken så att den hamnar på en fotplåt och vattnet i rännan.
Taklutningen styr en del och ambitionen så klart.
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

björken

#8 » 12:12:44, 14-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Småländare skrev:Den där bilden är inte korrekt.


Visa då gärna med en bild eller skiss hur en korrekt ser ut, lättare att förstå än tjugo meningar om en enkel plåt.

Tack för synpunkter på duken, försöker nog få upp den på fotplåten, känns rimligast om man har inklädd takfot.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

forden

#9 » 18:02:00, 14-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Småländare skrev:Ledsen att behöva säga det, men det plåtbeslaget fungerar inte.
Byt medan du har ställningen kvar.

Varför skulle inte det här fungera, jag ska ju göra carport tak och då skickar jag ju plåten på det taket under den här plåten och skruvar ihop och lutning blir det ju eftersom jag lutar carporttaket. Borde fungera bra tycker jag.
forden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:44, 19-07-2009
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Småländare (trådstartaren)

#10 » 19:11:08, 14-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så det är på den sidan som du skall bygga car-port.
Då skall plåten vara en ståndskiva. Pulpettak under/nedanför.
Det gör inte saken bättre.
Då skall höjden vara 300 till panelen + de tidigare 150 bakom.
Vingen ut bredare, med omslag och ankantad för anslutning till TRP (gissar jag).
Lutningen skall vara som takets eller lite mer så att den spänner vid montage.
När man bygger baklänges som här så är det enklare att göra ståndskivan delad.
Minst 100 överlappning mellan delarna och drivvattenhake.
TRP-plåtens bottnar skall vikas upp hela höjden och tätningsprofilen skall sitta strax innanför kanten så att infästningen håller den.
Sen skall ju underlagstaket ha sin plåt i väggen - underbeslag.

För andra takmaterial finns andra lösningar.

För övrigt gäller som ovan.

Det går bra att låna en AMA Hus och RA av senare årgång och läsa och titta på figurer.
Börja längst fram i boken. Läs om pyramidregeln så du läser rätt. Det står mer än man först kan tro.
Du kan kolla nu eller när du måste göra om det efter en tid. :djaevul:

I all välmening :skriva2:
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

Stridis2

#11 » 21:00:34, 14-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

forden skrev:Bild
Hur gör man smartast med knutarna på den här gaveln då, kommer att bli typ en carport här nästa sommar. Delade brädor eller kapa bort plåt?


Småländare skrev:Ledsen att behöva säga det, men det plåtbeslaget fungerar inte.
Byt medan du har ställningen kvar.


Nu är jag inte någon byggnadsingenjör eller liknande, men när jag gör beslag i stil med det du ska ha här så brukar jag ankanta översta delen av den lodräta delen som ligger mot byggnaden. Inte bocka i 90 grader, snarare mellan 70 - 80 grader så den delen luta ut från byggnaden. Samma vinkel, fast på andra hållet, så det blir en lodrät del rakt ner, och den delen avslutas med att dubbelvika plåten, men inte helt platta ihop.

Om jag ska skarva så bockar jag ut den dubbelvikta delen så mycket att jag kan föra ihop plåtarna. Jag försöker lägga skarven så den pekar från den mest vindutsatta riktningen. Är jag orolig så trycker jag dit lite fogmassa av något slag. Sedan klämmer jag ihop skarven med en falstång. Ska det vara riktigt snyggt får man göra plåtarna osymmetriska, alltså så höger del passar in i vänster men inte tvärt om, men det kräver lite mer tankearbete, så det brukar jag försöka låta bli... :vissla: Kommer väl plåtarna på plats någon meter upp i luften så syns inte mindre missar i passformen.

Inte för att det gäller här, men pratar vi fönsterbleck så vill jag ha det övre blecket längre än det nedre. När det droppar från det övre så ska det missa det nedre, annars stänker det så illa på fönster och byggnad.

Nu väntar / fruktar jag att det kommer en ilsk Småländare och jagar mig med en stor tjock bok. :djaevul:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

forden

#12 » 22:07:09, 14-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har ni ju säkert rätt i hur det ska göras men på mitt altantak har det här fungerat i 10 år utan att jag sett några skador o där har huset ändå mycket mindre takutsprång. Här är det en Plannja ståndskiva som går 22cm upp på väggen å panelen 7cm från vinkeln, plåten går ut 17cm på blivande carporttaket och så har man ju tätninglist mellan tak o den här plåten och fogade gjorde jag på listen när altanen byggdes. Dessutom blir det hyffsad lutning på taket. Jag hoppas du har fel även om du har rätt småländare. Det är ju här man får lära sig :smile:
forden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:44, 19-07-2009
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Småländare (trådstartaren)

#13 » 00:50:52, 15-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis 2
Du har nog varit och kikat i en tjock bok. Det du skriver stämmer med mitt tidigare inlägg. Fast du hade inte med delarna i väggen.
Observationen av överbleck - fönsterbleck stämmer bra.
Du skall få ett tips.
När du skall skjuta ihop en lodrät droppkant i ett överlapp, så klipp bort omslaget + ett par mm i samma längd som överlappet på den undre delen.
Skjut ihop så det spänner och bitarna ligger perfekt ihop.

Har jag varit ilsk någon gång här???


Forden
"..har ju säkert rätt men..."
Hur skall man kunna hjälpa någon när den här frasen kommer. Men, men, men...
Om du bara visste hur rätt...

När det kommer till byggfrågor, där proffs i branschen får problem inom något år, där framhåller amatörerna att deras hitte-på har fungerat i många, många år.
I tråd efter tråd.
Det skulle kanske vara bättre att inte ha yrkesfolk i byggbranschen, för när de inte håller sig till fackmässigt utförande , så fungerar det inte...

Man kan hälla symaskinsolja i grävare, traktorer, hydraulsystem osv, men jag tror inte någon här skulle rekommendera eller göra det...

Var och en blir salig på sin tro och gör som man vill - om ingen annan blir lidande. Betänk bara att andra kan förledas att ta efter...
:shake_hands:
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

Stridis2

#14 » 10:03:57, 15-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Småländare skrev:Stridis 2
Du har nog varit och kikat i en tjock bok. Det du skriver stämmer med mitt tidigare inlägg. Fast du hade inte med delarna i väggen.
Observationen av överbleck - fönsterbleck stämmer bra.
Du skall få ett tips.
När du skall skjuta ihop en lodrät droppkant i ett överlapp, så klipp bort omslaget + ett par mm i samma längd som överlappet på den undre delen.
Skjut ihop så det spänner och bitarna ligger perfekt ihop.

Har jag varit ilsk någon gång här???


:off_topic: Småländare: Nej du har aldrig varit ilsk, bara tydlig, och det behövs i många fall. :smile:
Jag har inte läst din tjocka bok, men jag tror att man kommer riktigt långt med sunt förnuft och tänka efter före. Inte med inställningen "Det går nog" utan "Vad kan gå fel här?". :idee3:

Angående att fila som du beskrev: Fungerar utmärkt om blecken är av material som inte rostar som t.ex. koppar eller rostfritt. Men om man använder t.ex. plastad och galvad plåt så tar man bort rostskyddet på en del av plåten som man sedan klämmer in bakom nästa plåt. Jag är inte helt förtjust i den modellen, även om jag har gjort så någon gång. Ett fönsterbleck är ju ganska enkelt att räkna ut profilens ändring på. Mycket värre på t.ex en regndal som den här nedan:

Bild

Om man gör sådana i 1mm koppar vill man inte bocka fel så man får slänga alltför mycket... :mrgreen:
:back_to:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Småländare (trådstartaren)

#15 » 10:51:38, 15-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fila? Klippa står det.
Det är så som beskrivet som man gör som yrkesman.
Klippkanter kommer du aldrig ifrån, men det gäller att ha dem på rätt ställe.

Dina fönsterblecksskarvar blir tjocka som en amerikansk kärring. Det vill till stora fönster för att du skall ha skarvar.

Vinkelrännan i koppar.
1 mm! Har du råd med det kan du lika gärna köpa hela jobbet av en som kan.
"...vill man inte bocka fel så man får slänga alltför mycket..."
Den du visar är helt fel.
Du har en förmögenhet i skrotbingen eller.... :vissla:
Att göra en vinkelränna i koppar och sedan förlita sig på att underlagspappen under skall hålla tätt - det är som potempkinkulisser. :djaevul:
Bara grannarna ser att det är koppar så är det ok :uupps: :insomnia:

:bira:
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se