Sida 1 av 2

Markens bärighet?

InläggPostat: 12:30:56, 17-07-2014
av Nils Blomqvist
Undrar om man kan göra något antagande om markens bärighet om man har följande uppgifter:

Gammal odlingsmark ej brukad på mer än 50 år, väl dränerad, c:a halvmetern sandblandad jord bevuxen med gräs/ängsvegetation som slås regelbundet.
Frågan är om man kan få in en betongbil på sådan mark? En rotpump lär vilja ha bärighet på 0,5 MPa sa någon... Vad vill en tombola med lite mer betong ha??
Tänkte om han kan komma nära så räcker hydraul-slisken eftersom grunden är långsmal till formen.. Marken är mycket likartad över hela tomten.
Om det skulle behövas, finns det inte någon sorts lastfördelande mattor att hyra och till vilken bransch vänder man sig i så fall...?
Någon som kan ge råd och förslag?

Re: Markens bärighet?

InläggPostat: 12:53:56, 17-07-2014
av Ivar Risslén
Prata med han som ska köra betongbilen om hur han vill ha det.

Re: Markens bärighet?

InläggPostat: 17:05:56, 17-07-2014
av Bengt Erik Eriksson
Vattenhalt, Vattenhalt och återigen vattenhalt

Re: Markens bärighet?

InläggPostat: 17:23:18, 17-07-2014
av Fredrik_
Antingen lägga ett lager grus(='bygga väg') , eller körplåtar typ de som används vid vägarbeten.
Borde gå att hyra från större uthyrningsföretag men är tunga så större kranbil behövs också..

Ingen höjdare att köra fast en bil mitt i gjutningen, bärgning kostar både tid och pengar i onödan!
men som påpekats så bör de som ska köra där själva avgöra om det är lämpligt, eller önskad åtgärd.

Re: Markens bärighet?

InläggPostat: 17:30:49, 17-07-2014
av Bengt Erik Eriksson
Finns ju stockmattor också..

Re: Markens bärighet?

InläggPostat: 17:40:12, 17-07-2014
av Fredrik_
Inte risk att de kantrar med 10 ton på kanten?!
Annars kan även sprängmattor bättra bärigheten.

Re: Markens bärighet?

InläggPostat: 17:50:18, 17-07-2014
av Bengt Erik Eriksson
Fredrik_ skrev:Inte risk att de kantrar med 10 ton på kanten?!
Annars kan även sprängmattor bättra bärigheten.



Allt går att klanta sig med. Men varför ställa sig på kanten med 10 ton just?

Jag har ingen erfarenhet av något av dem egentligen. Vill bara tipsa om att produkten finns.

Körplåtar klarar ju även 15 tons gräv och lastmaskinet att hantera.
Kolla också med grävfirmor om körplåtar..

Re: Markens bärighet?

InläggPostat: 18:04:30, 17-07-2014
av Fredrik_
Lägger man inte stockmattorna tvärs?
När man då 'byter' matta med en axel så ligger full axellast precis på kanten och inget på andra sidan.
Blir lite samma effekt som klassiska 'loppan-spelet'
Men ingen aning hur det är tänkt att fungera egentligen....

Re: Markens bärighet?

InläggPostat: 21:34:34, 17-07-2014
av dimorep
Välj ett alternativ som fungerar även om det skulle råka regna natten före gjutdagen eller ännu värre mitt under den. Lastbilar är ganska hjälplösa på sliriga underlag (dagg kan räcka), även om bärigheten i sig skulle vara ok för en överfart.

Re: Markens bärighet?

InläggPostat: 21:48:32, 17-07-2014
av LeifAndersson
Om du kan få betongen med kort varsel är det billigaste och bästa att passa på när det är torrt, för är det bara upptorkat och du putsar "vägen" som en välskött gräsmatta så bär det!
Ska du "väga" för sämsta tänkbara förhållanden blir det dyrt oavsett vilken metod du väljer!
Annars blir det billigare med en betongpump som kan stå lite på distans.

Re: Markens bärighet?

InläggPostat: 15:16:56, 18-07-2014
av Nils Blomqvist
Tack för alla svar! Lät inte som genomförbart att få någon från betonglev. att komma och titta.. vill dom inte sälja?
Fick upplysningen om att jag ensam bär ansvar för om bilen går ned sig på min mark. Så då lär det bli pumpning i alla fall vilket jag hade hoppats kunna undvika.
Får bli en hallpump så kan jag passa på och gjuta allt jag behöver på en och samma gång. Garage/verkstad, boningshus och en massa plintar för div. småhus.
Fast jag tycker som Leif A. att väldränerad mark med bombering åt alla håll från gjutplatsen + gjutning efter torrperiod, skulle fungera.

Re: Markens bärighet?

InläggPostat: 16:13:05, 18-07-2014
av LeifAndersson
Ansvaret för bärigheten måste läggas på beställaren, det finns så många stolpskott som för det första har noll koll och även om de har lite koll så bryr de sig inte. Som beställare borde man ju vara intresserad av att gjutningen flyter på så det borde vara självklart att förvissa sig om att det kommer att funka. Och att hålla en betongbil på arbetsplatsen kostar X antal kronor/minut sedan tiden för normal lossning överskridits. :sad: Är det bara torrt och inte lutar i sidled är betongbilar bra att ta sig fram, de brukar ha riktiga drivdäck och skärpta förare. Tar sig en lastad schaktbil fram till lossningsplatsen så kommer också betongbilen både dit och därifrån. :thumme:
Ska en representant för leverantören inspektera lossningsplatsen så skulle betongen bli dyr i många fall. En gubbe och resor kostar! Så det är bäst och billigast att man ordnar det på egen hand, någon bekant med koll på möjligheten att ta sig fram på byggplatsen kan man säkert gräva fram om man funderar lite. :thumme:

Re: Markens bärighet?

InläggPostat: 17:50:22, 18-07-2014
av Nils Blomqvist
Stället ligger 30 mil från där jag bor nu och jag har inte lärt känna någon ännu. I varje fall ingen med kunskaper om byggnation vad jag kan ana. Finns en konstnär där men dom vet ju ingenting :mrgreen:
Jag får försöka haffa någon som kör omkring med större balja på vägarna runtikring där jag ska bygga. En sån åkare har kanske sett det mesta i kör- och okörbar terräng..
Apropå stolpskott så byggde jag för ganska länge sedan ett garage med källarvåning under, i en slänt. När första plattan skulle gjutas så hade jag beställt en bil med den långa hydraulrännan som på ett säkert sätt skulle nå ner till nivån under gatan (källarvåningens platta) Han som lossade betongen var på ett j-a humör och bara vrenskades. Dessutom var han mera intresserad av att käfta med sin kärring som satt i hytten och gapade på honom hela tiden, än att lossa betong. Han styrde rännan till alla håll och kanter UTOM där jag ville ha den. Jag och mina hjälpredor - ihoptrummade för tillfället, fick handjaga större delen av betongen så fort vi kunde. En av killarna fick hoppa undan när det plötsligt kom en massa betong på hans ben. Han tappade balansen och satte sig ofrivilligt i den våta betongen. En av hans stövlar försvann där betongchaffisen bestämt sig för att dumpa... (Nej-stöveln fick inte vara kvar som tilläggsarmering.) Till slut klättrade jag in i hytten och anropa centralen och krävde att dom snackade sin chaufför tillrätta. Kärringen försökte sno micken från mig och skrek som bara den i hytten. Jag sade till trafikdir. att jag aldrig ville se det där f-nskapet igen. Efter att dom snackat med honom slog han överskottet på granntomten istället för på den plats jag anvisade. Sedan stack han...

När vi gjöt valvet någon månad senare som kom en annan kille som var jättetrevlig, lugn och hela tiden inriktad på att hjälpa till. Gjuta på valvform tycker jag är liite känsligare än form på backen så jag var orolig över om jag skulle få det där puckot en gång till...

Re: Markens bärighet?

InläggPostat: 18:22:06, 18-07-2014
av ja-bond77
Är det platta eller kantbalk som ska gjutas? En platta kan man ju lätt fylla med nån lastmaskin ifall du kan jaga rätt på nån sån där i närheten, blir väl en dryga 10 vändor mellan bil och grunden för en full bil, så inte omöjligt...

Re: Markens bärighet?

InläggPostat: 20:13:28, 18-07-2014
av Nils Blomqvist
Platta till garage/verkstad och jag börjar med att göra farbar väg med krossmtrl till den gjutningen och för att det ändå skulle göras (kom jag på nu..)
Sedan, 30-35m därifrån, kantbalk till boningshuset. En lastmaskin att bubba pjucket upp till husgrunden med - låter som en bra plan...
Då skulle man kunna hyra en väggbask att bära betongen i, med bondens gamla Cat930 - om han låter sig mutas till sån´t.
Väggbasken är ju ganska hög också men det är ju lite lättare att fylla en kantbalksform i cellplast med strut
Det kanske ordnar sig - bara man får hjälp med själva tänkandet. Som här på forumet t.ex