Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Tveskäggs maskinhall

69 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#16 » 23:22:28, 23-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förresten, apropå avvattning, vad fasen är det för skillnad på korrugerade dagvattenrör och vanliga orangea markrör?
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol



magloman

#17 » 23:37:25, 23-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oranga tål inte hög temp o korr är väl dränerings med hål i?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#18 » 23:47:53, 23-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slänger upp lite bilder att börja glo på. Allt blir roligare med bilder. :)

Bild
Brunn på schemat. Är lite tveksam över flödet i min grop så det blev rejäla 1,2-metersringar.

Bild
Här nere och i faggorna av hålet har jag lagt alldeles för många timmar totalt. Men kul att göra egen brunn. :)

Bild
Bild
Schaktning av hallen påbörjad. Grävde bort ungefär hälften själv, sedan tog en granne över som tar matjorden mot lite byteshandel. Smärtar lite att göra sig av med flera hundra kubik perfekt matjord, men jag hade ingen bra plats för det och jag får trots allt hjälp att ta bort det.

Bild
Bild
Punka två veckor efter jag köpte min tippvagn. Skruv i däcket. Oflyt, särskilt som min domkraft inte orkar riktigt, så det blev en del trixande med grävaren, skopa och annat för att få upp den tillräckligt för att få av hjulet. När jag sedan fick av det, baxat in det bak i Fiestan och lagat det, satt tillbaka... så var det punka igen. Lagom kul. Sedan bytte de slang gratis och sedan dess har det hållit fint.

Bild
Bild
Min 5-meterskulvert mellan hus och hall. Jag kör XPS hela vägen och lägger ner allt i samma. Det vill mycket till om något vatten ska nå elkabeln resonerar jag. Men det blir fint! Någon som har bra tips på hur man skär cellplastskivor snabbare än med kniv för hand, förresten? Fogsvans? Tigersåg med fint blad?

Bild
Bild
Funderade först på att lägga avloppsrören för takavvattningen på insidan av ytterkanten, alltså "inne i"/under hallen, men bedömde sedan att en kvart extra med grävaren var värt att slippa få problem med ev. trasiga rör om X år. Mindre kul om det strular under plattdelen.
Senast redigerad av Tompa Tveskägg 21:35:02, 24-07-2014, redigerad totalt 1 gång.

4 personer gillar det här inlägget.
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

Molnia

#19 » 16:39:01, 24-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

detta ska bli spännande att följa!
blir det gjuten platta i hela bygge?
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#20 » 21:56:09, 24-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har uppdaterat bildposten ovan med diverse kommentarer nu. Hissa och dissa.

magloman: njae, jag menar s.k. dagvattenrör, inte dräneringsrör. Inga hål i vad jag kan se. De är formade och har samma anslutning/skarv som avloppsrör fast ser ut som smala vägtrummor. Jag har ungefär 50/50 av dem och markrören nu och funderar på var jag bäst använder vilka... :D

Molnia: tackar! Nej tyvärr blir det inte det av ekonomiska skäl. Tillåter plånboken och/eller behoven ökar på sikt går det ju alltid att göra senare. Här är en ritning.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

Jonas A

#21 » 22:43:52, 24-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Cellplasten går fint och skära med motorsåg, en elektrisk är att föredra då man snart tröttnar på att dra i snöret.

1 person gillar det här inlägget.
Jonas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:20, 28-04-2006
Ort: Varberg (Derome)
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: L60F
Merlo 41.7 -05
Valmet 855 -91
BM 430 -77
Bm 320 -61
Bm 425 Terrier -57
Volvo BM L50 -91

tracker

#22 » 22:53:07, 24-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag tänkte på är att det räcker inte med 1st 110 rör i backen, jag har nedsläpp på 0m (i första hörnet alltså)
Sedan på 12 och 24m alltså 3 rör till 230m2 (halva taket)
0+ 12m nedsläpp delar på 1st 110 och 24m nedsläppet har en egen 110 till en brunn som har 160mm utloppsrör
Enkel lathund är 100m2 tak per rör
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

magloman

#23 » 23:30:59, 24-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byggsåg eller fogsvans funkar till friggolit.

Har du slam med i avloppet krävs nog slät insida, annars vetefan
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#24 » 23:36:07, 24-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jonas A: Aha, tack! Tänkte att det skulle bli för grovtandat, men det lär ju gå tio gånger snabbare än kniv. Snöre är nog lugnt, jag skär 20 cm-bitar, så då kan jag skära kanske tio stycken rätt snabbt och komma ganska många meter i stöten. Kalas. Testar det och kanske en vanlig såg annars.

tracker: Nu fick jag lite panik här. Idag täckte jag nämligen mina rör med X antal ton 0-16, sand m.m. Bara det 30-metersschaktet har tagit mig flera dagar och det gräver jag inte upp igen. Om det inte sväljer hinner vattnet inte undan och då stiger det i stuprören och rinner över i hängrännorna, antar jag? Vid hällregn eller oftare? Funderar på om jag kan avhjälpa problemet lite genom att koppla på ett 160 eller 200-rör i änden på hallen och vidare. Större stuprör kan ju också agera buffert, men det förslår väl inte kan tänka. Efter hallen ska vattnet ca 35 meter till nästa anhalt som blir en stenkista. Med tanke på vad du säger lär jag behöva köpa grövre rör ändå, för jag hade tänkt lägga ett 110-rör där vattnet från hela taket ska gå vidare till kistan, men det lär ju skita sig kapitalt i så fall. Det låter som jag skulle behöva typ 200 från där rören från de två långsidorna går ihop, då?
Fasen att man alltid ska göra massa skit själv man inte behärskar. Visst, man sparar pengar, men det blir ofta frustration eller tidsslöseri när saker krånglar också. Svår avvägning det där.
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

Jonas A

#25 » 06:13:38, 25-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det blir kanske inte lika rena snitt med kedjesåg som med fogsvans och det skräpar ner en hel del men går kanske 10ggr fortare.
Jonas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:20, 28-04-2006
Ort: Varberg (Derome)
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: L60F
Merlo 41.7 -05
Valmet 855 -91
BM 430 -77
Bm 320 -61
Bm 425 Terrier -57
Volvo BM L50 -91

nordsjöklättrarn

#26 » 06:28:04, 25-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

ta byggsågen till cellplasten. funkar kanon om den inte är kanon tjock
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#27 » 08:43:20, 25-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skivorna är 100 tjocka, så det är nog lugnt. Prövar vanlig såg först så får vi se.

Vad tror ni om vattnet då? Blir lite orolig att jag gör bort mig där. Så här kommer det se ut, ungefär. Hall med takavvattning i markrör, ihop i ett gemensamt markrör och vidare 35 meter. Efter 15 meter ansluter dessutom takavvattning och dränering från huset. För att inte göra ett redan nu ev. underdimensionerat system ännu värre är det väl smartare att lägga takavvattning + dränering från huset i ett gemensant rör och taken från hallen i ett i alla fall. Men hallen... satsa på grövre stuprör någon idé eller förslår det inget? Att köra hallens vatten i varsitt 110 eller ett grövre markrör de 35 meterna gör väl knappast någon skillnad i alla fall. Samma volym fast 110-rör har jag redan och slipper köpa i så fall.

Tänker också att en spol/slambrunn eller liknande kan vara en bra idé innan kistan så det inte går ner massa skit där med tiden.

Bild
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

tracker

#28 » 09:09:08, 25-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur stor är stenkistan ?
tycker inte du ska leda in dagvattnet till den och riskera att fylla dräneringen baklänges med regnvatten, går det inte att få ut dagvattnet i ett dike ?
bifogar några bilder från mitt bygge, har brunnar på respektive sida sedan 160 rör ca 40m till utlopp i dike, 2 stuprör max i varje 110 rör
Bild
Bild
Bild
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#29 » 12:14:14, 25-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var lite otydlig med kistan. Det blir ett utlopp från kistan också, så allt överflödigt rinner vidare ner till en bäck (utlopp lägre än inlopp alltså). Jag ville dra allt till bäcken i närheten, men kommunen använder sig av LOD (lokalt omhändertagande av dagvatten), så jag får inte. Det är väl rätt miljömässigt antar jag. Hur stor kistan ska vara vet jag inte än. Jag har som sagt tänkt sätta en brunn innan den för slam, och visst finns det backventiler på vissa, va'? Men du har så klart rätt i att man inte vill ha upp dräneringsvattnet. Det ligger ingen dränering som kan komma in under huset i alla fall, och det är nästan bara sand på tomten, så det blir inte så mycket dränrör. Men frågan är ju hur jag gör med taket. Om jag ska chansa på stora rännor och rör och grövre markrör de 35 meterna till kistan, eller något annat. Jag kan faktiskt lägga 160-rör på andra sidan om det är så. Jag har bara lagt ner ena än så länge och det är värre om det rinner över på andra sidan då det är en spalt jord där. På framsidan är det bara sand och sten.
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

_Fredrik_

#30 » 22:05:07, 25-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Cellplast bearbetar jag med antingen byggsågen eller tigersågen med ett blad som ser ut som en kniv. Det senare ger inget skräp alls.

Hur mycket vatten du kan leda i ett 110-rör styrs till stor del av viket fall du har på din ledning! Större fall sväljer mer vatten!

Och när det gäller stuprör så är de inte den svaga länken, det är hängrännan. Stuprören är ju lodräta, sväljer mest i hela din anläggning! Och att använda stuprören som buffert funkar väl inte i praktiken? Anslutningen mellan stupröret och markröret brukar väl inte vara så tät att det klarar någon större vattenpelare?

/Fredrik

1 person gillar det här inlägget.
_Fredrik_
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:32:38, 25-03-2012
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1004 -95


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se