Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Tveskäggs maskinhall

69 inlägg • Sida 3 av 5
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#31 » 22:54:09, 25-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej det är sant, att stuprören ska agera buffert är nog önsketänkande. Tyvärr har jag ganska dåligt fall till råga på allt. Kan dock höja den änden som är i början av hallen lite till, vilket kan ge aningen mer skjuts åt flödet.

150 mm-rännor (sextums) verkar lämpligt rent dimensionsmässigt. Det finns 200 hos vissa handlare, men de verkar rätt svindyra.
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol



magloman

#32 » 00:28:16, 26-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör med 6 tums rännor och 4 tums stuprör, sen får det bli som det blir. Blir det fullt så rinner det ju över rännan bara. Inte många ggr på ett år som det regnar så mkt.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

magloman

#33 » 00:31:48, 26-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glöm inte o skaffa renstratt mellan stuprör o markrör oxå. Så slipper du få ner skit i markrören.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#34 » 16:24:54, 26-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, det tror jag att jag ska komma ihåg. Höll däremot på att glömma av markrör från pannrummet idag. Vill ha golvbrunn där.
Idag har jag smörjt traktorgrävare och småkikat lite där ute, grävt lite i nåt hörn och passat in ett par markrör. Måste byta en hydraulslang som läcker rätt mycket vid ena stödbenet innan jag kan gräva någon längre stund, så det får bli en shoppingrunda till Biltema och Swedol på måndag och lite annat pill så länge. Himlen öppnade sig nu så det blev lite hallonpaj och traktor- och grävarkörning med kompisar på besök från Stockholm. Bra att koppla av lite. Nästan bara bygge och vedsågning hela sommaren. För en bra sak, men det kan bli lite mycket.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

mathiast

#35 » 19:20:10, 26-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker det är lite orättvist att ni på den sidan åsen har massa sand medans vi på denna bara har massa kletig lera :-)
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#36 » 19:52:03, 26-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha. Ja så kan det vara. Nej här är inte mycket annat. En halvmeter och neråt är det som att gräva på en sandstrand. Förutom där jag grävde min brunn då, där var det grus och berg... Du har inte lite lera över nånstans du vill ha bort, förresten? Hade velat ha lite till min brunn.
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#37 » 09:10:44, 30-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag sitter och letar efter lämplig rens/spol/tillsyns/stigar/drän/dagvattensbrunn på Ahlsells, men det fanns ju några stycken om man säger så... Tracker, vad för några har du använt? De enklaste är ju i princip bara t-rör att sätta på markrören, men då får man väl sätta på en stigardel också. Dina ser mer lagom ut.

Sedan tänkte jag ha en större drän/dagvattenbrunn innan stenkistan också. Får la fråga min säljare annars vad de rekommenderar. Svårt när man inte riktigt ser dem bra på bild också. Kan ju visserligen leta på andra ställen och sedan köpa på Ahlsells ändå.
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

tracker

#38 » 20:17:29, 30-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är Terana:s sortiment jag använder, köper en 400mm brunn a 2m och delar till 2 + köpa 1st extrabotten sedan är det anslutningsgummi i topp med teleskoprör och betäckningar i gjutjärn. för inlopp används en hålsåg och sedan anborrningsmanschett till 110 eller 160 rör.
Jag handlar i Örebro / Lindesberg av Mark o VA produkter, bra priser i stort.......
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#39 » 21:25:52, 26-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tiden går och jag grejar på. Uppförandet av huset påbörjades för ett par veckor sedan av byggarna. Grymt skönt att äntligen komma igång, efter diverse strul och förseningar. Vi skrev på husavtalet juni 2012...
Vad gäller hallen har jag lagt den mesta tiden de senaste veckorna på att tillverka cellplastlådor och täcka över samt börja lägga igen kulverten från huset och neråt hallen till. Vi har också kört på fem, sex lass sprängsten på planen, sedan har det blivit lite pillande med markrör och sånt. Jag har en del huvudvärk över markrören för avvattning. Berget låg ytligare än jag trodde och nu har jag bakfall mellan hallen och den planerade kistan. Inte alls kul, särskilt om det visar sig att jag ligger för lågt för att komma vidare neråt dit jag ska efter kistan. Men det blir prio två, måste komma igång med hallbygget.

Fråga vad gäller bädden, då. Platta blir på ca 18,5 meter av 30, resten grusat. Tidigare har jag tänkt att lägga kross hela vägen, välta och sedan finare kross överst. Sedan slog det mig: kan jag kanske fylla typ 75 % av höjden på den del som ska vara grusad med sand istället? Hur högt måste jag ha kross med nollfraktion i för att det ska bli solitt nertill? Eller det kanske inte ens går att få hårt nertill med kross i sand? Det är ju sand under min väg, men den är å andra sidan packad sedan istiden medan det här blir ditforslat. Jag sparar en hel del pengar om jag kunnat använda sand en bit upp där, då den finns gratis 100 meter bort. Samtidigt vill jag så klart inte att det ska bli mjukt. Det är cirka 75 cm matjord bortgrävt och sedan tillkommer de kanske 40, 50 jag lägger bygget över marknivån, så en dryg meter blir det med något slags fylle totalt.

Tacksam för tips som alltid.

Lite bilder också!

Bild
Bild
Blev lite tajt vid gränsen för så väl rötter och takavvattning. Hellre fälla än fria i detta fall. :D

Bild
Hallen sett uppifrån huset. Den kommen döda lite av utsikten, men huset ligger högt så vi hoppas det ska bli fint ändå.

Bild
Bild

... och så ett par på lyan också, även om det är en halltråd. :)
Bild
Bild

14 personer gillar det här inlägget.
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#40 » 21:18:53, 28-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sju likes men inget svar på sand/krossgrejen? :) Jag får nog sluta svamla och skriva tydligare. Men tack för alla tummar upp hur som!

Lägga sand först och sedan kross på den del som ska vara grusad i hallen alltså. Funkar, kasst eller mitt emellan? Skillnaden mellan kross hela vägen eller lägga sand först och kross på det blir kanske inte astronomisk i kronor räknat (13,5 x 12 x 1,2 m är ytan som blir grusad), så det är möjligt att det finns viktigare saker att lägga den tiden på än att hämta en massa skopor med sand. Men det kan vara bra att veta.
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

Fredrik_

#41 » 21:25:31, 28-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad blir bäst/enklast om, eller snarare när, du vill gjuta platta i den delen av bygget?!
Ytterliggare en parameter i ekvationen!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#42 » 21:39:13, 28-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Absolut. Har tänkt på det också, tack för tanken. Jag tror tyvärr inte jag kommer göra det, men redan i lågstadiet lärde jag mig att aldrig säga aldrig. Vem vet, jag kanske får sketmycket pengar över nån gång. :D

Det ser ut som jag kommer få utkört massa kross tor- eller fredag. Ska se hur snabbt det fylls på då och räkna lite på pengarna samtidigt så får vi se. Handlar det om två lass extra göra jag nog hellre något annat än lägger en halv dag på att få dit motsvarade mängd sand. Handlar det däremot om fem lass är det nog värt den där halvdagen.
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

eric larsson

#43 » 17:18:30, 03-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fråga vad är det för modell på traktorn?
Användarvisningsbild
eric larsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:11, 16-08-2009
Ort: kristinehamn
Maskintyp: Ej angivet

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#44 » 20:48:31, 03-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en Zetor 7245, Eric. 86a eller 87a.
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#45 » 21:52:11, 07-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sjukt körigt nu, men måste få ta en paus från allt och slänga upp lite bilder. Är inne i en riktig körarperiod nu för att få klart brunn, kulvert och komma igång med hallen innan frost och snö, så fler bilder kommer när jag orkar.

Bild
Bild
Bild
Bild

Har fått lite småångest inför hallbygget. Lika bra som min budget på huset håller hittills, lika illa är det med hallen... Jag lade ner mkt jobb på huset vad gäller kalkylen, men uppenbarligen gick hallen alldeles för snabbt i planeringsstadiet. Nu gör vi så att vi gjuter platta och reser den del som inrymmer garaget och pannrummet. Plattdelen blir 250 kvadrat av hallens totala 390, varav garage/pannrum (isolerat med golvvärme) blir knappt 55, 60 m2. Pris på plattan är 246 000 + moms och stomresning + uppförande av garage/pannrum är beräknat till 4-500 000 + moms (löpande med öppen redovisning). För mig låter det något högt, men det är bra gubbar som gör det och jag har vare sig tid eller ork att leta runt för att spara några spänn. Dessutom jobbar jag halvt ihjäl mig själv och det här ska lejas bort oavsett.
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Brakbrakaren och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se