Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Renovera grävd brunn

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

björkand (trådstartaren)

#1 » 23:13:53, 22-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag bor i en stuga i skogen och har en grävd brunn med betongringar. På senare år har ytvatten börjat tränga in vid regnväder och på vårarna. Ska nu på semestern åtgärda detta, har talat med en bekant som har grävmaskin som ska hjälpa mig.
Hur gör man för att få tätt mellan ringarna, har hört om platonmatta runt hela brunnen och någon som virade in brunnen i ensilage-plast (?).
Det där med bruk mellan ringarna har jag nog redan ratat kanske finns det något modernt "lim" att täta/limma med, det kan ju inte va nått giftigt skit.
Vad är det för material man ska ha i botten på brunnen? Kanske 0-8 kan va nått som filtrerar bra?
Skål och godafton/ björkand
björkand
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:42, 26-12-2008
Ort: västmanland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: volvo 350 boxer
Volvo f616s, tipp o kran
Stiga park 4wd



PerJohansson

#2 » 23:15:21, 22-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du ändå ska gräva upp så varför inte byta ringarna mot gummiringstätade diton?
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

björkand (trådstartaren)

#3 » 23:23:33, 22-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det var ju ett bra förslag.
Jag har nog tänkt att slippa gräva ända ner. Vad kan styckepriset var på sånna ringar? Att borra brunn är ju lockande om priset drar iväg men man vet ju inte hur det vattnet blir heller.
björkand
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:42, 26-12-2008
Ort: västmanland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: volvo 350 boxer
Volvo f616s, tipp o kran
Stiga park 4wd

PerJohansson

#4 » 23:50:28, 22-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen aning om priset nu, men för ca 5 år sen gav jag runt 18k för 6 st 1m-ringar, en kona till 60cm och lock, en rulle 40 mm PEM-slang, bottenventil och lite kopplingar.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Michael Meier

#5 » 08:42:58, 23-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ligger brunnen på en upphöjning i marken?
Är det ytvatten (ytlig vatten) eller skitigt grundvatten som skitar ner?

det behöver inte vara tätt mellan brunnsringarna "nedåt" dom övre enkla att komma åt är smidigt att gräva runt och lägga i tätningsrep,annars ett alternativ till å gräv djupt är å ta bort ytmaterial ned till lämpligt djup (där det fortfarande är täta brunnsringar) , ca: radie tre meter kanske och lägga ned bortsluttande tätmaterial som lera eller hållbar plast typ platon.

Allt för att få bort det ytliga skitiga vattnet, det måste filtreras en stund, inte rinna direkt in, inne i brunnen (beroende på diameter) petar man då ner ett rör (till botten) och sedan fyller utanför med filtersand, täta med duk eller något trevligt nertill för att inte sanden ska rinna in i själva sedimenteringsutrymmet under pumpen eller dess sugrör, en form av återskapning av filteregenskaperna i grusås.

Är det inget kem, coli eller utfällningar på grund av syresättning av material så kan är det godare vatten i grävd brunn (enligt mitt tycke) värt å bibehålla den.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

björkand (trådstartaren)

#6 » 11:44:47, 23-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, brunnen ligger upphöjt.
Om det kommer skitit grundvatten vet jag inte men skitit ytvatten är det absolut.
Tätningsrep , vad är det för något? Var hittar man det?
björkand
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:42, 26-12-2008
Ort: västmanland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: volvo 350 boxer
Volvo f616s, tipp o kran
Stiga park 4wd

corre

#7 » 19:03:44, 24-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan inte bara tvätta med en HT och putsa med vanligt putsbruk så det tätar?
corre
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:17, 10-03-2009
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet

CountyBruff

#8 » 19:20:19, 24-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om ringarna allmänt har bra passform, frilägg ner till vattenledningen och täta genomgången om det behövs.
Är genomgångenriktigt dålig byt ut den ringen mot en ny med borrad genomgång och manshett.
Lyft upp, rengör och cementfoga skarvarna.
Återfyll med material utan humus. 0,5m under markytan lägger du åldersbeständig plast som sluttar
från brunnen ca 3m till orörd mark, för att försvåra ytvatten att rinna in nära brunnen.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

björkand (trådstartaren)

#9 » 01:15:44, 25-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

CountyBruff skrev:Om ringarna allmänt har bra passform, frilägg ner till vattenledningen och täta genomgången om det behövs.
Är genomgångenriktigt dålig byt ut den ringen mot en ny med borrad genomgång och manshett.
Lyft upp, rengör och cementfoga skarvarna.
Återfyll med material utan humus. 0,5m under markytan lägger du åldersbeständig plast som sluttar
från brunnen ca 3m till orörd mark, för att försvåra ytvatten att rinna in nära brunnen.


Ja, det blir nog denna variant. Jag hittade nått som heter sika vattentätande bruk, kanske kan va nått att satsa på.
Men är det någon som kan rekomendera vad jag ska ha för grusmaterial i botten på brunnen och hur tjockt lager?

Tack för hjälpen/ björkand
björkand
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:42, 26-12-2008
Ort: västmanland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: volvo 350 boxer
Volvo f616s, tipp o kran
Stiga park 4wd

Turbodiesel

#10 » 02:45:43, 25-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anlade en egen grävd brunn för fyra år sedan, grävde i ordning botten i våras och lade i 30cm tvättad 0-8 mur/gjutsand (eller vad det heter) delvis för att jag redan hade överbliven sand hemma.

Använde en vanlig 'tombola' cementblandare & kontinuerligt vatten från trädgårdsslangen för sandtvätt, det tog ungefär en halvtimme per omgång (spolade tills sköljvattnet såg klart ut)

2-4 eller 4-8 kan vara lämpliga krossfraktioner om du går den vägen. Men grövre tror jag inte gör någon nytta & är dessutom svårgrävt när det ska ersättas.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Tompa Tveskägg

#11 » 23:08:59, 25-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grävde precis en ny brunn och har också en äldre med samma problem som du björkand, men renovering av den får vänta till det mer brådskande nybygget är färdigt. Jag har inte så mycket att tillägga till de råd som givits, mer än möjligtvis att du kan hitta mycket info på nätet också, bl.a. lite här:

http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Art ... 051143.pdf
http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Art ... 051144.pdf
http://www.dinbyggare.se/communicate/ar ... px?id=5215
http://www.sgu.se/grundvatten/brunnar-o ... nsarkivet/

Kan också tillägga att jag för ett par veckor sedan köpte sju stycken 1,2-metersringar, en kona, ventilerat lock och övergångsring för 14 000 inkl moms och inkl frakt, av Ytterby cementgjuteri. Bra priser och bra service. Jag fick ex. låna lyftok vilket förenklade min montering något alldeles oerhört.
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se