Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Markens bärighet?

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Nils Blomqvist (trådstartaren)

#1 » 12:30:56, 17-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undrar om man kan göra något antagande om markens bärighet om man har följande uppgifter:

Gammal odlingsmark ej brukad på mer än 50 år, väl dränerad, c:a halvmetern sandblandad jord bevuxen med gräs/ängsvegetation som slås regelbundet.
Frågan är om man kan få in en betongbil på sådan mark? En rotpump lär vilja ha bärighet på 0,5 MPa sa någon... Vad vill en tombola med lite mer betong ha??
Tänkte om han kan komma nära så räcker hydraul-slisken eftersom grunden är långsmal till formen.. Marken är mycket likartad över hela tomten.
Om det skulle behövas, finns det inte någon sorts lastfördelande mattor att hyra och till vilken bransch vänder man sig i så fall...?
Någon som kan ge råd och förslag?
Nils Blomqvist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:07:04, 15-11-2009
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Vermeer Dinky Digger



Ivar Risslén

#2 » 12:53:56, 17-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prata med han som ska köra betongbilen om hur han vill ha det.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Bengt Erik Eriksson

#3 » 17:05:56, 17-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vattenhalt, Vattenhalt och återigen vattenhalt
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Fredrik_

#4 » 17:23:18, 17-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antingen lägga ett lager grus(='bygga väg') , eller körplåtar typ de som används vid vägarbeten.
Borde gå att hyra från större uthyrningsföretag men är tunga så större kranbil behövs också..

Ingen höjdare att köra fast en bil mitt i gjutningen, bärgning kostar både tid och pengar i onödan!
men som påpekats så bör de som ska köra där själva avgöra om det är lämpligt, eller önskad åtgärd.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Bengt Erik Eriksson

#5 » 17:30:49, 17-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns ju stockmattor också..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Fredrik_

#6 » 17:40:12, 17-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte risk att de kantrar med 10 ton på kanten?!
Annars kan även sprängmattor bättra bärigheten.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Bengt Erik Eriksson

#7 » 17:50:18, 17-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Inte risk att de kantrar med 10 ton på kanten?!
Annars kan även sprängmattor bättra bärigheten.



Allt går att klanta sig med. Men varför ställa sig på kanten med 10 ton just?

Jag har ingen erfarenhet av något av dem egentligen. Vill bara tipsa om att produkten finns.

Körplåtar klarar ju även 15 tons gräv och lastmaskinet att hantera.
Kolla också med grävfirmor om körplåtar..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Fredrik_

#8 » 18:04:30, 17-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägger man inte stockmattorna tvärs?
När man då 'byter' matta med en axel så ligger full axellast precis på kanten och inget på andra sidan.
Blir lite samma effekt som klassiska 'loppan-spelet'
Men ingen aning hur det är tänkt att fungera egentligen....
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dimorep

#9 » 21:34:34, 17-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Välj ett alternativ som fungerar även om det skulle råka regna natten före gjutdagen eller ännu värre mitt under den. Lastbilar är ganska hjälplösa på sliriga underlag (dagg kan räcka), även om bärigheten i sig skulle vara ok för en överfart.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

LeifAndersson

#10 » 21:48:32, 17-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du kan få betongen med kort varsel är det billigaste och bästa att passa på när det är torrt, för är det bara upptorkat och du putsar "vägen" som en välskött gräsmatta så bär det!
Ska du "väga" för sämsta tänkbara förhållanden blir det dyrt oavsett vilken metod du väljer!
Annars blir det billigare med en betongpump som kan stå lite på distans.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Nils Blomqvist (trådstartaren)

#11 » 15:16:56, 18-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svar! Lät inte som genomförbart att få någon från betonglev. att komma och titta.. vill dom inte sälja?
Fick upplysningen om att jag ensam bär ansvar för om bilen går ned sig på min mark. Så då lär det bli pumpning i alla fall vilket jag hade hoppats kunna undvika.
Får bli en hallpump så kan jag passa på och gjuta allt jag behöver på en och samma gång. Garage/verkstad, boningshus och en massa plintar för div. småhus.
Fast jag tycker som Leif A. att väldränerad mark med bombering åt alla håll från gjutplatsen + gjutning efter torrperiod, skulle fungera.
Nils Blomqvist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:07:04, 15-11-2009
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Vermeer Dinky Digger

LeifAndersson

#12 » 16:13:05, 18-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ansvaret för bärigheten måste läggas på beställaren, det finns så många stolpskott som för det första har noll koll och även om de har lite koll så bryr de sig inte. Som beställare borde man ju vara intresserad av att gjutningen flyter på så det borde vara självklart att förvissa sig om att det kommer att funka. Och att hålla en betongbil på arbetsplatsen kostar X antal kronor/minut sedan tiden för normal lossning överskridits. :sad: Är det bara torrt och inte lutar i sidled är betongbilar bra att ta sig fram, de brukar ha riktiga drivdäck och skärpta förare. Tar sig en lastad schaktbil fram till lossningsplatsen så kommer också betongbilen både dit och därifrån. :thumme:
Ska en representant för leverantören inspektera lossningsplatsen så skulle betongen bli dyr i många fall. En gubbe och resor kostar! Så det är bäst och billigast att man ordnar det på egen hand, någon bekant med koll på möjligheten att ta sig fram på byggplatsen kan man säkert gräva fram om man funderar lite. :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Nils Blomqvist (trådstartaren)

#13 » 17:50:22, 18-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stället ligger 30 mil från där jag bor nu och jag har inte lärt känna någon ännu. I varje fall ingen med kunskaper om byggnation vad jag kan ana. Finns en konstnär där men dom vet ju ingenting :mrgreen:
Jag får försöka haffa någon som kör omkring med större balja på vägarna runtikring där jag ska bygga. En sån åkare har kanske sett det mesta i kör- och okörbar terräng..
Apropå stolpskott så byggde jag för ganska länge sedan ett garage med källarvåning under, i en slänt. När första plattan skulle gjutas så hade jag beställt en bil med den långa hydraulrännan som på ett säkert sätt skulle nå ner till nivån under gatan (källarvåningens platta) Han som lossade betongen var på ett j-a humör och bara vrenskades. Dessutom var han mera intresserad av att käfta med sin kärring som satt i hytten och gapade på honom hela tiden, än att lossa betong. Han styrde rännan till alla håll och kanter UTOM där jag ville ha den. Jag och mina hjälpredor - ihoptrummade för tillfället, fick handjaga större delen av betongen så fort vi kunde. En av killarna fick hoppa undan när det plötsligt kom en massa betong på hans ben. Han tappade balansen och satte sig ofrivilligt i den våta betongen. En av hans stövlar försvann där betongchaffisen bestämt sig för att dumpa... (Nej-stöveln fick inte vara kvar som tilläggsarmering.) Till slut klättrade jag in i hytten och anropa centralen och krävde att dom snackade sin chaufför tillrätta. Kärringen försökte sno micken från mig och skrek som bara den i hytten. Jag sade till trafikdir. att jag aldrig ville se det där f-nskapet igen. Efter att dom snackat med honom slog han överskottet på granntomten istället för på den plats jag anvisade. Sedan stack han...

När vi gjöt valvet någon månad senare som kom en annan kille som var jättetrevlig, lugn och hela tiden inriktad på att hjälpa till. Gjuta på valvform tycker jag är liite känsligare än form på backen så jag var orolig över om jag skulle få det där puckot en gång till...
Senast redigerad av Nils Blomqvist 19:32:34, 18-07-2014, redigerad totalt 1 gång.
Nils Blomqvist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:07:04, 15-11-2009
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Vermeer Dinky Digger

ja-bond77

#14 » 18:22:06, 18-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det platta eller kantbalk som ska gjutas? En platta kan man ju lätt fylla med nån lastmaskin ifall du kan jaga rätt på nån sån där i närheten, blir väl en dryga 10 vändor mellan bil och grunden för en full bil, så inte omöjligt...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Nils Blomqvist (trådstartaren)

#15 » 20:13:28, 18-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Platta till garage/verkstad och jag börjar med att göra farbar väg med krossmtrl till den gjutningen och för att det ändå skulle göras (kom jag på nu..)
Sedan, 30-35m därifrån, kantbalk till boningshuset. En lastmaskin att bubba pjucket upp till husgrunden med - låter som en bra plan...
Då skulle man kunna hyra en väggbask att bära betongen i, med bondens gamla Cat930 - om han låter sig mutas till sån´t.
Väggbasken är ju ganska hög också men det är ju lite lättare att fylla en kantbalksform i cellplast med strut
Det kanske ordnar sig - bara man får hjälp med själva tänkandet. Som här på forumet t.ex

3 personer gillar det här inlägget.
Nils Blomqvist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:07:04, 15-11-2009
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Vermeer Dinky Digger


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: espe och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se