Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Tveskäggs maskinhall

69 inlägg • Sida 4 av 5
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.
InläggDetta inlägg har raderats av Mattias Petterson den 22:03:04, 07-11-2014.
Anledning: Tankefel



LeifAndersson

#47 » 22:35:27, 07-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad du ska fundera på är om du inte skulle nöja dig med att gjuta plattan till garage och pannrum i detta läge. Kan bli problem med en delvis kall platta hopgjuten med en "varmgolvsplatta" annars. Den oisolerade delen av plattan måste isoleras ordentligt uppåt annars kommer den att kyla varmdelen så golvärmen tom. kan frysa om du inte ordnar någon isolerad temperaturgräns i plattan. :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

magloman

#48 » 23:45:55, 07-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag körde mina cellplast på byggsågen. Gick hur fint som helst :thumme:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

MickeR

#49 » 08:52:40, 08-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som skrivet, byggsågen går utmärkt till cellplast.
MickeR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 31-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
JCB 410
Hanix H36B

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#50 » 17:16:57, 08-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack. Det blev tigersågen jag använde till slut. Gick hur bra som helst. Just nu försöker jag få bort @$!¤£$€ kubik vatten jag måste ha bort för att kunna fortsätta med markrören. Jäkla årstid att greja med schakt, brunnar och annat. :/

**edit**

Leif, jag missade ditt tips. Tack! Ska höra med snickaren (som också är KA för huset - dock ej maskinhallen).
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#51 » 13:51:35, 26-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vabbar idag och sonen hade ingen lust att sova efter lunchen, så det får bli lite bilder på bygget istället, det kändes som det var dags. Fortsätter från senast, så det blir slutklämmen på all "@¤£&? krosshantering, vattenkaoset som var i höstas när jag grävde schakt för dagvatten med mera, gjutning och uppförandet av första delen av hallen. Delen på platta blir 19 x 13,2. För att inte riskera stormproblem fick de tyvärr montera även fjärde väggen, men de har skruvat den så vi återanvänder den vid nästa del. Otroligt skönt att det händer nu, äntligen. Efter 20 år av släpande av stockar på en vedbacke av jord, trånga, fuktiga utrymmen där saker antingen blir stulna eller rostar, blir det här några ljusår bättre.
Det stör mig lite att hallen hamnar alldeles för högt, men det var inte helt lätt att mäta in höjden i höstas, bland majsfält och jordvallar. Bättre för högt än för lågt i alla fall, men det kunde gott legat säkert 40 cm lägre. Nåväl.

Några kommer i fel ordning då det är blandat mobil- och kamerabilder.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

magloman

#52 » 18:14:46, 26-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

jäklar va fina bilder :thumme:

Man minns tebaks själv när man var i dessa skeden.

Riktigt snyggt byggt iaf, ser ju rakt o riktigt ut samt rejält med råspont som undertak.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

krokodilen

#53 » 18:48:57, 26-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar: Kalas va bra det blir, det är nåt med nytt virke som får en att "gå igång"! :thummar:

En sådan byggnad skulle jag också behöva, marken finns ju nu för tiden men det ska ju byggas också. :snow:

Keek it up! :eat:

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Tompa Tveskägg skrev:Jonas A: Aha, tack! Tänkte att det skulle bli för grovtandat, men det lär ju gå tio gånger snabbare än kniv. Snöre är nog lugnt, jag skär 20 cm-bitar, så då kan jag skära kanske tio stycken rätt snabbt och komma ganska många meter i stöten. Kalas. Testar det och kanske en vanlig såg annars.

tracker: Nu fick jag lite panik här. Idag täckte jag nämligen mina rör med X antal ton 0-16, sand m.m. Bara det 30-metersschaktet har tagit mig flera dagar och det gräver jag inte upp igen. Om det inte sväljer hinner vattnet inte undan och då stiger det i stuprören och rinner över i hängrännorna, antar jag? Vid hällregn eller oftare? Funderar på om jag kan avhjälpa problemet lite genom att koppla på ett 160 eller 200-rör i änden på hallen och vidare. Större stuprör kan ju också agera buffert, men det förslår väl inte kan tänka. Efter hallen ska vattnet ca 35 meter till nästa anhalt som blir en stenkista. Med tanke på vad du säger lär jag behöva köpa grövre rör ändå, för jag hade tänkt lägga ett 110-rör där vattnet från hela taket ska gå vidare till kistan, men det lär ju skita sig kapitalt i så fall. Det låter som jag skulle behöva typ 200 från där rören från de två långsidorna går ihop, då?
Fasen att man alltid ska göra massa skit själv man inte behärskar. Visst, man sparar pengar, men det blir ofta frustration eller tidsslöseri när saker krånglar också. Svår avvägning det där.


hei vilken trevlig tråd. Inget problem med 110 mm rör, har bare ett rör for hela ökonomibyggnaden hemma.
det går hur bra som helst(nästan 800 m2 med tak).när det stormregnar rinner det något över takrennen.
Mvh magne

1 person gillar det här inlägget.
magne med ånga och vaerm
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:55:38, 17-02-2012
Ort: hedmark
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: åkerman 3 mb
Valtra 6550 hi tec solgt
Ford 7610-2
Gremo tt 12
Toyota truck 2.5 t
ford 5000
valmet 901 solgt
toyota sdk 7
Timberjack 1270
Edsbyhuggen 250 h

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#55 » 21:05:23, 26-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man tackar för glada tillrop och pepp! :) Om det inte framgått är det alltså inte jag som reser nuvarande del av hallen - ser det bra ut är det kanske anledningen. :D Jag har däremot gjort merparten på utsidan som bekant och kommer även sysselsätta mig med en del panel, kanske tak och annat framöver, samt förstås en jäkla massa inredning. Det senare blir dock mest mysigt. Tänk att få sätta upp hyllor, verktygstavlor, ha allt samlat på en plats - en torr, upplyst plats med lås, ha massor av plats och en hård, jämn yta under fötterna... kommer bli enormt skönt. Det är inte gratis och det är en del kvar, men nu är vi på god väg!

2 personer gillar det här inlägget.
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

eric larsson

#56 » 22:23:47, 14-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppas på fler bilder från Tompa Tveskägg

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
eric larsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:11, 16-08-2009
Ort: kristinehamn
Maskintyp: Ej angivet

Molnia

#57 » 00:43:48, 15-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag ser på några av bilderna när takstolar står på backen att hela byggnaden ändå har takstolar, hur kommer det sig att du har fler takstolar..?
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#58 » 22:10:23, 15-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fler bilder kommer när jag har tid och ork. Det är rätt körigt hela tiden så fotandet blir tyvärr lidande. Nu är hela undertaket och takpapp på iaf, och gubbarna har i stort sett gjort klart garage och pannrum invändigt. I förrgår fick jag hem min acktank (4 m3), slavtank (500 l) och expansionskärl (250-300 l). Kruxet är att de lyckades ställa de resterande takstolarna framför den enda stora ingången i hallen, så nu måste jag flytta på dem för att få in acktanken. Ska försöka lyfta och flytta dem nästa helg med grävaren men är orolig att jag kör fast i åkern. Får se. Stolarna måste bort.

Molnia: det blir en sektion på elva meter till sedan, men vi fick bråttom med den del där värmesystemet skulle vara så det blev resning i två omgångar. Nästa del blir ingen platta på så det blev en naturlig uppdelning där. Visst, det blir lite merkostnader på det viset, men det fick bli så.

Just nu är det en ständig kamp mellan vad jag helst vill göra själv och vad tiden räcker till. Vill eg. lägga taket och sätta väggplåt själv, men har bara helgerna att jobba på då jag jobbar borta halva veckorna, och jag behöver gräva avlopp och såga ved också. Nu är visserligen hallen väderskyddad, men det ska till portar, plåtdetaljer, rännor och går allt som det ska får vi ett barn till i sommar så jag kan knappast räkna med att greja fritt ute på hela semestern heller. Kanske får ta smällen att låta snickarna göra det, och kanske göra mer på nästa del av hallen själv istället, där det inte är så bråttom. Trist bara att lägga 1 000, 1 500 spänn i timmen på något man klarar hjälpligt själv. Samtidigt måste man ju inse att hinner man inte, gör man inte. Då hjälper det inte hur envis man är.

Skönt att skiten är på väg upp hur som helst! :)

1 person gillar det här inlägget.
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#59 » 20:50:28, 25-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man vet att det är mycket att göra hela tiden när man tömmer telefonen på bilder och det är 721 stycken där. Barn nummer två har anlänt, nu är vi tre herrar i huset plus sambon Cecilia. :)
Huset är fortfarande inte klart, tyvärr. Sjukt trist att ligga och tugga två lån varje månad utan att kunna flytta in, men nu är det å andra sidan nära. Hoppas på inflyttning slut sep, början okt. Hyresgäst till nuvarande huset har vi i alla fall klar vilket är skönt.

Hallen har det hänt en hel del med i vår och sommar. Här kommer en hel drös bilder! Allifrån det sjuka slitet med att få in tankarna, till GA-anläggningen för avloppet till OSB-beklädnad och loftsnickrande, inrullandet av tankarna (som GIVETVIS skulle varit placerade INNAN vi gjorde innerväggarna...), skorstensmurande och idiotjobb nummer två, att få upp expansionskärlet högst upp i nocken med handkraft, till första ölen i nya kylskåpet (känslan!), dagvattengrävandet +250 meter över en grannes mark ner i en bäck, första vedpallarna inne, el, plåthängande och diverse annat. Att göra-listan är numer två A4 efter att ha varit tre i över ett år, så jag antar att det går framåt... Tufft år för både mig och sambo och i efterhand vet jag inte varför vi inte började med hallen innan huset, men jag minns inte skälet och det är skit samma nu. Blev för många bilder för att rotera vissa, sorry. Hoppas det finns lite att glo på i alla fall. :)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

9 personer gillar det här inlägget.
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

magloman

#60 » 23:05:25, 25-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanonfina bilder ! :grin:

Fint bygge också :thumme:

Extremt fin skorsten också, jag tog bara ett plåtrör till det.

MEN jag förstår inte varför du inte kör med slutet system så du kan ha expansionskärlet i pannrummet??
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se